Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
501/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pyydettiinkö sinulta neuvoja? Mitä sinä tiedät edellisen kirjoittajan kasvistensyönnistä tai arkiliikunnasta?"

Miksi kirjoittaa keskustelupalstalle, jos ei kestä vastauksia??

Vastasin noin, koska se on ihan itsestäänselvyys.

Minä ihmettelin, miksi ihmeessä tarjoat omia neuvojasi kun niitä ei pyydetä ja kun et oikeasti tiedä ihmisen elämästä yhtään mitään? Miksi kuvittelet, ettei ylipainoinen jo tietäisi noita asioita? 

Ehkä siksi, että tämä on keskustelupalsta, jossa ihmiset reagoivat toistensa kirjoituksiin.

Vierailija
502/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta puhuminen on eri asia kuin ylipainoisista puhuminen. Tässä ketjussä on puhuttu nimenomaan ylipainoisista, heidän omat kokemuksensa on lytätty. On selitetty kuin lapsille ja vähä-älyisille, miten asiat oikeasti ovat. On käytetty halventavia nimityksiä, kerrottu kuinka läskit mässää, ahtaa,mässyttää. Jos ylipainoinen on kertonut, ettei syö joka päivä pullaa, sipsiä, limua pitsaa jne, on leimattu se valehteluksi. Yleistetään oma kokemus koskemaan kaikkia. Omassa kommentissasi vertaat ylipainoisia fiktiivisiin ja riivattuihin hahmoihin. Niin että koska se ylipainosta puhuminen alkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et syö kasviksia, tai molemmat. Lisää kävelyä, portaiden nousua tai pyöräilyä joka päivä ja tuplaa kasvisten käyttö. Olen varma, että parin vuoden päästä painosi alkaa kääntyä laskuun ilman sen suurempia kommervenkkeja.

Olen eri kirjoittaja, mutta pakko tarttua tähän. Jos et tunne, et mitenkään voi tietää toisen ihmisen elintavoista. Oletat kyllä ja kuvittelet oletuksesi todeksi, mutta siltikään et tiedä. Jos näkisit minut, olisit luultavasti melko varma, että en harrasta hyötyliikuntaa enkä syö kasviksia, mutta kumpikin oletus on väärä.

Vierailija
504/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et syö kasviksia, tai molemmat. Lisää kävelyä, portaiden nousua tai pyöräilyä joka päivä ja tuplaa kasvisten käyttö. Olen varma, että parin vuoden päästä painosi alkaa kääntyä laskuun ilman sen suurempia kommervenkkeja.

Olen eri kirjoittaja, mutta pakko tarttua tähän. Jos et tunne, et mitenkään voi tietää toisen ihmisen elintavoista. Oletat kyllä ja kuvittelet oletuksesi todeksi, mutta siltikään et tiedä. Jos näkisit minut, olisit luultavasti melko varma, että en harrasta hyötyliikuntaa enkä syö kasviksia, mutta kumpikin oletus on väärä.

Jos ihminen pohtii, mistä ylipaino johtuu, kun ei syö epäterveellisesti, niin hän on antanut itsestään jo aika paljon infoa. Eri juttu kuin olettaa kadulla randomista henkilöstä, ettei tämä syö kasviksia.

Vierailija
505/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin ylipaino oli omaa syytä. Toki lapsuudessa myös vanhempien syytä, kun eivät patistelleet liikkumaan lisää. Mutta sinänsä kotona syötiin terveellisesti. Söin liikaa kaikkea ja karkkia varsinkin. Se ei olisi auttanut, että painoon olisi puututtu. Minun piti itse havahtua.

Vanhempana havahduin. Lopetin jatkuvan Karkin syönnin ja vähän annoskokoja muokkasin ja söin vähäkalorisempia mutta silti täyttäviä ruokia. Aloin myös liikkua lisää ja se oli siinä.

Olin lihava lapsi. Meillä ei ollut herkkuja. Limua oli vappuna ja uutena vuotena. Ja perunalastuja. Lapsia oli neljä. Ruokaa riittävästi, mutta ei ylenpalttisesti. Jos oli esim. broileria, sitä oli yksi jaettuna kuuteen. Paitsi että veljeni saivat tietty eniten, kun olivat kasvavia teinejä. Kalapuikkoja sai 2-3. Perunaa kyllä syötiin aika usein. Ja leipä oli useinmiten vitivalkoista tai jälkiuunileipää. 

En ollut kova syömään. Söin selkeästi vähemmän, kuin pienempi ja hoikka siskoni. Tähän äitini kiinnitti erityisesti huomiota. Nuorena aikuisenakin siskolla oli tapana syödä pussillinen perunalastuja joka viikonloppu. 

Olemme siis erilaisia, elimistömme ovat yksilöllisiä toiminnaltaan. Se mikä toimii yhdellä, ei välttis toimi toisella.

Ai niin, minä olin meistä ae liikunnallinen. Aina. Siskoni aloitti vasta nelikymppisenä liikunnan harrastamisen. Minä lapsena. 

Vierailija
506/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 'luonnostaan hoikka' eli syön mitä haluan, niinkö?

Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä! 

Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!

Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.

Ylipainon ylläpito on maailman helpoin homma. Siihen ei todellakaan tarvitse mitään mättöjä. Elimistö ottaa ja varastoi sen mukaan, kuin sitä ruokaa syö. En ole ikinä syönyt kokonaista pitsaa kerralla. Jopa pakastepitsa kestää sen kolme päivää. Mut en usein syö, kun en niin tykkää.

Vierailija
507/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on mysteeri. Toiset lihovat, koska elimistö niin haluaa. 80-luvulla asiat oli vielä toisin, silloin lihoivat ainoastaan ne, jotka söivät enemmän.

Vierailija
508/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä! 

Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!

Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.

Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et syö kasviksia, tai molemmat. Lisää kävelyä, port

Ihanaa, kun sinä tiedät. Jännä, et mun kroppa ei. Olen kasvissyöjä ja intohimoinen liikkuja. Odotan sitä vuotta, kun vatsaläskitkin tämän huomaa...

Eri

Vierailija
509/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihanaa, kun sinä tiedät. Jännä, et mun kroppa ei. Olen kasvissyöjä ja intohimoinen liikkuja. Odotan sitä vuotta, kun vatsaläskitkin tämän huomaa...

Eri"

Sinä taas kuuluu näihin, joiden ylipaino on vain mystisesti tapahtunut ilman syytä. Voi voi.

Vierailija
510/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä yrität todistaa? Sinulla on pähkinöihin himo, muttet syö niitä pussia päivässä. Miksi et, jos kerran voit syödä

Sekoitit kaksi kommentoijaa yhdeksi? Vai mistä tuo sekoilu?

Vierailija
511/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä hölise asioista mistä et tiedä mitään."

Jaa, no mikäköhän tuossakin taas oli vialla? Oliko se syyllistävä kommentti, vai mikä sua triggeröi?

Olen eri, mutta aika lailla kaikkia oletuksia siitä, miten tuo kirjoittaja syö tai liikkuu. 

Te, joilla ei ole ongelmaa painonhallinnassa usein kuvittelette tietävänne kaiken ylipainoisen ihmisen elämäntavoista. 

Vierailija
512/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on huvittava ketju. Ylipainoiset tulee kukin vuorollaan kertomaan oman tarinansa, jonka päällimmäinen viesti on aina se, että he ovat ylipainoisia itsestään riippumattomista syistä. Oikeasti aika mielenkiintoista. 

Vierailija
513/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no mikäköhän tuossakin taas oli vialla? Oliko se syyllistävä kommentti, vai mikä sua triggeröi?

Olen eri, mutta aika lailla kaikkia oletuksia siitä, miten tuo kirjoittaja syö tai liikkuu. 

Te, joilla ei ole ongelmaa painonhallinnassa usein kuvittelette tietävänne kaiken ylipainoisen ihmisen elämäntavoista. 

Te, joilla on ongelmia painonhallinnassa, use8n kuvittelette tietävänne, että ongelmaanne ei ole ratkaisua.

Vierailija
514/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et syö kasviksia, tai molemmat. Lisää kävelyä, port

Kuinka ihmeessä sinä voit olla tuollaisesta melko varma? Tosi röyhkeä olet.

Olen eri ihminen kuin tuo, jota siteeraat. Minäkään en syö sipsejä tms, kävelen aina portaat, liikun paljon ja syön ja elän superterveellisesti. Silti vähitellen paino on kiivennyt 45 kilosta 67 kiloon. 

Naurattaisi, jos ei turhauttaisi, että ihmiset kuvittelevat kaikenlaista hillitöntä mässäilyä syyksi painonnousuun. Minäkin syön nykyään alle puolet siitä, mitä alipainoisena. Liikun paljon enemmän kuin alipainoisena, erityisesti olen lisännyt kävelyä ja muuta rentoa liikkeellä olemista. Siis aktiivista arkea.

Painoni on noussut keskimäärin 600g  vuodessa. Alle kaksi grammaa päivässä. Se on niin vähän, ettei sellaista voi millään ruoan kyttäämisellä tai liikunnan säätelyllä tavoittaa. Tasaisesti painon noustessa olen vähentänyt syömistä ja lisännyt aktiivisuutta, mutta tasapaino ei ole täysin onnistunut, kun tulos on tämä. Tuollainen 2 g päivässä ei tietenkään näy vaaalla mitenkään järkevästi, kun lasillinen vettäkin painaa 200g.

Vierailija
515/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu siltä, että ylipainosta puhuminen saa asianosaiset heti varpailleen puolustusasemiin, niin ettei heidän kanssaan ollenkaan voi keskustella asiallisesti. Sillä tavalla se paino sitten säilyy ja kasvaa entisestään ihmisen omista tarpeista huolimatta."

Voitaisko vaihteeks puhua sun tumasta nenästä tai olemattomasta takapuolesta? Siis ihan nyy yhdessä tässä, asiallisesti tietenkin, ja kaikki antaa sulle neuvoja miten voisit ihan helposti muuttaa tätä esteettistä katastrofia parempaan suuntaan. 

Mistähän johtuu, että ylipainoisilla on tarve olla varpaillaan? Joku kysyy, et mistä johtuu. Ja sit kerrotaan se oma kokemus asiaan, vastauksena on poikkeuksetta se, että kirjoittaja valehtelee. 

Vierailija
516/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on mysteeri. Toiset lihovat, koska elimistö niin haluaa. 80-luvulla asiat oli vielä toisin, silloin lihoivat ainoastaan ne, jotka söivät enemmän.

Ei, olin minä ylipainoinen jo silloin. Jopa seitkytluvulla. Ja en, en syönyt liikaa. Ei ollut herkkuja. Ja juu, ulkona oltiin paljon, rämmittiin metsissä ja pyöräiltiin ja hiihdettin/luisteltiin. Olin silti pullea. Enkä ollut ainoa. On meitä aina ollut keskuudessanne. Meitä mysteeri-ihmisiä.

Vierailija
517/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihanaa, kun sinä tiedät. Jännä, et mun kroppa ei. Olen kasvissyöjä ja intohimoinen liikkuja. Odotan sitä vuotta, kun vatsaläskitkin tämän huomaa...

Eri"

Sinä taas kuuluu näihin, joiden ylipaino on vain mystisesti tapahtunut ilman syytä. Voi voi.

Niin, en todellakaan tiedä syytä. Olen ollut syntymästä alkaen iso ja pulska. Olen käynyt ravintoterapeutilla, joka käski lisätä aterioita. Olen punninnut ja merkannut kaiken syömäni ruuan. Käytän äppiä, jonka mukaan söin liian vähän. Laihtuminen alkoi, kun lisäsin niitä aterioita ja kaloreita. Mutta hoikkaa minusta ei tule ikinä. Lihakset on kyllä epänaisellisen isot.

Olisko tässä nyt yksi esimerkki siitä, miten tämä ylipainoilmiö ei ole niin yksinkertainen? 

Ja miten joku jaksaa tulla tällaiseen ketjuun ihmettelemään, miksi ylipainoiset ovat varpaillaan aiheesta puhuttaessa??

Vierailija
518/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa pullia ja liian vähän.. askelia

Vierailija
519/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on huvittava ketju. Ylipainoiset tulee kukin vuorollaan kertomaan oman tarinansa, jonka päällimmäinen viesti on aina se, että he ovat ylipainoisia itsestään riippumattomista syistä. Oikeasti aika mielenkiintoista. 

Juu teille, joilla ei siis ole painonhallintaongelmaa, ei kelpaa mikään muu selitys, kuin se et oon paska ja ilman itsekuria ja syön joka päivä kaks pizzaa ja kolme hampurilaista sidukan kera. Ja kaikki, jotka väittää mitään muuta, valehtelee. Mitä tässä siis on keskulteltavaa? Miksi kyselette, kun ette usko? Onko tämä vaan itsetuntobuustaus, et ei hevetti kun oon hyvä!! Enkä luojan kiitos lihava.

Vierailija
520/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on ongelmia painonhallinnassa, use8n kuvittelette tietävänne, että ongelmaanne ei ole ratkaisua.

Eli kuvittelet taas tietäväs meidän puolesta. Sillain ihan vaan vähän ylimielisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä