Kristinusko ja huivin pitäminen
Olkaa hyvä ja älkää ilmiantako sääntöjen mukaisia keskusteluja.
Kommentit (1246)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin ettei vaikka tapasääntöjen oikeellisuudesta voi päästä perille. Moraalijutut on eri asia. Kristityille Jeesuksen opetukset on ensisijainen ohjenuora, rakkauden kaksoiskäsky jne. Jeesushan sanoi itse olevansa tie, totuus ja elämä. Siis totuus on löydettävissä Jeesuksessa, ei ihmisten näkemyksissä. Apostolitkin olivat syntisiä ihmisiä ja monella tavalla vajavaisia mitä tulee perimmäisen totuuden ymmärtämiseen.
Kyllä voi päästä perille. Raamattussakin kertoo, että Pyhä Henki antaa viisautta. Ja Raamattu kokonaisuudessaan on Jumalan Sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä. Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä."
Juutalaisuudessahan on kaikilla miehillä aina päähine kokouksissa, opettaessa ja rukoillessa.
Kyllä. Ja juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta messiaaksi. Toisin sanoen eivät ole pelastuneita.
Otetaan vaikka suomalanen Benjamin Turkia. Hän on uskova joka asuu Israelissa ja pitää kokouksia Lähdeseurakunnassa aina kiba päässä.
Niin? Mitä ajat takaa ja miten tämä liittyy kristinuskoon? Onko Lähdeseurakunta siis kristillinen seurakunta? Moni seurakunnassa käyvä tekee asioita Jumalan tahdon vastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku poisti sen, mutta laitan uudestaan. Mun mielestä samalla tavalla kuin ruoka oletusarvoisesti ravitsee kehon, seksi johtaa oletusarvoisesti radkautumiseen. Niin keho on luotu toimimaan. Se ei vähennä ihmiselämän arvoa, eikä ruuan arvoa, joka on henkiinjäämisen suhteen välttämätön. Ihmisen vastuulla on syödä ja ihmisen vastuulla on harrastaako seksiä.
Ihminen ei voi silti päättää tuleeko raskaaksi vai ei. Se on ainoastaan Jumalan käsissä.
Kyllä minä olen jo viimeiset 30 vuotta päättänyt olla tulematta raskaaksi hormonikierukan avulla vaikka spermaa on koko ajan minun sisälläni.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa: uskotteko te täällä kirjoittavat uskovaiset esimerkiksi luomiskertomukseen?
Minä uskon. Se on yksi viehättävimpiä kuvauksia Raamatussa ja saa mielikuvituksen lentämään :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo Paavalin mainitsemat kokoukset olleet nimenomaan synagoogassa, siis juutalaisille?
Nimenomaan juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa: uskotteko te täällä kirjoittavat uskovaiset esimerkiksi luomiskertomukseen?
Minä uskon. Se on yksi viehättävimpiä kuvauksia Raamatussa ja saa mielikuvituksen lentämään :)
Minäkin uskon. Luomiskertomus on avain koko Raamattuun. Raamatun viisaus on siinä, että viisaat eivät ymärrä sitä. Vain tyhmät ymmärtävät ja ymmärtäminen on kaiken pahan alku ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin uskon. Luomiskertomus on avain koko Raamattuun. Raamatun viisaus on siinä, että viisaat eivät ymärrä sitä. Vain tyhmät ymmärtävät ja ymmärtäminen on kaiken pahan alku ja juuri.
On hienoa, että muistatte aina kaikki opetukseni ja pidätte kiinni opista, jonka välitin teille. 3Teidän on silti syytä tietää, että Kristus on jokaisen miehen pää samoin kuin mies on naisen pää ja Jumala Kristuksen pää. 4Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä. 5Jos taas nainen rukoilee tai profetoi paljain päin, hän häpäisee päänsä. Sehän on sama kuin jos hän olisi ajanut päänsä kaljuksi. 6Jos nainen ei peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikata hiuksensa. Jos hiusten leikkaaminen tai pään kaljuksi ajaminen on naisen mielestä häpeällistä, hänen on peitettävä päänsä.
7Miehen ei tarvitse peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 8Eihän miestä luotu naisesta vaan nainen miehestä, 9eikä miestä luotu naista varten vaan nainen miestä varten. 10Siksi naisen on enkelien takia pidettävä päässään merkkiä vallastaan.
11Herralle ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista. 12Nainen luotiin miehestä, mutta mies on syntynyt naisesta. Kaikki on silti saanut alkunsa Jumalasta.
13Päätelkää itse, onko sopivaa, että nainen rukoilee Jumalaa paljain päin. 14Eikö jo luontokin opeta teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi 15mutta naiselle kunniaksi? Pitkät hiukset on annettu naiselle vaatteeksi. 16Jos joku väittää jotain muuta, niin sanon hänelle, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä muillakaan Jumalan seurakunnilla.
No niin, katsotaanpa mihin tämä koko kohta liittyy. Paavali perustelee naisen asemaa sillä, että mies on luotu Jumalan kuvaksi ja tässä Paavali on alkutekstien mukaan väärässä. Raamattuhan alkaa kertomukselle, Jumala loi ihmisen kuvakseen, mieheksi JA NAISEKSI hän loi heidät. Siis sekä mies että nainen on Jumalan kuva. Jos joku rohkenee sanoa, että Jumala on mies niin silloin Jumala on myös nainen.
Koko päänpeittämisvaatimus koskee siis vain sitä näkemystä, että Paavali ei pitäydy luomiskertomuksen kuvauksessa miehestä JA naisesta Jumalan kuvana. Paavali siis haluaa ajatella, että mies on ikään kuin vähän tärkeämpi, vaikka ei Raamatun ensimmäiset sivut niin sano, vaan myös nainen luotiin Jumalan kuvaksi. Paavali tässä siis heijastaa vain patriarkaalista maailmankuvaa, jota nykyihmisen ei tarvitse edes kristillisessä mielessä allekirjoittaa. Paavalin mielestä myös pitkä tukka on miehellä häpeällinen, nämähän on selvästi mielipideasioita. Lisäksi Israelin kansalla oli naisjohtajia ja profeettoja, esim. Debora, oli hyvinkin monen miehen pää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani monet naiset vielä pitivät huivia kuten vuosituhanten sukupolvet sitä ennen.
Niin minunkin lapsuudessani. Se piti huolella tehdyn kampauksen aisoissa tuulisella säällä. Vanhat mummit pitivät myös ulos mennessään nättejä huiveja. Huivit olivat takaa solmitut ja huivin helma oli siinä päällä. Toiset pitivät pään lisäksi kaulan ympäri solmittuina. Mikä nyt kenellekin oli kätevämpää. Uskonnolla ei ollut huivin kanssa mitään tekemistä.
Kirkoissa naisilla oli joko tyylikäs hattu tai pillerirasia ja toisilla kaunis huivi. Edelleenkään uskonnolla ei ole huivien kanssa mitään tekemistä vaan ne kuuluivat sunnuntaipukuun.
Avaatko vähän miten huivilla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa kun Raamatussa nimenomaan kehotetaan pe
En olekaan ennen kuullut kenenkään uudesti syntyneen sanoneen, että Jumalan sanaa ei tarvi noudattaa vaan se on vapaaehtoista. Oletko varma, että olet syntynyt uudestaan?
Paavalin opetukset eivät poikkea Jeesuksen opetuksista. Jeesuskin oli välillä kiivas.
Monta asiaa tekstissäsi saa minun varoituskellot soimaan. Yhtenä asiana se, että sanot ettei luterilaisuudessa kehoteta naisia peittämään päätä. Luterilaisuutta ei mainita missään kohtaa Raamattua. Luterilainen kirkko ei seuraa enää Raamatun oppeja, sen luulisi olevan päivänselvää Raamattua tuntevalle. Viimeisinä päivinä on liikkeellä monenlaista eksytystä.
Nyt on kyse vakavasti asioista, en lähtisi kieli poskella kommentoimaan Jumalan sanaa mutu-tuntumalla. Erityisesti keskustelupalstalla voi olla olla todella hämmentävää ei-uskoville, että joku joka sanoo olevansa uskova ei elä Raamatun mukaisesti eikä kunnioita Jumalan sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku poisti sen, mutta laitan uudestaan. Mun mielestä samalla tavalla kuin ruoka oletusarvoisesti ravitsee kehon, seksi johtaa oletusarvoisesti radkautumiseen. Niin keho on luotu toimimaan. Se ei vähennä ihmiselämän arvoa, eikä ruuan arvoa, joka on henkiinjäämisen suhteen välttämätön. Ihmisen vastuulla on syödä ja ihmisen vastuulla on harrastaako seksiä.
Ihminen ei voi silti päättää tuleeko raskaaksi vai ei. Se on ainoastaan Jumalan käsissä.
Kyllä minä olen jo viimeiset 30 vuotta päättänyt olla tulematta raskaaksi hormonikierukan avulla vaikka spermaa on koko ajan minun sisälläni.
Et ole päättänyt. Olet käyttänyt välinettä estääksesi Jumalan tahdon.
No ei kyllä ole kristinuskon pääpointti joku vaatekappale. Ajatella ja sanoa ja tehdä voi jotain "saastaista" mutta jonkun eukon hiuspehko tai koivet, tai mikä milloinkin ei sitä ole. Eikö se olisi farisealaista?
Antiikin epätasa-arvoisista ajoista on tultu tähän päivään juuri kristinuskon ansiosta. Vaatteilla ei ilmaista uskonnollisuutta.
Onhan ihmisten päätettäväksi annettu mahdollistaa raskaus, seksin harrastaminen on vapaaehtoista. Kenenkään ei ole pakko harrastaa seksiä jos ei halua, näin lapsia ei sitten synny.
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee ateisteilla tulkinnat metsään. Ei ole Raamatusta kokonaisvaltaista ymmärrystä. Yksittäiset jakeet ja kappleet ymmärretään täysin väärin.
Yksittäinen jae ja kappale on myös tuo päänpeittämisvaatimus, kyllä todella on syytä tarkastella kokonaisuutta, mikä on tämän ajatuksen taustalla paavalilla. Sehän on se, että hänen mielestään mies on naista arvokkaampi. Niin ei vaan luomiskertomus opeta.
Ainoa syy käyttää huivia näillä leveysasteilla = kova pakkanen ja tuulee, eikä takissa ole huppua. Muita syitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Rakkaat ihmiset, tutustukaa Herran Sanaan älkääkö olko väärien ennakkoluulojenne varassa!
Tulkoon itse puhumaan sanaansa kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että poistaja on fundamentalisti, joka säikähtää, kun ei osaakaan vastata.
Naisvihaa on kaikissa hiekkauskonnoissa. Näin sen merkit näkyvät kristinkultissakin.
Naisvihaa et Raamatusta löydä. Päinvastoin.
Raamattu sanoo et naiset on seurakunnassa hiljaa. Koraanissa taas on kokonainen suura naisille ja jonka suurin profeetta sanoi viimeisinä sanoina kolme kertaa pitäkää naisista huolta. Islam antoi naisille oikeudet kauan ennen länsimaita, perintö, ero jne oikeudet.
Ja mitä pahaa siinä on, että nainen on seurakunnassa hiljaa? Minä koen naisena asian olevan juuri oikein niin. En koe ollenkaan luonnolliseksi rooliksi naiselle olla äänes
Jos siinä sanottaisiin että koko seurakunta pappia lukuunottamatta pitää turvat kiinni, se olisi tasa-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy käyttää huivia näillä leveysasteilla = kova pakkanen ja tuulee, eikä takissa ole huppua. Muita syitä ei ole.
Uh, huiveja ja päähineitä on käytetty aina, myös täällä Suomessa. Itse käytän joskus huiveja koska pidän niistä. Oletan että tässä ei puhuta muslimihuiveista.
Kyllä. Ja juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta messiaaksi. Toisin sanoen eivät ole pelastuneita.