**EX-HAAHUT VIIKKO 10**
[color=6959cd][size=4]¤¤EX-HAAHUILIJAT¤¤ [/size][/color]
[color=darkviolet]Ex-haahuilijat on aiemmin keskenmenon/-ja kokeneiden odottajien oma ryhmä[/color]
[color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color]
[color=6959cd]Ex-haahuilijat lasketun ajan mukaisessa järjestyksessä[/color]
[b][color=darkviolet]Maaliskuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet] mami-74 [/b][/color] minä -75, mies -69, lapset -99 ja -02. Km:t 11/04 rv 12+5 ja 08/05 rv 14+5. Pohjanmaa.[color=red] LA 3.3.[/color]
[b][color=violet] Kerry [/b][/color] Olen 37 v, mies 41 v ja lapset 10, 6 ja 3 v. Takana kaksi keskenmenoa: 06/01 ja viimeisin 03/06, nyt odotan neljättä.[color=red] LA 5.3.[/color]
[b][color=violet] Lizie [/b][/color] oma ikä 28v, mies 30v, esikoinen -04, spontaani km 4/-06 rv11+6.[color=red] LA 11.3.[/color]
[b][color=violet] eka-vekara [/b][/color] minä -77 ja mies -74, yksi lapsi: poika 12/03, spontaani km 1/06 rv 7+2 ja keskeytynyt km 4/06 rv 11+.Asumme Etelä-Suomessa.[color=red] LA 15.3.[/color]
[b][color=violet] titi75 [/b][/color] minä-75, mies-67. Yritys aloitettu 09/2004, takana km 07/2005 ja 09/2005. Esikoista odotellaan, [color=red] LA 16.3.[/color]
[b][color=darkviolet]Toukokuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet] Limetti1 [/b][/color] 23-vuotias 1 1/2 vuotiaan pikkutaaperon äiti. Keskenmenon sain heinäkuussa rv6 ja nyt heti tärppäsi uudestaan, ilman menkkoja välissä.[color=red] LA 1.5[/color]
[b][color=violet]Pirpaliina: [/b][/color] vm-78 mies vm-80, ennestään tytön 01/03 ja pojan 08/04 äiti, km koettu rv8+ 08/06 ja nyt raskaana ennen km jälkeisiä menkkoja[color=red] LA 17.5[/color]
[b][color=violet]emunainen: [/b][/color] 23 v mies 27 v, esikoista odotellaan. km 11/05 n. 8 rv:lla. Itä-Helsingissä asustellaan. [color=red]LA 19.5.07[/color]
[b][color=darkviolet]Kesäkuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]Juuliar74: [/b][/color] Olen vm 74, samoin mieheni. Asun Etelä-Karjalassa ja meillä on yksi tyttö, synt. 03/2005. Toista lasta aloimme yrittää tänä kesänä ja ensimmäinen (ja toivottavasti myös viimeinen) km tuli 08/2006. [color=red] LA 12.6[/color]
[b][color=violet]Sani-74: [/b][/color] minä -74 mies -68, kaksi lasta -01 ja -03 syntyneet. Km 8/05 (kohdunulkopuolinen). [color=red] LA 26.6[/color]
[b][color=violet]Koala-72: [/b][/color] Minä siis -72, mies-71. Ensimmäistä hartaasti odotetaan. Km 11/2005 (kaksoset). Nyt plussa lokakuussa. [color=red] LA 28.6.[/color]
[b][color=darkviolet]Heinäkuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]DreamOne: [/b][/color] Olen 29-vuotias, mies 26-vuotias. Ensimmäinen clomeilla avustettu raskaus päättyi keskenmenoon vuonna 2004 ja toinen raskaus todettiin tuulimunaksi viikolla 12 kesällä 2006. Nyt plussasin ensimmäisestä clomikierrosta ma 13.11.2006. [color=red] LA 25.7.[/color]
[b][color=darkviolet]Elokuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]Helga76: [/b][/color] Molemmat 3-kymppisiä. Ekaa yritetään. Keskeytynyt km 07/06. Plussauspv 2.12.06. [color=red] LA 13.8.[/color]
[b][color=violet]Kaisuli79: [/b][/color] Minä 27, mies 31. Meillä on poika s.-04. Km 7/06 rv 22+6. [color=red] LA 13.8.[/color]
[b][color=darkviolet]Syyskuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]Joululahja: [/b][/color] minä 32v, mies 39v, poika 12/04, keskeytynyt km rv 12 05/06. Plussasin 28.12. [color=red] LA tod. näk. 3.9.[/color]
[b][color=violet]Ultsi75: [/b][/color] Sain km:n 12/06 rv 6 ja uuden plussan sain heti seuraavasta kierrosta 7.1.07. Aikaisemmat lapset syntyneet -01 ja -03. Ykkösen ja kakkosen välissä mulla oli myös km rv 10+ (vai olikohan se 11+). [color=red] LA 13.9.[/color]
[b][color=violet]levinia: [/b][/color] Neljän tytön äiti ulkomailta, minä ' 69 ja mies ' 66, takana tm 3/06 ; ja km:t 6/06 ja 10/06 viikoilla 8+. [color=red] LA 16.9.[/color]
[b][color=violet]Tuutupii: [/b][/color] 28 v kuumeilija, mies on 31 v. Meillä on 1 v 9 kk ikäinen poika ja asumme Itä-Suomessa. Toisen lapsen yritys alkoi loppukesällä 2006. Minulla todettiin tuulimuna 10/06. Nyt siis uusi plussa 12.1.07. [color=red] LA 23.9.[/color]
[b][color=darkviolet]Marraskuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]72oinas: [/b][/color] Yritys aloitettiin 05/06 ja km sain 11/06.
ja nyt 26.2 plussasin uudestaan. Kolmatta odotellaan. Ollaan 35-vuotiaita molemmat ja pohjanmaalta kotoisin.[color=red] LA olisi marraskuun alussa.[/color]
[color=6959cd]♥ [/color][color=darkviolet] Vauvoja vuoden ajalta: [/color][color=6959cd] ♥[/color]
[color=6959cd][b] n.1979 [/color][/b] 7.3. [color=red]tyttö[/color], 3130 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] kati. [/color][/b] 15.3. [color=blue]poika[/color], 2870 g ja 48 cm
[color=6959cd][b] miusumausu [/color][/b] .3. [color=blue]poika[/color], 3490 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] Melike77 [/color][/b] 23.3. [color=blue]poika[/color], 4300 g ja 54 cm, pipo 35,5cm
[color=6959cd][b] Wilkuna-72 [/color][/b] 2.4. [color=red]tyttö[/color], 3360 g ja 49 cm, pipo 35cm
[color=6959cd][b] Riax [/color][/b] 16.4. [color=red]tyttö[/color], 4325 g ja 53 cm, pipo 37cm
[color=6959cd][b] joanna04 [/color][/b] 30.4. [color=red]tyttö[/color], 3592 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] petjuska [/color][/b] 5.5. [color=blue]poika[/color], 2980 g ja 47 cm
[color=6959cd][b] Miikuko [/color][/b] 6.5. [color=red]tyttö[/color], 3710 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] Mauku75 [/color][/b] 24.5. [color=red]tyttö[/color], 3555 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] uba-aba[/color][/b] 27.5. [color=blue]poika[/color], 3220 g ja 49 cm, pipo 34,5 cm
[color=6959cd][b] Aapeli_77[/color][/b] 10.6. [color=blue]poika[/color], 3620 g ja 52 cm, pipo 36,5 cm
[color=6959cd][b] Kengu76 [/color][/b] 25.6. [color=red]tyttö[/color], 2855 g ja 49 cm, hattu 32 cm
[color=6959cd][b] kuutar-74 [/color][/b] 5.7. [color=red]tyttö[/color], 4000 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] Vinku75 [/color][/b] 29.6.[color=blue] poika[/color], 3330 g ja 49 cm
[color=6959cd][b] Hope74 [/color][/b] 17.7. [color=blue] poika[/color], 3390 g ja 50,5 cm, pää 34 cm
[color=6959cd][b] Wannabemami [/color][/b] 26.7. [color=blue] poika[/color], 3280 g ja 48 cm, pipo 36 cm
[color=6959cd][b] Niamey_85 [/color][/b] 19.8. [color=red]tyttö[/color], 3230 g ja 50 cm, pipo 36,5 cm
[color=6959cd][b] Lauris [/color][/b] 19.8. [color=blue] poika[/color], 3930 g ja 52 cm,pipo 35 cm
[color=6959cd][b] Sartsu [/color][/b] 23.8. [color=blue] poika[/color], 3545 g ja 52 cm
[color=6959cd][b] Kerttukasperi [/color][/b] 26.8. [color=blue] poika[/color], 3005 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] Femmamma [/color][/b] 7.9. [color=red] tyttö[/color], 3805 g ja 51 cm, pipo 37 cm
[color=6959cd][b] Neronja [/color][/b] 7.9. [color=red] tyttö[/color], 3650 g ja 49 cm, pipo 36 cm
[color=6959cd][b] Kuonokas [/color][/b] 8.9. [color=blue] poika[/color], 3185 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] Masunasu [/color][/b] 15.9. [color=blue] poika[/color], 4480 g ja 52 cm, pipo 36 cm
[color=6959cd][b] Peebee [/color][/b] 15.9. [color=red] tyttö[/color], 3465 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] UusiNuppu [/color][/b] 26.9. [color=blue] poika[/color], 4070 g ja 51.5 cm
[color=6959cd][b] ulriina [/color][/b] 4.10. [color=red] tyttö[/color], 4310 g ja 54 cm
[color=6959cd][b] myttynen75 [/color][/b] 4.10. [color=blue] poika[/color], 3864 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] hexu83 [/color][/b] 13.10. [color=blue] poika[/color], 3840 g ja 52 cm
[color=6959cd][b] marrasmamma [/color][/b] 2.12. [color=blue] poika[/color], 3370 g ja 49 cm, pipo 34 cm
[color=6959cd][b] nippula [/color][/b] 23.12. [color=blue] poika[/color], 3080 g ja 49,5 cm
[color=6959cd][b] maria80 [/color][/b] 16.1. [color=blue] poika[/color], 4320 g ja 53 cm
[color=6959cd][b] Hannele-81 [/color][/b] 10.2 [color=blue] poika[/color], 2890 g ja 49 cm
[color=6959cd][b] Enni-Maija [/color][/b] 20.2 [color=blue] poika[/color], 3700 g ja 48 cm
[color=6959cd]Ex-haahujen yahoo-lista:[/color]
[b][color=darkviolet] groups.yahoo.com/group/exhaahut [/color][/b]
[color=6959cd]Listalle ovat tervetulleita kaikki exät, jo jakautuneetkin :)[/color]
[color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color][color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4]
Kommentit (51)
Mami on hakemassa vauvaa muistaakseni mutta missäpä muut exät?
oon jo ihan jotenkin apatiassa ja erakoitunut, liekö jotain " sisäänpäin kääntymistä" viimeisellä viikolla..? Tällä viikolla siis se meidänkin Minttu-vadelma sitten on tarkoitus tavata ihan kasvokkain. Ei oo viikonlopun aikana kääntynyt eikä varmasti enää käännykkään. Viikonlopun aikana on ollut muutamia ihan kellotettavissa olevia supparijaksoja on ollut esim saunan päälle, mutta kuitenkin niin harvakseltaan ja ei tunnu tarpereksi kivuliailta aloittaakseen synnytyksen. Saas nähdä sitten kerkiikö tollaset " kypsyttelevät" tekemään mitään ennen perjantain sektiota..
Tervetuloa uudet exät ja onneksi olkoon uuden elämän alusta! Toivottavasti raskaudet sujuu kaikilla hyvin : ) (nimimerkkejä ei nyt jaksa muistaa, kun pää on ihan hatara jo)
Mietityttää kovin miten sitten perjantaina sujuu leikkaus ja miten alan toipumaan (edellinen kun oli nukutuksessa tehty hätäsektio, niin kunnolla järjissäni olin vasta seuraavana aamuna ja seisaallenikin pääsin vasta melkein 24 tunnuin kuluttua sektiosta). Mietityttää kovin myös esikon ja uuden tulokkaan eka tapaaminen. Niin mammanpoikahan tuo on ollut ja herkkä tapaus.. Huih, alkaa tuntumaan todelliselta!!
eka-vekara kera puutuneiden nivusten RASKAUSviikolla 38+4
72oinas: Lämpimästi tervetuloa mukaan! Kyllä tänne sekaan mahtuu ja saa tullakin heti, kun vaan on plussannut. Voihan sitä pysyä kahdella palstalla jonkin aikaa, jos siltä tuntuu. Onnea siis plussasta ja paljon suojelusenkeleitä vauvalle, että jaksaa matkassa mukana.
DreamOne: Mitähän kirjoittelin viimeks, et saa kuulla olevansa ihana. Samat sanat sullekin! Juu, päivät vähenee.. Jännitys nousee ja aamuöisin jo valvottaa. Yritän käydä nyt ahkerammin täällä, kun on muillakin jännitystä ilmassa ja sit kertomas myös omia kuulumisia.
Voi sua ja sun kipuja, ymmärrän, et huoli heti nousee kun kipuilee. Mut sullahan on jo tosi paljon viikkoja, kyllä ne liikkeet sieltä varmaan pian tuntuvat ja antavat sit varmuutta ja helpotusta omaan oloon. Mene ihmeessä kuuntelututtamaan sydänääniä niin pääset rauhaan. Ja tsemppiä, koeta taas pian nähdä positiivisesti!
Pirpaliina: Kiva kuulla,et voit paksusti ja tilanteeseen nähden ilmeisen hyvin. Jaksele vaan lepäillä, se on ihan sitä tärkeintä nyt. Vaikka voihan päivät pitkiltäkin välillä tuntua. Olikos sulla muita lapsia? Täytyy käydä esittelysivua lukemas.
Helga76: Toi on suorastaan ärsyttävän vaikeeta tuo raskaana ollessa riiteleminen, ku alkaa niin herkästi itkettämään. Toivottavasti ilma kuitenkin hieman puhdistui.
Kivasti sä olet shoppaillu mamma-alusvaatteita. Värit on tosiaan aika boring. Oon ite ostanu mustia ja valkoisia molempia, ne masun yli ulottuvat alkkarit on tosi loistavia!! Nyt vaan nautit raskaudesta täysillä, ihanaa niin!!
Tuutupii: Onnea uusista viikoista!
eka-vekara: Ai, sun sektio on pe. Ja Titin siis to. Jännää jännää. Mun l.a. on sitten su. Mut saa nähdä, voipi mennä yli...
Eiköhän suunnitellusta sektiosta pääse hieman nopeammin tolpilleen. Eiköhän se hyvin suju, vaikka ihan varmasti mietityttää. Mitenkäs teillä pieni miettii vauvan tuloa nyt? Ootteko kertonu et ihan pian vauva tulee? Varmaan kestää vähän aikaa tajuta, et se vauva sit ihan oikeesti jää teille asumaan. Luulen et meidän niinikään mammanpoika tulee olemaan tosi mustis. Jännittää täällä myös et miten lähtee elämä sujumaan. Mut jotenkin luulen, et tykkää et on toinen pieni talossa.
Voimia sulle valmistautua Minttu-Vadelman kohtaamiseen, tosi jännittävää!!
ON: Pikaisesti, viimein nimittäin makkarissa hiljeni et pääsee itekin nukkumaan. On esikolla LIEVIÄ nukahtamisvaikeuksia sekä päikkäreille että yöunille. Kai sen mieli työskentelee vauvantulossa ja kaikessa muussa, mikä vaan 2v:n elämässä voi olla niin jännää..
