Uskoisitko , Janne Kataja
Olipa kiva nähdä Janne Kataja toisenlaisen ohjelman parissa. Silti oli Jannemaisen iloinen, vaikka aihe oli
tutkiva.
Mielenkiintoista ja todella avartavaa 10/10.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallainen-on-janne-katajan-uutuussa…
Katso lähetysajat : Janne Katajan Uskoisitko? - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (226)
Nuohan opettaa tuolla salissa samoja asioita mitä minulle opetettiin jo lapsena kotona, enkä todellakaan ole jehova tai tuttavani eikä sukulaisistani kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne Kataja on kyllä erittäin ammattitaitoinen toimittaja ja niin avoin ja saa haastateltavasta paljon Irti. Toivottavasti hänen ohjelmat jatkuvat Maikkarilla.
Ja toivottavasti hänellä on kunnianhimoa jatkaa hiukan syvällisemmällä ja pohtivammalla linjalla jatkossakin, kuin nämä rasittavat samoja julkkuja pyörittävät iän ikuisen visailut ja kisailut. Janne Katajalla olisi paukkuja muuhunkin kuin istumaan typerien ja lapsellisten ohjelmien arvaa kuka-raadeissa. Tämä uskonto-sarja on hyvä alku laadukkaammalle toimitustyölle, peukut Jannelle!
Aika pintapuolisesti hän näitäkin esittelee. Mutta eihän nuo uskovaiset kykenisi vastaamaan jos tiukempia kysymyksiä esitettäisiin. Nyt näkyy hyvin harjoitellut vastaukset niin aikuisilla kuin lapsillakin. Ollaan antamassa hyvää kuvaa omasta seurakunnasta ykköset päällä hiukset laitettuna. Valvovien silmien alla. Kaikki tiukassa kurissa ja aivopestyinä. Kaikki rakastaa toisiaan uskosta huolimatta ja jeesustellaan julkisesti mutta todellisuudessa vihaavat kaikkia eriuskoisia. Veikkaan että kun kamerat on sammuneet ovat nauraneet railakkaasti omalle valheelliselle showlleen. Janne yrittää olla vitsikäs ja toiset naureskelee.
Jännästi nuo Jehovan lapset jätti vastaamatta moneen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Säälin sen perheen aivopestyjä lapsia.
No samaa mietin! Suloisia ja valoisia olivat kyllä. Mutta vastatessaan esim. mitä fiiliksiä raamatun luku herättää, käyttivät samoja fraaseja, jotka eivät kuulostaneet heidän omikta sanoiltaan. Ulkoa opeteltua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ainakaan ei ole aivopesty mihinkään woke-ideologiaan tai vastaavaan.
"Woke tarkoittaa valveutuneisuutta tai henkilön yhteiskunnallista tiedostamista. Wokessa välitetään vähemmistöistä, syrjinnästä ja vihapuheesta."
Joo toi olis ihan hirveetä, jos tohon haksahtais...
On se kyllä kamalaa, kun lapset oli tasapainoisen tuntuisia ja vanhemmatkin täysipäisen oloisia. Lisäksi oli iloinen ja jopa vitsikäs ilmapiiri noilla ihmisillä. Eihän sellainen sovi. Pitää olla vakava ja huumorintajuton jos on uskovainen, muuten epäilyttää.
juutalaisuus olisi vielä kiinnostavampaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jumala. Sinä taas olet aivopesty horisemaan wokesta. Tiedätkö edes mitä tuo kauhistelemasi woke tarkoittaa?
Onko siinä jotain pahaa, että mm. tiedostaa yhteiskunnassa vallitsevia syrjiviä rakenteita? Havaitsee ja puuttuu esim. rasismiin? Eikö rasismi, ihonväriin perustuva syrjintä ole väärin?
Jeesuskin oli woke. Hänelle kaikki ihmiset olivat tasa-arvoisia. Miten nyt suu pannaan?
Jeesus taitaa olla ensimmäinen ja suurin woke, ja viraali ollut ennen intermenttiä ym!
Vierailija kirjoitti:
Janne parka antoi sielunsa pahalle. En olisi uskonut että on noin huijattavissa.
Varmaan ilmapiiri oli sellainen, että tuli pakottava tunne. Jannehan on tietääkseni aika kilttiluontoinen mies. Ja olihan siinä hetkeä aikaisemmin ollut se 'ylläripylläri' synttärilaulu. Siinä kohtaa minulla olisi noussut karvat pystyyn. Oliko sitten kuvausryhmä vihjannut asiasta vai olivatko tonkineet jo taustoja. Jokatapauksessa siinä kohtaa mulle tuli kylmikset. Mutta se nainen oli viihdyttävä.
"Eivät osallistu politiikkaan, se on ihan ehdotonta. "
Eivät vissiin julkiseen politiikkaan, mutta kyllähän he politisoivat omissa ympyröissään.
Toivottavasti sarja saa jatkoa, Kataja sopii tähän ohjelmaan todella hyvin. Itseä kiinnostaisi tietää lisää ainakin juutalaisuudesta, ortodokseista ja vanhoillis-lestadiolaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Woke tarkoittaa valveutuneisuutta tai henkilön yhteiskunnallista tiedostamista. Wokessa välitetään vähemmistöistä, syrjinnästä ja vihapuheesta."
Joo toi olis ihan hirveetä, jos tohon haksahtais...
Woke on lyhytnäköistä näsäviisastelua ja laiskojen narsistien puutaheinää. Wokessa vieritetään vastuuta muille ja livistetään siitä itse. Perus vassari paskaa. Nuoret, tyhmät, naiivit ja narsistit ostaa tätä. Vähemmistöt oikeasti maksaa sen sirkuksen mitä te pyöritätte HEIDÄN kustannuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jumala. Sinä taas olet aivopesty horisemaan wokesta. Tiedätkö edes mitä tuo kauhistelemasi woke tarkoittaa?
Onko siinä jotain pahaa, että mm. tiedostaa yhteiskunnassa vallitsevia syrjiviä rakenteita? Havaitsee ja puuttuu esim. rasismiin? Eikö rasismi, ihonväriin perustuva syrjintä ole väärin?
Jeesuskin oli woke. Hänelle kaikki ihmiset olivat tasa-arvoisia. Miten nyt suu pannaan?
Ne "yhteiskunnan syrjivät rakenteet" ovat woke-uskontoon kuuluvaa huuhaata, en ole koskaan nähnyt ensimmäistäkään todistetta näistä rakenteista. Ne ovat länsimaissa lisäksi lainvastaisia, joten jos sellaisia löytyisi niin siitä tulisi uutinen ja oikeuskäsittely. Jenkeissä ja briteissä tosin syrjitään valkoisia ja heteroita ihan avoimesti esimerkiksi palkkauskysymyksissä, mikä on ihan käsittämätöntä ja melko ironista tässä kontekstissa. Tosin tätä on nyt pikkuhiljaa alettu haastaa oikeusteitse, koska syrjiminen ei ole oikein mihinkään suuntaan, ei edes keinotekoisten kiintiöiden varjolla.
Rasismissa sama juttu, jos on rasismilasit päässä niin sitä näkee joka paikassa ja kaikkeen löytyy selitys sen kautta. Jos olet vasara niin näet pelkkiä nauloja.
Woke on uskonto ja lisäksi hyvin kulttimainen sellainen, koska siinä rajoitetaan ihmisten käyttäytymistä, kielenkäyttöä ja suhteita "vääräuskoisiin" canceloimisen uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne parka antoi sielunsa pahalle. En olisi uskonut että on noin huijattavissa.
Varmaan ilmapiiri oli sellainen, että tuli pakottava tunne. Jannehan on tietääkseni aika kilttiluontoinen mies. Ja olihan siinä hetkeä aikaisemmin ollut se 'ylläripylläri' synttärilaulu. Siinä kohtaa minulla olisi noussut karvat pystyyn. Oliko sitten kuvausryhmä vihjannut asiasta vai olivatko tonkineet jo taustoja. Jokatapauksessa siinä kohtaa mulle tuli kylmikset. Mutta se nainen oli viihdyttävä.
Ei kyllä vaikuttanut ilmapiiri erityisen painostavalta, Jannehan on kertonut itse että liittyi koska halusi tietää paljon se maksaa.
Ainakin Jehovan todistajista kertovassa jaksossa oli tarkoin etukäteen harkittu kuka saa sanoa ja mitä saa sanoa. Janne Kataja on hyvä tällaisessa ohjelmassa. Sitten, kun kaikki uskontokunnat on käyty läpi Janne voisi vielä tehdä muutaman jakson, missä haastattelisi eri uskontokunnista eronneita tai erotettuja ja ehkä myös toisiin uskontokuntiin siirtyneitä, niin saataisiin tällaistenkin henkilöiden näkökulma näistä uskon asioista.
Olen entinen todistaja ja katsoin ohjelman. Olen itse eronnut todistajista vuosia sitten, koska elämäntapani ei enää ollut Raamatun mukaista. Koin, että minun olisi epäpyhää kutsua itseäni todistajaksi, kun en noudata sääntöjä. Kukaan ei painostanut minua eroamaan, eikä kukaan ole karttanut minua. Päin vastoin, olen nytkin sopinut tapaavani erästä todistajaa, jota en ole vuosiin nähnyt.
Liityin todistajiin aikoinaan omasta halustani, kukaan perheessäni tai suvussani ei ole todistaja. Liittyminen edellytti hyvin pitkää Raamatun tutkimista ja opiskelua sekä lukuisten haastattelujen ja kokeiden läpäisemistä. Myöskään todistajaperheeseen syntyviä lapsia ei kasteta, vaan he voivat liittyä aikaisintaan siinä iässä, kun ymmärtävät, mihin ryhtyvät. Myös he käyvät läpi saman Raamatun opiskelun ja haastattelut ym.
Todistajatkin ovat erehtyviä ihmisiä, jotka tekevät syntiä, eikä ketään eroteta virheiden takia. Tiedän myös monta, jotka ovat ottaneet avioeron (ilman aviorikosta), eikä ketään ole erotettu.
Todistajat ovat kaiken kaikkiaan äärimmäisen lämmin ja hyväkäytöksinen yhteisö, eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa heistä.
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistajia odottais enemmän haastettavan siitä, kuinka heidän opetuksensa tietyistä asioista muuttuu kuin sukat jaloissa. Milloin Armageddon on mikäkin vuosi saapuva, milloin on elinsiirrot kielletty, milloin verensiirrot, joskus on asepalvelus ja siviilipalvelus kielletty, sitten ei siviilipalvelus enää olekaan tai sittenkin se on omantunnon kysymys mutta totaalikieltäytymiseen painostetaan. Raamattua korostetaan, mutta ei se oikeasti mikään auktoriteetti näille ole. Eihän sitä edes omin nokkineen saa lukea, vaan ainoastaan Vartiotorni lehden ohjeiden mukaisesti. Kumpilie teos heille se korkeampi auktoriteetti. ;)
Suvussani tätä lahkoa jonkun verran on, ja kyllä on omituinen maailma tuo. Tekopyhä kaikin tavoin, en edes jaksa luetella millä kaikilla. Yhtenä esimerkkinä eräs sukulainen oli lähellä kuolla äärimmäisen väkivaltaisen alkoholisti sadisti aviomiehensä käsiin, kun seurakunta olisi hylännyt jos olisi avioeron ottanut! Avioliitt
Onkos luterilaisilla asiat muuttuneet? Vanhoissa suomalaisissa elokuvissa papit veivät köyhältä viimeisenkin vasikan maksuksi kirkkoveroihin. Vieläkö sama meni? 20v sitten homoja ei hyväksytty, ja 30v sitten naispappeja ri hyväksytty. Turhaan vetoat noihin muuttuneisiin asioihin, kaikissa uskonnoissa muuttuu asiat ajan mukaan.
Verensiirtoasioissa he ovat todella aikaansa edellä. Ovat saaneet aikaan sen, että nykyään on monia verettömiä vaihtoehtoja ennen verta vaativiin hoitoihin. Lisäksi ne ovat halvempia, jos siksi kun yksi veripussi maksaa sairaalalle satoja euroja . Kannattaa ensin tutustua ja tutkia asioita oikeasti, kuten tätä verijuttua, ennenkuin tekee itsensä tyhmäksi viisauden silmissä ( esim monet lääkärit ja tiedemiehet tietävät veren vaihtoehtohoidot ja vereen liittyvät riskit)
Olipa puuduttavaa katsoa jakso Jehovan todistajista - ihan suoranaisia valheita esim. juuri tuohon karttamiseen liittyen! Miksi ei myönnetä rehellisesti, että karttamista tapahtuu ja se on totaalista? Toivottavasti kukaan ei oikeasti kiinnostu todistajista tämän ohjelman perusteella.
Jehovat voisi pitää uskonsa mutta ovelta ovelle uskonnon tuputtaminen on kyllä ihmisten aliarvioimista, jokainen päättää itse uskooko ja mihin tai mihinkään.
Ulkokultaistahan ja kylmää tuo touhu on, lapsia ei kai paljon ajatella kun vanhemmat vie.