Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskoisitko , Janne Kataja

Vierailija
06.02.2025 |

Olipa kiva nähdä Janne Kataja toisenlaisen ohjelman parissa. Silti oli Jannemaisen iloinen, vaikka aihe oli 

tutkiva.

Mielenkiintoista ja todella avartavaa 10/10.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallainen-on-janne-katajan-uutuussa…

Kommentit (226)

Vierailija
121/226 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen entinen todistaja ja katsoin ohjelman. Olen itse eronnut todistajista vuosia sitten, koska elämäntapani ei enää ollut Raamatun mukaista. Koin, että minun olisi epäpyhää kutsua itseäni todistajaksi, kun en noudata sääntöjä. Kukaan ei painostanut minua eroamaan, eikä kukaan ole karttanut minua. Päin vastoin, olen nytkin sopinut tapaavani erästä todistajaa, jota en ole vuosiin nähnyt.

Liityin todistajiin aikoinaan omasta halustani, kukaan perheessäni tai suvussani ei ole todistaja. Liittyminen edellytti hyvin pitkää Raamatun tutkimista ja opiskelua sekä lukuisten haastattelujen ja kokeiden läpäisemistä. Myöskään todistajaperheeseen syntyviä lapsia ei kasteta, vaan he voivat liittyä aikaisintaan siinä iässä, kun ymmärtävät, mihin ryhtyvät. Myös he käyvät läpi saman Raamatun opiskelun ja haastattelut ym.

Todistajatkin ovat erehtyviä ihmisiä, jotka tekevät syntiä, eikä ketään eroteta virheiden takia. Tiedän myös mo

Minulla samantyyppiset kokemukset. Olen eronnut yhteisöstä n. 20 vuotta sitten. Kukaan ei ole koskaan karttanut minua eikä Jehovan todistajiin kuulunut perhe/sukulaiset hylänneet. Kukaan ei myöskään ole ikinä koskaan tuputtanut yhtään mitään eroni jälkeen.

Vierailija
122/226 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikkia kysymään vaihtoehtoisia hoitomuotoja veren tilalle. Mun ex- mies joka ei todellakaan ole Jehovan todistaja , eikä tule sellaiseksi, niin sai lonkkaleikkauksen verettömänä kun pyysi sellaisen. Olen itsekin sairaalassa töissä ja nähnyt monia lonkka- ja polvileikkauksen jälkeä ja eksän leikkaushaavakin oli todella paljon paremman  näköinen kuin niiden jotka saivat verta! Veri ei ole riskitön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/226 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa puuduttavaa katsoa jakso Jehovan todistajista - ihan suoranaisia valheita esim. juuri tuohon karttamiseen liittyen! Miksi ei myönnetä rehellisesti, että karttamista tapahtuu ja se on totaalista? Toivottavasti kukaan ei oikeasti kiinnostu todistajista tämän ohjelman perusteella.

Jokaisella on kuitenkin oikeus seuransa valita.

Usein Jehovan todistajista eronnut tai erotettu on jo itse aikoja sitten vaihtanut ystäväpiirinsä, eikä edes viihdy enää todistajien kanssa muutenkaan. On jo eri ympyrät ja ystäväpiiri ja erilaiset ajatukset asioista. 

Vierailija
124/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös verikysymyksessä kierreltiin ja kaarreltiin, mutta kunnollista vastausta kysymykseen ei saatu. Verensiirrot ovat kiellettyjä ja johtavat erottamiseen jonka jälkeen henkilöä kartetaan. Henkilön siis odotetaan kuolevan. Palonen sanoi, että erottaminen on pitkä prosessi eikä ketään erotetan hepposin perustein - no, tämäkin on pitkältä valhetta, koska todistajien maailma on täynnä pilkuntarkkoja sääntöjä, kuten esim. tupakanpoltto on syntiä, joka johtaa erottamiseen ja karttamiseen.  Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo partajuttu - Janne kysyi, pitäisikö hänen ajaa partansa, jos hänestä tulisi todistaja ja hänelle sanottiin ei. Todistajat jättivät kuitenkin kertomatta, että vielä vähän aikaa sitten järjestön virallisessa ohjeistuksessa parta oli kielletty veljiltä ja parran kasvattaminen olisi voinut estää pitämästä esitelmiä tai pääsemästä vanhimmistoon.

No tässä joitakin mietteitä, olisi kai niitä ollut enemmänkin mutta ei jaksa enempää.

