Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?
Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa.
Kommentit (223)
food for thouhgt? Heppu kokeili syödä 4200 kilokaloria päivässä, josta 2000 kcal voita (noin 200 grammaako?).
Paino putosi [!] noin 4 kiloa. Myöhemmin kokeili myös 6000 kcal:lla:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teet myös punttitreeniä niin sulla on varmasti tullut lihasta sen rasvan tilalle, peilistä näkee tuloksen paremmin. Olisit voinut myös ottaa vähän mittoja, esim. vyötärö yms. Itsellä aina paino vähän korkeampi salista seuraavana päivänä kun lihakset kipeänä ja keräävät nestettä.
Juuri näin. Treeni nostaa väliaikaisesti nestepainoa. Se on vain lihaksiin kertynyttä nestettä, joka lähtee kyllä pois.
Heh, tuossahan sanottiin, että on tullut lihasta sen rasvan tilalle. :D
Kyllä. Tottakai tulee lihasta rasvan tilalle. Tämä nostaa painoa. Lihas painaa enemmän kuin rasvakudos.
Mutta kun treenaa, lihaksiin kertyy ylimääräistä nestettä päiväksi pariksi kovan treenin jälkeen.
Itse tree
No tasan tarkkaan sen rasvan tilalle ei tule lihasta. Ei lihakset lisäänny kun rasva poistuu.
Lihas painaa enemmän kuin läski. Todennäköisesti pari kiloa on lähtenyt, mutta lihas massa alkaa painamaan.
Vierailija kirjoitti:
Älykelloni mukaan kulutukseni olin eilen 2500 kaloria. En usko siihen hetkeäkään, totuus varmasti 2000 luokkaa. Kävin autolla töissä, istumatyö, muutaman kerran kävin taukohuoneessa ja vessassa, etäisyys samaa luokkaa kuin kotona liikkuessa. Kotimatkalla kävin pienessä lähikaupassa, kotona luin kirjaa. En käynyt edes yläkerrassa. Eli en liikkunut päivässä käytännössä ollenkaan ja silti muka tuollainen kulutus!
Eli suhtaudu annettuihin kulutuslukemiin hyvin kriittisesti!
Kyllä tuollaista työtä tekevä ja autoilija kuluttaa maksimissaan 1500 kcal. Nuo älykellot on kyllä paholaisen keksintö, valehtelee silmät ja suun täyteen.
"No tasan tarkkaan sen rasvan tilalle ei tule lihasta. Ei lihakset lisäänny kun rasva poistuu."
Ai niin ei voi tulla lihasmassaa samalla kun rasva palaa? Tässä näette ihmiset kuka ei ole koskaan käynyt salilla ja joka perustaa tietonsa Tiktok videoihin.
Vierailija kirjoitti:
"No tasan tarkkaan sen rasvan tilalle ei tule lihasta. Ei lihakset lisäänny kun rasva poistuu."
Ai niin ei voi tulla lihasmassaa samalla kun rasva palaa? Tässä näette ihmiset kuka ei ole koskaan käynyt salilla ja joka perustaa tietonsa Tiktok videoihin.
Eihän tuossa sellaista väitettykään.
Onko sulla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa lisäämällä laihtuminen alkaa hitaasti. Itselläni kesti n. 3 kk ennen kuin paino alkoi pudota. Korkea verenpaine alkoi laskea hiljalleen joskus 6 kuukauden jälkeen. Juoksin ensimmäisen maratonin reilun vuoden säännöllisen harjoittelun jälkeen. Painoa lähti lopulta enimmillään 16 kiloa. Se ei minulla palannut takaisin.
Onnittelut! Pääsisinpä itse joskus samaan.
Tunnen naisen joka oli vuosia sitten lääkärien ohjaamassa vuoden kestävässä laihdutusryhmässä Hänen painonsa ei ollut pudonnut vaikka hän oli yrittänyt pitkään laihduttaa. Hän sai ohjeeksi lisätä syömiskertoja ja ruoan määrää (ko. henkilö oli laihduttaessaan syönyt kolme kertaa päivässä, ei siis ollenkaan välipaloja). Niin uskomatonta kuin se onkin, tämän henkilön paino alkoi pudota.
Elimistö pyrkii suojelemaan ihmistä rasvakudoksen menetykseltä mahdollisten kriisien aikana hidastamalla aineenvaihduntaa. Siksi hyvä ja nykyisin suositeltu keino laihduttaa on syödä jopa päivän suurin ateria aamulla, sillä näin antaa keholleen jo aamulla viestin että ravintoa riittää kyllä eikä tarvitse varautua ravinnon niukkuuteen. Samoin esim stressihormonin kuten esim. kortisolin lisääntynyt eritys valmistaa selviytymään kriisitilanteissa. Tästä johtuen stressitilanteissa laihdutus saattaa olla todella vaikeaa, sillä ruokahalu kasvaa ja aineenvaihdunta saattaa hidastua ja on suurempi tarve syödä kaloripitoisia ruokia.
Olen itse onnistunut laihtumaan 16 kg ja painoindeksini on nyt 21-22. Paino on pysynyt tällä tasolla melkein vuoden. Ensimmäiset 5 kk tein vain muutoksia vain ruokavaliooni (jätin pois eläinperäiset tuotteet ja kovan rasvan sekä vähensin lisätyn sokerin määrää). Laihduin tuossa ajassa 10-12 kg ja aloin sen jälkeen lisätä liikunnan määrää (kävelen nykyisin joka päivä vähintään 10 000 askelta, teen 2 kuntosalitreeniä viikossa ja nyt marraskuusta lähtien olen myös alkanut juosta). Liikunnan aloittamisen jälkeen olen laihtunut vielä 5-6 kg. Olen nyt paljon terveempi ja hyväkuntoisempi eikä ole tehnyt mieli palata vanhoin ravitsemustottumuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Elimistö pyrkii suojelemaan ihmistä rasvakudoksen menetykseltä mahdollisten kriisien aikana hidastamalla aineenvaihduntaa. Siksi hyvä ja nykyisin suositeltu keino laihduttaa on syödä jopa päivän suurin ateria aamulla, sillä näin antaa keholleen jo aamulla viestin että ravintoa riittää kyllä eikä tarvitse varautua ravinnon niukkuuteen.
Olen viime aikoina tavoitellut 16/8 -paastoa (eka syönti klo 12 jälkeen), nähdäkseni mitä mahdollinen autofagia vaikuttaa terveydentilaan. Esimerkiksi keuhkot ovat melko huonossa kunnossa suolitukoksen ja sitä seuranneen yrjön keuhkoihin pääsyn vuoksi (olin tuon tapahtuessa ensiavun pakeilla). Olin 2 viikkoa teholla koomassa(?), jos oikein olen ymmärtänyt tilanteen. Tuolloin paino putosi yli 80:stä kilosta lähelle alipainoa, pahimmillaan 62 kiloon. Niinpä tuo tilanne on tuntunut ristiriitaiselta, koska olen ollut vähän huolestunut että paino putoaa edelleen pätkäpaaston vuoksi; onneksi noin ei ole käynyt. On siis ilmeisesti niin että jos haluaa lihota/lihoa, kannattaa välttää liian tiuhaa ja varhaista skruudaamista?! :0
En kyllä itse näkisi mitään ongelmaa jos lihakset kasvaa ja painopysyy samana. rasvaahan siinä sillon ainakin palaa. Sehän se tarkoitus onkin? On kyllä surullista lukea näitä, syön kyllä -500kcal, mutta en laihdu. Vaikka monessa tuotteessa on ihan sallittuakin olla 20% väärin ravintosisältö, toki tuskin on noin paljon yleensä. Mitä "puhtaampaa" ruokaa niin sitä varmemmin voit laskea kalorit. Muistakaa myös katsoa peilistä onko nesteisen näköinen kroppa, se luultavasti vaikuttaa vaa'an lukemaan..Moni myös luulee liikunnan kuluttavan paljon enemmän kuin se kuluttaa, esimerkiksi itsellä testissä ollut älyranneke kuukauden, ja välillä näyttää syvää unta kun makoilen sängyllä :D ja kaloritkin ihan liian korkeat rannekkeen mukaan. Ihan ok silti ainakin jos siitä motivaatiota saa, mutta pitää muistaa, että suuntaa antava ei todellakaan tarkka. Myös liian raskas liikunta esim juoksu, usein lisää nälkää niin paljon, että on se esim. kävelyä huonompi liikuntamuoto laihtumiseen. Tuntuu, että ihmisillä joku käsitys, että pitää hirveesti hikoilla ja sykkiä veren maku suussa, että laihtuu, vaikka se on juuri niin, että kevyt liikunta on parempi ja ei myöskään nosta näläntunnetta niin paljon. Kuntosalilla myös liikkeet kuten pitkät, raskaat kyykky ja mave sarjat eivät ehkä ole laihtumisen kannalta parhaita mahdollisia valintoja. Ja sitten vielä se perus 6pv -500kcal ja sitten se joka sunnuntainen cheat meal +3000kcal, mutta eihän niitä lasketa, eihän?
