Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
581/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Tällä tavalla siitä tulee helppoa. Painonhallinnalla ei siis tarkoiteta laihduttamista, vaan painon hallintaa, joka voi olla vaikka sitä, että se paino ei enää entisestään nousisi. Monella ylipainoisella paino on liikkuva, joustava asia, joka nousee ja laskee. Painonhallinta on painon pitämistä samassa tai sen saamista hiljaiseen laskuun. Ei sillä tarkoiteta mitään laihdutuskuureja. Sitä tuntuu monen ylipainoisen olevan vaikea ymmärtää. Normaalipainoisille se on selvempää, koska heidän painonsa pysyy suunnilleen samoissa lukemissa vuodesta toiseen.

Miksi aina oletetaan, että ylipainoinen lihoo koko ajan lisää? 

No koska ylipainoiset syövät koko ajan. Siis mässäilevät. Ja juovat kermakahvia. Palstalaisten mukaan. Siksi.

Joo, kyllä. Kaikkia maailman ylipainoisia yhdistää kaksi tekijää: me mässäillään, mussutetaan ja mässytetään koko valveillaoloaika jotain ja lisäksi lihotaan jatkuvasti. Terveellinen ruokavalio (ja muutenkin terveet elämäntavat) sekä painon pysyminen samana tai hidas laihtuminen ovat mahdottomuuksia, koska ylipainoinen ei voi olla mässäilemättä kun kerran niin on päätetty.

Vierailija
582/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai. Mulle on jäänyt se kuva, että ylipainoiset syövät terveellisesti, tosi kevyesti ja liikkuvat paljon. Joutuvat olemaan nälässä koko ajan, mutta silti lihovat."

Tällainen käsitys minullekin on tämän ketjun kautta syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Tällä tavalla siitä tulee helppoa. Painonhallinnalla ei siis tarkoiteta laihduttamista, vaan painon hallintaa, joka voi olla vaikka sitä, että se paino ei enää entisestään nousisi. Monella ylipainoisella paino on liikkuva, joustava asia, joka nousee ja laskee. Painonhallinta on painon pitämistä samassa tai sen saamista hiljaiseen laskuun. Ei sillä tarkoiteta mitään laihdutuskuureja. Sitä tuntuu monen ylipainoisen olevan vaikea ymmärtää. Normaalipainoisille se on selvempää, koska heidän painonsa pysyy suunnilleen samoissa lukemissa vuodesta toiseen.

No koska ylipainoiset syövät koko ajan. Siis mässäilevät. Ja juovat kermakahvia

"Ai. Mulle on jäänyt se kuva, että ylipainoiset syövät terveellisesti, tosi kevyesti ja liikkuvat paljon. Joutuvat olemaan nälässä koko ajan, mutta silti lihovat."

Johtuiskohan siitä, että sinullakin on etukäteen luotu käsitys aiheesta ja luet kommentit "sillä silmällä". Etkä selvästi usko kirjoittajia, vaan oletat heidän valehtelevan. 

Miksi tulet tällaiseen ketjuun? Mitä saat tästä irti? Uutta näkökulmaa et selvästi. Se kun vaatis avointa mieltä.

Vierailija
584/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska ylipainoiset syövät koko ajan. Siis mässäilevät. Ja juovat kermakahvia. Palstalaisten mukaan. Siksi.

No jaa..Minä olen laihtunut 15kg puolessa vuodessa vaikka juon 5 mukillista kermakahvia päivässä.

Vierailija
585/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Onko tässä jotain epäselvää, että näinki on?

Joku on kirjoittanut myös, että alkoi laihtua kun rajoitti annoskokoja, toisen, että alkoi laihtua kun lisäs ruokaa. Osaa on auttanut liikunta, osa ei edes voi liikkua paljoa. Erilaisia tapauksia minä olen ketjussa nähnyt. Kertoisko se jotain teille siitä, ettei tätä ole helppoa ratkaista? 

Toisaalta, eiks olis kamalaa, jos kaikki olis yhtäkkiä hoikkia? Mihin sitten perustaisitte ylimielisyytenne ja tietämättömyytenne? Alkoholistien ketjuihin? Miksi ette hallitse raittiuttanne, kun minäkin hallitsen? Miksi ette vaan ole juomatta? Sehän on helppoa, kun ei tarvi tehdä mitään, vaan tekemättömyys on ratkaisu!!

Vierailija
586/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin takavuosina jonkin aikaa sairaalloisen lihavan naisen kanssa. Siinä tuli huomattua, että jopa se lihavuuden ylläpito edellyttää epäterveitä tottumuksia, joiden luulisi olevan voitettavissa. Nähdäkseni tässä oli taustalla psykologiset syyt, joiden vuoksi koko seurustelu muuttui niin raskaaksi että lopetin suhteen. 

Lihavuuden ylläpito ei vaadi välttämättä muita epäterveitä tottumuksia kuin santsaamisen vielä silloinkin kun nälkä on jo tyydytetty.

Eli toisin sanoen lihava syö liikaa. Siitä tässä on koko ajan ollut kyse. Ketjussa on useaan kertaan väitetty, että lihava lihoo, vaikka syö vain salaattia ja sitäkin kerran päivässä. Koska hormonit ja ikääntyminen ja lääkitys ja aineenvaihdunnan hidastuminen ja mitä näitä nyt on. Lisäksi luetunymmärtäminen on monella hälyttävän huonoa, mikä tekee keskustelusta mahdotonta.

Vierailija
587/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin takavuosina jonkin aikaa sairaalloisen lihavan naisen kanssa. Siinä tuli huomattua, että jopa se lihavuuden ylläpito edellyttää epäterveitä tottumuksia, joiden luulisi olevan voitettavissa. Nähdäkseni tässä oli taustalla psykologiset syyt, joiden vuoksi koko seurustelu muuttui niin raskaaksi että lopetin suhteen. 

Lihavuuden ylläpito ei vaadi välttämättä muita epäterveitä tottumuksia kuin santsaamisen vielä silloinkin kun nälkä on jo tyydytetty.

Eli toisin sanoen lihava syö liikaa. Siitä tässä on koko ajan ollut kyse. Ketjussa on useaan kertaan väitetty, että lihava lihoo, vaikka syö vain salaattia ja sitäkin kerran päivässä. Koska hormonit ja ikääntyminen ja lääkitys ja aineenvaihdunnan hidastuminen ja mitä näitä nyt on. Lisäksi luetunymmärtäminen on monella hälyttävän

Syö liikaa, kyllä. Se taas ei tarkoita, että lihoakseen tai lihavana pysyäkseen pitäisi vetää rasvaista mättöä, vaan liikaa voi syödä vaikka linssikeittoa. (Ikävä kyllä kokemusta on.)

Vierailija
588/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallinnassa ei ole fyysisesti mitään vaikeaa toki. Ongelmana lienee, että lihavuus johtuu lähes aina mielenterveysongelmista. Jos niihin ei puututa eikä alkuunkaan tunnusteta mielenhäiriöiksi, ei myöskään fyysiseen lopputulokseen pystytä hirveästi vaikuttamaan. Fyysisestihän ei ole luonnollista ihmisen ylensyödä yli sen pisteen, että vatsa on täyttynyt. Mutta epävakaat aivot käskevät toisin.

Vierailija
589/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painavimmillani olin 162 cm / 75 kg teininä. Tiputin aika helposti noin 65 kiloon. Siitä eteenpäin oli vaikeaa. Tiputin silti vielä 60 kiloon, mutta lihoin myöhemmin takaisin, ei ihan lähtölukemiin mutta paino oli 60-69 kiloa. Myöhemmin onnistuin laihtumaan jopa 50 kiloon. Niin alhaalla ei ole pysynyt, mutta alle 40 vuotiaana paino vakiintui vähän alle 60 kiloon.

En oikein tiedä mikä siinä aiemmin oli vaikeaa. Lapsuuden perheessä ja parisuhteessa ei aina voi ihan itse tehdä ostoksia ym. Vaikka se mitä suuhun laittaa onkin itsestä kiinni, on paljon vaikeampi olla sortumatta kiusauksiin jos kotona on aina liikaa houkutuksia saatavilla. Nyt yksin asuessa on ollut paljon helpompaa kun kaikki mitä jääkaappiin hankkii on omassa päätösvallassa.

Vierailija
590/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minä taas hoikkana en näe nälkää ja koen olevani kylläinen suurimman osan ajasta. Kummallinen juttu. :D Lihavien kootut selitykset osa 858585585858 tämäkin koko ketju.

Vierailija
591/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minä taas hoikkana en näe nälkää ja koen olevani kylläinen suurimman osan ajasta. Kummallinen juttu. :D Lihavien kootut selitykset osa 858585585858 tämäkin koko ketju.

Syö v.....tus....!

Vierailija
592/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on ihan normaali ja terve tuntemus aterioiden välillä. Sitä kuuluukin tuntea, eikä sitä kannata pelästyä tai ajatella että pitää heti reagoida.

Jos tuntee häiritsevää nälkää koko ajan, ruokavaliossa on todennäköisesti jotain pielessä. Joko ateriarytmi ei ole säännöllinen tai ei syö proteiinia ja muuta täyttävää tarpeeksi.

Kaikki nälkä ei myöskään ole oikeaa nälkää, se voi olla myös makeanhimoa tai vain psyykkistä tyhjyyttä tai tylsyyttä, jota tahtoo täyttää syömällä.

Toki jotkut lääkkeet ja sairaudet aiheuttavat kylläisyystuntemuksessa yms. oikeasti häiriöitä. Silloin varsinkin kannattaa noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja ja koettaa taltuttaa nälkää muutoin hedelmillä.

Vierailija
593/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painavimmillani olin 162 cm / 75 kg teininä. Tiputin aika helposti noin 65 kiloon. Siitä eteenpäin oli vaikeaa. Tiputin silti vielä 60 kiloon, mutta lihoin myöhemmin takaisin, ei ihan lähtölukemiin mutta paino oli 60-69 kiloa. Myöhemmin onnistuin laihtumaan jopa 50 kiloon. Niin alhaalla ei ole pysynyt, mutta alle 40 vuotiaana paino vakiintui vähän alle 60 kiloon.

En oikein tiedä mikä siinä aiemmin oli vaikeaa. Lapsuuden perheessä ja parisuhteessa ei aina voi ihan itse tehdä ostoksia ym. Vaikka se mitä suuhun laittaa onkin itsestä kiinni, on paljon vaikeampi olla sortumatta kiusauksiin jos kotona on aina liikaa houkutuksia saatavilla. Nyt yksin asuessa on ollut paljon helpompaa kun kaikki mitä jääkaappiin hankkii on omassa päätösvallassa.

Mulla sama. Nyt kun asun yksin, on helppo jättää ostamatta kaikki epäterveellinen. Perheellisenä se oli paljon vaikeampaa. Kaupassa pääsen pullasta, karkista ja sipseistä helposti ohi, mitään mehuja tai limsoja en niin ikään osta. Mutta jos mulla on kotona jotain, niin takuulla syön. Yksin asuessa en viitsi edes lähteä kauppaan muutaman puutteen takia, vaan keksin jotain syömistä ja usein se ei sitten ole sellaista, jota viitsisi edes määrättömästi mättää. Herkut eivät silti mun ongelma ole ikinä ollut, vaan ihan ruoka ja voileivät. Niilläkin lihoo, kun enempänsä syö.

