Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?
Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?
Kommentit (1029)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 'luonnostaan hoikka' eli syön mitä haluan, niinkö?
Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä!
Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!
Tämä juuri se ongelma teidän hoikkien päässä kun ette vaan yhtään ymmärrä. En ikinä voisi syödä 300g sipsejä tai 1,5 litraa limua päivässä! Tai jotain pitsaa, mitä ihmettä oikein kuvittelet? Hoikat ehkä voivat tehdä noin, mutta meille lihaville KAIKKI tuollainen jää suoraan vyötärölle eikä painonhallinnasta tule viikkoihin mitään.
Se koira älähtää johon kalikka osuu?
Niin? Hän kommentoi asiaa. Sinuunko tämä nyt kalahti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 'luonnostaan hoikka' eli syön mitä haluan, niinkö?
Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä!
Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!
Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.
Niin sillähän ei lihomisen kannalta ole merkitystä, syötkö liikaa pizzaa vai pähkinöitä, joten viisastelusi oli sangen
No hän taisi kommentoida heille, jotka täällä jankkaavat, et ylipainoiset aina mässää sipsejä ja pitsaa ym.
Ei ylipainoisen tarvitse syödä yhtään liikaa. Se kerätty paino pysyy ilman ylimääräisiä kaloreita. Kun elimistö ei pitää niistä kiinni. Oletko yhtään lukenut kommentteja? Ja sitten kun vähentää kaloreita, elimistö luulee kuolevan nälkäkuolemaan. Siksi aivot alkaa surista ruuan ympärillä tauott.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti noin, jos päällä on akuutti kriisi, syöpä tai vastaava. Mutta muuten en käsitä, mikä olisi tärkeämpää kuin oma terveys, jolle painonhallinta muodostaa perustan samalla tavalla kuin vaikka hammashoitokin. Toki aina voi selitellä, että on tärkeämpiä asioita mielessä, mutta aika usein se on tekosyy."
Esim. työssä käyminen, nukkuminen, hampaiden pesu, suihkussa käynti, lapsista huolehtiminen. Tässä muutama laihduttamista tärkeämpi ja akuutimpi asia. Aika monella työelämä vie nykyään niin valtavasti energiaa, ettei sitä enää riitä mihinkään ylimääräiseen.
Mutta painonhallintaa ei kannata ajatella ylimääräisenä, vaan ihan samalla tavalla kiinteänä osana arkea kuin vaikka suihkussa käyntiä. Painonhallinta liittyy syömiseen lähinnä ja on pikemminkin tekemättä jättämistä ja helppoja valintoja (syö vähemmä
Heh, taas tätä ihanaa harhaista "tietämistä". Ehkä on joku ylipainoinen, joka käyttää kahvissaan sokeria ja kermaa. Syö jopa pullan päiväkahvilla. Ja sit iha vaan jättämällä nämä pois, hups, laihtuminen tapahtuu! Jep. Tähän vois antaa ohjeen, et kannattaa aloittaa noi paheet ja sit lopettaa. Kun eivät läheskään kaikki mässytä pullaa, eikä kukaan mun tuntema ihminen käytä KERMAA kahvissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti noin, jos päällä on akuutti kriisi, syöpä tai vastaava. Mutta muuten en käsitä, mikä olisi tärkeämpää kuin oma terveys, jolle painonhallinta muodostaa perustan samalla tavalla kuin vaikka hammashoitokin. Toki aina voi selitellä, että on tärkeämpiä asioita mielessä, mutta aika usein se on tekosyy."
Esim. työssä käyminen, nukkuminen, hampaiden pesu, suihkussa käynti, lapsista huolehtiminen. Tässä muutama laihduttamista tärkeämpi ja akuutimpi asia. Aika monella työelämä vie nykyään niin valtavasti energiaa, ettei sitä enää riitä mihinkään ylimääräiseen.
Mutta painonhallintaa ei kannata ajatella ylimääräisenä, vaan ihan samalla tavalla kiinteänä osana arkea kuin vaikka suihkussa käyntiä. Painonhallinta liittyy syömiseen lähinnä ja on pikemminkin tekemättä
"Näin. Tällä tavalla siitä tulee helppoa. Painonhallinnalla ei siis tarkoiteta laihduttamista, vaan painon hallintaa, joka voi olla vaikka sitä, että se paino ei enää entisestään nousisi. Monella ylipainoisella paino on liikkuva, joustava asia, joka nousee ja laskee. Painonhallinta on painon pitämistä samassa tai sen saamista hiljaiseen laskuun. Ei sillä tarkoiteta mitään laihdutuskuureja. Sitä tuntuu monen ylipainoisen olevan vaikea ymmärtää. Normaalipainoisille se on selvempää, koska heidän painonsa pysyy suunnilleen samoissa lukemissa vuodesta toiseen."
Mut miksi ihmeessä teidän normaalipainoisten viisaus ei sit auta ylipainoisia kuitenkaan? Te kun tiedätte! Paremmin kuin asiantuntijat. Ne normaalipainoiset ravitsemuksen asiantuntijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta painonhallintaa ei kannata ajatella ylimääräisenä, vaan ihan samalla tavalla kiinteänä osana arkea kuin vaikka suihkussa käyntiä. Painonhallinta liittyy syömiseen lähinnä ja on pikemminkin tekemättä
Kannattais ihan oikeesti käyttää sitä KERMAA. Pysyy paino hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kunnon opiskelupaikan ja työpaikan hommaamisessa ja omavaraisuudesta on niin vaikeaa? Mikä siinä on niin vaikeaa mennä piristävällä lenkille ja ryhdistäytyä, sen sijaan että vinkuu masennnuksesta? Mikä siinä on niin vaikea mennä nukkumaan, jos on uneton? Mikä siinä on niin vaikeaa etsiä kavereita ja kumppani, jos on yksinäinen? Jos on lapseton, niin miksei vaan joka ilta käy lapsentekohommiin?
Siihen syömiseen ei tarvita muita ihmisiä, niin kuin aika moneen juttuun, mitä tässä listasit. Vähän kuin vertaisin omenoita ja appelsiineja. Molemmat on hedelmiä.
Mihin tarvitaan toisia ihmisiä? Lenkille lähdössä? Unettomuudessa? Omavaraisuudessa?
Vaikkapa lasten hankinnassa. Lenkille pääsee yksinkin. Se on hyvä lääke jopa keskivaike
"Vaikkapa lasten hankinnassa. Lenkille pääsee yksinkin. Se on hyvä lääke jopa keskivaikeaan masennukseen. Omavaraisuus riippuu varallisuudesta ja se määrittyy muiden ihmisten kautta. Ei kai sun suuhun väkisin sitä ruokaa tungeta? Oletko pakkoruokinnassa? On kyllä sen tason argumentaatiota, että huomaa sen lihavuuden jo pienentäneen sun aivoja."
Tuossa oli eri kirjoittajia. Sinun argumentaatio on sillä tasolla, että aivot jääneet näemmä ilman ravintoa. Tai sit ilkeys on synnynnäistä.
Pienempään määrään ravintoa tottuminen vie joitakin päiviä. Tämä on useimmille liikaa; ei kestetä päivääkään. Silloin on vaikea muuttaa elintapoja.
Itse putkiaivoisena vain päätin, että nyt syödään vähemmän. Tuntui kamalalta, mutta niin se vain paino putosi.
Joku väitti, ettei ole väliä, mistä kalorit tulevat. Kyllä sillä oikeasti on väliä. Jos syöt vaan kalorit täyteen tyyliin pizzalla, et saa riittävästi kaikkia ravinteita, jotta kehosi olisi tyytyväinen. Vain ravitsemalla riittävästi (ja siis monipuolisesti) keho toimii ja vierystila on optimaalinen. Jaksat myös liikkua ja toimia, joka myös tukee sitä energian kulutusta. Prosessi ei ole yksinkertainen ja suoraviivainen, kunhan kaloreita on joku tietty määrä. Jos syöt sen tietyn (riittävän alhaisen) kalorimäärän ruualla, joka koostuu rasvasta, suolasta ja sokerista (tai makeutusaineista) vaikuttaa se suolistoflooraan ja hormoneihin. Eikä siis hyvällä tavalla.
Yksi fiksuimpia ohjeita on ollut se, et alkuun syödään niin paljon, kuin napa vetää, mut normi ruokaa lisukkeina kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä (noudattaen ruoka-aikoja, aamuisin runsas puuro proteiinin kera). Ja kunnon ruuan päälle voi vielä syödä sen jäätelön tai keksiä tai vaikka rivin suklaata. Tärkeintä on syödä paljon vitamiini, hivenaine, proteiini ja hyvää hiilaria. Kun keho on aikansa saanut monipuolista ravintoa (hapatettuja ym. suolistoflooraa helliviä), häviää mieliteot ja tarve vääränlaiselle ruualle. Sen hyvinvoinnin myötä vasta alkaa se "dieetti". Ja lainausmerkeissä, koska dieetti tarkoittaa ruokavaliota, ei laihdutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Painonhallinta on painon pitämistä samassa tai sen saamista hiljaiseen laskuun. Ei sillä tarkoiteta mitään laihdutuskuureja. Sitä tuntuu monen ylipainoisen olevan vaikea ymmärtää."
Tuntuu se olevan vaikea ymmärtää monille normaalipainoisillekin. Mä onnistuin pysäyttämään painonnousun, pitämään sen ensin vuosia samassa kaikista yllykkeistä huolimatta ja sitten saamaan sen hyyyvin hitaasti laskusuuntaan (5kg tasaisesti viimeisen 3 vuoden aikana), mut koska mä olen selkeästi ylipainoinen, mä en todella monen normaalipainoisen, joille painonhallinta = laihdutus, mielestä kykene painonhallintaan enkä tiedä painonhallinnasta mitään. Luonnollisestikaan mulla ei myöskään heidän mielestään ole minkäänlaista itsekuria, koska en laihdu näkyvää tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Pienempään määrään ravintoa tottuminen vie joitakin päiviä. Tämä on useimmille liikaa; ei kestetä päivääkään. Silloin on vaikea muuttaa elintapoja.
Itse putkiaivoisena vain päätin, että nyt syödään vähemmän. Tuntui kamalalta, mutta niin se vain paino putosi.
Jaa, minulla paino alkoi pudota, kun lisäsin annoksia. Ja kaloreita. Toki tein ruuat itse, olen sekasyöjä, mutta viikolla lähinnä karvisruokaa. Aloitin mittaamalla kaiken. Ja todellakin, söin liian vähän. Ja päivittäiseen ruokaan mahtui jopa suklaa. En sitä syö joka päivä, mut kaloreiden perusteella n. 50g kevyesti.
Hankalaa oli keksiä ravintoa, jossa ei ole kovetettua rasvaa (suklaassakin on), suolaa ja sokeria. Ja et se olis sit sellaista, mitä viitsii syödä paljon. Rasvaton rahka ei ole lemppari, eikä sitä proteiinia oikeasti pidä tolkuttomasti syödä. Porkkanaraasteesta tykkään, mutta siitä ei saa niitä kaloreita.
Suosittelen ottamaan jonkun äpin tähän avuksi. Inhian laskea kaikkea tekemääni ruokaa, mutta kun kerran sen reseptin ohjelmaan syötti, laski se automaattisesti kalorit ym. aineet per annos. Lopulta oppi itsekin ne ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Pienempään ravintomäärään tottuminen vie kylläkin vuosia. Kun keho on laihtunut, se pyrkii takaisin aiempaan painoon. Tuo häviää vasta, kun on ollut riittävän monta vuotta samassa, alemmassa painossa.
En tiedä. Geenit syynä. Olen laihduttanut noin puolet elämästäni. Se vaan on niin, että minun pitää liikkua melko paljon ja syödä kevyesti. Syön paljon vähemmän kuin moni muu. Paino normaali. Lihon todella helposti, minkä olen kokenut kolmessa raskaudessa, jolloin söin, koska oli koko ajan nälkä. Aina olen sen ylimääräisen painon saanut pudotettua pois noin puolessa vuodessa, mutta kyllä se on vaatinut sitä, ettei syö ikinä yhtään makeisia, pullaa, suklaata, jäätelöä yms. Muistan että olen herkutellut silloin appelsiineilla. Taistelen joka päivä kiloja vastaan. Jos syön tänään vaikka ylimääräisen jukurtin, huomenna lisään 15 min. liikuntaa. Niin se minulla menee, kun geenit on mitkä on ja suvussa ylipainoisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Tällä tavalla siitä tulee helppoa. Painonhallinnalla ei siis tarkoiteta laihduttamista, vaan painon hallintaa, joka voi olla vaikka sitä, että se paino ei enää entisestään nousisi. Monella ylipainoisella paino on liikkuva, joustava asia, joka nousee ja laskee. Painonhallinta on painon pitämistä samassa tai sen saamista hiljaiseen laskuun. Ei sillä tarkoiteta mitään laihdutuskuureja. Sitä tuntuu monen ylipainoisen olevan vaikea ymmärtää. Normaalipainoisille se on selvempää, koska heidän painonsa pysyy suunnilleen samoissa lukemissa vuodesta toiseen.
Miksi aina oletetaan, että ylipainoinen lihoo koko ajan lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämän ketjun perusteella ylipainoiset eivät syö mitään tai jos syövät, niin pelkästään terveellistä kevyttä ruokaa ja todella vähän, ja harrastavat liikuntaa päivittäin. Elämäntavoissa ei siis ole edes mitään pientä viilattavaa, sillä ylipaino ei johdu itsestä ja sille nyt ei kerta kaikkiaan voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on minulle vaikeaa, koska olen aina lihonut helposti. Osin varmaan johtuu siitä, että pidän herkuista ja osin varmaan suolistoon, rasvasoluihin ym liittyvistä syistä. Aiemmin söin paljon mitä mieli teki ja lihoinkin. Olin kyllä terve, mutta olo oli tukala, ja tajysin, että koko loppuelämää ei olisi kiva olla siinä tilassa, vaan tahtoisin viihtyä kehossani. Piti laihduttaa. Aluksi siinä auttoi kuuri, koska se motivoi, kun näki nopeasti tuloksia. Pikku hiljaa piti tehdä pysyvämpiä muutoksia, mutta oikeastaan se tuli itsestään, kun kuurin myötä jatkuva napostelu jäi pois ja opin seuraamaan kaloreita.
Mutta kysynkin, miksi painonhallinta pitäisi olla helppoa? Ei tässä elämässä moni asia ole helppoa, mutta silti niitä tehdään, koska se kannattaa tai koska on pakko. No, painonhallintaa ei o
Minulla oli sama ongelma. Olin silloin kasvissyöjä. Aloin syödä maltillisesti kanaa ja lisäksi kananmunia, tonnikalaa ja muuta vähärasvaista proteiinipitoista, joka piti nälän aisoissa mutta jossa oli vähän kaloreita. Eli sellaista ruokaa, jota pystyi syömään paljonkin ilman että kaloreita tuli mahdottomasti. Aiemmin söin paljon leipää ja muuta, joka ei täyttänyt riittävästi. Ei mitään karppaamista silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta painonhallintaa ei kannata ajatella ylimääräisenä, vaan ihan samalla tavalla kiinteänä osana arkea kuin vaikka suihkussa käyntiä. Painonhallinta liittyy syömiseen lähinnä ja on pikemminkin tekemättä jättämistä ja helppoja valinto
Kehon nälkäviestit eivät aina ole totta, eikä niitä pidä kuunnella. Jos niitä ei pysty jättämään huomiotta, niitä voi huijata. Siinä auttaa esim. vesi, pellavansiemenistä tai kaurasta tehty juoma joka täyttää vatsaa. Hedelmän syöminen hitaasti. Sama juttu kuin tunnetaidoissa, omat tunteet eivät aina ole totta ja nälkäkin on usein vain tunne, jonka vietävänä ei kannata olla ihan täydellisesti. Minulla kehon nälkäsignaalit eivät toimi optimaalisesti, vaan tunnen nälkää usein vaikkei oikeasti olekaan nälkä. Siksi minulla on ruoka-ajat, joina syön tietyn verran, jonka tiedän olevan riittävästi mutta ei liikaa. Välissä, jos nälkä häiritsee, voin syödä minkä verran tahansa hedelmiä, juoda vettä tai kahvia tms. Tämä on toiminut. Jonkin verran nälkää on pakko sietää, mutta ei koko ajan, vaan vain seuraavaan ateriaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Tällä tavalla siitä tulee helppoa. Painonhallinnalla ei siis tarkoiteta laihduttamista, vaan painon hallintaa, joka voi olla vaikka sitä, että se paino ei enää entisestään nousisi. Monella ylipainoisella paino on liikkuva, joustava asia, joka nousee ja laskee. Painonhallinta on painon pitämistä samassa tai sen saamista hiljaiseen laskuun. Ei sillä tarkoiteta mitään laihdutuskuureja. Sitä tuntuu monen ylipainoisen olevan vaikea ymmärtää. Normaalipainoisille se on selvempää, koska heidän painonsa pysyy suunnilleen samoissa lukemissa vuodesta toiseen.
No koska ylipainoiset syövät koko ajan. Siis mässäilevät. Ja juovat kermakahvia. Palstalaisten mukaan. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta painonhallintaa ei kannata ajatella ylimääräisenä, vaan ihan samalla tavalla kiinteänä osana arkea kuin vaikka suihkussa käyntiä. Painonhallinta liitty
"Niin, tämän ketjun perusteella ylipainoiset eivät syö mitään tai jos syövät, niin pelkästään terveellistä kevyttä ruokaa ja todella vähän, ja harrastavat liikuntaa päivittäin. Elämäntavoissa ei siis ole edes mitään pientä viilattavaa, sillä ylipaino ei johdu itsestä ja sille nyt ei kerta kaikkiaan voi mitään."
Katsos, meitä on erilaisia ihmisiä. Ja tämä ilmiö ei ole yksselitteinen. Kaikkien kehot ja kulutukset eivät mene yksyhteen.
Jos olisit yhtään ketjua lukenut, tietäisit, että osa on kertonut ihan järkyttävän jäytävästä näläntunteesta myös. Mikä siis tulee liian nopeassa laihduttamisessa monelle. Tämä ilmiö on ihan tutkijoidenkin todentama ja syykin siihen tiedetään.
Mutta sit on aina teitä "tietäjiä", joilla on kaikki maailman "viisaus" asiasta, ja ihan sama mitä kukaan aiheesta sanoo, "tiedätte" aina paremmin.
Toiset näköjään tarvii tällaista egobuustausta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska ylipainoiset syövät koko ajan. Siis mässäilevät. Ja juovat kermakahvia. Palstalaisten mukaan. Siksi.
Ai. Mulle on jäänyt se kuva, että ylipainoiset syövät terveellisesti, tosi kevyesti ja liikkuvat paljon. Joutuvat olemaan nälässä koko ajan, mutta silti lihovat.
"Hmm, olen tästä hieman eri mieltä. En ole/ole ollut ylipainoinen, mutta siitä huolimatta t i e d ä n lihovani helposti, mikäli alan syödä itselleni väärällä tavalla. Olen nyt jo seitsemänkymppinen mummeli, mutta pari, kolme kertaa elämäni aikana olen joutunut ottamaan itseäni niskasta kiinni (esim. raskauden jälkeen), ettei niin sanotusti mopo karkaa käsistä. Päättelin onneksi jo varhain, että on helpompi pudottaa painoa muutama kilo kuin antaa tulla kymmeniä lisää. "
Jos et ole ollut ylipainoinen, et todennäköisesti tiedä, miltä kehon voimakkaat nälkäviestit tuntuvat. Ylipainosta normaalipainoon laihtuessa ja sen jälkeen keho yrittää saada painon palautumaan takaisin ylipainoon hormonaalisella hätähuudolla.