Itse en panisi paljon painoa aktiivisuusmittareiden arviolle siitä kuinka paljon kulutat aktiivisuudella, koska ne yleensä arvioivat yläkanttiin.
Jos olet nostellut puntteja, niin todennäköisesti lihasmassaa on tullut jonkin verran, minkä takia painonpudotus ei ehkä vielä näy vaa'alla.
Itse odottelisin vielä rauhassa enkä muuttaisi kalorovajetta ainakaan suuremmaksi. Ja suosittelen tosiaan ottamaan valokuvia, niistä näkee paremmin sulaako rasva kropasta vai ei.
Oletko varmasti laskenut kalorit oikein? Aika usein ongelma on, että niitä aliarvioidaan ruokapäiväkirjaa pidettäessä. Muutoin ohjelmasi kuulostaa sellaiselta, että painoa kyllä pitäisi tippua ja kuukaudessa olisi pitänyt tippua kaksi kiloa.
Tänään on ainakin kakkajumit lähteneet, vihdoinkin! Jännittävää nähdä paino seuraavassa punnituksessa 😁 On meinaan sellaisia lasteja poistunut, että useamman päivän edestä!
Ap.
Kävely ei laihduta mitään. Pitäisi kävellä 4 tuntia joka päivä että kaloreita kuluisi tarpeeksi. Vaimoni käveli monta kuukautta eikä paino pudonnut yhtään. Sanoin sille että polje kuntopyörää mielummin 60-90 minuuttia joka päivä. Puolen vuoden jälkeen se uskoi minua ja paino putosi 11 kg 2 kuukaudessa. Olen itse laihduttanu joskus 30 kg ja siilloin poljin kuntopyörää todella paljon jopa kaksi tuntia päivässä.
Jätä alkoholi kokonaan pois. Siitå tulee turhia kaloreita ja se lisää ruokahalua. Itse luovuin alkoholista lopullisesti. Paino putosi vajaa 30kg. Nyt bmi 20
Jatka ehdottomasti!
Kehosi koostumus on noilla tiedoilla muuttunut.
Olet saanut lisää lihasta ja rasvaa on palanut. Seuraa nyt peiliä.
Onnea!
Ite oon vähentänyt 300 kaloria ruuasta päivässä, paino pudonnut kuukaudessa 1,5 kg. Liikuntaa en oo lisännyt.
Sulla on kasvanut lihakset vahvemmiksi, ne painaa enemmän kuin rasva, eli vaa'alla voi näyttää joskus enemmän.
Insuliini resistenssi on syynä. Lue lisää aiheesta Google.
Huoh, litra lihasta painaa noin 1,06 kiloa ja litra rasvaa 0,9 kiloa eli ero on mitätön. Edelleenkään lainauksessa ei puhuttu mitään lihaksiin kertyneestä nesteestä...