Vierailija
125/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vähän pisteet mitä ehkä Katajalla oli kyllä ropisi siinä vaiheessa kun se tyyppi nyt vaihtoi ortodoksiksi. Ei siis ole edes mikään tapauskova, vaan uskovainen. Ja vanhoillinen, kun vaihtoi ortodoksiksi, siellä ei naisia katsota pappeina ja periaatteessa koko kirkkoa johtaa putinin suuriystävä miljardööri joka puhuu kuinka kaikki ukrainalaiset pitää tappaa,

Hieno valinta, Janne Kataja!

Vierailija
126/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli muuten kiinnostavaa miksi vain osa ihmisistä puhui taukoamatta ja muut olivat tuppisuina.

Vierailija
127/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla pari kertaa sellainen pysäytyskuva missä Jannella oli ns. Iltalypsy-ilme :-) 

Vierailija
128/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nämä kaksi vastaajaa eivät ole oikeasti entisiä Jehovan todistajia, luulen että kuuluvat järjestöön ja tämä on masinoitua valkopesua. Karttamissääntö on ehdoton ja olen itse oikeasti entinen jt. Sen jälkeen kun perheemme lähti emme ole tavanneet enää ketään seurakuntaan kuuluvista, edes kadulla ei tervehditä. Ystäväni on myös entinen jt eikä ole tavannut äitiään, siskoaa ja veljiään eron jälkeen. 

Vierailija
129/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähän tarkennan, että karttamista sovelletaan jos olet käynyt kasteella ja siten yhteisön täysivaltainen jäsen ja sen jälkeen eronnut/erotettu. Jos olet ollut ns. hangaround jäsen ja jäät "toimettomaksi" kuten skenessä sanotaan, niin sinua voidaan vielä tavata ja näin yrittää saada järjestöön mukaan. Yksiselitteistä on, että jos kastettu eroaa/erotetaan ei hänen kanssaan saa olla enää missään tekemisissä. Asia on näin, vaikka ulos päin sitä ei myönnetä vaan valehdellaan päin naamaa!

Vierailija
130/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös verikysymyksessä kierreltiin ja kaarreltiin, mutta kunnollista vastausta kysymykseen ei saatu. Verensiirrot ovat kiellettyjä ja johtavat erottamiseen jonka jälkeen henkilöä kartetaan. Henkilön siis odotetaan kuolevan. Palonen sanoi, että erottaminen on pitkä prosessi eikä ketään erotetan hepposin perustein - no, tämäkin on pitkältä valhetta, koska todistajien maailma on täynnä pilkuntarkkoja sääntöjä, kuten esim. tupakanpoltto on syntiä, joka johtaa erottamiseen ja karttamiseen.  Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo partajuttu - Janne kysyi, pitäisikö hänen ajaa partansa, jos hänestä tulisi todistaja ja hänelle sanottiin ei. Todistajat jättivät kuitenkin kertomatta, että vielä vähän aikaa sitten järjestön virallisessa ohjeistuksessa parta oli kielletty veljiltä ja parran kasvattaminen olisi voinut estää pitämästä esitelmiä tai pääsemästä vanhimmistoon.

No tässä joitakin mietteitä, olisi kai niitä ol

Ketään ei eroteta verensiirron takia, eikä tupakanpolton, eikä edes syrjähypyn takia. Erottaminen on vihoviimeinen keino ja siinä vaiheessa henkilö on pitkän aikaan systemaattisesti ja toistuvasti osoittanut käytöksellään, ettei hänellä ole mitään mielenkiintoa korjata toimintaansa.

Virheisiin ja inhimillisiin tekijöihin suhtaudutaan hyvinkin ymmärtäväisesti.

T: ex-todistaja (itse eronnut)

Vierailija
131/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän tarkennan, että karttamista sovelletaan jos olet käynyt kasteella ja siten yhteisön täysivaltainen jäsen ja sen jälkeen eronnut/erotettu. Jos olet ollut ns. hangaround jäsen ja jäät "toimettomaksi" kuten skenessä sanotaan, niin sinua voidaan vielä tavata ja näin yrittää saada järjestöön mukaan. Yksiselitteistä on, että jos kastettu eroaa/erotetaan ei hänen kanssaan saa olla enää missään tekemisissä. Asia on näin, vaikka ulos päin sitä ei myönnetä vaan valehdellaan päin naamaa!

Todistajat eivät ole homogeeninen joukko. Varmasti on todistajia, jotka karttavat erotettuja, mutta se on heidän päätöksensä. Minua ei ole kukaan karttanut (ainakaan kukaan sellainen, jonka kanssa olen ollut tekemisissä eron jälkeen). Ja kyllä, minut on kastettu ja olen virallisesti eronnut ja eroni on salilla kuulutettu.

