Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?

Vierailija
06.02.2025 |

Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa. 

Kommentit (223)

Vierailija
101/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaka on varmaan huonoin tapa mitata laihtumista, kun ihminen käy kuntosalilla. Kuntosalilla väkisin tulee myös lihaksia aloittelijoille ja se paino ei välttämättä putoa sen takia.

Suosittelen katsomaan peiliä useasti päivän mittaan ja jos peilikuvassa ei näy muutosta 3kk-6kk aikana, niin sit kannattaa hommaa personal trainer ja kysyä ruokavalio-ohjeita.

Vierailija
102/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni liikunnalla on todella vähän yhteyttä painon putoamiseen, ravinnon määrä ja laatu on se juttu.

Nuo 10k askelta on sinänsä hatusta vedettyjä, niihin ei ole tieteellistä pohjaa. Lihaksia jos treenailee niin sekin toki lisää painoa?

Ainut mikä omaa painoa alkoi oikeasti tiputtamaan oli paasto. Siis ihan sellainen n. 15 h paasto että aamupala skippaantuu ja lounas on siinä noin 12 hujakoilla. Tämän lisäksi pistin alkoholin käytön lähestulkoon nollaan ja herkkuja syön tosi pieninä annoksina. Samoin olen lisännyt kasviksia ruokaan ja vähentänyt punaista lihaa. Näitä keinoja suosittelen kokeilemaan ja malttamaan - tulokset ei välttämättä näy heti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittanauha. Ota mitat tänään: vyötärö, lantio ja ehkä reidet ja käsivarret. 

Uusi mittaus mahdollisimman samoista kohdista viikon päästä. Ja taas viikon päästä jne. Aamulla vyötärö kapeimmillaan. Voi olla illalla useamman sentin enemmän.

Paino lähtee putoamaan jossain vaiheessa, jos olet ylipainoinen. Älä anna periksi!

Nythän olet jo saavuttanut paljon: paino ei ole noussut! Ja todennäköisesti olet saanut lihaksia, joten rasvaprosentti on laskenut ja terveys parantunut! 

Itse laihduin 32 kg, ja paino junnasi aluksi ainakin kuukauden samassa, mutta kyllä se lähti laskemaan sitten. 

Vierailija
104/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni liikunnalla on todella vähän yhteyttä painon putoamiseen, ravinnon määrä ja laatu on se juttu.

Nuo 10k askelta on sinänsä hatusta vedettyjä, niihin ei ole tieteellistä pohjaa. Lihaksia jos treenailee niin sekin toki lisää painoa?

Ainut mikä omaa painoa alkoi oikeasti tiputtamaan oli paasto. Siis ihan sellainen n. 15 h paasto että aamupala skippaantuu ja lounas on siinä noin 12 hujakoilla. Tämän lisäksi pistin alkoholin käytön lähestulkoon nollaan ja herkkuja syön tosi pieninä annoksina. Samoin olen lisännyt kasviksia ruokaan ja vähentänyt punaista lihaa. Näitä keinoja suosittelen kokeilemaan ja malttamaan - tulokset ei välttämättä näy heti. 

Jos haluaa olla terve, hyvinvoiva ja elinvoimainen, liikunta on must. Jos haluaa vain olla siro ja kevyt, voi liikunnan unohtaa.

Vierailija
105/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittanauha. Ota mitat tänään: vyötärö, lantio ja ehkä reidet ja käsivarret. 

Uusi mittaus mahdollisimman samoista kohdista viikon päästä. Ja taas viikon päästä jne. Aamulla vyötärö kapeimmillaan. Voi olla illalla useamman sentin enemmän.

Paino lähtee putoamaan jossain vaiheessa, jos olet ylipainoinen. Älä anna periksi!

Nythän olet jo saavuttanut paljon: paino ei ole noussut! Ja todennäköisesti olet saanut lihaksia, joten rasvaprosentti on laskenut ja terveys parantunut! 

Itse laihduin 32 kg, ja paino junnasi aluksi ainakin kuukauden samassa, mutta kyllä se lähti laskemaan sitten. 

Itselläni todella paljon liikuntaa mukana projektissa. Mutta lihavanakin juoksin yms. Hyvä pohjakunto siis.

Vierailija
106/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa liikunta vaikuttaa painoon merkittävästi, vaikuttaa myös tunteeseen omassa kehossa / siihen ettei tissit roiku navassa ja löysät kohdat tuntuvat tiiviimmiltä. Saa myös syödä enemmän.

Hyvältä kuulostaa AP! Jään seurailemaan mitä maalis-huhtikuun raportti meille tuo :) 

T. Itsekin sohvalta noussut sipsi-viini-chillaaja

(Älä masennu jos joku kerta ostat sipsiä ja viiniä, seuraavana päivänä takaisin ruotuun) 

Vierailija
107/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut varmaan kaikilla netistä löytyvillä laskureilla kaloritarpeeni, joka sukupuoleni, pituuteni, painoni ja aktiivisuuteni mukaan on 2200-2300 kcal, laskurista riippuen. Syön korkeintaan 1500 kcal päivässä ja kulutan liikunnalla vielä sen 300-400 kcal. Mikä siis mättää??

Aloittaja tässä edelleen jankkaa :D

Sitä omaa kaloritarvetta ei oikein saa mistään yleisistä talukoista, koska sinun elämäsi ja kroppasi on omanlaisensa. Jos paino pysyy samana, sinulla ei ole tarpeeksi vajetta. Vai nosteletko niitä painoja niin rivakasti, että se kasvattaa oikeasti lihaksia? Lihas painaa noin tuplasti sen mitä läski.

Vierailija
108/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-500 kaloria mutta ei kerrota paljonko oli lähtömäärä? Jos nautin 5000 kaloria päivässä ja pudotan sen 4500 kaloriin, niin ei se paino tuolla kalorimäärällä laske yhtään mihinkään 

Vierailija
109/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni taas liikunnalla on paljonkin merkitystä, mutta vain jos MYÖS ravintopuoli on hanskassa. Eli vaikka pyöräilisi tunnin päivässä, kuten itse ennen työmatkaa ja retkiajoa yms., mikä teki 5000 km vuodessa, niin kyllä silti helposti voi lihoa ja olla reilusti ylipainoinen, jos syö suklaata yms ruuan lisäksi. Koska sen tunnin reippaan liikunnan päälle jää vielä vähintään 15 tuntia vuorokaudessa aikaa tankata :).

Mutta sitten taas jos tarkkailee syömisiäään, kuten ap, niin tuo n. 1500 kcal päivässä ei välttämättä tuo kovin isoa energiavajetta, jos ei lainkaan liiku. Ja tuosta alemmas energiansaantia laskemalla alkaa käydä vähän niukaksi ruokavalio ainakin omasta mielestä, niin sitten onkin jo ehkä helpompi kuluttaa hiukan enemmän liikkumalla, jos voi harrastaa jotain itselle mieluista ja suht helppoa, kuten mulla kävely ja pyöräily esimerkiksi.

Itse olen myös viime kesästä tehnyt ruokaremonttia ja kun nyt olen liikkunut talvikuukausina vähemmän fillarilla (korjauksen tarve + välillä hankalat kelit), niin kyllä painokin on varmasti pudonnut vähemmän kuin jos tulisi enemmän liikuntaa. Nyt siis lähinnä kävelen 3-4 km useimpina päivinä.

Tsemppiä ap:lle, kyllä tuo varmasti pidemmän päälle toimii, jos tuntuu itsestä ihan mukavalta ja ylläpidettävältä elämäntavalta.

Vierailija
110/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elimistö saa energiaa vähemmän kuin se kuluttaa sitä, ihminen laihtuu. Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista. Jos et laihdu, energiantarpeesi on tasapainossa. Ei ne kalorit tyhjästä kehoosi ilmesty.

Kalorivajetta tulee pelkistä syömisistä tuon vähintään -500 kcal ja liikunnasta vielä -300 tai -400 lisää! Kaiken järjen mukaan painon pitäisi pudota. Lasken tosi tarkasti kalorit kaikesta mitä suuhuni laitan.

Ensimmäinen oletus on, että lasket väärin.

Vierailija
111/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet myös punttitreeniä niin sulla on varmasti tullut lihasta sen rasvan tilalle, peilistä näkee tuloksen paremmin. Olisit voinut myös ottaa vähän mittoja, esim. vyötärö yms. Itsellä aina paino vähän korkeampi salista seuraavana päivänä kun lihakset kipeänä ja keräävät nestettä.

Vierailija
112/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistien syytä ! t. Persu

Vierailija
113/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykelloni mukaan kulutukseni olin eilen 2500 kaloria. En usko siihen hetkeäkään, totuus varmasti 2000 luokkaa. Kävin autolla töissä, istumatyö, muutaman kerran kävin taukohuoneessa ja vessassa, etäisyys samaa luokkaa kuin kotona liikkuessa. Kotimatkalla kävin pienessä lähikaupassa, kotona luin kirjaa. En käynyt edes yläkerrassa. Eli en liikkunut päivässä käytännössä ollenkaan ja silti muka tuollainen kulutus! 

Eli suhtaudu annettuihin kulutuslukemiin hyvin kriittisesti!

Vierailija
114/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet myös punttitreeniä niin sulla on varmasti tullut lihasta sen rasvan tilalle, peilistä näkee tuloksen paremmin. Olisit voinut myös ottaa vähän mittoja, esim. vyötärö yms. Itsellä aina paino vähän korkeampi salista seuraavana päivänä kun lihakset kipeänä ja keräävät nestettä.

Juuri näin. Treeni nostaa väliaikaisesti nestepainoa. Se on vain lihaksiin kertynyttä nestettä, joka lähtee kyllä pois.

Vierailija
115/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykelloni mukaan kulutukseni olin eilen 2500 kaloria. En usko siihen hetkeäkään, totuus varmasti 2000 luokkaa. Kävin autolla töissä, istumatyö, muutaman kerran kävin taukohuoneessa ja vessassa, etäisyys samaa luokkaa kuin kotona liikkuessa. Kotimatkalla kävin pienessä lähikaupassa, kotona luin kirjaa. En käynyt edes yläkerrassa. Eli en liikkunut päivässä käytännössä ollenkaan ja silti muka tuollainen kulutus! 

Mikä kello? Garmin ainakin antaa todella vähän kaloreita per päivä. Siis tyyliin 1000 kcal vähemmän kuin mikä on todennäköisesti totuus.

Vierailija
116/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kello? Garmin ainakin antaa todella vähän kaloreita per päivä. Siis tyyliin 1000 kcal vähemmän kuin mikä on todennäköisesti totuus.

Polar Ignite

Vierailija
117/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Treeni nostaa väliaikaisesti nestepainoa. Se on vain lihaksiin kertynyttä nestettä, joka lähtee kyllä pois.

Heh, tuossahan sanottiin, että on tullut lihasta sen rasvan tilalle. :D 

Vierailija
118/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...kuukaudessa

Vierailija
119/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tottakai tulee lihasta rasvan tilalle. Tämä nostaa painoa. Lihas painaa enemmän kuin rasvakudos. 

Mutta kun treenaa, lihaksiin kertyy ylimääräistä nestettä päiväksi pariksi kovan treenin jälkeen. 

Itse treenaan paljon, ja jos olen sairaana enkä pysty treenaamaan, laskee paino aina vähän, koska lihakset eivät ole rasitustilassa. 

Vierailija
120/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut varmaan kaikilla netistä löytyvillä laskureilla kaloritarpeeni, joka sukupuoleni, pituuteni, painoni ja aktiivisuuteni mukaan on 2200-2300 kcal, laskurista riippuen. Syön korkeintaan 1500 kcal päivässä ja kulutan liikunnalla vielä sen 300-400 kcal. Mikä siis mättää??

Aloittaja tässä edelleen jankkaa :D

sun kannattais kokeilla, mikä sulle tepsii. Sanoi olleesi sohvaperuna ja nyt liikut aikalailla. Mitä jos vähän hellittäisit? Jätä toistaseksi hetkeksi lihaskunto ja tiputa askeleet vaikka 6000-7000. Liian tiukille ei kannata vetää. 

Saatko ruuasta rasvaa? Ihan kunnolla, mutta ei överisti?

Jotain täytyy tehdä toisin kuin nyt. Tai toinen vaihtoehto on että jatkat tolla ja katsot vaikka vappuun, josko jotain alkaisi tapahtumaan. Muista, että et lihonut kuukaudessa.