Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?
Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?
Kommentit (1029)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 'luonnostaan hoikka' eli syön mitä haluan, niinkö?
Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä!
Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!
Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.
Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et s
Söisit lihaa, niin ne vatsaläskitkin vois poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä!
Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!
Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.
Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et s
Onko se "superterveellinen" sittenkään sitä, mitä elimistö tarvitsee?
Ei oikea ravinto saa ihmistä lihomaan.
Itse olen alkoholiriippuvaisena juonut itselleni + 30 kg, päivän kalorit tulee täyteen jo pelkästä alkoholista, vaikka syö maltillisesti, jopa vähän, niin paino nousee tasasen tappavasti. Jos ei olis mitään ikinä syönyt juomisen lisäks, ni olis varmasti jo tappanut vähemmän tasasesti ja olis ollut varmasti hoikempikin ja tod.näk. ruumis.. tiiä sit kumpi parempi, mut pointti on se ettei kaikki lihavat mätä ruokaa ja herkkuja ylenmäärin, on paljon syitä miks painoa voi kerääntyä normaalia enemmän, sairauksia ym, nesteitä ym, hormooni ym aineenvaihdunta syitä.. no minä kyllä tiedostan olevani ihan itse syyllinen tilanteeseeni, mutta ei se silti johdu ylenmääräisestä syömisestä/herkuttelusta.. ja kyllä on olemassa lihavia alkoholisteja, ja meitä on paljon ihan jokapuolella, vaikka "puliukot" ovatkin yleensä laihoja😉👍 mutta joo itsekuriahan se vaan vaatii, toisilla enempi toisilla vähempi..toisille se merkitsee kuitenkin paljon tiukempaa dieettiä ja kuria kuin toisille, riippuen elimistön tilasta. Siks ei koskaan suoraan verrannolisia..jokainen on yksilö! Ja syyt on erilaisia, eikä se syy näy päälleppäin, muutakun, että jotain on pielessä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka terveistä laihduttajista on oikeasti kokeillut esim. 1400 kalorin dieettiä (päivässä) ja samalla lisännyt edes vähän liikuntaa ja tehnyt tätä kuukauden ajan?
Kokeilkaa, kumma jos ette laihdu. Ja siis laskette kalorit ettekä huijaa!
Minulla tämä on toiminut.
N 58
No, eiköhän se ongelma tullut juuri tässä kerrottua. Millä motivoida itsensä tekemään tuollainen ruokavalio? Ei se ole mikään todellinen motivaattori toistaa että senkun nyt noudatat vaan tätä kitu-dieettiä niin sitten laihdut ja näytät ihan missiltä
Kuka on puhunut missiltä näyttämisestä? Tutustu kaloritaulukoihin niin ymmärrät, että 1400 kalorilla saa ihan mormaalia ruokaa, eikä tarvitse kitua. Toki kaikki eivät pysty sietämään edessatunnaista nälän tunnetta. Minulla on tominut ja motiivina oli mahtua olemassa oleviin vaatteisiin, en myöskään pitänyt ulkonäöstäni eli läskimahasta ja reisistä. Ymmärrän ettei kaikki pysty laihduttamaan
Kyse ei ole satunnaisesta nälän tunteesta, vaan koko ajan päällä olevasta voimakkaasta nääntymisen tunteesta. Se on päällä ihan koko ajan, öin ja päivin, eikä siihen auta mikään muu kuin se, että syö enemmän. Ja silloin joko lihoo takaisin tai ei ainakaan laihdu.
Tässä ketjussa esitetään toistuvasti muutamia harhakäsityksiä ylipainoisista. Ensinnäkin, kaikki ylipainoiset eivät napostele, vaikka täällä niin väitetään. Toiseksi, kyllä ylipainoiset tajuavat olevansa ylipainoisia ja että se on terveydelle haitallista. Jostain syystä osa kuvittelee, että ylipainoiset olisivat jotenkin pihalla tuosta. Eivät ole. He ovat ihan yhtä järkeviä kuin muutkin ihmiset, heillä vain keho toimii eri tavalla ja vaatii enemmän energiaa kuin on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Se on minulle vaikeaa, koska olen aina lihonut helposti. Osin varmaan johtuu siitä, että pidän herkuista ja osin varmaan suolistoon, rasvasoluihin ym liittyvistä syistä. Aiemmin söin paljon mitä mieli teki ja lihoinkin. Olin kyllä terve, mutta olo oli tukala, ja tajysin, että koko loppuelämää ei olisi kiva olla siinä tilassa, vaan tahtoisin viihtyä kehossani. Piti laihduttaa. Aluksi siinä auttoi kuuri, koska se motivoi, kun näki nopeasti tuloksia. Pikku hiljaa piti tehdä pysyvämpiä muutoksia, mutta oikeastaan se tuli itsestään, kun kuurin myötä jatkuva napostelu jäi pois ja opin seuraamaan kaloreita.
Mutta kysynkin, miksi painonhallinta pitäisi olla helppoa? Ei tässä elämässä moni asia ole helppoa, mutta silti niitä tehdään, koska se kannattaa tai koska on pakko. No, painonhallintaa ei ole pakko, mutta useimmilla se kyllä kannattaa ja itse pidän sitä vaivan arvoisena. Minä olen normaalipainoinen, jopa hoikka, mutta en siksi, että se olisi minulle helppoa, vaan siksi, että arvostan kehoani ja tahdon nähdä mieluummin vaivaa kuin nauttia hetkellisestä mielihyvästä joka kostautuisi joka päivä.
Toki hetkellisestä mielihyvästäkin voi joskus nauttia runsaskalirisilla ruoilla, mutta vain harvoin tai pikku määriä. Ehkä niistä silloin osaa nauttiakin paremmin.
Kysyt, miksi painonhallinnan pitäisi olla helppoa. Ei sen välttämättä tarvitsekaan olla helppoa, mutta jos se vaatii jatkuvaa hampaat irvessä pinnistelyä, niin lopulta voimat vain loppuvat eikä jaksa enää.
Sanot, että useimmilla painonhallinta kannattaa. Mitä tarkoitat sillä? Minä olen huolehtinut terveydestäni ja "hallinnut" painoani nyt vuosikaudet ilman tulosta. Keho kertakaikkiaan menee paniikkiin, kun paino laskee muutaman kilon eikä silloin enää pysty syömään niin vähän, että paino pysyisi siinä. Paino nousee vääjäämättä takaisin. Eli minä en pidä painonhallintaa vaivan arvoisena, kun ei se kerran tuota mitään tulosta. Jos syön mitä vain, painan 87,5 kg eikä paino nouse tuosta. Minulla normaalipainon yläraja on 80 kg. Jos pysyn tiukasti sokerittomalla ruokavaliolla kuukausitolkulla, paino laskee ensin hitaasti 84 kiloon ja nousee sitten itsestään takaisin tuohon 87,5 kiloon. Toisin sanoen minun kohdallani on täysin yhdentekevää, syönkö mitä mieli tekee vai pysynkö tiukasti ruokavaliolla.
Toivon, että ihmiset lakkaisivat kuvittelemasta, että toisten kehot toimisivat samoin kuin heidän omansa. Syyllistäminen ja pilkkaaminen ei edistä kenenkään laihtumista. Kyllä me ylipainoiset teemme koko ajan töitä laihtuaksemme. Ei tulosten puute kerro yrityksen puutteesta.
"Varmasti noin, jos päällä on akuutti kriisi, syöpä tai vastaava. Mutta muuten en käsitä, mikä olisi tärkeämpää kuin oma terveys, jolle painonhallinta muodostaa perustan samalla tavalla kuin vaikka hammashoitokin. Toki aina voi selitellä, että on tärkeämpiä asioita mielessä, mutta aika usein se on tekosyy."
Esim. työssä käyminen, nukkuminen, hampaiden pesu, suihkussa käynti, lapsista huolehtiminen. Tässä muutama laihduttamista tärkeämpi ja akuutimpi asia. Aika monella työelämä vie nykyään niin valtavasti energiaa, ettei sitä enää riitä mihinkään ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä iän karttuminen pienentää useimpien lihasmassaa. Siksi siitä kiinni pitämistä kannattaisi korostaa enemmän jo ihan ikääntyneen toimintakyvyn kannalta. Puolet 65-vuotiaista naisista ei pääse ylös tuolista tukematta kädellä nojaan, pöytään tai vaikka lavuaariin vessassa, koska jaloissa ei ole tarpeeksi lihasmassaa ja voimaa.
Muuten ei tarvi välttämättä seurata muuta kuin vyötärönympärysmittaansa eli kun se on naisella pituudesta riippuen (naisilla voi olla keskenään jopa 25 sentin pituuseroa), on yläraja 85-95 senttiä. Miehillä samat mitat ovat 90-100 senttiä.Tuon keksit itse. Nimittäin Duodecimin mukaan pituuden merkitys vyötärönympärykseen on niin pieni, että se on merkityksetön. Raja on kaikille naisille sama 80 cm ja 90 cm.
Ihmisellä ei ole niin, että lyhyt olisi vinttikoira ja pitkä olisi vihikoira. Lyhyt ihminen on yksinkertaisesti vaan lyhyempi pätkä samaa putkea mitä pitkäkin. Sisäelimet ovat samat, naisilla lantion sisämitat samat, synnytetään saman kokoisia vauvoja ja niin edelleen.
Naisilla lantion sisämitat eivät ole samat. Osalta mahtuu läpi isompi vauva, osalta vain pienempi.
Vyötärö ei sekään ole samanlainen kaikilla. Kun itse olin reilusti alipainoinen (sairauden vuoksi), vyötäröni ei koskaan ollut pienempi kuin 68 cm. Olin aina ollut hoikka, yleensä laiha, joten ylimääräistä rasvaa ei ollut. Monilla naisilla vyötärönympärys on kuitenkin normaalipainoisenakin 60 cm tai jopa alle. Eli emme ole kaikki samasta puusta veistettyjä, vaikka periaatteessa sisäelimet ovatkin samankokoisia. Niissä on kuitenkin pientä vaihtelua, sillä pitkä ja roteva ihminen tarvitsee enemmän kapasiteettia esim. maksan, sydämen ja keuhkojen toiminnassa kuin lyhyt ja siro, koska solujakin on eri määrä.
Jos minun vyötäröni on 80 cm, minulla on ylimääräistä 12 cm. Jos sen sijaan 59 cm vyötärön henkilö lihoo niin, että vyötärö on tuon 80 cm, hänellä on jo 21 cm ylimääräistä.
Aloituksen miksi-kysymyksiin: syömishäiriöt, riippuvuudet? Pelkkä itseä niskasta ottaminen ei auta, täytyy ymmärtää, mihin tarpeeseen tai tunteeseen hakee ratkaisua syömällä ja opetella ratkomaan nämä haasteet muuten. Mulla on lapsuudessa opittu haitallinen malli rauhoittaa itseä syömällä. No, onnekseni se on ollut kausittaista, ja olen vain vähän ylipainoinen. Mutta sen ymmärrän, että ylipainoisuuden taustalla voi olla monenlaisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran on pakko todeta, että mitä ihmettä ne lihavuustutkijat oikein tutkivat, kun se suurin viisaus ja ainoa oikea tieto lihavuudesta on täällä 🤔
Se on aina mielenkiintoista, kun joku pätee kovasti asiasta, mistä itsellään ei ole mitään käsitystä tyyliin painonhallinta, lastenkasvatus, parisuhde.
Normaalipainoisilla on aika hyvä käsitys painonhallinnasta, ylipainoisilla todistetusti ei ole. Että kenenköhän kannattaisi kuunnella ketä?
Normaalipainoisilla ei useimmiten ole hajuakaan painonhallinnasta, koska heidän ei ole koskaan tarvinnut hallita painoaan. Se on pysynyt sopivana ilmankin. Ylipainoinen sen sijaan on kokeillut kaikki mahdolliset keinot annoskokojen pienentämisestä ja sokerin vähentämisestä liikunnan lisäämiseen, joten hänellä on yleensä aika vankka kokemus eri menetelmistä ja niiden tehosta ja ongelmakohdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran on pakko todeta, että mitä ihmettä ne lihavuustutkijat oikein tutkivat, kun se suurin viisaus ja ainoa oikea tieto lihavuudesta on täällä 🤔
Se on aina mielenkiintoista, kun joku pätee kovasti asiasta, mistä itsellään ei ole mitään käsitystä tyyliin painonhallinta, lastenkasvatus, parisuhde.
Normaalipainoisilla on aika hyvä käsitys painonhallinnasta, ylipainoisilla todistetusti ei ole. Että kenenköhän kannattaisi kuunnella ketä?
Normaalipainoisilla ei useimmiten ole hajuakaan painonhallinnasta, koska heidän ei ole koskaan tarvinnut hallita painoaan. Se on pysynyt sopivana ilmankin. Ylipainoinen sen sijaan on kokeillut kaikki mahdolliset keinot annoskokojen pienentämisestä ja sokerin vähentämisestä liikunnan lis
Ihmiset, joilla ei ole jotain tiettyä ongelmaa helposti kuvittelevat olevansa taitavia sen asian hallinnassa. Se, kuin taitavia ovat, tulee ilmi vasta kun se asia ei olekaan hallinnassa.
Vanhemmat, joiden lapsi (usein yksi lapsi) on rauhallinen, kuvittelevat, että on heidän ansiotaan. Kun näkevät temperamentiltään toisenlaisen, syyttävät vanhempia.
Näitä kaiken asiantuntijoita riittää. Aina tietävät paremmin eivätkä ymmärrä, miksi joku toinen ei. Silloinkin, kun aihetta tutkitaan ihan yleisesti, toisten koko ura liittyy ilmiön ymmärtämiseen. Mut palsta silti tietää parhaiten
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, ja jos tuohon tiedettäisi vastaus, niin maailmassa ei varmaan olisi yhtään ylipainoista ihmistä. Veikkaan, että ihan yksinkertaista vastausta tuohon ei ole.
Itsehillinnän puute on vastaus, kaikkihan sen tietää mutta harva myöntää. Syitä sen puuttumiseen on monia mutta jos tulisi pula-ajat tai sota niin parin vuoden päästä kaikki olisivat normaalipainoisia. Ei siinä sen kummempaa logiikkaa ja mystiikkaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa esitetään toistuvasti muutamia harhakäsityksiä ylipainoisista. Ensinnäkin, kaikki ylipainoiset eivät napostele, vaikka täällä niin väitetään. Toiseksi, kyllä ylipainoiset tajuavat olevansa ylipainoisia ja että se on terveydelle haitallista. Jostain syystä osa kuvittelee, että ylipainoiset olisivat jotenkin pihalla tuosta. Eivät ole. He ovat ihan yhtä järkeviä kuin muutkin ihmiset, heillä vain keho toimii eri tavalla ja vaatii enemmän energiaa kuin on tarpeen.
Ihmisellä pitää olla lihaksia, ne polttaa energiaa terveellä tavalla. Pitää liikkua niin keho toimii optimaalisesti. Ei riitä pikku kävely silloin tällöin vaan oikeaa rasittavaa monipuolista liikkumista ja paljon. Vanhana voi sitten huilata kun keho oikeasti rapistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on huvittava ketju. Ylipainoiset tulee kukin vuorollaan kertomaan oman tarinansa, jonka päällimmäinen viesti on aina se, että he ovat ylipainoisia itsestään riippumattomista syistä. Oikeasti aika mielenkiintoista.
Eikö, mutta siinä mielessä vaarallista että joku oikeasti alkaa uskoa ettei ylipaino ole mitenkään hallittavissa. Masentava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, ja jos tuohon tiedettäisi vastaus, niin maailmassa ei varmaan olisi yhtään ylipainoista ihmistä. Veikkaan, että ihan yksinkertaista vastausta tuohon ei ole.
Itsehillinnän puute on vastaus, kaikkihan sen tietää mutta harva myöntää. Syitä sen puuttumiseen on monia mutta jos tulisi pula-ajat tai sota niin parin vuoden päästä kaikki olisivat normaalipainoisia. Ei siinä sen kummempaa logiikkaa ja mystiikkaa ole.
Olisit nyt taas vetänyt perinteisen keskitysleirikommentin tähän. Kysymys kun ei ole pelkästään ihmisen painosta, vaan ravitsemustilasta, kitudieetillä on vaikea saada kaikkia ravintoaineita riittävästi erilaiset ruokarajoitteet huomioiden. Monissa muuten terveellisissä ja maukkaissa kasviksissa on paljon FODMAP hiilihydraatteja, jonka vuoksi moni joutuu niitä välttelemään. Lisäksi ruoan pitäisi olla myös nautinto eikä pelkkää pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kevin Hal tutki myös lepoaineenvaihduntaa. Suurin pudottaja-kilpailijoiden lepoaineenvaihdunta (*paljonko henkilö kuluttaa kaloreita levossa ilman liikuntaa) putosi reilusti laihdutuksen aikana. Mitä enemmän henkilö painaa, sitä suurempi on hänen kalorikulutuksensa levossa ja kun paino laskee, myös energiankulutus pienenee. Se, mikä yllätti tutkijan, oli lepoaineenvaihdunnan pysyminen matalammalla tasolla, vaikka laihduttaja lihoi takaisin. Suurin pudottaja-kilpailijoiden kalorikulutus pysyi alemmalla tasolla, vaikka osa sai kaikki pudottamansa kilot takaisin. Hal halusi selvittää, koskeeko tämä ilmiö ainoastaan laihduttajia, jotka pudottavat suuren määrän lyhyen ajan sisällä eli enemmän, kuin ns. lääkäri määrää. Selvisi, että hidastunut lepoaineenvaihdunta kiusaa kaikkia laihduttajia. Keho yrittää parhaansa mukaan sabotoida painonpudotusta ja rasvan kulutusta. Kyse ei siis ole ainoastaan itsekurin puutteesta, eikä laiskuudesta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on huvittava ketju. Ylipainoiset tulee kukin vuorollaan kertomaan oman tarinansa, jonka päällimmäinen viesti on aina se, että he ovat ylipainoisia itsestään riippumattomista syistä. Oikeasti aika mielenkiintoista.
Eikö, mutta siinä mielessä vaarallista että joku oikeasti alkaa uskoa ettei ylipaino ole mitenkään hallittavissa. Masentava ajatus.
No koko ajanhan hoetaan, että laihtuminen on mahdollista. Kuka tahansa, joka haluaa laihtua, siihen pystyy. Tämä jankkaus tulee tässäkin ketjussa hyvin esille. Jopa tässä, mihin nyt kommentoin.
Varmasti on keinoja, joilla ylipainosta voi päästä eroon. Kyse onkin siitä, miten. Kun syyt, ihmiset, elämäntilanteet, elimistöt ovat moninaiset, ei ole mitään yhtä ratkaisua. Monet ylipainoiset ovat kokeilleet useita. Ja siksi useita, kun eivät ole löytäneet sitä itselle toimivaa. Siis toimivaa ja pysyvää. Ja se, jos mikä on vaarallista, se jojoilu. Usein lihavimmat ovat just ne suurimmat laihduttajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri se ongelma teidän hoikkien päässä kun ette vaan yhtään ymmärrä. En ikinä voisi syödä 300g sipsejä tai 1,5 litraa limua päivässä! Tai jotain pitsaa, mitä ihmettä oikein kuvittelet? Hoikat ehkä voivat tehdä noin, mutta meille lihaville KAIKKI tuollainen jää suoraan vyötärölle eikä painonhallinnasta tule viikkoihin mitään.
Se koira älähtää johon kalikka osuu?
Laihdutin liki 20 kiloa kolmessa vuodessa. Vähensin syömistä laskemalla kaloreita. Lisäsin arkiliikuntaa esim. kävelemällä osan työmatkasta. Ei se aina helppoa ollut, mutta kannatti tehdä. Nyt olen sopivassa painossa ollut monta vuotta.
Jos huomaan painoni nousevan vähennän taas syömistä. Tällä tavoin pidän painon hallinnassa.
N. 65
Niin paljon kuin olen perehtynyt painonhallintaan, en kuvittele tietäväni ratkaisua kaikille. En myöskään ehdottele mitään ratkaisua sellaiselle, joka ei sitä ole minulta pyytänyt.