Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?
Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?
Kommentit (1029)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 'luonnostaan hoikka' eli syön mitä haluan, niinkö?
Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä!
Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!
Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.
Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et syö kasviksia, tai molemmat. Lisää kävelyä, portaiden nousua tai pyöräilyä joka päivä ja tuplaa kasvisten käyttö. Olen varma, että parin vuoden päästä painosi alkaa kääntyä laskuun ilman sen suurempia kommervenkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hauskaa kysyä ensin, mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa ja sitten, kun ihmiset kertovat, mikä on vaikeaa, todetaan, että ei se ole vaikeaa.
Jep. Ja ihmisten omat kokemukset nollataan pelkkinä tekosyinä.
Ihan yhtälailla täällä nollataan niiden ex-ylipainoisten kokemukset, vaikka he ovat pysyneet uudessa normaalissa painossa jo vuosia. Tehtävässä, jonka piti olla lähes mahdoton.
Ei kukaan ole lytännyt heidän kokemuksiaan. Vain sen, jos ovat sitä mieltä, että mikä onnistunut heiltä, ei voi olla vaikeaa muillekaan.
Ovatko he kaikki tosiaan sanoneet, ettei se voi olla vaikeaa? Mielestäni ovat sanoneet, että on mahdollista laihtua. Nuo ovat eri asioita.
Tuolla aiemmin joku väitti, että koska ei tuntenut nälkää, oli mukamas pakko syödä isoja annoksia, ja että muuten ei ollut energiaa. Ei nälän tunteminen ole kuitenkaan sama asia kuin se, onko riittävästi energiaa. Kyllä siinä pitää omaa järkeäänkin käyttää. Kukaan ei tarvitse jättiannoksia. Jos on just syönyt kaksi pitsaa, ei tarvitse kolmatta, vaikka kuinka nälättäisi.
Olen se, joka aiemmin kirjoitti, että ap:n on ihan turha syyllistää ketään lihavaa, koska hän ei voi tietää, ovatko he laihtumassa juuri nyt vai ei. Kenestäkään ei näy ulospäin, onko paino menossa ylös vai alas. Joten ei, en ole mikään lihavien vihaaja. Ihan kaikki heidän perustelunsa eivät kuitenkaan ole loogisia tai sellaisia, että niistä pitäisi pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä!
Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!
Tämä juuri se ongelma teidän hoikkien päässä kun ette vaan yhtään ymmärrä. En ikinä voisi syödä 300g sipsejä tai 1,5 litraa limua päivässä! Tai jotain pitsaa, mitä ihmettä oikein kuvittelet? Hoikat ehkä voivat tehdä noin, mutta meille lihaville KAIKKI tuollainen jää suoraan vyötärölle eikä painonhallinnasta tule viikkoihin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.
Mitä sinä yrität todistaa? Sinulla on pähkinöihin himo, muttet syö niitä pussia päivässä. Miksi et, jos kerran voit syödä, mitä haluat? Ethän sinä syö mitä haluat, jos kuitenkin hillitset pähkinöiden syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et syö kasviksia, tai molemmat. Lisää kävelyä, port
Älä hölise asioista mistä et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähes ainut ilo elämässä on makean syöminen. Siksi.
Mä ymmärrän, mutta kai sä tiedostat, että se tuo sulle vain hyvin lyhytaikaista iloa ja pidemmän päälle vaikuttaa sun elämääsi negatiivisesti? Jos sä pystyisit keskittymään liikkumiseen, niin sun elämä voisi pyörähtää ihan toiseen suuntaan. Ottaisit vaikka tavoitteeksi kävellä puoli tuntia joka päivä ja käyttää aina portaita hissin tai liukuportaiden sijaan. Noi ei ole sinällään isoja juttuja, mutta niillä voisi olla tosi iso vaikutus sun hyvinvointiisi. Muista myös keskittyä niihin onnistumisen tunteisiin, jotka saat siitä, kun teet itsellesi pitkän tähtäimen hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tunne syöminen.
Jep, ennen ei ollut tunteisiin syömistä ollenkaan, eikä kyllä lääkkeitäkään, tai stressiä, unettomuutta..
"Älä hölise asioista mistä et tiedä mitään."
Jaa, no mikäköhän tuossakin taas oli vialla? Oliko se syyllistävä kommentti, vai mikä sua triggeröi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä yrität todistaa? Sinulla on pähkinöihin himo, muttet syö niitä pussia päivässä. Miksi et, jos kerran voit syödä
No kun jostain tulee liikaa kaloreita. Pähkinät ovat minulla niitä ylimääräisiä napostelvia. Vastasin tuolle, joka väittää ylipainoisten syövän 300g sipsejä kerrallaan tai juovan 1,5 litran limua päivässä, mikä ei pidä useimpien ylipainoisten kohdalla paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no mikäköhän tuossakin taas oli vialla? Oliko se syyllistävä kommentti, vai mikä sua triggeröi?
Koska se oli jälleen sellainen lässyn lässyn kommentti, kun ei tiedetä mitä toinen syö tai liikkuu. Kuten se ikuinen jankkaaminen pitsoista, sipseistä ja limuista, joita en ole huomannut muidenkaan keski-iläisten naisten harrastavan, ovat enempi nuorten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähes ainut ilo elämässä on makean syöminen. Siksi.
Mä ymmärrän, mutta kai sä tiedostat, että se tuo sulle vain hyvin lyhytaikaista iloa ja pidemmän päälle vaikuttaa sun elämääsi negatiivisesti? Jos sä pystyisit keskittymään liikkumiseen, niin sun elämä voisi pyörähtää ihan toiseen suuntaan. Ottaisit vaikka tavoitteeksi kävellä puoli tuntia joka päivä ja käyttää aina portaita hissin tai liukuportaiden sijaan. Noi ei ole sinällään isoja juttuja, mutta niillä voisi olla tosi iso vaikutus sun hyvinvointiisi. Muista myös keskittyä niihin onnistumisen tunteisiin, jotka saat siitä, kun teet itsellesi pitkän tähtäimen hyvää.
Pyysikö kirjoittaja sinulta neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen melko varma, että joko et harrasta hyötyliikuntaa lähes lainkaan tai et syö kasviksia, tai molemmat. Lisää kävelyä, port
Pyydettiinkö sinulta neuvoja? Mitä sinä tiedät edellisen kirjoittajan kasvistensyönnistä tai arkiliikunnasta?
"No kun jostain tulee liikaa kaloreita. Pähkinät ovat minulla niitä ylimääräisiä napostelvia. Vastasin tuolle, joka väittää ylipainoisten syövän 300g sipsejä kerrallaan tai juovan 1,5 litran limua päivässä, mikä ei pidä useimpien ylipainoisten kohdalla paikkaansa."
Mulla oli sama ongelma kuin sulla, koin syöväni todella vähän, mutta lihoin. Aloin liikkua ja muuttaa kehon koostumusta (erittäin maltillisesti, tosin) ja pyrin tietoisesti muuttamaan suolistoflooraa esim. syömällä paljon hapantuotteita, kasviksia ja kuituja ja mahdollisimman vähän sokeria ja esim. uppopaistettuja sipsejä, ranskaksi sun muuta teollista. Koska nukun huonosti, menikö iltaisin nukkumaan todella aikaisin, heti kun alkoi nukuttaa. Tästä muutama vuosi eteenpäin paino lähti laskuun ja nykyään painonhallinta on helppoa. Mikään laihdutuskuurit ei minulla olisi auttanut, ainoastaan tuo muutos ajan kanssa.
"Pyydettiinkö sinulta neuvoja? Mitä sinä tiedät edellisen kirjoittajan kasvistensyönnistä tai arkiliikunnasta?"
Miksi kirjoittaa keskustelupalstalle, jos ei kestä vastauksia??
Vastasin noin, koska se on ihan itsestäänselvyys.
Ap, kertoo empatiakyvyn puutteesta jos et ymmärrä että mikä siinä on niin vaikeaa. Ihmisiä on erilaisia elämäntilanteita, erilaisia voimavaroja, eri tavalla toimivat metaboliat, erilaiset persoonat yms. Kaikki vaikuttaa, että mitä elämässään saa aikaan ja mihin omaa energiaa keskittää.
Vierailija kirjoitti:
"Pyydettiinkö sinulta neuvoja? Mitä sinä tiedät edellisen kirjoittajan kasvistensyönnistä tai arkiliikunnasta?"
Miksi kirjoittaa keskustelupalstalle, jos ei kestä vastauksia??
Vastasin noin, koska se on ihan itsestäänselvyys.
Minä ihmettelin, miksi ihmeessä tarjoat omia neuvojasi kun niitä ei pyydetä ja kun et oikeasti tiedä ihmisen elämästä yhtään mitään? Miksi kuvittelet, ettei ylipainoinen jo tietäisi noita asioita?
Vierailija kirjoitti:
Tunne syöminen.
Hyvin yleinen tekosyy ylensyönnille.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kertoo empatiakyvyn puutteesta jos et ymmärrä että mikä siinä on niin vaikeaa. Ihmisiä on erilaisia elämäntilanteita, erilaisia voimavaroja, eri tavalla toimivat metaboliat, erilaiset persoonat yms. Kaikki vaikuttaa, että mitä elämässään saa aikaan ja mihin omaa energiaa keskittää.
Tämä on av-palsta, ja neutraalit aloitukset painoon liittyen jostain syystä poistuvat hetkessä.
Kaikkien ylipainoon on jokin syy, ja vaikka syyt ovat aina yksilöllisiä, niissä kaikissa on myös jotain samaa. Ylipaino on suurin kansanterveydellinen huolenaihe, joten olisi aiheellista, että siitä voisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se oli jälleen sellainen lässyn lässyn kommentti, kun ei tiedetä mitä toinen syö tai liikkuu. Kuten se ikuinen jankkaaminen pitsoista, sipseistä ja limuista, joita en ole huomannut muidenkaan keski-iläisten naisten harrastavan, ovat enempi nuorten juttu.
Näistä reaktioista tulee mieleen sellaiset populaarikulttuurin hahmot, joissa joku paha henki ottaa ihmisestä vallan ja puhuu tämän suulla ai laittaa tämän tekemään ihan hirveitä asioita pysyäkseen hengissä.
Tuntuu siltä, että ylipainosta puhuminen saa asianosaiset heti varpailleen puolustusasemiin, niin ettei heidän kanssaan ollenkaan voi keskustella asiallisesti. Sillä tavalla se paino sitten säilyy ja kasvaa entisestään ihmisen omista tarpeista huolimatta.
Tunne syöminen.