Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
1001/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan merkitystä painonhallinnassa jotenkin vähätellään ihan kauheasti. Joo, syömisestä ne painot tulee, mutta tässä yltäkylläisyyden ajassa jossa eletään niin se 500kcal ylimääräistä kulutusta päivään helpottaa sitä tasapainoa sangen paljon. 

Olen samaa ja eri mieltä. Syöminen ja sen kautta saatu energia on se tärkein asia laihdutuksen kannalta. On helpompaa jättää syömättä suklaapatukka kuin kuluttaa ne kalorit.

Toisaalta nämä kulkee sinänsä käsi kädessä, että liikunnallinen ihminen usein syökin terveellisemmin. Ja kun syö terveellisemmin, on parempi olo ja liikkuminen tuntuu hyvältä. Liikunnan tuoma hyvä olo ei tule, jos liikkumaan lähtee laihdutus mielessä. Toki siinä jotain kuluttaa ja sillä on _aina_ positiivisia vaikutuksia, mutta laihdutuskeinona liikunta ei toimi ilman ruokavalion muutosta.

Riittävä uni tärkein tekijä.

Vierailija
1002/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun tietäisi! Tänään aamulla painoin 800 gr enemmän kuin viimeisen viikon ajan, aamupaino oli sama kuin iltapaino ollut. Yhtään taas tajua mistä on kyse, 15 000 askelta kuitenkin tuli. 

Neste

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehillintä.

Enemmän vaikuttaa nykyajan elinympäristö. Syötävää on esillä kaikkialla ja se on usein houkuttelevassa muodossa. Herkkuja, karkkeja, juomia, sipsejä, jita tekee mieli ostaa. Plus lukuisat kahvilat ja ruokapaikat, joita täynnä moni kauppakeskus ja tavaratalo on. melkein kaikki suuhun pantava on pitkälle prosessoitua. Alkuperäisiä raaka-aineita on käsitelty moneen kertaan  ja monia ainesosia on korvattu keinotekoisilla aineilla ja lisätyllä maulla.

Vierailija
1004/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ainakin vaikeaa että lounasravintoloissa ei lue annosten kaloripitoisuuksia. Terveelliseltä vaikuttava iso annos voi olla 1500kcal.

Ostan silloin tällöin pakastepizzaa ruoaksi. Olen alkanut useammin katsoa kalorimääriä ja syön vain osan pizzasta yhdellä aterialla. Tavallisesti syön vielä porkkanaa tai tomaattia tms lisukkeeksi, jotta olisi jotakin "luonnollista" ruokaa myös. Juomana on johtovesi tai tee.

Vierailija
1005/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla seuraan miten paino- ja kalorijankkaajat selittävät tämän. Olen normaalipainon sisällä menettänyt 6-7 kg painoa muutaman kuukauden sisällä. Tässä viimeisen kolmen viikon aikana en ole voinut urheilla ollenkaan, olen vain maannut sohvalla ja syönyt pizzaa, karkkia, hampurilaisia, sipsiä, suklaata, laskiaispullia, ranskalaisia ja muuta vastaavaa ja paino vain jatkaa laskemistaan. Kilppariarvoissa oli labran mukaan jotain häikkää, samoin sokeriarvoissa, joten miten tämä on mahdollista, että painoni vain jatkaa putoamistaan, kerta kaikkien lakien mukaan sen pitäisi vain nousta? Jos kerta aineenvaihdunta, hormoonitoiminta ja kehon muut toiminnot eivät muka voi vaikuttaa painoon millään tavalla? Jos painon hallinta on muka niin yksinkertaista? Jos kehon ja hormoonitoiminnan häiriöt voivat vaikuttaa tällä tavalla mitä minulla, niin aivan takuulla ne vaikuttavat myös toiseen suuntaan.

Vierailija
1006/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, ja jos tuohon tiedettäisi vastaus, niin maailmassa ei varmaan olisi yhtään ylipainoista ihmistä. Veikkaan, että ihan yksinkertaista vastausta tuohon ei ole. 

Itse epäilen nykyisiä vaatteita, jotka tehdään joustavista materiaaleista. Ennen vaate alkoi nopeasti kiristää, kun tuli lisää painoa. Se oli hyvä hälytysmerkki.

Vierailija
1007/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehillintä.

Enemmän vaikuttaa nykyajan elinympäristö. Syötävää on esillä kaikkialla ja se on usein houkuttelevassa muodossa. Herkkuja, karkkeja, juomia, sipsejä, jita tekee mieli ostaa. Plus lukuisat kahvilat ja ruokapaikat, joita täynnä moni kauppakeskus ja tavaratalo on. melkein kaikki suuhun pantava on pitkälle prosessoitua. Alkuperäisiä raaka-aineita on käsitelty moneen kertaan  ja monia ainesosia on korvattu keinotekoisilla aineilla ja lisätyllä maulla.

Olen eri vastaaja. Rahaa minulla olisi, mutta en koskaan käy (matkoja lukuunottamatta) kahvilassa kahvilla tai osta ohimennen jotain karkkia, pullaa tai muuta naposteltavaa. Koko napostelu on itselleni aivan vierasta.

Syön aterioita ruokapöydässä. Jos tuntuu ettei ole nälkä, en syö. Ennakoin kyllä nälkää siten että huutonälkäisenä ei ole tyhjä jääkaappi eikä tarvitse mennä kauppaan.

Herkullinen kotiruoka on minusta paljon suurempi elämys kuin joku Mäkkärin kiireessä kasaan lätkäisty burgeri.

Vierailija
1008/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta löytyy runsaasti tutkittua tietoa aidosti tiedonhaluisille. Sitten taas niille jotka mukakyselevät vain omaa itsetuntoa pönkittääkseen, me emme pysty sitä tietoa väkisin päähän takomaan millään. 

Puhut siis ylipainoisista? Niin, me kaikki tiedämme, miten ylipainoa pitäisi hoitaa. Se, mistä ei tarpeeksi puhuta, on aika. Laihdutuskuurien sijaan olisi äärimmäisen tärkeää ymmärtää, että painonhallinta on tehokkainta pitkällä tähtäimellä, ei kuuriluonteisesti. Sitä ei mielestäni edelleenkään alleviivata tarpeeksi.

Asiantuntijat puhuvat tänä päivänä täydelisestä elämäntapojen muutoksesta. Laihduttaminen hyödyttää ylipainoista vain hetkellisesti. Pitäisi muuttaa koko ruokavalio ja PYSYÄ siinä loppuelämän ajan.

Vierailija
1009/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun syy on se että karkit on liian hyviä.

Vierailija
1010/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ainakin vaikeaa että lounasravintoloissa ei lue annosten kaloripitoisuuksia. Terveelliseltä vaikuttava iso annos voi olla 1500kcal.

Miksi ottaa iso annos mikä vain väsyttää keskellä työpäivää. Eikö ruokaisa pienempi salaatti tai keitto onnistu. Tarvitaanko tähänkin  joku henkilökohtainen avustaja joka kertoo itsestäänselvyyksiä lounastajalle.

Kyllä ruokapaikoissa pitäisi olla näkyvillä kaloritaulukot. McDonaldsilla oli ennen tarkka  lista eri annosten kaloreista ja rasvamääristä tarjottimella olevan suojapaperin takapuolella. Luin sitä mielenkiinnolla siellä käydessäni. Nyt listaa ei enää jaeta, vaikka se olisi entistä tärkeämpää. Joku voi saada yhden päivän energiamäärän huonosti valitusta ateriasta.

Vierailija
1011/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun pittää syyä!

Vierailija
1012/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen naisen, joka ei paljoa liiku, päivän koko potti olisi tuossa.

1500kcal on vähän, kun yrittää jakaa sitä koko päivälle. Ei ole mikään ihme että tulee syötyä joka päivän yli tuon. Ei tietysti silloin haittaa jos joka päivälle olisi myös jotain liikuntaa.

Niin, arkiliikuntaa on jokaisen tosi helppo lisätä. Kävelee tai pyöräilee, nousee rappusia, tms.

Työterveysaseman lääkäri sanoi minulle, että rappujen nousemista ei ole mitään hyötyä.  Sielä kysyttiin miten paljon liikun ja mainitsin rappuset. Niinpä lopetin sen tavan.

Vierailija
1013/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen naisen, joka ei paljoa liiku, päivän koko potti olisi tuossa.

1500kcal on vähän, kun yrittää jakaa sitä koko päivälle. Ei ole mikään ihme että tulee syötyä joka päivän yli tuon. Ei tietysti silloin haittaa jos joka päivälle olisi myös jotain liikuntaa.

Niin, arkiliikuntaa on jokaisen tosi helppo lisätä. Kävelee tai pyöräilee, nousee rappusia, tms.

Työterveysaseman lääkäri sanoi minulle, että rappujen nousemista ei ole mitään hyötyä.  Sielä kysyttiin miten paljon liikun ja mainitsin rappuset. Niinpä lopetin sen tavan.

Toope lääkäri ! 

No lääkärit saivat  aiemmin minimaalisen koulutuksen ravitsemukseen

Vierailija
1014/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnolla seuraan miten paino- ja kalorijankkaajat selittävät tämän. Olen normaalipainon sisällä menettänyt 6-7 kg painoa muutaman kuukauden sisällä. Tässä viimeisen kolmen viikon aikana en ole voinut urheilla ollenkaan, olen vain maannut sohvalla ja syönyt pizzaa, karkkia, hampurilaisia, sipsiä, suklaata, laskiaispullia, ranskalaisia ja muuta vastaavaa ja paino vain jatkaa laskemistaan. Kilppariarvoissa oli labran mukaan jotain häikkää, samoin sokeriarvoissa, joten miten tämä on mahdollista, että painoni vain jatkaa putoamistaan, kerta kaikkien lakien mukaan sen pitäisi vain nousta? Jos kerta aineenvaihdunta, hormoonitoiminta ja kehon muut toiminnot eivät muka voi vaikuttaa painoon millään tavalla? Jos painon hallinta on muka niin yksinkertaista? Jos kehon ja hormoonitoiminnan häiriöt voivat vaikuttaa tällä tavalla mitä minulla, niin aivan takuulla ne vaikuttavat myös toiseen suuntaan.

Sun tapauksesi on aika helpostikin selitettävissä. Ruuansulatus ei toimi niin kuin pitäisi jolloin keho hyödyntää ja säilöö saamaansa energiaa erittäin huonosti. Tuolla ruokavaliolla en oikeastaan sitä edes ihmettele. Itse olin nuorena langan laiha ja ruokavalio koostui just hamppareista ja pizzoista. Kaiken maailman veriarvot oli persiillään ja pakki sekaisin jatkuvasti. Kun opettelin syömään kuitupitoista kotiruokaa, paino nousi muutamassa kuukaudessa tuon saman 6-7kg.

Vierailija
1015/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla painonnousun on aiheuttanut järkyttävä stressi ja kiire työelämässä. Olenkin nyt vaihtamassa työtä, palkka tippuu 400€ mutta samaan syssyyn mys vastuut vähenee. Jospa olisi taas virtaa töiden jälkeen liikkua. Vielä 2v sitten treenasin 5 kertaa viikossa, nyt en ole kahteen vuoteen jaksanut tehdä mitään. inhottava kierre

Vierailija
1016/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja tietyt lääkitykset voivat aiheuttaa sen, ettei voi syödä itseään kylläiseksi lihomatta. Ja harva jaksaa vuodesta toiseen elää niin että aina lopettaa ruokailun kun on vielä nälkä.

Vierailija
1017/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aika helppo ymmärtää, miksi tietyt terveydentilat aiheuttavat laihtumisen ruokavaliosta huolimatta. Sitä taas onkin vaikeampi, mistä se keskivartalon rasvakerros itsekseen ilmestyy, jos kerta ruokavaliolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Hengitysilman mukana?

Vierailija
1018/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmat mainitaan usein tässä yhteydessä. Miten miellätte ne? Mitä ongelmia teidän mielestä silloin on, kun puhutaan mt-ongelmista?

Masennus esimerkiksi. On vanhanaikainen käsitys, että masennus pelkästään laihduttaisi. Masennus voi aiheuttaa tunnesyömistä, ja myös lääkitys voi lihottaa. Ja (epätyypilliset) syömishäiriöt tietysti myös.

Masennus aiheuttaa paljon useammin liikasyömistä kuin syömättömyyttä. Syömättömyys surun takia on myös urbaani legenda. Myös suru aiheuttaa ylensyömistä. Syöminen vie hetkeksi ajatukset pois masennuksesta ja surusta ja ihminen keskittyy nauttimaan ruuan mausta ja vatsan täyttymisestä. Samasta syystä syöminen pitäisi vaihtaa liikuntaan. Liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita, mutta se vie jälleen ajatukset pois surusta, masennuk

puhu vaan omasta puolestasi. Minulla suru läheisen kuolemasta aiheutti sen, että en saanut alas kuin max 1,5 dl jugurtin ja/tai banaanin. 

Syöminen ei muutenkaan ole minulle mikään intohimo.

Vierailija
1019/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit nyt vähän turhan nopeita johtopäätöksiä. En ole missään vaiheessa kirjoittanut, että olisin jatkuvasti syönyt samalla tavalla kuin tämän edellisten viikkojen tavalla. Se oli vain kokeilu, et tapahtuuko painonlaskulle mitään, jos syön siten, että painonlaskun ei pitäisi missään nimessä olla edes mahdollista. Ennen näitä edellisiä viikkoja söin samalla tavalla mitä ennenkin. Hyvin kuitupitoista kasvisruokaa kalalla, kananmunilla ja maitotuotteilla höystettynä. Paino vain laskee laskee laskemistaan söin miten tahansa ja veriarvoissa mulla on ollut häikkää erityisesti sokereiden puolella sellaisinakin aikoina, kun olen syönyt kurinalaisesti, puhtaasti ja liikkunut samalla aktiivisesti. Katsos, keho ei toimi niin virtaviivaisesti, kun maallikot sitä yrittäisivät yksinkertaistaa. Kun kehossa tapahtuu jotain häikkää, se tapahtuu huolimatta siitä eli tai teki mitä tahansa. En ole myöskään mikään nuori enää, vaan noin 40 vuotias. Tätä ei voi selittää millään nuoruudella tai ruokavaliolla.

Vierailija
1020/1029 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla se terveydentila vaikuttaa toiseenkin suuntaan. Kukaan ei elä pelkkää ilmaa hengittämällä, vaan toimintakyky vaatii energiaa ruoasta mutta se ei taas tarkoita sitä, että keho osaisi prosessoida saamansa energian normaalilla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi