Häiritseekö sua, jos joku työkaveri pukeutuu töissä naisellisesti?
Onko sulle häiritsevää, jos joku käyttää töissä nättejä mekkoja, naisellisia paitoja ja värikkäitä vaatteita, jotka korostavat kurveja?
Tyypillisesti naisten "lempivärit" työpaikallani ovat musta ja harmaa, vaate jonkinlainen säkkimäinen tunika ja harvalla on nykyään edes värjätyt hiukset.
Ennen kuin joku hermostuu, niin en näe tuossakaan pukeutumisessa mitään väärää, mutta mun ulkoiset parhaat puolet ovat juurikin mun naisellinen kroppa (olen lyhyt, huono iho, ohut tukka ym.) ja mulle naiselliset värikkäät vaatteet ovat kuin piristysruiske ja itsetunnon buustaaja tässä talven harmauden keskellä. Laitan usein kirkasta huulipunaa ja hiukset myös nätisti.
En pukeudu miehiä varten tai huomionhakuisesti, mulla vaan on valtava määrä ihania vaatteita ja tykkään käyttää niitä. Meikkaaminen taas on mulle kuin harrastus, luovaa tekemistä.
Mutta joskus huomaan hieman ikäviä katseita työpaikallani ja seuraavana päivänä laitan jotain hillitympää, vaikka en tietenkään voi tietää liittyykö tilanteet vaatteisiini vai muhun persoonana.
Kommentit (113)
Häiritsee, jos on mauttomasti valittu, tilanteeseen sopimattomat vaatteet.
Esim. nyt juuri Huomenta Suomen toimittajalla on nyt hänelle itselleen sopiva, nätti kirkkaanpunainen haalari. Upea asu johonkin kesäjuhliin.
Hihattomuus ja yläosan avonaisuus ei kuitenkaan mielestäni ole ollenkaan sopiva tähän ohjelmaan. Talvikauden asiallinen aamuohjelma, myötähäpeää tuo asu lähinnä aiheuttaa, ihan väärä valinta tähän, peittävämpi ja hihallinen vaate olisi paljon sopivampi.
Noin yleisesti suomalaisten naisten vaatteet voisivat kuitenkin olla mielelläänkin naisellisempia, sehän ei tarkoita paljastavuutta tai mitään erotiikkaan liittyvää, miten jotkut sen väärin perustein mieltävät. Tekisi mieli sanoa, että monissa muissa maissa osataan tämä paremmin. Meillä ollaan liiankin käytännöllisiä ja oletetaan, että mukavuus olisi vastakohta tyylikkyydelle ja naisellisuudelle.
Ei mitään merkitystä, miten joku pukeutuu, kunhan ei esittele ällöttävällä tavalla ruumiinosiaan asiakkaiden parissa.
Ei tuo ole naisellista mielestäni. Et sinä määritä, mitä muut pitävät naisellisena ja mitä ei. Kukkamekot antavat silmiini epäsiistin ja huolittelemattoman vaikutelman ja sellaista en yhdistä naisen ominaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo vähän ihmetystä herättäisi. Ollaan kaikki rumia ukkoja.
No joo,ehkä alkuun, mutta kyllähän siihen äkkiä silmä tottuisi. Keijo nyt vaan tykkää pyörähdellä naisellisissa kukkamekoissa ja on se ihan älyttömän kova työmies.
Mun entisellä työpaikalla muutama vuosi sitten eräs keski-ikäinen mies alkoi pukeutua vähän naisellisemmin. Prosessi kesti pari vuotta ja lopulta hänen nimensä vaihtui Matista Maijaksi. Maija (ent. Matti) oli ihan se sama ammattilainen ja hyvä työkaveri, ei siinä sen kummempaa.
Ei paljon kiinnostele muiden vaatteet, kun mulla on omat. Puen niitä vaatteita, joista ITSE tyykkään. Ihailen niitä peilistä. Sori, että en ole kiinnostunut sinun vaatteistasi.
Kotihoidossa työskennellessä on kesätyöntekijöille pomo joutunut antamaan ohjeistusta, että vaikka kuinka työ on liikkuvaa ja on lämmin ilma, niin pyllyyn menevät leggingsit ja urheilurintaliivimallinen toppi ei ole sovelias työasu. Nuoret ovat niin tottuneet vaatetukseen, joka etenkin vanhusasiakkaiden ikäluokalle on alusasu.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa työskennellessä on kesätyöntekijöille pomo joutunut antamaan ohjeistusta, että vaikka kuinka työ on liikkuvaa ja on lämmin ilma, niin pyllyyn menevät leggingsit ja urheilurintaliivimallinen toppi ei ole sovelias työasu. Nuoret ovat niin tottuneet vaatetukseen, joka etenkin vanhusasiakkaiden ikäluokalle on alusasu.
Minä jouduin aikanaan antamaan työpaikan karjuille ohjeistusta, että vaikka nätillä kesätyöntekijälläni on ihan säähän sopivat sortsit ja toppi, teillä ei voi jatkuvasti olla yhtäkkiä asiaa "minulle" tai hommia jossain lähellämme. Neitoparka ei todellakaan huomiota heiltä hakenut, eikä sitä edes huomannut. Keskittyi ahkerasti työntekoon.
Vähän kyllä haittaisi kieltämättä. Meillä kun on sairaalan määrittelemät työasut ihan hygieniasyistä.
Meillä työskennellään omissa vaatteissa, ja osa selvästi panostaa enemmän ja osa vähemmän. Itselläni on vain muutama vaihtuva "työasu", joita en käytä muulloin kuin töissä. Tavallista rentoa ja harmaata, tukkakin aina samalla tavalla. Ihan kiva, että meitä on erilaisia. Minun kohdallani vain valitettavasti muidenkin asut menevät sikäli hukkaan, etten todellakaan huomaa, jos on hankittu jotakin uutta tai panostettu eri tavalla kuin ennen. Muiden puhuessa vaatemerkeistä ja kauden muotiväreistä, kuulen pääni sisällä linnunlaulua ja näen silmissäni näytönsäästäjän.
Minulle on ihan omantunnon asia ja kunniakysymys laittaa nätti mekko päälle töihin.
- Tero 46 v.-
Mauton eri asia, ei niin, noloooo
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole naisellista mielestäni. Et sinä määritä, mitä muut pitävät naisellisena ja mitä ei. Kukkamekot antavat silmiini epäsiistin ja huolittelemattoman vaikutelman ja sellaista en yhdistä naisen ominaisuuksiin.
Älähän nyt. Kukkamekkoja on monenlaisia ja iso osa niistä on hyvinkin siistejä ja huoliteltuja - ja osa niistä sopii hyvin varsinkin kesäaikaan siistiin sisätyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon kiinnostele muiden vaatteet, kun mulla on omat. Puen niitä vaatteita, joista ITSE tyykkään. Ihailen niitä peilistä. Sori, että en ole kiinnostunut sinun vaatteistasi.
Minäkin ihailen vaatteitani peilistä. Ehkä vähän hassua, mutta mitä siitä... Ainakin saan itseltäni ihailua, jos ei muuta.
Ei häiritse, koska meillä tehdään etänä töitä. Näen työkaverit rintakehästä ylöspäin, eikä mua kiinnosta mitä heillä on päällä. Ei vaikuta työntekemiseen tai tuloksiin
Itseäni ei häiritse, mutta joitain naisia on häirinnyt.
Ainoa oikea on: Lättänä kengät ilman korkoa, silmälasit, mahdollisimman isot, maantienvärinen puolipitkä sotkuinen tukka, joku college pitkähihainen ja farkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuo olisi häiritsevää? Kunhan olkapäät ovat peitossa ja hameen helma ei ole ihan mini, ja tissit eivät näy, niin on asiallista.
Kunhan polvet ja nilkat peittyvät ja kasvot on hunnutettu, niin on asiallista.
Joissain kulttuureissa näinkin. Länsimaisessa perinteisessä kulttuurissa soveliaana työpukeutumisena pidetään sitä, että olkapäät, peppu ja rinnat eivät vilku. Lisäksi toki ehjät ja puhtaat vaatteet ja työstä riippuen materiaaliasiat.
Mikä ihme niissä olkapäissä oikein on?
Tuo on melkein kun nilkkojen paljastelusta hulluuntumista
En tiedä, kai se on sitten vain liian paljasta pintaa. Olkapäät itsessäänhän eivät ole erityisen luotaantyöntäviä, mutta liittyy alkujaan ehkä kainaloiden tai allien näkymiseen tai vain liialliseen ihon paöjauteen. Itse katson aina tosi huolella, että kesämekossa tai -topissa on edes pienet hihat, jotta se kelpaa toimistoon. Jos ei ole, sitä voi käyttää vain hihallisen jakun tai neuleen kanssa toimistolla. Muuten sitten vain vapaa-ajalla.
Asiakkaita häiritsee. Joskus tulee harjoittelijoiksi reilu 20v naisia milloin missäkin kesärinuleissa ja salipersehousuissa. Jouduttu huomauttamaan paljastavasta pukeutumisesta. Asiakkaina 15-17,5v nuoria miehiä.
- nuorisokoti
Samoin meillä on asiakkaissa esim. mielenterveysongelmaisia nuoria miehiä ja uusi harjoittelija katsoi parhaaksi työasukseen hameen ja korkkarit, työkenkinä siis koko päivän korkokengät joilla kopisteli menemään.
No harjoittelu päättyi muista(kin) syistä...
No, jos tota vanhaa putkilinjaa piikataan auki, niin kyllä se vähän vtuttaa jos siihen työkaveri änkeää mekossa. Varsinkin, jos aikoo vedota mekkoonsa siinä ettei voi mitään tehdä