Vauva mukeltaa ja mönkii tuolla. Alaselkä on aika lailla menkkamaisesti jomottava taas, vaik tänään oon ehtinyt hieman ihan lepäilemäänkin. Öisin herään aina johonkin selkäsärkyyn, sit käyn vessassa, valvon pari tuntia vauvan liikkeitä miettien ja omaa huonoa oloa. Sit joudun menee aamupalalle joskus klo5, muuten se huono olo ei mene ja uni ei tule. Et varsin katkonaisia unia eikä enää tarpeeks. Viime pari viikkoa nukuinkin tosi hyvin, et nyt tuntuu siltä et on tosiaan viimeiset raskausviikot käsillä. Jännittää kovasti milloin alkaa oikeasti tapahtumaan ja miten. Ja toki sitä jännittä sunnnutaita jolloin siis laskettu aika.
Tänään neuvolassa kaikki ok, painoa oli tullut viikossa 2,2kg!! Et aika paljon, mut niin mulla eka raskaudessakin tuli lopussa hurjasti painoa. Nla-täti veikkaili et menee yliaikaiseks, mut saa nähdä.
Sairaalakassi on pakattu valmiiks, päivittäin tarvitsemiani juttuja lukuunottamatta.
Ei kaikki alkais pian olla tässä valmista...
Nyt kaikille vain hyvää vointia, pakko lähteä tästä iltapuuhiin.
Lizie & Mönkijäinen 39+1
Minäkin ilmottelen itestäni!!! On menny aika ton uuden ruokavalion opettelemisessa ja siskon muutto ja kaikki on pitänyt mut pois teitin luota, mutta nyt täällä taas:-) Hirveet eron tuskat oli jo loppuvaiheessa!!! Täällä on oltu aktiivisina ja en edes yritä ruveta kommentoimaan sitä kaikkea, mitä täällä oli, mutta onneksi kaikilla kuitenkin kaikki hyvin ja hirmuiset tsempit lopuusuoralla painijoille ja onnea matkaan!!!!! Sain vasta tälle torstaille ajan sille ravitsemusterapeutille ja diabeteshoitajalle ja gynegologi ja ultra ois sitten 14.3 ja katellaan, onko se ludemus ihan kauheen kokoseksi kasvanu ja arvioidaan muutenkin tilannetta!! Neuvolasta just tulin ja kaikki oli siellä päässä paremmin, kun hyvin eli verenpainekin oli laskenut ihan huippulukemiin uuden ruokavalion ja liikunnan myötä, tässä vähän faktaa:
Syke 144
pissa puhdas
verenpaine 118/70
painon muutos/viikko +0,112
turvotus +/-
hemppa 110 (toi oli kyl tosi huono jo)
liikkeet ++
ja viimesenä, muttei vähäisimpänä sf huimat 31 :-/
Tosta sf:stä se sano, et hurja on vauhti ja kysyin, et onko paha, niin sano, et näkee sitten ultrassa, onko siitä, et on iso vai mistä, mutta sano, että ei mitään hätää, ota rauhallisesti, niin päätin sitten ottaa;-) Ja kehu kovasti hyvistä arvoista muuten ja painon nousu on kullemma ollu tosi hienoa ja tasasta, et kai tässä jotain hyvää on sitten tehty!! Nyt sitten tästä lähin 2 viikon välein....Koskas se vika lääkärintarkastus on??? Kauhee kyselyikä mulla on:-) Neuvolatäti avas mun äitiys kortin, kun menin sinne ja sano, että jaahas ja viikkoja oli sitten ja sit se oli, että herran jumala, koskas sulle noita viikoja on noin paljon tullu ja naurettiin molemmat, että onko mulla jotenkin yliluonnollisen nopea raskaus, kun kumpikaan ei tajua, mihin ne viikot on hävinny;-) Olipas hauskaa.... ja mun kengät hajosi siellä vastaanotolla ja sain kävellä himaan saappaan varret maassa laahaten, kun vetskarit molemmista rikki....( . ) Piirsin tollasen megamasun, ku sellanen se on elikkäs....sama meno jatkuu, pikkunen liikkuu kovasti ja terkka väitti, et on pää alaspäin tällä hetkellä, mutta kulemma voi puljata itteensä vielä ties mihin asentoihin ja niin se välillä tekeekin tai ainakin tuntuu siltä, kun sattuu ihan välillä ne muljaukset ja kääntyilyt ja maha muljuu mihin sattuu....Tällasta tänään, mitäs teille kuuluupi tyttelit ja masukit?? Mukavaa tiistai päivää meille kaikille ja halauksia!!!
-Emunainen ja ludemus 29+3-
Pirpaliinalle kovasti jaksuja sinne sairaalaan ja makoiluun....mukavaa, että sun mieli on kummiskin noin virkeä, se auttaa varmasti paljon!!! Paljon tsemppihaleja sinne ja onneksi meilläkin noi viikot koko ajan vähenee, niin päästään mekin sitten kohta tositoimiin ja saadaan paljon toivotut kääröt syliin, ilmottelehan taas voinnista ja jaksele, kuoma!!!!
-Emunainen ja lude 29+3-
Onpas ollut hiljainen viikonalku, no enpähän itsekään ole ehtinyt palstailemaan. Jännät paikat Mamilla, Ekalla, Titillä ja Liziellä. Kovasti vain kärsivällisyyttä teille kaikille ja tulkaahan pian sitten kertoilemaan kuulumisia. Hurjaa, että tämän satsin jälkeen olen minä sitten listalla ylimpänä, vaikka pitäisi kyllä vielä 2kk mennä.
Pirpaliina: olenkin miettinyt mitä sinulle mahtaa kuulua, kun aika samoissa viikoissa mennään. Kurjaa tuollainen täysi vuodelepo, mutta mitäpäs sitä ei vauvan puolesta tekisi. On varmaan kaikenlaiset tv-sarjat käyneet tutuiksi? Toivottavasti vauva nyt tajuaisi vielä hetken pysyä vatsassa kasvamassa. Kovasti jaksamista ei kai tässä muuta voi toivotella. Itse mietin tuota ennenaikaisuus asiaa tässä, kun oli yhden yön säännöllisiä supistuksia, mutta eivät onneksi saanet mitään aikaiseksi. Ihan hämmästyin, kuinka valmis vauva on jo tuossa rv30 tähän maailmaan, kun kuitenkin painoa tulee laskettuunaikaan vielä helposti saman verran lisää. Itse olen syntynyt 30+4, niin sen ylittäminen tuntuu kyllä hyvältä. Toivottavasti läheisesi pääsevät usein kyläilemään, vaikka noin kauaksi kotoa jouduit.
Helga: Ihanaa, että pääset nauttimaan täysillä raskaudestasi, mamma vaatteita ompelemaan ja muuta. Itsellä on jostain rv15 asti ollut Anita-merkkinen tukivyö käytössä päivittäin ja auttoi tosi paljon alkuraskaudesta asti vaivanneisiin selkäkipuihin. Nyt en ole enää käyttänyt, kun alkaa painaa ikävästä tuota pinkeää alavatsaa. Mutta minulla ainakin on ollut ihan ehdoton. Liikkeessä kokeilin tuota tukevampaa ja toista löysempää, niin kyllä suosittelen tuota anitaa, vaikka kalliimpi onkin. Ja niitä vöitä saa lastentarvikeliikkeistä ja äitiysvaateliikkeistä. Monta nettikauppaakin jotka myy. Itse söin myös särkylääkkeitä kipuun ja yritin mahdollisuuksien mukaan lepäillä.
72Oinas: tervetuloa joukkoon, kyllähän tänne mukaan mahtuu ja siitä ne viikotkin karttuu. Tuntuu, että vastahan se oli oma nimi listan alimmaisena:) Onnea vaan odotukseen!
DreamOne: jos oikeasti arkea häiritsee pelot vauvasta niin tilaa ihmeessä aika sinne ultraan. Onhan se kallista, mutta jos sillä saa mielenrauhan, niin mielestäni kannattaa. Vaikka kyllä näitä pelkoja tässä raskausaikana riittää ainakin minulla. Vatsassani sattuu möyrimään vilkkaamman puoleinen vauveli, niin heti kun sattuu rauhallisempi päivä sitä alkaa miettiä, että onkohan kaikki hyvin.
Emunainen: minulla aika samat viikot oli kun viimeksi mitattiin tuota sf-mittaa ja 30cm terkka sai. Itse kun en mikään erityisen kookas ole, niin aika megamasu täällä myös kasvamassa.
ON: turhia huolia vauvan liikkeistä, pitäisi yrittää vain olla huolehtimatta, kun kuitenkin noita liikkeitä päivittäin tuntuu, mutta kun sattuu yksikin rauhallisempi päivä masussa, niin heti olen panikoimassa. Kurjaa.
Esikoinen puhuu vauvan tulosta päivittäin, mikä on aika ihanaa, mutta toisaalta tuntuu, että hurjan pitkä aika hänellä vielä odottaa. Itse en ole nyt mitään jutellut aiheesta, paitsi tietysti hänen juttujaan vähän kommentoinut.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
-Limetti rv 31+6
Pirpaliina: Tsemppiä sinne sairaalaan kovasti täältäkin päin! Toivotaan että kaikki sujuu loppujen lopuksi hyvin.
Helga: Hormonit tekevät sinulle tepposia, höh. Toivottavasti saitte puhdistettua ilmaa. Minä olen ostanut ihan tavallisia maxi-mallisia alkkareita, nekin menevät vatsan yli hyvin eivätkä kiristä ja purista. Olivat hieman edullisempia kuin mammahousut. Kyllä puristamattomat ovat a ja o, se on totta!
Tuutis: Onnea viikkojen poksumisesta!
eka: Ei ole montaa päivää enää!! Millaisia ohjeita olet muuten saanut leikkausta varten? Edellinen ilta ja yö syömättä jne? Eikös ne ohjeet ole aika tarkat?
Lizie: Kiitos tsempityksistä! Nyt vähän helpottaa kun sain torstaille varattua neuvolaan aikaa. Jaksaa taas jotenkin paremmin kun on tiedossa tuo sydänäänten kuuntelureissu. Huijui, sulla on LA niin lähellä! Voi vitsi :) Kohta teidän perhe kasvaa. Toivottavasti ei mene kauheasti yliaikaiseksi, odottelu on niin ikävää. Aika valvomista ja ravaamista nuo sun yöt, toivottavasti jaksat vielä hetken niitä. Heh, sähän kirjoittelet aina niin ihanasti :D Kovin positiivisia ja iloisia viestejä, kyllä niitä voi kehua :)
emunainen: Kiva kuulla sinustakin! Hienoa että verenpaine on laskusuhdanteessa. Naurattaa tuo sun neuvolareissu ja hajonneet kengät :D Jännä kuulla minkälaisia ohjeita saat torstaina ammattilaisilta. Varmaan siinä vähän tottumukset muuttuu. Mutta toivottavasti ajattelet niin, että mitä vain vauvan eteen. Kunhan pikkuisella on kaikki hyvin. Asenne on sulla ainakin kohdallaan :)
Limetti: Niin olen miettinytkin, että jos nämä pelot alkavat hallitsemaan elämää tosissaan, niin paras vain varata sitä ultra-aikaa. Katselen ensin tuon torstain neuvolan että saadaanko jumpsutukset esiin. Mutta totta se on, että vain varmistamalla asian saa parhaiten mielenrauhan. Kun mieli on tarpeeksi sekaisin, ei mitkään muut vakuuttelut auta. Aito tieto on ainoa mikä auttaa. Ymmärrän tosi hyvin omat huolesi liikkeiden suhteen, tulen olemaan varmasti samanlainen hätäilijä sitten kun viikkoja on yhtä monta kuin sinulla. Mutta tottahan sekin on että vauvalla on hiljaisempia päiviä. Mutta vähän sama juttu kuin minulla, että huoli kasvaa välillä niin suureksi että järjen äänikin peittyy. Voimia ja tsemppiä sinulle, kyllä se vauva siellä oikein mainiosti voi! :)
omaa napaa: Torstaina tosiaan on äänien kuunteluaika neuvolassa, onneksi. Tulisin hulluksi ilman sitä. Sanoin th:llekin etten vieläkään tunne liikkeitä, niin hän sanoi että jopa viikolle 22 on normaalia niitä odotella. Nyt vaan malttia.
Mulla on alkanut kipeytyä taas rinnat kauttaaltaan. Alkuraskaudessa olivat kipeät joka puolelta, sitten noin kymmenisen viikkoa ainoastaan nännit. Nyt kipeys on taas alkanut levitä koko rintaan. Voisiko tosiaan olla maidon eritys jo näin pitkällä? Sitä tahmeaa kirkasta nestettähän mulla on tullut jo muutaman viikon.
Lisäksi minulla on ollut muutaman päivän taas kuvotusta. Saattaa johtua siitä että olisin kipeäksi tulossa ja silloin kroppa herkistyy pahoinvoinnille. Hassua kun viikon 12 jälkeen ei minkäänlaisia huonoja oloja ole enää ollut. Tuostakin herää epäilys, että entäs jos olen saanut keskenmenon ja huonovointisuus johtuu siitä... Äh, taas näitä hölmöjä ajatuksia! :(
Huomenna poksuu viikot taas, jihaa!
Haleja
D.O. ja nappula rv 19+6
emunainen: Kiitos tsempityksistä! Onnea neuvolakuulumisista. Sun neuvolavisiitti kuulosti varsin hauskalta ja muutenkin elämässä tapahtunut kaikenlaista. Hauska lukea!
limetti1: Kiitos tsempityksistä sullekin! Koeta vaan jättä huolet taka-alalle, kuulostelet vaan tarkemmin jos tuntuu hiljaisemmalta. Ainakin tää mun masukki oli yhteen aikaan pari pv aina hiljaisempi ja sit taas pari päivää mylläs.
DreamOne: Hyvä et pääset sinne neuvolaan. Mieles sit rauhoittuu taas. Mulla alkoi esikoista odottaessa maito virtaamaan rv19 niin, että koko loppuraskauden ajan oli käytettävä liivinsuojia. En muista et olis olleet järkyn kipeät ennen kuin hieman ennen synnytystä. Ja sit sen jälkeen kun imetys alkoi,mut se onkin ihan toinen tarina se.
Mä voin huonosti tässä raskaudessa jonnekin viikolle 25-26, sit alkoi helpottaa. Siis meinaan, et oksu lensi myös välillä noinkin myöhäisillä viikoilla. Ja täällä mennään edelleen ja masus möngitään. Mä oon liittänyt tuon eka raskautta pahemman olon siihen, et jos masukki olis tyttö tällä kertaa..
Oon yleensä positiivinen vaikka omaankin toisinaan tosi mustan huumorin. Sunkin viestejä on kiva lukea!
ON: Rankka päivä ollut. Selkä kipuillut aamusta asti, ihan kuin pakarassa väännettäis tylppää puukkoa... Tuskaa kävellä tai tehdä mitään. Mutta siitä huolimatta tuli tehtyä pitkä kävelylenkki sekä siirrettyä iso vaatekaappi, joka ensin piti tyhjentää.
Kaamea väsy on ja päätä kivistää. Pitää lähteä tästä nukkumaan, kun vihdoin esikko nukahti. Yöllä taas varmaan tulee valvottua ne pakolliset pari tuntia.. On tää tätä..
Missähän Mami,Titi ja Eka luuhaa? Ootte ajatuksis, on tämä jännä viikko kaiken kaikkiaan!!
Hyvää viikkoa kaikille, Lizie & Mönkijäinen 39+2
Viikot paukkuu, nyt sitä ollaan virallisesti puolessa välissä!
Lizie: Voi vitsi kun saan aina niin paljon lohtua ja kannustusta viesteistäsi! Nytkin vastailit kaikkiin huolenaiheisiini, ihanaa kuulla että nämä tuntemukset voivatkin olla ihan normaaleja. Kun ei tosiaan koskaan ole ollut näin pitkällä niin kaikki mietityttää... Kun näistä pahoista oloistakin lukee, niin sanotaan että ei ole normaalia jos pahoinvointi jatkuu yli 20 viikolle. Mutta se tarkoittaa varmastikin yhtäjaksoista ja rajua pahoinvointia alusta asti. Ilman muuta näitä oloja saattaa tulla ja mennä raskauden eri vaiheissa.
Toivottavasti saat edes vähän nukuttua esikoisen valvomisilta. Ja varmastikin liikkuminen on hyvä asia viimeisilläkin viikoilla, kunhan kipu ei ihan mahdottomaksi ylly. Mutta sullahan saa suppareitakin jo alkaa ihan kunnolla tulemaan, peukutuksia niihin! :)
Muksaa keskiviikkoa vain minunkin puolestani
D.O. ja nappula rv 20+0 (ai että kun näyttää kivalta!)
Dreamone: Kovasti onnitteluja puolenvälin saavuttamisesta. JEE!
Tuli tuosta kuvotuksesta mieleen, että voisiko johtua siitä, että vauva alkaa noilla viikoilla kasvaa hurjasti ja energian tarpeesi on kasvanut? Itsellä ainakin erityisesti raskaana ollessa tulee helposti pahaolo jos ei säännöllisesti muista syödä. Edellisessä raskaudessa myös rasvaiset ja mausteiset ruuat aiheuttivat loppuraskaudesta todella rajua pahoinvointia. Onneksi tajusin mistä johtui niin osasin välttää.
Lizie: kiitos itsellesi rohkaisusta, kiva kuulla että muillakin näin että toisena päivänä myllää hurjasti ja toisena vain vähän. Hienosti olet saanut hommia tehtyä tuossa kunnossa. Jospa se kaapin siirtely jouduttaisi synnytystäkin:)
ON: Itse tässä aamusta kävin koululla ja yhteensä melkein 5km tuli reippailtua ihanan keväisessä säässä. Hyvältä tuntuu tuo ulkoilma, mutta kävelyä tuli kyllä ihan tarpeeksi. Alavatsassa jomottaa siihen malliin, että taitaa vauveli taas vaihteeksi olla pää alaspäin.
Tänään on ihana ilta tulossa, kun päästään miehen kanssa kahdestaan ulos syömään ja elokuviin. Paras synttärilahja, kun siihen kuului vielä lapsenvahti. Ihanaa päästä vähän kahdestaan rentoutumaan ja yhdeksi illaksi pois näistä kotiympyröistä.
Minäkin sain taas eilen vähän järjesteltyä kotia vauvantuloa varten. Tyhjensin kaapista hyllyjä vauvan vaatteille ja viimeistelin muutaman ompelemani kietaisupaidan. Vähän orvoilta näyttävät nuo muutamat paidat nyt siellä tyhjillä hyllyillä, kun muut vaatteet ovat vielä pahvilaatikossa.
kyllä tässä selvästi alkaa jo mieli valmistautua vauvan syntymiseen, kun on vaikeaa keskittyä asioihin ja saada mitään aikaiseksi.
-Limetti rv32
Ja mukavaa keskiviikko päivää exille!!!
Dream one: Aivan mielettömästi onnea puolivälietapista, se on todella hieno saavutus meiltä kovia kokeneilta ja huomenna sä ootkin sitten niinku voiton puolella;-) Tietty jos ei kauheesti yli mene sun pikkusen odottaminen!! Mä oikeesti muistan, kun odotin, kun kuuta nousevaa tota etappia ja juhlin käymällä ulkona syömässä, kun se täyttyi, se oli mulle ehkä yksi tärkeimmistä etapeista tän raskauden aikana, en tiiä, mistä johtui, mutta koin sen todella tärkeänä!! Ja nyt mulla jo kiiluu silmissä tuo lauantainen maaginen 30 viikkoa, mikä täyttyy!! Varaudu tähän huimaan viikkojen poksumiseen, mulla alko ton rv 20 jälkeen viikot vaan vilivtä silmissä;-) Ja tietty hyvä niin, ei tunnu odottaminen niin piinaavaan pitkältä, vaikka sitähän tää on, mutta pitää vaan yrittää nauttia tästä, kun tää kummiskin on niin ihmeellinen ja ainutlaatunen kokemus elämässä ja etenkin hieno ja palkitseva!! Ei vielä pikkuinen oo muksassu sua??? Älä hätäänny, kyllä se vielä kerkeää sua muksimaan, niin, että alat jo tuskailla, että ei noin kovaa...Mulla on ruvennu tässä viime viikoilla oikeen sattumaan välillä, kun se ilmeisesti mahtuu vielä kääntyilemään jonkun verran ja sen tila alkaa vissiin kummiskin olemaan jo ahdas ja silti se vaan möyryää, niin se tekee välillä oikein kipeää, kun sen asento vaihtuu;-) Mutta ei se mitään, kivahan se on kuulostella ,kun se siellä touhuaa, mitä lie touhuaakin;-) Ihan kohta säkin voit jo hehkuttaa näitä tuntemuksia, ei tosiaankaan enää mee kauan ja tääkin on odottamisen arvosta!!! Oot ihan oikeessa muuten tossa, että sitä jaksaa paljon paremmin panostaa tähän ruokavalioon yms... kun asia on niin tärkeä ja korvaamaton, se on oikeesti totta, että musta tuntuu, että voisin uhrautua tän pikku ihmisen takia, vaikka mihin, niin tärkeä hän minulle on, tällä hetkellä kaikki kaikessa ja mulla on vaan se yx ja ainut tavoite, saada se elävänä se pikku nyytti mun syliin n. 2 kuukauden päästä ja siihen mä tähtään!!! Mukavaa keskiviikko päivää sulle ja pikkaselle!! Haleja!!
Lizie: Apua, sä kuumottelet jo ihan viimesiä!!! Koita jaksaa vielä ne viimeset päivät, on varmaan jo ihan kypsä tohon odottamiseen, mutta mulle aina äiti pienenä opetti, että viimenen menee vaikka tikun nokassa ja niin se on tupannu aina menemään, niin se varmaan pitää kutinsa tässäkin tapauksessa ja meillähän onkin todella hyvä syy kärvistellä, kun todella näin tärkeän asian puolesta meitä koetellaan, niin kyllä sitä jaksaa yhtä sun toista!! Paljon tsempityksiä sinne suunnalle ja viimesiä kertoja masulle vielä taputuksia, kun kohta se masu on sun sylissä;-) Ai, mä vin jo haistaa sen ihanan vauvan tuoksun, se on valloittava!! Mukavaa keskiviikkoa sinnekkin ja haleja!!
Ja vielä kerran tsempitykset loppusuoran painijoille!!!!! Olikos huomenna jonkun vauvan synttärit?? Titi???? Eka- veka????? Kun en millään muista!!! Kertokee, oi rakkaat siskot???!!!!
( . ) Megamasuun kuuluu hyvää!! Täällä oli joku muukin ilmottautunut megamasu kerhoon??? En taas vaan muista, kuka???? Tää raskausdemenita on oikeesti vakavaa mun kohdalla!!! Mä en muista mitään!!! Masu kasvaa silmissä ja luden asennot edelleen vaihtuilee tiuhaan ja pyllyä ja päätä tunkee ties mistä aina ja masu kohoilee sn myötä huimasti!!! Hauska pikku kaveri siellä touhuaa!! Alka jo olla vähän levoton, kun kovasti mietin, millanen kaveri sieltä mahtaa tulla meille!!! Huomenna siis meen sille ravitsemusterapeutille ja diabeteshoitajalle naisten klinikalle ja saan varmaan nuo sokerin seuranta jutskat ja alan sitten seurailla niitä!! Mutta nyt mukavaa päivää kaikille exille ja palataan taas!!!! Halauksia!!!
-Emunainen ja lude 29+4- (30 täältä tullaan hurjaa vauhtia, hui;-)
Vitsit menee hermot tähän koneen hitautueen, argh. Katsotaan tuleeko tästä mitään, sokkona kirjoittelen nyt...
EKAVEKARA, LIZIE ja TITI: teillä on eräpäivä jo tosi lähellä, kukas se olikaan menossa huomenna sairaalaan? Kovasti tsemppiä ja uutisia odotellaan ;-)
DREAMONE: onnittelut puolivälistä! Aivan mahtavaaa! Nyt alat jo nauttimaan raskaudesta ja yrität poistaa kaikki pelot ja möröt! (Joopa, joo, varmaan tosi helppoa, kun itse olen samanlainen...) Mutta tosiaan, kyllä ne liikkeet sieltä alkaa kohta tuntumaan ja ovatkin sitten varmaan tosi selkeitä liikkeitä sitten! Kiva, että pääset huomenna kuuntelemaan ne sydänäänet -aina se oloa helpottaa :-) Ja tuosta pahoinvoinnista, ei kyllä ihan heti ekaksi tule mieleen keskenmeno; varmaan se vauveli siellä kasvaa ja vaatii äidiltä lisää ruokaa :-)
Nyt menee kyllä ihan totaalisesti hermot tähän hitauteen, kaikki teksti tulee puoli minuuttia jäljessä...kirjoittelen paremmalla ajalla lisää.
Mulla on huomenna np-ultra; pitäkää peukkuja että kaikki on hyvin! Hieman kyllä jänskättää...Tulen sitten kertoilemaan iltapäivällä uutiset!
Sori lyhyeksi jäänyt viesti...
-Ultsi & Lahja 13+0-
kun muutamat oli huhuilleet..
mulla siis eräpäivä perjantaina ja huomenna menen käymään sairaalassa sellaisen sektiokeskustelun (jossa käydään vielä kaikki tarkemmin läpi ja otetaan kaikenmoiset labrat). Oon vaan niin jotenkin jumissa jo omissa ajatuksissani, etten saa edes kirjoiteltua tänne : )
mietityttää kun kaikenmoisia nippailuja ja jomotuksia on ollut ja tänään ekaa kertaa vähän jonkin sortin limaakin on tullut koko raskauden kestäneen piiiiitkän kuivan kauden jälkeen, että niinköhän olisi lähipäivinä synnytys käynnistynyt itsestään, ellei tuota sektiota olisi perjantaina. Noh, sitähän en nyt saa tietää ikinä, mutta ihan mielenkiinnosta seurailen tuntemuksia.
Titiä minäkin huhuilen?? Toivutko flunssasta vielä? Noh tsemppiä oikein paljon sulle huomeiselle kirmelinhakureissulle, vertaillaan virtuaalisesti sektioarpia sitten ens viikolla ; )
nyt kylään likkakaverin luo..
eka ja rv 38+6
Oli pakko tulla vielä kurkkimaan, että kuka oli ilmoittanut itsestään ja meni se siis oikein se mun muistikuva, että eka ja titi ne oli....Elikkäs!!!!
Eka-veka ja titi: Aivan mielettömästi onnea matkaan pikkuisten haku reissuille ja kaikki me täällä varmasti odotellaan sitten kuumeisesti niitä uutisia ja tarinoita ja toivotaan, että kaikki menee, kuin elokuvissa ja varmasti meneekin eli nyt vaan onnenpotkut pyllyille ja menette rinta rottingilla hakemaan ne pikku ihmeet kotiin ja ajatelkaa, sitten te ootte ylpeitä äitejä, ihanaa!!!! Molemmille siis määrätön määrä halauksia ja me ollaan hengessä mukana täällä ihan täysillä!! Lähetän teille molemmille kaikki kauneimmat ajatukseni mukaan!!! Onnellista matkaa tuleva äidit!!!!
Ultsi: Ja myös tuhannet onnentoivotukset sun huomiseen np ultraan, uskon, että oot kun kuumilla hiilillä, mä olin ainakin sillon, kun odotin, et näkee pikkasen ekaa kertaa ja jännäsin myös sitä, onko kaikki hyvin, mutta luottavaisin mielin vaan matkaan ja kaikki varmasti on oikein hyvin ja tulet huomenna sitten ylpeänä kertomaan kaikki kuulumiset, eikös???? Me ollaan myös hengessä mukana tässäkin tapauksessa ja onnea matkaan, se on niin ihanaa nähdä se pikku ihme siellä ja pienen pieni sydän sykkimässä!!!
Ja oon täysin unohtanut toivottaa tervetulleeksi uudet eli en taaskaan muista nimimerkkejä (antakaa anteeksi tää mun hajamielisyys), mutta tunnistatte varmasti itsenne!! Eli lämpimästi tervetuloa kirjavaan joukkoomme, täällä kyllä tilaa on ja tosi hieno, että saadaan uusia mukaan, tänne vaan kertomaan kuulumisia, aina kun kerkiätte ja onnellista pikkasten odotusta täältä teille lähettelen kovasti!!! Halauksia!!!
Nyt lähen täältä addiktoitumasta ja meen tonne keväiseen ilmaan vähän kävelylle yms....palataan taas, kuomat!!!!
-Edelleen emunainen ja ludemus 29+4-
nyt mä oikeasti luulen et otitkin varaslähdön, odottelin kovasti kuulumisia sun sektiokeskustelusta ja sellaista tervemenoa-vilkutusta ennen huomista.
jänskättää..
esikko mietti tuossa, että hänelle tulee ikävä minua, kun olen sairaalassa monta yötä vauvan kanssa : / niin taitaa äidilleenkin tulla, on niin mammanpoitsu ollut ja toisaalta mäkin oon niin kiinni pojassani, että hirvittää monen päivän ero )juu tulevat tietysti katsomaan isänsä kanssa ja kotona on iskän kanssa)
selkä särkyy, koko ajan jumii ja särkee. Ei kuitenkaan kaiketi muuta kuin loppuraskauden vaivoja : /
eka nostelemassa pinoa..
Nettikin pelittää taas vaihteeksi ;-)
TITI se taisi lähteä lunastamaan nyyttiään, kun ei ole mitään kuulunut :-) Uutisia odotellaan...
EKA-VEKARALLE kovasti tsemppiä huomiseen! Ihanaa, kun saadaan lisää vauvoja ;-)
Siirryn suoraan oma napa-osioon, kun en millään malta olla kertomatta kuulumisia. Eli tänään oli kauan kaivattu np-ultra ja KAIKKI HYVIN!!! Salamatkustaja oli 7,5cm pitkä, niskaturvotus 1,2mm eli rajojen sisällä ja kaikki rakenteet löytyivät, mitä näillä viikoilla kuuluukin. Ja varsin liikkuvainen oli :-) Mieheltä sitten kysyin, että mitäs jäi käteen, niin hän vastasi miehiseen tyyliin, että ihan samannäköinen oli kun esikko ja kuopus :-) La pysyi samana eli on 13.9. vaikka neuvola jostain kiekosta la:ksi katsoikin 12.9. Mä en muuten ymmärrä, miten ne aina saa lisättyä sen päivän -näin on ollut mun joka raskauksissa. Nyt tässä mietin, että milloin kertoisin töissä...meidän vanhemmille ajateltiin kertoa viikonloppuna :-) Töissä ei kukaan ole kommentoinut tätä mun masua, vaikka mun mielestä se selvästi jo näkyy...johtuukohan siitä että mun lähimmät kollegat on kaikki miehiä ;-) Ajattelevat vaan, että ompahan tuolle maistunut grillimakkara viime aikoina, heh.
Mutta nyt töiden pariin ja illalla katsomaan Idolsia -olen jäänyt ihan koukkuun.
-Ultsi + Lahja 13+0 (nlan mukaan 13+1)-
Meille tuli kuin tulikin tosiaan niin pikainen lähtö lauantai aamuna, että vaikka kuinka olisin halunnut tulla laittamaan teille pikaisesti tiedoksi, että lähtö tuli, niin ei siinä oikein pystynyt kovin järkevää ajattelemaan ja niitä kassejansa siinä varmisteli, että onko kaikki mukana.
Yritän lyhyesti kertoa.
Perjantaina olin jotenkin tosi herkkis päällä ja itkin miehelle sitä, että se leikkaus pelottaa. Oli vaan ihme fiilis ja tosi herkässä mielentilassa. Ilta meni siinä sitten ihan ok, mutta ennen puolta yötä alkoi tulla ihme selkäsärkyä tuonne ihan ylös selkään. Luulin, että johtuivat vaan siitä kun olin tehnyt käsitöitä ja mahdollisesti mennyt selkä jotenkin jumiin. Poltto tuntui niin ylhäällä. Mies hieroi, muttei se oikein auttanut. Mentiin siinä puolen yön jälkeen nukkuman sain ihan unen päästä kiinni. Nukuin sikeämmin ja pidempään kun minään yönä viimeseen kahteen kuukauteen...ja heräsin klo 3:30 siihen, että jotain lämmintä alkoi tulla housuun. Siinä miehelle vaan sanoin kun nousin varovasti petistä, että nyt muuten sitten lorahti kunnolla valkkista tai sitten vedet on lähtenyt menemään, että synnytys on alkanut käynnistyä. Mies ihan ihmeissään ja mä nilkutin veskiin ja kun katoin housuihin, niin limatulppahan se sinne oli lötsähtänyt ja siinä mietin sitten, että oliko se neste sitä limatulpasta johtuvaa vai oikeesti lapsivettä. No menin varmuuden vuoksi käymään lämpimässä suihkussa ja huomasin, että supistuksia alkoi tulla. Ei kovin kipeitä, mutta suht säännöllisesti kuitenkin 10 minsan välein. Soitin TAYS:n ja käskivät seurata tilannetta. Ensin arvelivat ettei ole lapsivettä vaan limatulpan jälkeistä limaa jota valuu. No kyllä sitä sitten alkoi siinä lorahdella ja neuvoksi saatiin, että ei kun synnytysvastaanottoon tsekkauttamaan ja kamat mukaan. Ja sinne tielle jäätiin. Onneksi heti mentiin, ettei ehtinyt suppareita alkaa tulla liian tiheesti. Sairaalassa tuli jo sitten 3 minsan välein jossain vaiheessa ja sain sitten supistuksia estävää lääkettä suoneen josta tuli ihan kauhee horkka. Saatin lisäaikaa, että ehtivät sinne saada anestesialääkärin ja leikkaavan lääkärin ja apurit paikalle. Lääkäri ennen sektiota ensin ultras vauvan ja totesi, että kaikki kunnossa ja vauvalla ei hätää ja että sektioon heti kun saadaan lekurit paikalle. Siinä mies ja minä sitten ihmeteltiin, että no saatiimpa sitten kuitenkin jännitystä tähän meidän synnytykseen. Nyt ei ollut mulle väliä sitten, että miten päin vauva tulee kun synnytykseltä se alkoi tuntumaan kuitenkin....ja että se on nyt menoa. Leikkaussaliin päästiin joskus klo 11:00 ja siinä meni esivalmisteluihin aikaa. Spinaali ei sattunut yhtään, vaikka pelkäsin, mutta laski mun paineet ihan onnettomaksi ja siksi voin tosi pahoin...mutta sain jotain tasaavaa lääkettä siihenkin. Oli ajoittain tosi vaikea hengittää, mutta se anestesialääkäri seurasi mun pään vieressä ihan koko ajan ja kertoi mitä tapahtuu ja ettei hätää. Oli tosi sekava ja pelottava fiilis. Mietin koko ajan vaan, että onko vauva kunnossa, miksi ei jo kuulu mitään rääkäsyä. Mies pysyi sitkeesti siinä mun vieressä ja piti kädestä kiinni...ja siinä se meidän maailma sitten sekos kun pienen POJAN rääkäisy kuului ensimmäisen kerran ja lääkäri kertoi terhakan ja tumman pitkän tukan omaan pojan tulleen maailmaan...ja sitä kyyneleiden määrä. Ei ihminen voi olla niin onnellinen kun siinä olin. Hetkessä unohtui että olen maha auki pöydällä...näin vaan sen ihanan elämän ihmeen joka mulle näytettiin, ja totesin etten ole koskaan nähnyt mitään niin ihanaa. Itseasiassa itken nytkin kun tätä kirjoitan...hormoonit jyllää sata kympillä ja olen vieläkin ihan euforisessa olotilassa. En voinut oikeesti käsittää miten ihanalta se voi tuntua. Ei ollut väliä onko tyttö vai poika, kun vaan oli. Ja olihan se...ja niin täydellinen pieni ihminen. Ihan käsittämätöntä!!!
Mua jäätiin vielä kursimaan kun miestä huudeltiin ottamaan vauva. Sielä ne odotti mua heräämössä ja mies itki oli niin liikuttuneessa tilassa. Kyllä sillä itku pääsi jo sielä leikkussalissakin. Siinä kun makasin, niin laittoivat sen kipupumpun valmiiksi, että voin sitä heti alkaa pumppamaan kun puudutus alkaa laskea. Ja kyllä täytyy sanoa, että en eläissäni ole niin kipeä ollut kun sen pari päivää siitä leikkauksesta ja niin kovissa lääkkeissä. Muistan tavallaan kaiken, mutta olin ihan h*******n kipeä, enkä päässyt kahteen päivään pois sängystä. En mihkään suuntaan. Välillä tuntui, ettei se kipupumppu auta mitään ja jouduin sitä pumppaamaan sen joka 10minsan välein.
Mutta sitten kun se toipuminen lähti siitä käyntiin ja pääsin pois niistä letkuista, niin alkoi elämä voittaa. Kyllä olen kipeä vieläkin, mutta en sillä tavalla kun pelkäsin. Mitään ei vaan voi nostella...paitsi vauvaa tosi varovasti.
Sairaalareissusta olis kerottavana vaikka mitä, mutta olen niin väsy, etten jaksa tähän ainakaan nyt kaikkea kertoilla. Se mikä mut yllätti ehkä kaikkein eniten oli kuitenkin se, että kun luulin, että kipu alkaa talttua, niin en voinut käsittää, että maitojen nousu rintaan voi tehdä niin kipeetä. Rinnat on kun tiiliskivet ja joudun pumppaamaan rinnoista maito alkuun pois aikas paljon ennen imetystä, että poika sais edes kunnon otteen rinnasta. Kaalin lehdet on nytkin helpottamasta tätä kaameeta rintasärkyä mikä jyllää kaiken aikaa. Poika nukkuu upeesti 3-4h aina kerralla, mutta rintasärky on se mikä mua valvotta ja valvotti sairaalassakin.
Poika on siis aivan ihana pitkällä tummalla tukalla varustettu ja alla noita tietoja jos meidän listaemo laittas tiedot sinne listan jatkotks. En käsitä vieläkään, että se vauva nukkuu nyt sitten tuola meidän makkarissa ja me ollaan nyt perhe.
Kirmelin syntymätiedot.
poika
syntymäpäivä: 3.3.2007
(Sanoin vielä miehelle, että kyllä se se poika on kun valkkasi ihan oman päivän, eikä halunnut naistenpäivänä syntyä) =)
paino: 3210g
pituus: 52cm
pipo: 34,5cm
pisteet 9 (väristä, poika oli vähän sininen jaloista ja käsistään syntyessään
Mutta hei! Varmaan heräileekin uniltaan kohta ja ajattelin, josko itekkin ehtisin lepäämään vielä hetkeksi. Täällä tosiaan onnen kukkuloilla ollaan minä ja mies. Kaikki meni sitten kuitenkin loppujen lopuksi aivan mielettömän hyvin ja ennen kaikkea poika on terve kun pukki. Ne jalat sen perätilan takia vähän hömpsötteli mihin sattuu, mutta ei pahasti ja sekin on jo synnytyksen jälkeen kovaa vauhtia korjaantumassa. Mitään tukia ei siis tarvita niihin. Meillä kaikki oikein hyvin. Menen nauttimaan nyt miehen laittamaa ruokaa. Hän passaa mua nyt vielä entistäkin enemmän. =)
Onnea ihan hirmusti ainakin EKA-VEKARALLE, jolla sektioaika huomiselle. Hyvin se menee. ;-) Tuos sinäkin ihan nyytti kotiin. Ja samoin Lizielle, joka taitaa sitten olla seuraavana listalla Eka-Vekan jälkeen.
Käyn täällä kurkkimassa vielä nyt sillon tällön, muta kyllä tuo aika hyvin pitkälle uuden opettelussa menee. Toisaalta olen jo niin sinut tän äitiyden kanssa, että itekkin ihmettelen, että sieltä ne äidinvaistot vaan tuli rytinällä...ihan kun olis aina hoitanut tuollaista pikkusta. Ihan turhaan siis pelkäsin että pärjäänkö.
Vointeja kaikille!
titi75 ja pitkätukkainen pikkumies 6pv
P.S. Meen taas kurkkimaan sinne koppaan. Se pieni mies on niin syötävä ja ihan äitin silmäterä. Voisin syömättä tuijottaa sitä ihan loputtomiin!!! IHANA !
Aivan uskomatonta! Hirmuisen paljon onnea teille pikkumiehen syntymän johdosta ja todella ihana kuulla että olet noin onnellinen! (itellä meinasi pukata babyblues heti kotiuduttua)
Eikös olekin ihanaa kun se synnytys tapahtuukin yhtäkkiä eikä suunnitelmien mukaan?! ;o)
HANNELE + kelmi 3 vko 5 pv
Mulla pukkas sata kympill hormonaaliset itkut kehiin kolmanetena päivänä operaatiosta, mutta ei vauvan vuoksi. Ikionnellisempi ja valmiimpi en olis voinut tähän vauvan tuloon olla. Mutta nää särkevät rinnat on jotain ihan kamalaa. Kaalin lehtiä on pakko pitää tissiliiveissä ja vaihtaa niitä vähän väliä. Pumpata maitoa litroittain kun maitoa tulee ovista ja ikkunoista. Pitää varmaan kysyä neuvolasta, voisinko luovuttaa sitä. Eli mulla meinas mennä siinä kohtaa usko, voitko kuvitella sitten vaan näitten rintakipujen vuoksi kun tissit meni ensin ihan tukkoon ja neliskanttisiksi kun maito nousi niin rajusti parissa tunnissa ja se yllätti mut ihan täysin. Mutta tähänkin jomotukseen olen nyt tottunut ja osaan tilanteen hoitaa tolla pumpulla niin, ettei vauvan imetys kärsi ja että se niistä potkupalloista saa jotain imettyäkin ja pääsee tissiin kiinni. Rassukalla on vielä niin pieni suukki, että kuka nyt sellaiset kauheet pallot suuhunsa saa iskettyä. =) Muutoin olen ihan elementissäni täällä kun saan vauvaa hoitaa. Meidän vauva on niin mielettömän kiltti ja hyväuninen. Nytkin pössöttänyt unia jo 3½h yhtä soittoa. Ilmeisesti tuo hyvä maidon tulo tisseistä takaa hyvät unet eikä kaveri ole tunnin välein nälkäinen. Pikkuisen välillä masua kivistelee, mutta pieree ja röyhtäilee kun aika mies, niin kippurointikin aina helpottaa. Toivotaan, ettei tule koliikkia. Senhän näkee sitten vasta tuossa jokusen vkon päästä mikä on tilanne.
Mikä susta sitten erityisesti iski se babybluesin päälle? Tuliko jotain yllättävää eteen mihin et osannut varautua tai onko vauva valvottanut paljon tms.? Toivottavasti nyt olet jo pirteemmällä mielellä.
titi
Ihania uutisia täällä monta, mahtavaa!
Onnea onnea onnea titille pojan syntymän johdosta ja pojalle tervetuloa maailmaan!! :) Ihan kyyneleet tuli silmiin kun synnytyskertomusta lueskeli.
Kiitos kun jaksoit/pystyit kirjoitella. Pojan tiedot listaan on päivitetty :)
Ultsi: Onnea ihanista ultranäkymistä! Olet jo niin pitkällä että uskaltaa jo kertoa uutisesta, voi kun ihanaa! Miehet ei kyllä huomaa vaikka nainen olisi viimeisillään, niille joutuu yleensä sanomaan että hei katsopas hieman alaspäin ;)
Limetti: Enpäs tullutkaan ajatelleeksi että öklötysolo saattaisi johtua vauvan lisääntyneestä energiantarpeesta. Sehän saattaa olla todellakin hyvinkin mahdollista, nythän on menossa se nopein kasvukausi. Eikös se ole tästä 20 viikosta noin 25 viikkoon kun vauva kasvaa huisisti... Yritän muistaa syödä tarpeeksi usein ettei pitkiä välejä tulisi, hyvä kun otit puheeksi. Toivottavasti teillä oli ihana ilta kahdestaan miekkosen kanssa :) Ja onnea syntymäpäivän johdosta!
emunainen: Mitenkäs ravitsemusterapeutilla meni? Millaisia ohjeita tuli? Ihanaa kun näet niin konkreettisesti vauvan liikkeet! Kohta sullakin poksuu kympit, jee :) Kiitos onnitteluista minun kymppien poksumisestani, aika epätodelliselta tuntuu. Kun en koskaan voinut uskoa tai edes haaveilla olevani näin pitkällä. Ja ehkä ne tästä alkaa tosiaan poksua oikein huolella ja kovaa. Vielä en tosiaan ole potkuja tuntenut, mutta nyt minulla on taas vaihteeksi rauhallinen mieli liikkeiden suhteen. Kerron lisää ON-osuudessa :)
eka: Tsenppiä kovasti huomiseen, pidetään peukkuja että kaikki menee hyvin! Kohta meillä täällä exissä on taas uusi nyytti, mahtavaa :)
ON: Käytiin kuuntelemassa sydänäänet neuvolassa tänään ja mieskin pääsi ekaa kertaa todistelemaan jumputuksia. Kyllä hänelläkin suu oli hymyssä kun äänet sieltä hyvin kuuluivat :) Syke oli 140, joten oikein hyvin tuntuvat olevan asiat. Vaikka tämä erkki epäuskoinen täällä välillä maitaan myy :D Liikkeistä th sanoi, että vielä voin rauhassa kolmisen viikkoakin odotella. Hän sanoi, ettei edellytyksiä vaan vielä liikkeiden tuntemiselle ole. Tämä oli niin helpottava ja huojentava tieto! Rauhassa vain odotellaan. Kovasti pikkuinen kyllä dopleria potki ja muksimiset kuuluivat, joten kyllä sillä kintut on ja voimaa :D Nyt huolet taas nurkkaan ja nauttimaan kun masussa kasvaa ihan ihkaoikea ja elävä vauva!
Iloinen D.O. halittaa kaikkia exiä rv:lla 20+1
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9703688&p=1&mpage=1&tmode…