Vierailija
132/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin hyvin ristiriitainen uskonto. Tiedän muutaman todistajan, ja he ovat sellaisia ns. täydellisiä ihmisiä. Hiukset, meikit, vaatteet viimeisen päälle, timmit kropat (todistajissa ei ole ylipainoisia), hauskoja, sosiaalisia, iloisia, avuliaita you name it. Ystäviä ympäri maailmaa, mihin vaan matkustavat niin aina löytyy ilmainen majapaikka, kuten ohjelmassakin lapsi sanoo. Ja sitten kuitenkin pinnan alta huokuu noita outouksia, jotka pyritään kaikin voimin kieltämään. Jos esiaviollinen seksi ja jopa itsetyydytys on kiellettyä, ja luonnolliset halut tuomitaan likaisiksi, niin mitä se tekee ihmiselle, joka esim. jää iäkseen naimattomaksi? Mikä hirveä ahdistus se täytyy etenkin nuorille henkilöille olla. Heitä kuitenkin on, jotka ei koskaan avioidu. Yksi olennainen osa ihmisyyttä täytyy tukahduttaa kokonaan. :(

Vierailija
133/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistajissa on ylipainoisia ihan niin kuin muissakin ihmisryhmissä, eikä kukaan kiellä itsetyydytystä.

Vierailija
134/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti nämä kaksi vastaajaa eivät ole oikeasti entisiä Jehovan todistajia, luulen että kuuluvat järjestöön ja tämä on masinoitua valkopesua. Karttamissääntö on ehdoton ja olen itse oikeasti entinen jt. Sen jälkeen kun perheemme lähti emme ole tavanneet enää ketään seurakuntaan kuuluvista, edes kadulla ei tervehditä. Ystäväni on myös entinen jt eikä ole tavannut äitiään, siskoaa ja veljiään eron jälkeen. 

Voit luulla päässäsi mitä haluat, se ei kuutenkaan ole totta. Näillä asioilla on selkeästi perhe/sukukohtaisia eroja. Minun perhe eikä suku minua hylännyt. Eikä muut Jehovan todistajat karttanut, päinvastoin, minut on kutsuttu illanviettoihin esim. syömään ja minua kohdeltu ihan kuten muitakin. Meidän suvussa noin puolet kuuluu järjestöön ja puolet ei, eikä ketään karteta vaikka osa on eronneita. Turhaan väität masinoiduksi valkopesuksi, asiat voivat todella olla myös näin. 

Vierailija
135/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä kahta jatkuvasti taustalla hiippailevaa miestä ei kyllä voinut olla huomaamatta. 

Esiliinat, kuin V.Haapasalon ohjelmissa

Vierailija
136/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotenkin hyvin ristiriitainen uskonto. Tiedän muutaman todistajan, ja he ovat sellaisia ns. täydellisiä ihmisiä. Hiukset, meikit, vaatteet viimeisen päälle, timmit kropat (todistajissa ei ole ylipainoisia), hauskoja, sosiaalisia, iloisia, avuliaita you name it. Ystäviä ympäri maailmaa, mihin vaan matkustavat niin aina löytyy ilmainen majapaikka, kuten ohjelmassakin lapsi sanoo. Ja sitten kuitenkin pinnan alta huokuu noita outouksia, jotka pyritään kaikin voimin kieltämään. Jos esiaviollinen seksi ja jopa itsetyydytys on kiellettyä, ja luonnolliset halut tuomitaan likaisiksi, niin mitä se tekee ihmiselle, joka esim. jää iäkseen naimattomaksi? Mikä hirveä ahdistus se täytyy etenkin nuorille henkilöille olla. Heitä kuitenkin on, jotka ei koskaan avioidu. Yksi olennainen osa ihmisyyttä täytyy tukahduttaa kokonaan. :(

Nyt on melkoista yleistystä, kaikki Jehovan todistajat eivät todellakaan ole mitään ns. täydellisiä ihmisiä. Timmit kropat??? No ei todellakaan ja löytyy ylipainoisia ihmisiä ihan kuten kaikista ihmisryhmistä. Kaikki eivät myöskään ole hauskoja, sosiaalisia, iloisia jne vaan ovat ihan tavallisia ihmisiä, löytyy myös huumorintajuttomia, vakavia ja epäsosiaalisia. On totta että useilla todistajilla on laaja ystäväpiiri mutta ei se automaattisesti tarkoita mitään ilmaista majapaikkaa (lapsi ohjelmassa ei puhunut mistään majapaikasta mitään). Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta ottaa vieraakseen ketään mutta usein haluavat itse. 

Itsetyydytys ei ole kiellettyä eikä esiaviollisesta seksistä automaattisesti eroteta. 

Vierailija
137/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, tiedän/tiesin muutaman eronneen/erotetun, joiden kanssa lähipiiri/kukaan ei mielellään ollut tekemisissä, mutta tämä johtui eronneiden omasta vihamielisestä ja jopa aggressiivisesta ja provosoivasta käytöksestä sekä yhdessä tapauksessa huumeidenkäytöstä. Sitten on helppo uhriutua, että kartetaan, kun on eronnut. Vaikka syy on ihan omassa käytöksessä. Huom. Varmasti on niitäkin, jotka karttavat pelkän eroamisenkin takia, sitä en kiellä, mutta se on jokaisen oma päätös.

T: Se ex-todistaja

Vierailija
138/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat vain keskittyneet ns. tavallisiin todistajiin. Betel ei anna todellista kuvaa jehovantodistajuudesta, eivät kaikki heistä elä noin hienosti. Monet rivitodistajat ovat tavallisia duunareita joilla ei ole minkäänlaista koulutusta, koska opiskelu katsotaan turhaksi, ja kaiken lisäksi ovat vielä köyhiä, koska ovat myyneet kaiken omaisuutensa, maansa yms koska odottavat Harmageddonin sotaa.

Ja vielä täytyy kommentoida yhtä asiaa. Karttamiseen suhtaudutaan vakavasti, eikä erotetun/eronneen kanssa olla tekemisissä. Totta kai jotkut JT:t uhmaavat tätä sääntöä ja pitävät yhteyttä vaikkapa eronneeseen/erotettuun lapseensa, mutta tällainen yhteydenpito tulee pitää salassa, jotta heille itselleen ei koidu ongelmia. Järjestön virallinen sääntö kuitenkin on, että entisten jäsenten kanssa EI olla missään tekemisissä. Voitte käydä kuuntelemassa nuo säännöt heidän virallisilta verkkosivuiltaan.

Vierailija
139/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisivat vain keskittyneet ns. tavallisiin todistajiin. Betel ei anna todellista kuvaa jehovantodistajuudesta, eivät kaikki heistä elä noin hienosti. Monet rivitodistajat ovat tavallisia duunareita joilla ei ole minkäänlaista koulutusta, koska opiskelu katsotaan turhaksi, ja kaiken lisäksi ovat vielä köyhiä, koska ovat myyneet kaiken omaisuutensa, maansa yms koska odottavat Harmageddonin sotaa.

Ja vielä täytyy kommentoida yhtä asiaa. Karttamiseen suhtaudutaan vakavasti, eikä erotetun/eronneen kanssa olla tekemisissä. Totta kai jotkut JT:t uhmaavat tätä sääntöä ja pitävät yhteyttä vaikkapa eronneeseen/erotettuun lapseensa, mutta tällainen yhteydenpito tulee pitää salassa, jotta heille itselleen ei koidu ongelmia. Järjestön virallinen sääntö kuitenkin on, että entisten jäsenten kanssa EI olla missään tekemisissä. Voitte käydä kuuntelemassa nuo säännöt heidän virallisilta verkkosivuiltaan.

Olen samaa mieltä siitä että Betel ei anna todellista kuvaa, todistajat ovat ihan tavallisia ihmisiä jotka asuvat tavallisissa kodeissa. Varmasti löytyy myös tavallisia duunareita ilman mitään koulutusta, kuten löytyy kaikista ihmisryhmistä uskontoon katsomatta. Opiskelua ei kuitenkaan katsota turhaksi, eikä myöskään ole totta että ovat myyneet kaiken omaisuutensa, mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Onpas ihmeellinen väittämä. Monilla todistajilla on omat omistamansa autot, talot tai asunnot, joillain myös sijoitusasuntoja. Maita myöskään ei ole mitään syytä myydä, monille maat ovat tulonlähde. 

Vierailija
140/226 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistajat eivät kerää kolehtia yhtä räikeästi kuin esim. ev.lut. kirkko. Saleilla on kaksi laatikkoa, johon lahjoitukset voi anonyymisti tehdä halutessaan. Toki jotkut varmasti lahjoittavat myös tilille, mutta ketään ei painosteta lahjoittamaan, eikä lahjoituksia pyydetä.

Todistajissa on akateemisia ja duunareita ihan siinä missä muuallakin. On rikkaita ja köyhiä ja suurin osa varmasti keskiluokkaisia.

Ihan avoimesti minuun pidetään yhteyttä jopa erään seurakunnan vanhimman osalta, että se siitä karttamisesta ja salailusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi