Kristinusko ja huivin pitäminen
Olkaa hyvä ja älkää ilmiantako sääntöjen mukaisia keskusteluja.
Kommentit (1246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pää ja kasvot näkyviin pliis. Suomessa.
Niin vaan ennenkin on Suomessa käytetty huiveja. Toivotaan, että palataan tähän. Epätodennäköiseltä kuitenkin vaikuttaa. Ihmiskunta kulkee kohti viimeisiä päiviä ja saatana riehuu.
Kyllä, aikana ennen pipoja ja lippiksiä. Koittakaa nyt vähän skarpata.
Tiedon puute ja tiedon hankinta ovat puutteellisia. Kouluissa ei enää saa vapaasti puhua kristinuskosta kun heti leimataan. Ihmiset kieltävät uskovansa Jumalaan ja Jeesus Kristukseen pelastajana. Se on suojakuori kun yleiseksi käsitykseksi on tullut kielteinen ja uskominen joihinkin yksittäisiin mielipiteisiin, joilla voi mullistaa koko julkisen uskon.
Vierailija kirjoitti:
Katolisessa kirkossa on edelleen joillain naisilla pitää huntua messun aikana, mutta perinne on vähenemässä. Itse en pidä, koska rukoilen pitkin päivää, ja olisi epäkäytännöllistä aina asettaa huntu erikseen sitä varten. Tai pitää sitä koko ajan päässä.
Jos kerran puhutaan pään peittämisestä miksi se pitää olla hivi? Miksei pipo? Huvittavaa koko päähinevaatimus. Ihme mytologiaa joka ei kuulu ev.lut.
1Kor11 on kirjoittanut mies, joka haluaa alistaa naisen. Sitä ei ole kirjoittanut Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolisessa kirkossa on edelleen joillain naisilla pitää huntua messun aikana, mutta perinne on vähenemässä. Itse en pidä, koska rukoilen pitkin päivää, ja olisi epäkäytännöllistä aina asettaa huntu erikseen sitä varten. Tai pitää sitä koko ajan päässä.
Minusta Jumalan sana kannattaa laittaa mukavuuden edelle. Kannattaako epämukavuuden takia olla epäkunnioittava Jumalaa kohtaan? Netistä löytyy monia vinkkejä erilaisiin tyyleihin. Yksi on mukava toiselle ja toinen toiselle. Itse en edes huomaa omaa huiviani.
Se joka rakastaa elämäänsä ei voi olla Jeesuksen seuraaja. Jos ihminen haluaa laittaa tärkeysjärjestyksessä itsensä Jumalan yläpuolelle, hän saa sen tehdä. Jumala ei pakota. Mutta silloin valitsee elää erossa Jumalasta, ikuisesti.
"Jos joku tulee minun luokseni eikä vihaa isäänsä ja äitiään, vaimoaan ja lapsiaan, veljiään ja sisariaan, jopa omaa elämaänsä, hän ei voi olla minun opetuslapseni. Ja joka ei kanna ristiään ja seuraa minua, ei voi olla minun opetuslapseni.
Luukas 14:26-27
Ensimmäinen käsky (toinen Mooseksen kirja):
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Jumalan sana kannattaa laittaa mukavuuden edelle. Kannattaako epämukavuuden takia olla epäkunnioittava Jumalaa kohtaan? Netistä löytyy monia vinkkejä erilaisiin tyyleihin. Yksi on mukava toiselle ja toinen toiselle. Itse en edes huomaa omaa huiviani.
Se joka rakastaa elämäänsä ei voi olla Jeesuksen seuraaja. Jos ihminen haluaa laittaa tärkeysjärjestyksessä itsensä Jumalan yläpuolelle, hän saa sen tehdä. Jumala ei pakota. Mutta silloin valitsee elää erossa Jumalasta, ikuisesti.
Ensimmäinen käsky kehottaa palvomaan itseäsi? Saatanan käsikirjassa ja new agessa kyllä. Raamatussa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pää ja kasvot näkyviin pliis. Suomessa.
Niin vaan ennenkin on Suomessa käytetty huiveja. Toivotaan, että palataan tähän. Epätodennäköiseltä kuitenkin vaikuttaa. Ihmiskunta kulkee kohti viimeisiä päiviä ja saatana riehuu.
Kyllä, aikana ennen pipoja ja lippiksiä. Koittakaa nyt vähän skarpata.
Niin? Eihän pipot ja lippikset poista sitä tosiasiaa, että huiveja ja hattuja on ennenkin pidetty. Hassua, että huivit triggeröi niin paljon. Saatana ei pidä totuudesta.
Eihän tästä tänä iltana näköjään tule keskustelua tekemälläkään.
Mun mielestä jakeessa kuvaillaan hunnun kielikuvaa käyttämällä Jumalan ja kirkon välisestä suhteesta, missä kirkko (Jumalan morsian) on alisteisessa asemassa Jumalaan nähden. Raamatussa on todella paljon jakeita, jonka tulkitseminen vaatii syvempää pohdintaa kuin mitä ensi silmäyksellä voisi olettaa, eikä kaikkea voi ottaa kirjaimellisesti. Tämä ei välttämättä ole kuitenkaan lopullinen totuus.
Mulla on paljon huiveja, mutta käytän niitä vain kaulalla.
Tämän keskustelun ansiosta en vahingossakaan suojaa niillä päätäni talvella enkä kesällä. Onneksi on pipoja, lippiksiä ja lierihattuja. Jessss
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1Kor11 on kirjoittanut mies, joka haluaa alistaa naisen. Sitä ei ole kirjoittanut Jumala.
Sen on kirjoittanut mies, jonka Jumala kutsui lähettiläisekseen. Paavali kirjoitti Jumalan Pyhän Hengen inspiroimana. Paavali ei todellakaan halunnut alistaa naista. Päinvastoin.
Paavali teki työtään sen ajan puitteissa. Käytännön läheisesti. Omassa historiallisessa ympäristössään. Mahdoton ajatus että hengellisen uskon kriteeri voisi olla päähine, pikemmin se ilmaisee sen ajan kulttuurin tapoja. VT:ssa on lukemattomia sääntöjä kaikille ja vain naisia koskevat ovat jääneet elämään. Syy on helppo arvata. Miehet määrää mielellään ja naiset taipuu mielellään. Ulkokultaista uskonnon harjoittamista ja sen näyttämistä, ei uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Tulisipa Suomeenkin huivinkäyttökielto, kuten Ranskassa. Päästäisiin tummemmasta väestä samalla eroon.
Miten tää eroaa siitä, että toiset pakotetaan pitämään huivia? Säkin haluat säädellä ihmisten pukeutumista. Kun uskovaiset tekee niin, se on pahasta. Kun ateistit tekee niin, se on hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen on kirjoittanut mies, jonka Jumala kutsui lähettiläisekseen. Paavali kirjoitti Jumalan Pyhän Hengen inspiroimana. Paavali ei todellakaan halunnut alistaa naista. Päinvastoin.
Paavali teki työtään sen ajan puitteissa. Käytännön läheisesti. Omassa historiallisessa ympäristössään. Mahdoton ajatus että hengellisen uskon kriteeri voisi olla päähine, pikemmin se ilmaisee sen ajan kulttuurin tapoja. VT:ssa on lukemattomia sääntöjä kaikille ja vain naisia koskevat ovat jääneet elämään. Syy on helppo arvata. Miehet määrää mielellään ja naiset taipuu mielellään. Ulkokultaista uskonnon harjoittamista ja sen näyttämistä, ei uskoa.
Paavalin kirjoitukset ovat Uudessa Testamentissa. Et tunne Raamattua sinäkään siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavali teki työtään sen ajan puitteissa. Käytännön läheisesti. Omassa historiallisessa ympäristössään. Mahdoton ajatus että hengellisen uskon kriteeri voisi olla päähine, pikemmin se ilmaisee sen ajan kulttuurin tapoja. VT:ssa on lukemattomia sääntöjä kaikille ja vain naisia koskevat ovat jääneet elämään. Syy on helppo arvata. Miehet määrää mielellään ja naiset taipuu mielellään. Ulkokultaista uskonnon harjoittamista ja sen näyttämistä, e
Paavalin kirjoitukset ovat Uudessa Testamentissa. Et tunne Raamattua sinäkään siis.
Paavalin tausta on erittäin konservatiivisessa juutalaisuudessa. Siinä hän kasvoi, vanhan testamentin tekstejä hän luki, juutalainen kulttuuri ja sen ajan kulttuuri vaikutti totta kai hänen ajatusmaailmaansa.
Ihan pimeä tuo huppu-pakottaja. Varmasti joku autistiukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavali teki työtään sen ajan puitteissa. Käytännön läheisesti. Omassa historiallisessa ympäristössään. Mahdoton ajatus että hengellisen uskon kriteeri voisi olla päähine, pikemmin se ilmaisee sen ajan kulttuurin tapoja. VT:ssa on lukemattomia sääntöjä kaikille ja vain naisia koskevat ovat jääneet elämään. Syy on helppo arvata. Miehet määrää mielellään ja naiset taipuu mielellään. Ulkokultaista uskonnon harjoittamista ja sen näyttämistä, e
Ne on kirjeitä silloiselle seurakunnalle. Ei mikään ehdoton ehto tuo huivikaan muuten. Vai onko siellä että huivittomat ei pääse taivaaseen tms.
Lainaus:
Ne on kirjeitä silloiselle seurakunnalle. Ei mikään ehdoton ehto tuo huivikaan muuten. Vai onko siellä että huivittomat ei pääse taivaaseen tms.
Vastataan uudestaan. Eli kirjeet on aivan yhtä ajankohtaisia nyt kuin silloin. Tämän tietää jokainen elävässä uskossa oleva. Raamattu ei myöskään ole pick and choose-konsepti (valitse mieleisesi osat). Eli ei. Huivikysymys ei ole pelastuskysymys ja Paavalikin sanoo, että päätelkää itse onko naisen sopivaa olla peittämättä päätään. Ja tähän yksinkertainen vastaus on, että ei ole sopivaa (1. Kor. 11, tämäkin on poistatettu ketjusta), vaan se on naiselle ja siten myös tämän miehelle häpeäksi sekä Jumalaa kohtaan epäkunnioittavaa.
Lainaus:
Paavalin tausta on erittäin konservatiivisessa juutalaisuudessa. Siinä hän kasvoi, vanhan testamentin tekstejä hän luki, juutalainen kulttuuri ja sen ajan kulttuuri vaikutti totta kai hänen ajatusmaailmaansa.
Tuossa kommentissa lisää valheita.
Niin mitä tästä aiheesta pitäisi aloituksen pohjalta keskustella?
Minulla on ollut vaihe, jolloin pidin aina huivia kirkossa, koska raamattu siihen kehottaa ja se tuntui itsestä luontevalta. Ei meitä huivipäisiä tainnut meidän seurakunnassa olla kuin muutama. Ei siitä tehty mitään kauhean suurta numeroa suuntaan tai toiseen.
Pidin huivia samaan tapaan sidottuna kuin Susan Saradon Thelma & Louise -elokuvassa. Siis huivi kiedottuna pään ympäri ja vielä kaulan ympäri. En peittänyt hiuksia kokonaan, vaan otsatukka näkyi. Minusta se oli erittäin tyylikäs look. Samaan aikaan käytin myös mekkoja tai hameita.
En edes tiedä onko Suomessa jotain lahkoja, joissa huiveista kiivailtaisiin. Tuo on enempi sellainen henkilökohtainen juttu, miten sitä Raamattua tulkitsee ja miten kokee asiat omalla kohdallaan. Karkeasti ottaen luterilaisissa piireissä ollaan vaatimattomia hiirulaisia ja vapaissa suunnissa on sitten sellaista tälläytymistä, että meikataan ja laitetaan hiuksia.
Meneekö puurot ja vellit sekaisin. Elämäänsä ja itseään tulee rakastaa, se on jumalalle kunnian tekemistä. Toki myös lähimmäistään. Kymmenestä käskystä ensimmäinen eli tärkein kehottaa palvomaan itseä, ei kuvia.