Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?

Vierailija
06.02.2025 |

Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa. 

Kommentit (223)

Vierailija
141/223 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaksistosi kasvaa nyt samaa tahtia, kuin rasva palaa. Kuukauden kun jatkat vielä, niin paino alkaa pudota vauhdilla. Keskittyisin enemmän pitkiin reippaisiin kävelylenkkeihin, jos et halua lisää lihasta.

Vierailija
142/223 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorivajetta ei voi määritellä vaakalukemasta.Riippuu kehonkoostumuksesta.

Hä? Kun vaa'an näyttämä lukema alkaa viikkopunnituksessa laskea niin on löydetty ruokamäärä jolla ollaan miinuskaloreilla.

Minusta vaaka on juurikin se ainoa tapa tietää varmasti mikä oma päivittäiskulutus on.

Sama pätee bodareihin, läskeihin ja alipainoisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/223 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaksistosi kasvaa nyt samaa tahtia, kuin rasva palaa. Kuukauden kun jatkat vielä, niin paino alkaa pudota vauhdilla. Keskittyisin enemmän pitkiin reippaisiin kävelylenkkeihin, jos et halua lisää lihasta.

Höpsistä. Laihduttaessa proteiinin saanti täytyy turvata ja erittäin suositeltavaa on lihaskuntotreeni eli salilla käyntiä, jos siis ei halua menettää lihasmassaa. Ja kuka haluaisi?! Edes treenaamalla naisen on vaikea saada niin paljoa kerrytettyä lihasmassaa että se hidastaisi painonpudotusta rasvamassasta. 

Vierailija
144/223 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Laihduttaessa proteiinin saanti täytyy turvata ja erittäin suositeltavaa on lihaskuntotreeni eli salilla käyntiä, jos siis ei halua menettää lihasmassaa. Ja kuka haluaisi?! Edes treenaamalla naisen on vaikea saada niin paljoa kerrytettyä lihasmassaa että se hidastaisi painonpudotusta rasvamassasta. 

Väität siis, että elimistö pyrkii ottamaan lisäenergian ensisijaisesti lihasmassasta ja sitten vasta rasvakudoksesta? Enpä ole moista kuullut, tuskin sinäkään.

Vierailija
145/223 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta eri syytä voi olla. Ei kannata katsoa muutenkaan painoa vaan peilistä tapahtuuko muutoksia jos lisää liikkumista sillä lihas painaa enemmän kuin läski. Yksi syy voi olla myös säästöliekki jos syöt liian vähän tai se että lasket väärin paljonko kaloreita syöt. Ja muutokset eivät tapahdu nopeasti varsinkaan tossa painossa, jos olet n. 180cm niin olet jo normaalipainoinen mies. Riippuen tietenkin lihas-läski suhteesta.

Elimistö ei todellakaan mene kuukaudessa säästöliekille. :D 

Niin minäkin olen ymmärtänyt.  Laihdutukseen perehtyneen asiantuntijan artikkelin pohjalta kerron muillekin, että säästöliekki syntyy mikäli jatkaa pidemmän aikaa liian niukalla ravinnolla.  Paaston aikana elimistön ruoansulatus on paussilla joten paasto ei aiheuta säästöliekkiä.  Ruokailun eli ruoan sulatuksen vaatima toiminto, mutta pitkittyneenä liian niukan ravinnon saannin seurauksena elimistö päätyy säästöliekille.  

Vierailija
146/223 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve! Aloittaja täällä taas! 

Joko meidän vaaka on rikki tai sitten lihasta on tullut reippaasti, koska mittanauhan mukaan vyötärö on kaventunut vuoden alusta 10 cm ja lantio 5 cm, mutta vaaka sanoo että paino ei ole tippunut edes kokonaista kiloa.  Tiedän tasan tarkkaan mitä vyötärönympärys oli ennen kuin aloitin muutoksen, koska tilailin uusia vaatteita vielä joulukuussa ja mittailin ahkerasti rinta-vyötärö-lantio mittoja, kun en ollut varma minkä kokoisia vaatteita pitäisi tilata.

Tunnen myös joka aamu että vatsa on litteämpi ja peilissä näkyy kans muutosta, etenkin just vatsan kohdalla. Omenavartaloisena rasva on kertynyt juurikin mahaan enimmäkseen. 

Katsotaanpa kuukauden päästä taas tilannetta.

Vierailija
147/223 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa aikaa, että elimistö tottuu.

Itse laihdun ja pidän painon tehokkaimmin kurissa, kun vähennän sokeria. Rasvaa käytän kyllä aika reilusti.

Mutta sokeri on pahin turvottaja minulla.

Vierailija
148/223 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja - hei - on sulla läskit sulaneet. Lihakset painavat enemmän. Älä niitä kiloja tuijota. Vaatteet kertovat paremmin. Mulla ei ole edes vaakaa. Tuo turhaa stressiä.

Mulla on 20 vuotta vanhat housut. Kun ne on kireät- aika vahtia syömisiään. 

Vierailija
149/223 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Heitä vaaka hittoon.

Mä olin luokan läskein paska aikanaan, kun painoin 84kg.

Nyt painan 88kg sixpackilla.

Katso kehitystä peilistä. Itse en ole käynyt vaa-alla kolmeen vuoteen.

Vierailija
150/223 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorivajetta pitämällä paino ei putoa. 83 kg ei ole kovin paljon painoa loppujen lopuksi ja joutuu liikkumaan 2-3 kertaa enemmän kuin jos painoa olisi yli 100 kg. Mitä vähemmän painoa niin sitä enemmän joutuu treenaamaan jos haluaa painon putoavan.

Vierailija
151/223 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorivajetta pitämällä paino ei putoa. 83 kg ei ole kovin paljon painoa loppujen lopuksi ja joutuu liikkumaan 2-3 kertaa enemmän kuin jos painoa olisi yli 100 kg. Mitä vähemmän painoa niin sitä enemmän joutuu treenaamaan jos haluaa painon putoavan.

Kyllähän minä pidän kalorivajetta yllä myös, ja onhan rasvaa palanut, kun kerran 10 cm on hävinnyt vyötäröltä ja 5 cm lantiolta. Vai mitä oikein halusit sanoa? 83 kg on paljon, jos pituutta on vain 160 cm ja etenkin jos rasva on enimmäkseen mahassa, eli sisäelinten päällä ja ympärillä. Kävelen 4-5 km päivässä reipasta tahtia ja nostan painoja 3-4 krt viikossa, enkä yritäkään liikunnalla varsinaisesti laihtua, vaan kiinteytyä ja nostaa peruskuntoa. 

Aloittaja.

Vierailija
152/223 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna paino 81,7 kg, eli nestevaihtelut kehossa tekee sen että vaaka näyttää välillä enemmän, välillä vähemmän. No, alaspäin on tultu kuitenkin, joten hiljaa hyvä tulee.

Aloittaja.

Vierailija
153/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna paino vessakäynnin jälkeen 80 kg.

Rinnanympärys edelleen -5 cm.

Mahanympärys -12 cm

Lantionympärys -5,5 cm.

Kävelen nykyään vähintään 6 km päivässä ja nostelen painoja 4-5 krt viikossa. Kalorivajetta tulee 500-800 kcal päivässä. Viikonloppuna ei ole niin nöpön nuukaa, mutta en silti vedä övereitä ja tulee silloinkin pidettyä huoli ettei ylläpitokalorit juurikaan ylity.

Aloittaja.

Vierailija
154/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kirjoitellut tänne ennenkin, ja toistan jälleen: en ymmärrä, miten kukaan laihtuu 50+.

Olen koko elämäni laihdutellut 3-4 kiloa. Nuorena se oli helppoa kuin heinänteko. Minulle sopi parhaiten kaloreiden laskeminen. 1500 kcal. Se oli helppoa, muuta ei tarvinnut. 

Kun olin 53 v, niin päätin että nyt lähtee tuo 5 kiloa. Vanhat keinot käyttöön, eli laskin kaloreita 1500 kcal. Ei auttanut.No, sitten aloin kaloreiden laskun lisäksi aloin polkea kuntopyörää joka päivä 30 min. Ei auttanut. 

Seuraavana vuonna uudelleen: kalorit 1200:aan. Laitoin kahvimaidonkin laskuriin. Lihaskuntoa, kuntoportaita. Painoa lähti 3 kg, jotka tuli parissa kuukaudessa takaisin, vaikka olen jo iän myötä pienentänyt annoskokoja.

Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söin normaalisti, niitä pienempiä annoksia. Paino ei tippunut grammaakaan. 

Nyt olen 56 v ja täysin luopunut toivosta. Haluaisin 7 kg pois ilman nälkädieettiä ja ilman kilojen takaisin tulemista, mutta en yksinkertaisesti tiedä, miten. Mikään vanha neuvo ei päde. 

Vierailija
155/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kirjoitellut tänne ennenkin, ja toistan jälleen: en ymmärrä, miten kukaan laihtuu 50+.

Olen koko elämäni laihdutellut 3-4 kiloa. Nuorena se oli helppoa kuin heinänteko. Minulle sopi parhaiten kaloreiden laskeminen. 1500 kcal. Se oli helppoa, muuta ei tarvinnut. 

Kun olin 53 v, niin päätin että nyt lähtee tuo 5 kiloa. Vanhat keinot käyttöön, eli laskin kaloreita 1500 kcal. Ei auttanut.No, sitten aloin kaloreiden laskun lisäksi aloin polkea kuntopyörää joka päivä 30 min. Ei auttanut. 

Seuraavana vuonna uudelleen: kalorit 1200:aan. Laitoin kahvimaidonkin laskuriin. Lihaskuntoa, kuntoportaita. Painoa lähti 3 kg, jotka tuli parissa kuukaudessa takaisin, vaikka olen jo iän myötä pienentänyt annoskokoja.

Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söin normaalisti, niitä pienempiä annoksia. Paino ei

Mä olen 50 vuotias, ja laihduttanut tämän vuoden alusta (normaalipainon sisällä) 6 kg. Mulla ei ole auttanut mikään muu, kuin todella tiukka kalorien laskeminen, eli -500 kaloria / päivä, jonka lisäksi kaksi päivää viikossa, kun syön vain 500 kaloria päivässä.

Vierailija
156/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söin normaalisti, niitä pienempiä annoksia. Paino ei

Kiinnitä huomio ruuan koostumukseen. Iän mukana ruuan on oltava erilaista kuin nuorena, jos painoa haluaa hallita. Pelkkä kaloreitten vähennys ei auta.

Vierailija
157/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söi

Kiinnitä huomio ruuan koostumukseen. Iän mukana ruuan on oltava erilaista kuin nuorena, jos painoa haluaa hallita. Pelkkä kaloreitten vähennys ei auta.

Kiinnitän kyllä huomiota siihen. Olen tosin aina syönyt terveellisesti.

Vierailija
158/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein raivausta ja rankkaa fyysistä työtä 4 tuntia. Söi

Mä olen 50 vuotias, ja laihduttanut tämän vuoden alusta (normaalipainon sisällä) 6 kg. Mulla ei ole auttanut mikään muu, kuin todella tiukka kalorien laskeminen, eli -500 kaloria / päivä, jonka lisäksi kaksi päivää viikossa, kun syön vain 500 kaloria päivässä.

Aika hurjia nuo kaksi 500 kalorin päivää. Etkö pelkää, että kilot tulevat heti takaisin, kun lopetat tuon?Minulle kun on aina niin käynyt.

Vierailija
159/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahaha mikä vitsi. Keski-ikäinen AV mamma saa parissa vuodessa ehkä noin 500g lihasta jos kaikki menee putkeen. Jos paino nousee niin se on kyllä jotain muuta kuin lihasta eli siis nestettä tai läskiä.

Vierailija
160/223 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vanhempani kuoli ja siivosin ja raivasin isoa okt:ta puoli vuotta. Joka ikinen päivä tein r

No, minkälainen se sinun terveellinen on?  Niin kuin tuossa sanottiin, vanhemmiten ruuan koostumuksen on oltava erilainen kuin nuorena, jos haluaa laihtua.