Vierailija
594/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Nyt kun asun yksin, on helppo jättää ostamatta kaikki epäterveellinen. Perheellisenä se oli paljon vaikeampa

Vierailija
595/1029 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen lihava syö liikaa. Siitä tässä on koko ajan ollut kyse. Ketjussa on useaan kertaan väitetty, että lihava lihoo, vaikka syö vain salaattia ja sitäkin kerran päivässä. Koska hormonit ja ikääntyminen ja lääkitys ja aineenvaihdunnan hidastuminen ja mitä näitä nyt on. Lisäksi luetunymmärtäminen on monella hälyttävän

Se on nyt siellä se luetun ymmärtämisen haasteet. Toiset syövät liikaa ja ovat sen myöntäneet. Toiset syövät liian vähän, ja ratkaisu on ravinnon lisääminen. Elimistöt reagoi eri tavoin eri tilanteisiin. Lääkkeet oikeasti aiheuttaa häiriötiloja. Ja liikalihavuus itsessään myös muutta hormonitoimintaa, joka sit vaikeuttaa laihtumista. 

Ylipainon ylläpitoon ei tarvitse mitään hirveää mässäilyä. Kun keho pyrkii kaikin tavoin ylläpitämään saavutettua painoa.

Mikähän auttais tuohon ylimieliseen paskanjauhastaan? Ei taida edes laihtuminen.

Vierailija
596/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uusi ketjussa, enkä ole ketjua lukenut - ja täydellisen epätoivoinen. Olen ollut koko elämäni bmi 22-23, mutta paino lähti nousemaan 50-vuotiaana. Nyt bmi on 26, ja yhä ylös päin mennään.

En aio lähteä kitudieetille, koska sellaista en pysty loppuelämää ylläpitämään,  mutta olen kokeillut x, y ja z, joista sanotaan, että pienet asiat auttavat - ja mikään ei auta. Ei hissin vaihtaminen portaisiin, ei leivän poistaminen, ei kasvisten lisääminen, ei pätkäpaasto, you name it.

Olen ihan epätoivoinen. Ensimmäiset 50 vuotta painonhallinta oli helppoa, yksi kaks mikään vanha jippo ei toimi. Ihan oikeasti: miten tämä on niin vaikeaa?

(Minulla on ollut 3 v hormonilaastari. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut 15 vuotta, mutta se ei alun perinkään jostanut painoa, ja lääkitys on ok).

Vierailija
597/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun elämää haittaa muiden paino ja kunto ? Ei mun elämään vaikuta muiden painot ym.  elämät ollenkaan.  Mullle yks hailee  paljonko muuta   painaa ja missä kunnossa ovat ym.

Vierailija
598/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sun elämässä paljoa sisältää ole jos päätä joutuu vaivaamaan sillä paljonko muut painaa ja miksi painavat sen ja sen verran :D

Vierailija
599/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista saa sellaisen käsityksen ettei lihavat olekaan lepposia.

Vierailija
600/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on kaksoset, ei identtiset. Molempia ruokittiin pullosta vastasyntyneestä lähtien samoin ruokamäärin, myöhemmin samat annokset kiinteää ruokaa jne. Jo yksi vuotiaana toinen kaksosista, se joka vielä oli aktiivisempi liikkumaan, painoi lähes kaksi kiloa sisartaan enemmän. Aikuisena toinen on normaalipainoinen ja toinen kymmeniä kiloja pullukkaisempi. Koko perhe on muuten normaalipainoinen, jopa laihoja ollut koko elämänsä osa sisaruksista. Perheen äiti totesi jo kaksosten ollessa lapsia, että nyt hän näkee omin silmin sen, kuinka toinen lihoo merkittävästi samalla ruualla ja toinen pysyy hoikkana vaikka syö yhtä paljon ja liikkuu vähemmän. Perhe on aina syönyt kevyehköä arkiruokaa, paljon kasviksia ja hedelmiä. Terveydestä on pidetty huolta, joten mistään varsinaisesta sairaudesta kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tms ei ole kyse. Eikä tämä ainut tapaus ole, laihojen ihmisten on vain vaikea kuvitella että toisille hoikkana pysyminen ei ole yhtä helppoa kuin toisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi