~~MAALISMUSSUKAT VKO 44~~
Kommentit (38)
Lomat pidetty ja töihin palattu! Loma meni muuten mukavasti, mutta pienoinen ummetus on ollut vaivana. Tylsää! Taidan tänään ostaa tuoreita luumuja.
Kyllä viikot tosiaan menee vauhdilla! Itselläkin jo 19. viikko menossa eli puoliväli häämöttää. Nyt ei enää vatsakaan meinaa pysyä piilossa ja olisi taas kivempi pukeutua tiukempiin vaatteisiin vaihteeksi, joten pakko ottaa työpaikallakin asia puheeksi. Jännää!
Maanantaita minunkin puolestani. Aika tosiaan rientää kovaa vauhtia ja muistan kanssa tuon 12. viikon odotuksen. Nyt mennään jo viikolla 19 ja kauhulla ajattelee miten vähän tässä on enää aikaa ennen mammalomalle jääntiä. Hih. :)
Painoa joku kyseli viime viikolla. Itselleni on tullut (onneksi) vain 1,5 kg lisää painoa. Vähäiseltä kuulostava määrä johtuu suuresta lähtöpainostani eikä olisi ollut yhtään hälyttävää, vaikka paino olisi jopa pudonnut tässä alkuraskauden aikana. No nyt neuvolatäti viimeksi lupasi, että paino alkaa kyllä tästä nousta hiljalleen enemmän ja kuulemma 30+ jälkeen voi tulla jo 0,5 kg/viikko lisää. Se kyllä vähän hirvittää.
Onneks ei oo vielä ollut oikein muita ongelmia kuin nuo yöunet. Siis ei mitään selkävaivoja eikä sellaisia ole juurikaan ollut (siis ei sellaisia, joista olisi oikeasti ollut jotain haittaa). Pitää vaan yrittää jaksaa joogata vähän joka päivä, että pysyy tukilihakset kunnossa jatkossakin ja selviäis synnytyksestäkin sitten ehkä vähemmän raatona. Ja onneks saa olla kotona ne ihan viimeiset viikot.
-Naapukka 18+6
No niin, nyt alkoi mullakin katkeilevat yöt ja sekavat unet. Välillä tuntuu, että kehittelen itselleni näitä oireita sitä mukaa, kun joku muu täällä niitä valittelee.. ;) Mutta niinhän se varmaan on, että elimistö totuttelee raskauden jälkeiseen valvomiseen.
Painosta oli puhetta. Mulla ei vielä ole paino noussut lähtöpainoon verrattuna kuin kilon, mutta täytyy ottaa huomioon, että heti ensimmäisen neuvolan jälkeen laihduin pahoinvoinnin takia. Viime viikkoina paino on kuitenkin noussut sen 500 g/viikko eli ihan " hyviin" lukemiin varmaan ennen synnytystä vielä päädyn.. Tosin työkaverit sanoo, että olisin hoikentunut kasvoista ja takamuksesta, mikä kyllä ei yhtään haittaisi, kun mullakin vähän ylipainoa oli ennestään.
Suunniteltiin viikonloppuna vähän makuuhuoneen uutta sisustusta. Kaksiossa asustellaan ja ajateltiin mahtua vielä ainakin vuosi lapsen syntymän jälkeenkin siihen, kun on tosi tilava kaksioksi ja tykätään tosi paljon siinä asustella. Pitää vähän muokata makuuhuonetta vauvaystävälliseksi. Saadaan marraskuun loppupuolella sänky käytettynä ja ajateltiin itsenäisyyspäivän aikaan sitten laitella huonetta uuteen kuosiin, en malttaisi odottaa!! Onko täällä sellaisia, jotka olisi asuneet kaksiossa vauvan kanssa tai muuten nukuttaneet vauvaa pitkään omassa makuuhuoneessa? Tykätään tosi paljon asunnosta ja siihen saisi tehtyä leikkitilankin lapselle ison olohuoneen yhteyteen, että siinä mielessä yli vuodenkin ikäisen lapsen kanssa voisi asustella. Mutta onko hankalaa nukuttaa yli vuoden ikäistä vielä samassa makuuhuoneessa vanhempien kanssa? Miten käy oman " makuuhuoneyksityisyyden" ?
Tulipa taas omanapaista tekstiä.. mutta aurinkoista masun kasvattelua kaikille!
Mama rv 22+0
meillä on vauvat siirtyneet 2 vuotiaina lastenhuoneeseen. Viimeisin taisi olla hiukan alle 2v kun siirtyi isomman pojan kanssa samaan huoneeseen. Tämä sen takia että imetin yötä päivää 1.5 vuotiaaksi ja sitten päivä imetin 2 vuotiaaksi. Se miten yksityisyyden käy onkin sitten mielikuvituksesta kiinni ;o) Meillä sänkyä käytettiin aikuisten puuhiin TOSI harvoin ja sen jälkeen kun kuopus siirtyi pois meidän huoneesta oli ihan luksusta kun sai puuhailla sängyssä :o)
Tämäkin vauva tulee nukkumaan meidän sängyssä/sivuvaunussa niin kauan kun imetän yöllä ja tarkoitus olisi taas imettää mahdollisimman pitkään. Kaksi aiempaa lasta on pulloruokittuja ja nämä kaksi nuorempaa on täysimetettyjä ja omalla kohdalla olen huomannut että se suhde mikä lapseen imetyksen aikana syntyy on paljon syvempi kuin niiden lasten kohdalla jotka pullosta sai. Toki kaikki lapset on yhtä rakkaita mutta se suhde lasten kanssa on erillainen vaikken niin haluaisikaan.
Niiloakseli
Meillähän tämä esikoinen on nyt melkein 11 kk ja nukkuu edelleen meidän huoneessa juuri sen takia että asutaan kaksiossa =) Aika hissukseen pitää olla kun mennään nukkumaan ja aamulla kun mies nousee töihin, mutta ei tuosta mitään muita " ongelmia" ole tullut. Vaikka asuttaisiinkin isommassa asunnossa, niin en varmaankaan haluais laittaa meidän pientä vielä omaan huoneeseen =) Nukuttaminenkin käy helposti kun pinnasänky on vielä meidän sängyn vieressä ja menen vain meidän sänkyyn makoilemaan siksi aikaa että rauhottuu... Nyt kun tulee vielä noita uusia taitoja joita pitää kokeilla myös sängyssä =)
Petipuuhia ei ole tullut harrastettua omassa sängyssä aika pitkään aikaan, mutta onneksi on hyvä sohva ja mielikuvitus ;)
Mutta siis, en usko että sulla on mitään syytä huoleen kun monikin lapsi siirtyy omaan huoneeseen vasta joskus 2 vuoden paikkeilla.
Omaan napaan ei uutta =) Vähän ehkä maha kasvanut, mutta muuten aika " tylsä" vaihe päällä =)
Nyt pojun kanssa päiväruualle...
Pimmi 18+5
Terve vain kaikille ja mukavaa viikon alkua!
Meillä nyt vko 21 käynnissä ja samat ongelmat kuin muillakin. Nukuin tänä aamuna puol kymmeneen kun tuli vähän yöllä " pyörittyä" . Pelkästään kääntyminen on jo hankalaa kun mahaan sattuu,oltuaan pitkään samassa asennossa tuntuu että olis nosturille käyttöä. Mitä se sitten onkaan kun ollaan loppusuoralla :/ Mut onneks olen kotona ja saan levättyä jos tarpeen.
Tosta ummetuksesta olen välillä kärsinyt,mut kun juon oikein reilusti vettä kerralla ,menee hetki niin johan on mentävä... :) Ja illalla kun syön mysliä vaikka jugurtin seassa, aamulla on taatusti mentävä... Ei kyllä toimi välttämättä kaikilla,mut mulla auttaa selvästi!
Nää supistukset on välillä tosi kipeitä. Onko teillä muilla erilaisia suppareita siis pienempiä ja isompia päivän aikana? Ihan pakko pysähtyä ja mennä kippuraan kun tulee oikein pistävä ja selvästi illalla kun istun sängys tulee monta peräkkäin. Mulla on taas torstaina lääkäri joka katsoo kohdunsuun tilanteen. Mutta oisi kiv kuulla miten muilla niitä tulee ja pitäiskö tässä ihan vain maata koko päivä ettei tulisi?
Tuntuu muutamilla tutuilla, joilla nyt pieniä lapsia on, olleen vallalla ajatus, että mahdollisimman pian pitäisi opettaa omaan huoneeseen. Ja monet on meidänkin vauvauutista kommentoineet, että nyt teidän pitää alkaa etsiä isompaa asuntoa. Eli kiva kuulla, että teistä monet ovat nukuttaneet 1-2 vuotiaaksi vanhempien huoneessa.
Pitääkö teidän täytellä synnytyssairaalaan etukäteen lomake, jossa kysellään sairauksista, raskauden etenemisestä ym.? Meillä siinä kysytään myös hätäkastenimet, siinäpä riittikin pähkäilyä eilisillaksi, kun vihdoin päätimme täyttää lomakkeen loppuun. No, siinä vaiheessa, jos hätäkaste jouduttaisiin antamaan, ei varmaan päällimmäisenä olisi mielessä, että tuliko valittua oikea nimi... Saa nähdä, vieläkö maaliskuulla päädytään noihin samoihin nimiin kuin eilen.
Olen myös alkanut ottaa selvää kestovaippailusta. Jotenkin se hössöttävä mamma minustakin näin keskiraskauden myötä on kuoriutunut... Oho, nyt voikin lähteä jo täältä toimistolta kotiin ;)
Mama030308 kommentti tuosta kestovaippailusta on kauhean tuttu. Itse hörähdin kestovaippailuun oikeastaan samantien kun tulin raskaaksi. Oon jo neulonut viidet hahtuvavillakuoret vaippoja varten. :) Mitä mieltä te muut ootte? Erityisesti te, joilla on jo lapsia entuudestaan. Onko kestovaipat hankalampia kuin kertakäyttövaipat? Onhan niissä tietty oma pesemisensä, mutta jotenkin musta tuntuu kauhean hyvältä, jos meidän lapsen muovivaipat eivät joudu kymmeniksi vuosiksi kaatopaikalle (ne kun ei oikeesti maadu ikinä kaatopaikkojen struktuurin ja muovin takia).
En mä mikään varsinainen ympäristöintoilija ole, mutta mielelläni muutan meidän talouden jätteet mullaksi, jota voin käyttää oman puutarhani iloksi. Ja muutenkaan en koe liian vaikeaksi viedä kauppareissulla lasi- ja metallipurkkeja kierrätyspisteeseen. Tää ei oo siis mikään provosointikysymys, vaan ihan tällainen mielipidegallup. Haluan vain tietää, ajatteleeko miten moni muu täällä olijoista samoin kuin minä näistä kestovaippa-asioista. :)
Tänään oli rakenneultra, joka vähän alkoi jännittää, koska nt-ultrasta lähetettiin lisätutkimuksiin (joihin me ei koskaan menty). Onneksi vauvelilla näytti olevan kaikki hyvin!!! Joskushan liiallinen niskaturvotus voi kertoa myös sydänviasta. Sydän ja kaikki muutkin jutut oli ihan kunnossa ja vauva hyvin kasvanut. Ihana tunne tuli =)
Mullakin tuo nukkuminen on välillä vähän niin ja näin. Välillä nukun kuin tukki koko yön heräämättä kertaakaan ja joskus herään esim. kolmelta ja saatan valvoa viiteen. Ei millään saa unta. Sit kyllä kun kello soi vaille seitsemän, nukuttaa ihan sairaasti! Mä kukuin edellisissäkin raskauksissa öisin, ja mulla oli salainen harrastus, nimittäin syöminen ;) Nyt paino on noussut nelisen kiloa. Alkuraskaudessa pahoinvointi oli niin kovaa ja vieläkin mulla on huono ruokahalu. Outoa, sillä yleensähän sitä raskausaikana syö kuin hevonen. Aikaisemmilla kerroilla painoa on kertynyt reilut 15 kiloa.
Meilläkin vauva saa nukkua aika kauan meidän makuuhuoneessa. Asutaan kolmiossa ja lastenhuoneessa on jo kaksi lasta, joten sinne ei enää mahdu. Isompaan pitäisi joskus muuttaa, sit kun on energiaa pakata tavarat ja rahaa lisähuoneisiin... Eli ei lähiaikoina =) Ainakin puolitoista vuotta vauva saa nukkua meidän kanssa. Kyllähän tässä kolmiossa välillä varmasti on vipinää...
Kestovaippailusta mäkin olen haaveillut, jo aiemminkin. Meillä lapset on ollu sellasia allergikkohuutajia, et ei ole aikaisemmin voimat riittänyt kestoiluun. Mutta nyt olen taas harkinnut, ainakin osakestoilua. Kyllähän se roskiin kannettavien vaippojen määrä on valtava... En ole vielä päättänyt asiasta. Nykyisinhän kestovaippoja on hyvin saatavissa kaikkia eri malleja, ja jostain niitä voi vuokratakin, jos haluaa kokeilla.
Mä olen linkuttanut tänään koko päivän töissä tän kipeän selkäni kanssa. Vähän on jo parempi, mutta kävelytyyli on aika erikoinen :) Toivottavasti menis nopeasti ohi, jotta elämä olis hieman helpompaa eikä tartteis taas jäädä sairaslomalle.
Vielä yksi asia: miten olette ajatelleet ratkaista talvitakkiongelman? Onko joku bongannut jo jostain kaupasta jotakin meille sopivaa mallia? Vielä pärjää tavallisellakin, mut kun talvi tulee ja masu kasvaa...
t. maalis08
Viikkoja täynnä 22. Juuri varasin 4d ultran meille ja aika saatiin marraskuun loppuun. Esikoisen kanssa ei tehty moista, mutta nyt haluan kokea senkin. Viime torstaina mennä räväytin ja ostin tuplavaunut merkkiä One three hill urban jungle, oli viime vuoden kuosi niin sain 300 euroa halvemmalla. Tosi näppärät kääntyvillä etupyörillä ja erittäin suositut vaunut täällä ruotsissa. On vaan normaalisti niin kalliit, etten olis kyllä normaalihinnalla raaskinut ostaa.
Painonnoususta: Mulla on lähtöpainosta tullut lisää 2 kiloa ja nekin viimeisen kolmen viikon aikana. Edellisessä raskaudessa oli ihan sama juttu, alkuun ei noussut ollenkaan ja sitten kyllä alkoi tulemaan ja yhteensä sitä ehti tullakin 15 kiloa! Nyt tuo tyttö repii mua tossa niin levottomana, että pakko mennä!
Tähtinova 22+1
Mä löysin sellaisen A-linjaisen takin Kapp' hallista. Siellä oli muutamia villakankaisia vastaavia malleja. Joudun jo nyt sitä käyttämään, kun ei muut takit enää mahan kohdalta kiinni mene kuin natisten. Mulla on ihan valtava maha jo nyt.
Mä olen päättänyt kanssa hurahtaa noihin kestovaippoihin. Itse pääsin niiden makuun päiväkodissa, jossa olin töissä. Yhdellä pojalla oli taskuvaippoja, eivätkä ne olleet ollenkaan hankalat. Toisena pointtina on kuivausrumpu, joka on erona edeltävään lapsiaikaan. Niin laiska olen, että en varmaan ainakaan täyskestoiluun ilman sitä olisi ryhtynyt. Eihän se niin ekologinen vaihtoehto ole, mutta korvaanpahan sen tuomat sähkökulut säästämällä luontoa muutoin. Kyllähän se alkuinvestointi on aika iso, mutta yritän imuiksi kierrättää kaikkea kaapista löytyvääkin. Hahtuva housuihin en uskalla ryhtyä, kun lasten isä ja tuo esikoinen saavat villasta hirveää kutinaa. Vauva ei edes osaisi kertoa, vaikka pylly koko ajan syyhyäis.
Työmotivaatio on ihan nolla! Kaikkia ongelmia on siellä muutoinkin. Toisaaltaan lohduttaa, ettei tarvitse siellä kauan kärvistellä. Työstäni tykkään, mutta kun esimies aiheuttaa koko ajan pahaa mieltä, niin ei sellaista jaksaisi.
Mulla alkaa taas näide lonkkien väljistyminen vaivata. Portaiden kiipeäminen on ihan tappotuomio moneksi tunniksi. Onneksi en asu hissittömässä talossa. Pitäisi varmaan jotenkin pyllyllään itsensä ylös hinata. ;0)
Supistukset on muuten taas alkaneet vaivata. Luulen, että stressi ne laukasee. Tänään olleita en voi täysin kivuttomiksi edes sanoa.
Mutta sellaista Aatuskan arkeen 20+3
kestoilusta. Täällä kohta viiden lapsen kestoileva äippä. Me tykätään niistä huomattavasti enempi kuin kertis vaipoista. Miehenikin sanoi kerran laittavansa mieluummin kestovaipan vauvalle :o) kyllähän se jonkin verran tuo lisä työtä siitä ei pääse mihinkään mutta siihenkin tottuu äkkiä eikä se tunnu ylimääräiseltä työltä vaan on ihan normaalia arkea siis kunhan siihen tottuu. Itse tykkään hahtuvista erillaisilla sisuksilla. Pienenä pidän harsoja ja isommalle sitten erillaisia frotee vaippoja yleensä muotoon ommeltuja yhden koon vaippoja. Minä rakastan vielä kantoliinailuakin :o) ja vauvaa odottaa jo monen monta liinaa jotka on edellisiltä jäänyt.
Kerran perhekerhossa sain hauskan kommentin kun söimme lasten kanssa jotain liha ruokaa niin äidit oli ihan ihmeissään kun söin lihaa! olivat päätelleet että olen myös kasvissyöjä koska käytän kestoja ja kantoliinoja sekä imetin vielä 2 vuotiasta :o) siinä oli stereotypiaa kerrakseen!
ekohörhöksi on myös sanottu ja ekopeikoksi :o)
Rakenne ultra oli tänään. Kaikki oli ok, terve vauveli noin päällisin puolin oli masussa :o) paino arvio oli huimat 385g!
ja sitten se tärkein ;o) vauveli oli poika niin kuin olen koko raskauden sanonut sen olevan! maaliskuussa meillä on siis 2 tyttöä ja 3 poikaa!
niiloakseli rv 21+0
Täälläkin puoliväli häämöttää :-)
Kiinnostavaa lukea muiden rakenneultrauutisia. Me ollaan menossa torstaina tasan rv:lla 20. En osaa tosissani olla mistään huolissani, se tietysti jännittää näkyykö sukupuoli ultrassa.
Kestovaipoista: Mun kaveri toi mulle kirppikseltä kolmet kestovaippakuoret kaikkein pienintä kokoa, ne onkin ainoa vauvantavara mitä mulla on tähän mennessä hankittuna. Mulla on suunnitelmissa myös neuloa vauvalle, ainakin sellaiset hahtuvapöksyt varmaan osaisin tehdä (en ole käsityöihminen). Meilläkin on kuivausrumpu, ja kestovaippoja on tarkoitus kokeilla erilaisia niin tiedetään sitten mikä toimii meidän vauvalle :-) kantoliinaa olen myös ajatellut käyttää, jos vauva siinä suinkin viihtyy.
supistuksia tuntuu edelleen, aina rasituksessa ja joskus muulloinkin, ärsyttää ja vähän pelottaakin. Voiko rakenneultraajaa pyytää katsomaan samalla kohdunkaulan pituuden?
Huomenta vaan kaikille!
Työmotivaatio on taas hyvin lähellä nollaa. Vaikka työ onkin kivaa ja viihdyn työpaikalla ihan loistavasti, niin silti olisi kivempi olla kotona laittamassa (jo =D ) pesää tulevaa vauvaa varten ja neulomassa kaikkea kivaa. Esikoiselta olin tosi paljon saikulla ja ehdin neuloa nuttuja ja peittoja ja nyt tää kakkonen ei varmaan saa mitään, ellen sitten " joudu" saikulle... Toiveissa ois ainakin, et ehtisin neuloa tulokkaalle sellaisen ihanan nallepeiton vaunuihin, jonka neuloin esikoisellekin.
Lähes kaikki on valitelleet täällä yöunien heikkoutta. No liitynpäs minäkin joukkoon. Onneksi vaiva ei oo ihan jokaöinen, mutta useana yönä viikossa kuitenkin herään joskus klo 2-3 ja sit uni ei tuu millään. Siinä sitä sitten yöllä luetaan tai tehdään jotain muuta yhtä mielekästä silmät ristissä. Ei oikeen kivaa. Sama vaiva mulla oli kyllä esikoiseltakin ja viimeiset kuukaudet olin saikulla siks, et en yöllä pystyny nukkumaan. Nukahdin joskus viiden aikaan, joten eihän sitä sit töihin voinu kahdeksaksi mennä. Luulenpa että sama kohtalo odottaa tän kakkosenkin kohdalla.
Supistuksista joku tuossa kyseli... mulla alkoi supistella viime viikolla aika paljonkin. Tuli sellaisia pitkiä kausia, jollon supisteli lähes koko ajan ja sit ei pitkiin aikoihin mitään. Mulla oli myös tosi ikäviä mahakipuja, jotka vaivas lähes koko ajan. Kävin sit neuvolassa ja laittoivat muutamaksi päiväksi saikulle. Viikonlopun sit makoilin (mies meni mummolaan tytön kanssa) ja koko viikonloppuna ei ollu yhtään supparia eikä mahakipujakaan. Ma palasin töihin ja taas on maha kipeenä (oisinkohan työlle allerginen =? ), joten voi olla, et sairasloma taas kohta odottaa. Sehän se on niin inhottavaa, kun ei tiedä, et avaako supistukset kohdunsuuta vai ei, mut jos yhtään huolettaa, ni kannattaa kyllä varata aikaa lääkärille.
Tuosta sairaalan lomakkeesta... me ollaan täytetty se jo np-ultran aikana, ku ollaan äitipolilla tarkkailussa. Nimetkin paperiin on jo hätäkastetta varten annettu. Eli on siis ihan normaali käytäntö, jos ja kun menee sairaalan potilaaksi.
Talvitakista: mulla on nyt käytössä sellanen hieman reilumpi kevyttoppis. OOn joskus vuosia sitten ostanut sen ja sit en enää tykänny siitä, joten annoin sen anoppilaan, et myy vaikka kirpparilla. Esikoista odottaessani pähkäilin takkiongelman kanssa ja muistin sit tuon takin. Onneksi oli vielä tallessa anopilla, joten nyt on takki jota käyttää raskausaikana =) (Meni viime raskaudessa päälle loppuun asti, tyttö syntyi joulukuussa). Sit ku on kylmempää, niin laitan päälle miehen untuvatakin. En halua ostaa takkia raskausaikaa varten, kun muuten en tykkää käyttää ns. isoja takkeja vaan niiden pitää olla tyköistuvia.
Kestovaippailusta: Mä oikeasti kunnioitan niitä ihmisiä, jotka jaksaa kestovaippailla! Mulla itsellä ei oikeasti aika riitä siihen hommaan tai sit ainakin pitäis hankkia kuivausrumpu. Kertakäyttöiset on kuitenkin niin helppoja... Tietysti mua kammpksuttaa se jätteen määrä mikä niistä syntyy ja kyllähän kestot saattaa olla ystävällisempiä lapsen pepullekin, mutta meistä vaan ei oo kestoilemaan =( Minä en sitä jaksais ja mies tuskin senkään vertaa!
ja vielä lasten siirtymisestä omaan huoneeseen. Meillä esikoinen siirtyi omaan huoneeseen jo tuossa 4-5kk:n iässä, kun yöimetykset loppuivat. Ihan käytännön syistä... tyttö oli niin kova tuhisemaan ja pyörimään, et mä en pystyny siinä ääntelyssä itse nukkumaan ollenkaan. Kaikkien yöunet paranivat huomattavasti, kun tyttö muutti omaan huoneeseen... Mutta tää on kyllä mun mielestä yks niitä juttuja, jotka jokainen hoitaa itselle sopivalla tavalla, eikä kellään pitäis olla mitään huomautettavaa asiaan! Jos lapsi nukkuu vanhempien makkarissa 2-3 vuotiaaksi tai ylikin, niin mitä se kellekään kuuluu?
Mutta johan taas tuli tarinaa, pitäis varmaan alkaa töihin...
Hauskaa viikkoa kaikille =)
Nekku 18+6 (joka malttamattomana odottaa rakenneultraa, joka on vasta kahden viikon kuluttua...)
Talvitakkiongelmasta: Mulla hajosi sopivasti vanhan, jo muutenkin vähän kulahtaneen takin vetoketju, joten oli pakko hankkia uusi. Löysin H&M:ltä villakangastakin, joka on ihan normaalia (ei raskaana ollessa) kokoani, mutta leikkaus on niin jännä, että mahtuu aika pitkään kasvavan masun kanssa. Rintoihin asti tiukka, rintojen alta alkaa leveämpi osa, niin kuin nyt monissa paidoissakin on tyylinä. Ajattelin, että se menee ensi vuonna ei-raskaanakin. Jossain vaiheessa, toivottavasti vasta ihan viimeisillään, on varmaan pakko siirtyä ikivanhaan kamalaan jättitoppatakkiin.
Kestovaippailusta vielä: Ajattelin osakestoilua näin aluksi, katsotaan miten lähtee sujumaan. Äitiyspakkauksessa näkyy olevan tänä vuonna yksi muotoon ommeltu sisävaippa, yksi kuorivaippa sekä harsoja. Pitänee hankkia muutamia erilaisia ja kokeilla, mikä sopii parhaiten. Ilman omaa pesukonetta ja kohtalaisia kuivatustiloja en kyllä jaksaisi kokeilla kestoilua, eli ymmärrän hyvin esim. ystäväni ratkaisun, joka ei koliikki-itkujen valvottamana jaksanut käydä pesemässä kestovaippoja opiskelija-asuntolan yleisessä pesutuvassa... Nää on niitä asioita, mitkä jokaisen pitää omalla kohdallaan miettiä, että mitä jaksaa ja mihin haluaa panostaa. Mua suoraan sanottuna vähän ärsyttää, kun nyt, ainakin meilläpäin, on esimerkiksi täysimetyksestä kirjoiteltu tosi paljon lehdissä, ja mielestäni vähän syyllistävään sävyyn. Onhan se tietysti hyvä niin lapselle kuin äidillekin ja hyvä jos tarvittaessa saa apua, mutta kun se ei kaikilta onnistu eikä kaikille sovi. Samoin kestoilu, nukkumisjutut, kantoliinailu sun muut. No, tulipa paatosta :D
Näin muuten viime yönä unta, että meille syntyi vauva. Synnytys oli tosi helppo ja vauva nukkui alusta asti pitkiä öitä ilman heräilyjä. Sitten heräsin ja tajusin, että se olikin vain unta, ei meille mitään vauvaa tule. Meni hetki, ennen kuin muistin, että ai niin, olenhan minä raskaana ja se vauva syntyy oikeastikin puolen vuoden sisällä :)
Aika menee vaan vauhdilla eteenpain. En ole ehtinyt ja jaksanut kirjoitella.
Meidan piti muuttaa puolet isompaan asuntoon nyt lokamarraskuun aikana, ostettiin siis isompi. Mutta monta mutkaa tuli matkaan ja lopputulos se, etta ei tulla siihen asuntoon koskaan muuttamaan. Myydaan se kylla ehka lopulta hyvalla voitolla, mutta ollaan edelleen tassa 54 neliön kaksiossa nyt viela neljalleen, " pian" viidelleen. Uutta mieleista asuntoa on tosi vaikea löytaa. Rakennutetaan ehka oma koti, mutta se ajankohtainen vasta sitten kevaalla. Toi koko juttu on aiheuttanut paljon unettomia öita ja jannitteita meissa aikuisissa yhdessa ja erikseen, toisten puolella ja vastaan. Aika tiiviis on ollut siis viimeinen 1,5 kk.
Hymyilyttamaan pisti " nukkumisjarjestelysta" ollut keskustelu, ei teidan kommenttien takia vaan siksi, etta me nukutaan edelleen lasten kanssa samassa huoneessa. Isompi tyttö 6 ja nuorempi 3. Ja kun ton asunnon kanssa kavi kuin kavi niin voi olla, etta kevalla nukutaan kaikki viisi samassa huoneessa. Olosuhteiden pakosta. (ja huoneella kokoa vain n 15 neliöta.) Makuuhuone siis VAIN nukkumista varten:-)
Raskausjuttuja sitten: Huomenna mennaan rakenneultraan, joka on mun mielesta tosi aikaisin, viikkoja kun " vain" 18+, mutta kai se laakari tietaa. Liikkeita olen tuntenut paivittain reilun viikon ajan, yha reippaampia liikkeita, ainoa ihana asia koko raskauden aikana! Ma todella inhhoan tata olotilaa. Tiedan, etta on monia naisia, joille raskausaika on " elaman parasta aikaa" . Mulle taas raskausaika on henkisesti (olen ollut tosi masentunut) ja fyysisesti (selka niin kipea etten valilla paase liikkumaan ja liitoksetkin vihoittelee) todella rankkaa aikaa, usein lahes sietamattöman kamalaa. Lasta kovasti odotetaan ja ihana sitten maaliskuussa kun on pieni kaarö kasissa, mutta taa 9kk ennen sita...siksipa tama pieni on nyt kolmas ja v-i-i-m-e-i-n-e-n.
Anteeksi " valitus" , ihana kuulla etta teilla monilla mieli oikein hyva, se sentaan piristaa!!!
Huomista ultraa odotellessa (aiotaan kysya sukupuoltakin, joka taalla auliisti kerrotaankin),
bucomama ja pahkina rv 18+3 seka isot tytsyt
Mua mietityttää, kun teillä monilla on tosi kipeitäkin supistuksia, että oottehan kaikki kertoneet niistä neuvolassa ja vaatineet kohdunsuun tarkistamista? Mulla ei koskaan oo ollut supistukset kipeitä, mutta silti ovat tehneet tuhojaan.
Talvitakeista kun joku kyseli, niin nythän on ainakin villakangastakkeja a-linjaisena, luulis että maha mahtuu. Itselläni on n. kymmenen vuotta vanha a-linjainen villakangastakki, ja pärjään varmaan sillä. Ehkä muutkin menee, jos maha pysyy samoissa mitoissa, kuin edelliskerroilla. Moni näyttää kulkevan toppatakki auki ison vatsan kanssa säällä kuin säällä, mutta mä oon ainakin vatsankin kanssa ihan yhtä viluinen kuin muutenkin, joten ei sovi mulle.
Kestovaippoja tuskin itse lähden käyttämään, enkä sitä sen kummemmin perustele. Ei oo mun juttu. Tähtään ennemmin siihen, että lapsi oppii suht ajoissa pois vaipoista. Tietyst, jos päädyn ottamaan äitiyspakkauksen, voin kokeilla niitä kestovaippoja, mitä siinä on mukana. Vai muistanko väärin, että siellä on...? Joka tapauksessa oon sitä mieltä, että on hyvä että näitä juttuja nostetaan esille ja että niistä on tietoa (kantoliinat, täysimetys, kestovaipat ym.), mutta vouhottaminen ja ehdottomuus nostaa mun niskavillat pystyyn asiassa kuin asiassa.
Vatsassa käy rytinä kiivaimmin aina Salkkareiden aikaan. Nyt liikkeet usein jo näkyy pieninä kumpuina vatsassa. Rakenneultra on sitten ensi maanantaina. Nyt mieskin pääsee mukaan, ja näkeekin sitten vauvan ekaa kertaa.
Ensi viikolla mun on olosuhteiden pakosta pakko kertoa tulevasta mammalomasta töissä. Onneksi oon saanut puhuttua sijaista itselleni toivomastani henkilöstä näin alustavasti, joten se helpottaa mua ja toivottavasti myös muita. Oon semmosessa virassa, että kukaan ei mun puolesta hanki mulle sijaista.
Terveisin popz (rv 20 + 0)
Kun mulla nyt on se istukka edessä ylhäällä niin onko sillä mitään eroa siihen kun se on takana? mulla on kaikissa raskauksissa ollut istukka takaseinässä. Voiko vauva esim. helpommin jäädä pylly tarjontaan tai muuta vastaavaa??
Terve!
Minulle ultraaja sanoi, että istukan paikalla ei ole väliä, kunhan ei ole kohdunsuun edessä. Ystävä kuitenkin sanoi, että edestä istukka repeää helpommin. Pitääkö paikkansa, aiheuttaako etuistukka riskejä?
Kuinka pitkälle olette jo ehtineet miettiä eteenpäin? Minä olen vasta alkanut ymmärtää, että se lapsi on oikeasti tulossa ja nyt jo pitäisi täyttää hakemuksia ja varata aikaa Haikaranpesään ym.
Alkoi huolestuttaa, että jos lapsi tulla tupsahtaakin ennen, kun olen ehtinyt edes sisäistää koko asiaa? Onkos kenelläkään muulla samoja ajatuksia?
Täällä ei ole supistuksia, mutta nyt loman jälkeen kun palasin istumatyöhön, tunsin ihmeellisiä nipistelyitä vähän niinkuin kuukautisten aikaan, mitähän ovat, toivottavasti loppuvat.
Takki ei täällä muuten ole mahtunut enää pariin viikkoon kiinni, kait sitä täytyy koko talvi käyttää miehen hehtaarivaatteita... :D
kyllä se aika menee kuitenkin aika nopeaa vaikka tuntui alussa kun plussasi ettei ikinä tule viikko 12 vaan nyt olen jo viikolla 21+!
Tänään olisi se rakenne ultra joka jännittää ihan hulluna. Poika tunne on edelleen voimakas saa nähdä osuuko se oikeaan :o)
Niiloakseli rv 21+0