Työkkäri katsoo täyspäiväksi yrittäjäksi, vaikka yrityksellä ei ole mitään toimintaa
Nyt tarvitaan kokemusasiantuntijuutta. Määräaikainen työsopimukseni päättyi tämän vuoden tammikuussa ja ilmoittauduin työnhakijaksi. Hakuvaiheessa piti tehdä selkoa myös kahden viime vuoden osalta yritystoiminnasta. Minulla on ollut yritys, jonka kautta laskutin vuonna -23, samaan aikaan kun olin täyspäivätöissä. Työsuhde päättyi vuoden -23 joulukuussa. Hakeuduin työnhakijaksi alkuvuodesta -24. Yritykselläni ei ollut mitään toimintaa vuonna -24. Nolla euroa laskutusta, ei mitään markkinointia, myyntiä tai mitään muutakaan. Ainoastaan yritin löytää kirjanpitäjän lopettamaan yrityksen. Eikä ollut mikään helppo homma, kun kaikilla kirjanpitäjillä kädet täynnä töitä alkuvuodesta. Yritys päätettiin maaliskuussa.
KEHA vaati selvitystä yritystoiminnasta. Koska en kertakaikkiaan käsittänyt mitä niihin selvityksen kysymyksiin pitää vastata, niin soitin KEHAN virkailijalle ja sanoin, että voimmeko käydä selvityslomakkeen kysymys kysymykseltä läpi, jotta osaan vastata asioihin oikein. Puhelu oli aika erikoinen. Tuntui, että virkailija ei osannut itsekään vastata kysymyksiini. Selvityksessä olisi voinut lähettää liitteitä ja kysyinkin, että onko jotain liitteitä mitä voisin lähettää asian selvittämiseksi. Virkailija esitti vastakysymyksen, että olisiko jotain liitteitä mitä haluaisin lähettää. Sanoin, että toki voin voin lähettää jotain tietoja, jos tietäisin mitä ne voisi olla. Virkailija ei osannut vastata.
Nyt mulle tuli päätös Kelaan, että minut on todettu vuoden -24 alusta - yrityksen lopetuspäivä (saman vuoden maaliskuu) kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi. Siltä ajalta maksettu työmarkkinatuki peritään takaisin. En kertakaikkisesti käsitä millä perusteella. En ole yrityksen voimassaoloaikana ollut kokopäiväinen yrittäjä missään vaiheessa. Olen tehnyt kokopäivätyön ohella vain yhden projektin ja luonnollisesti en ole silloin ollut TE-toimiston asiakas.
Olen ihan neuvoton. Miten ihmeessä voin todistaa, että yritys on ollut olemassa mutta sillä ei ole ollut mitään toimintaa? Vuoden -24 alkupuoliskolla hain koko ajan töitä ja tein myös keikkoja päiväkodissa, jotta pysyi nenä edes jotenkin pinnalla. Keväällä -24 työllistyin määräaikaiseen työsuhteeseen.
Osaisiko joku auttaa, pliis. Itkettää ja ahdistaa.
Kommentit (74)
Varmuuden vuoksi lakkautin pöytälaatikossa olevan toiminimen. Se on tähän mennessä roikkunut rekistereissä, vaikka olen ollut työttömänä. Totesin, ettei sillä ole ollut koskaan mitään toimintaa.
Uuden y-tunnuksen saa verohallinnosta ilmaiseksi, jos tarvitsee tilailla jotakin y-tunnusta vaativaa tavaraa. Siihen tosin usein riittää mikä tahansa rekisteristä napattu satunnainen y-tunnus, ja alvitkin saa EU-kaupassa pois samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut katsottiin yrittäjäksi ja työttömyyskorvaus evättiin sen perusteella, että olin kihloissa miehen kanssa jolla oli yritys. Me emme olleet naimisissa koskaan, ei ollut lapsia kummallakaan ja asuin omassa kotonani, koska olin niin nuori vielä. Tämä mies oli välillä luonani. En ollut hänen yrityksen palkkalistoilla vaan töissä ihan muualla ennen työttömyyttä.
Älkää ikinä menkö yrittäjän kanssa yksiin sillä teidätkin katsotaan yrittäjiksi.
Höpö höpö. Kelan päätöksiin ei vaikuta mikään kihloissa olo. Sehän ei edes ole mikään virallinen parisuhdemuoto. Mene inkkeli muualle satuilemaan.
Kyllä vaikutti minulla ainakin. Miksi satuilisin? Pikkupaikkakunnalla tämä ja päätös tuli kirjallisena: työllistyy kihlattunsa yritykseen.
Mistä se kela tiesi kenen kanssa olet kihloissa?
Hyvä osoitus, kuinka yrittäjä vihamielinen maa tämä on. Taantuma jonka takia firma ei tuota, säästöt kulutettu ja tarvitset sosiaalitukea: et saa ennen kuin firma ajettu alas.
Sitten kun olisi parempi tilanne ja mahdollisesti niitä töitä taas olisi, arvatkaa vaan kuinka moni haluaa tuon nöyryyttävän rumban jälkeen uudestaan siihen yrittäjähommaan lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole tehtävissä. Niin kauan kuin sulla on y-tunnus voimassa sinut katsotaan kokopäiväiseksi yrittäjäksi oli liikevaihtoa tai ei. Yrittäjällä ei ole oikeutta saada työttömyyspäivärahaa.
Tämä. Mun kohdalla laskivat kokopäiväiseksi yrittäjäksi kun oli 3 tuntia töitä kuukaudessa.
Otan osaa. Kun pääsee oikeistohallituksen hampaisiin, ei loppua näy. Ottaisin yhteyttä vaikka oman alueen työttömien yhdistykseen. Niissä usein on kohtalotovereita, jotka voivat auttaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut katsottiin työkkärissä yrittäjäksi, koska avopuolisoni on yrittäjä. Päivääkään en ole tuossa yrityksessä töitä tehnyt, eikä siellä ole mitään mitä voisin tehdä. Melkoiset selvitykset piti tehdä ennenkuin uskoivat.
Juuri näin! Moni ei tätä usko, mutta noin se menee.
Kyllä näissä keisseissä oli turhauttavaa tehdä lausuntoja, selvityspyyntöjä etc. Tuli kiusaajamainen olo välillä, vaikka kaikki perustuikin lakiin. T. ex työkkärin virkailija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut katsottiin työkkärissä yrittäjäksi, koska avopuolisoni on yrittäjä. Päivääkään en ole tuossa yrityksessä töitä tehnyt, eikä siellä ole mitään mitä voisin tehdä. Melkoiset selvitykset piti tehdä ennenkuin uskoivat.
Kyllä näissä keisseissä oli turhauttavaa tehdä lausuntoja, selvityspyyntöjä etc. Tuli kiusaajamainen olo välillä, vaikka kaikki perustuikin lakiin. T. ex työkkärin virkailija
Et kuitenkaan ollut ihan perusvirkailija, jos teit yrittäjyyteen liittyviä lausuntoja. Ne keskitettiin tosiosaajille.
Höpö löpö. Työttömyysturvaa saadakseen on saatava ensin lupalappu työkkäristä, että yritystoiminta on lopetettu. Sitä ennen Kela ei maksa mitään. Olet joutunut tekemään selvityksen hakiessasi työttömyysturvaa vai väitätkö, että ei ole ollut työkkärin tiedoissa yrittäjä historia tai et itse ole maininnut hakemuksessa siitä mitään?
Lun hakee työtyömytsturvas ensimmäisen kerran oikeus siihen tutkitaan tarkkaan ja joudut tekemään selvityksen. Jos oikeus työttömyysturva on myönnetty, sitä ei voida periä takaisin.
Juttusi on siis provo ka paskaa tai sitten on jotain mitä et kerro tai sinulle on tehty lainvastainen päätös.
Työttömyysturva voidaan periä takaisin vain ja ainoastaan, jos samaan aikaan teet työtä tai aloitat yritystoiminnan mistä et ole kertonut työkkärille.
Oletko ollut yrittäjänä sitten paperilla tietämättäsi? No mutta sehän on sitten poliisiasia jos joku on pistänyt nimesi yrittäjäksi? Ei sillä perusteella voida mitään evätä. Pitäisi olla todisteita yritystoiminnasta ja tuotosta, jos joku väittää toisin ja sinä väität toisin. Syyttäjällä todistustaakka näin vielä oikeuslaitoksessa.
Olisihan se metkaa jos joku voidaan laittaa paperilla yrittäjäksi ja näin saadaan tulot nollaksi hups ei työttömyysturvaa, ei palkkaa. TT tukea ainakin voi sitten hakea. Heh haluisin nähdä kun sossu jankkaa, olet yrittäjä, sulla on rahaa jossain ja toinen, ei ole, ei ole.
Mulla samantyyppinen tarina. Olen ollut nyt 10 kuukautta työttömänä enkä ole saanut senttiäkään työttömyyskorvausta enkä tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan ollut ihan perusvirkailija, jos teit yrittäjyyteen liittyviä lausuntoja. Ne keskitettiin tosiosaajille.
Joo en ollut perusvirkailija, tiedä sitten siitä tosiosaamisesta. Tästä on yli 10-vuotta kun vaihdoin alaa, joten en tiedä tämän päivän meiningistä. T. ex työkkärin virkailija
Niin kauan kuin on y-tunnus on Kelan silmissä yrittäjä. Jopa yrityksen lopettamisen jälkeen saa todella vääntää ja todistaa ettei ole yritystä eikä yrittäjä. Älkää koskaan Suomessa alkako yrittäjiksi ellette tiedä menestyvänne. Kokemusta on.
Eipä sinulla taida olla muuta mahdollisuutta kuin etsiä palkkatyö ja maksaa Kelalle se, mitä se vaatii.
Kela ei neuvo, vaan joko hyväksyy tai hylkää hakemuksia. Itse asiassa melkeinpä mikään viranomainen ei neuvo, eivät edes ne, joiden tehtäviin se kuuluu. Sosiaalitoimi neuvoo, mutta siinä vaiheessa, kun he tarttuvat asiaan, ei enää mikään auta. Ja talous- ja velkaneuvonta neuvoo, mutta ei se paljon lohduta, kun pohjalla jo ollaan.
t. Entinen pitkäaikainen yksinyrittäjä, nykyinen kaiken menettänyt kelarotta, joka on liian sairas kuusikymppinen palkattavaksi ja liian hyväkuntoinen työkyvyttömyyseläkkeelle
Sehän on niin, että jos joskus olet yrittäjän profiilin ottanut, siitä ei pääse eroon ja päivärahalle ei pääse. Tämä on totta, tunnen yhden miehen jolle on käynyt niin. Niinpä hän on tehnyt yrityksen nimissä töitä sitten edelleen, että jotain tuloja olisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keinot käytetään millä voidaan estää työttömyyskorvauksen maksaminen. Tuo on yksi syy miksi en ala yrittäjäksi. Vaikka et tienaa mitään niin et saa silti työttömyyskorvausta tai muitakaan tukia.
Yrittäjyys on melkein rikos. Vasurit ovat olleet liikaa vallankahvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyys on rikos, josta rangaistaan myös läheisiä.
Ai ideoita kasvun nopeuttamiseksi? Minulla on yksi.
Vierailija kirjoitti:
Höpö löpö. Työttömyysturvaa saadakseen on saatava ensin lupalappu työkkäristä, että yritystoiminta on lopetettu. Sitä ennen Kela ei maksa mitään. Olet joutunut tekemään selvityksen hakiessasi työttömyysturvaa vai väitätkö, että ei ole ollut työkkärin tiedoissa yrittäjä historia tai et itse ole maininnut hakemuksessa siitä mitään?
Lun hakee työtyömytsturvas ensimmäisen kerran oikeus siihen tutkitaan tarkkaan ja joudut tekemään selvityksen. Jos oikeus työttömyysturva on myönnetty, sitä ei voida periä takaisin.
Juttusi on siis provo ka paskaa tai sitten on jotain mitä et kerro tai sinulle on tehty lainvastainen päätös.
Työttömyysturva voidaan periä takaisin vain ja ainoastaan, jos samaan aikaan teet työtä tai aloitat yritystoiminnan mistä et ole kertonut työkkärille.
Oletko ollut yrittäjänä sitten paperilla tietämättäsi? No mutta sehän on sitten poliisiasi
Nämä tapaukset ovat usein mutkikkaampia kuin kukin ap osaa kertoa. Jos ap:t osaisivat kertoa kaiken asiaankuuluvan, he osaisivat myös löytää ratkaisun, eikä tarvitsisi kirjoittaa tällekään trollien ja ilvehtijöiden rakastamalle palstalle.
Kirjoitin edellä (klo 12.41) omakohtaisesti. Kun kaikki viranomaiset olivat todenneet minun yritystoimintani päättyneen jo aikoja sitten, jossain vielä jokin käsittämätön este torppasi pääsyni työmarkkinatuen piiriin. Monen soittokierroksen ja kirjeen jälkeen löytyi muistaakseni yhden vakuutusyhtiön paperinkulmasta merkintä yrittäjyydestäni. Kukaan ei koskaan selittänyt tapahtumaa, enkä näin monen katastrofivuoden jälkeen muista siitä paljonkaan. Tarkoitukseni on kertoa, että joskus pikkuseikkakin voi pysäyttää kaiken.
Ymmärrän kyllä, että on ihanaa solvata tuntemattomia ja tuntea itsensä kaikkitietäväksi. Toivottavasti pääset itse maistamaan sitä, että elämä kaatuu niskaan, eikä ole ketään kertomassa, miten sen saisi pysymään koossa.
Onko kovakin ikävä entistä elyläistä?
Ei kannata pitää mitään pöytälaatikko yritystä jos liiketoiminta on vähäistä tai ollenkaan ja samaan aikaan on kokopäivätöissä jossain muualla. Koskaan ei voi tietää jos tulee potkut niistä kokopäivätöistä ja sitten kela katsonee sinut yrittäjäksi eikä tukia tule.
Ja jos on kokoaikatöissä määräaikaisella sopparilla niin on parempi lopettaa se pöytälaatikkoyrittäjyys ennen kuin se se soppari loppuu esim kuukautta aikaisemmin. Näin saat työttömyystuet kun sinulla ei ole mitään yritystä kun jäät työttömäksi. Täällä maassa pitää osata varmistaa oma sielusta ja osata pelata tätä byrokratian shakkia jottei putoa byrokratian rattaisiin ja epätoivoon. Yrittäjien erityisesti pitää arvioida askelmansa hyvin varovaisesti.