Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
461/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koko ajan olo, että voisin syödä jotain. Voin syödä itseni ihan täyteen, niin että on vatsa pinkeä ja kipeä, mutta vähän aikaa kun menee, niin taas tekee mieli syödä jotain. Mulla on koko ajan mielessä se että milloin seuraavan kerran voisi syödä ja mitä tahtoisin syödä. Toiset saattaa ajatella seksiä koko ajan, mutta minä ajattelen ruokaa. 

Mulla on ylipainoa alle 20 kiloa, eli mä harrastan kyllä koko ajan itsekuria ja rajoittamista. Mutta mulla menee kieltämättä aika paljon tähän tahdonvoimaa ja kapasiteettia. Heti kun olen väsynyt, stressaantunut tai kuormittunut, niin syöminen lisääntyy. Sillä nuo kilot on tulleetkin. 

Mä söin noin tunti sitten lounaan, jossa oli runsaasti proteiinia, sopivasti hiilareita ja paljon kasviksia. Mun tekisi silti mieli syödä jotain. Seuraavan kerran syön klo 14.30 hedelmän tai digestive-keksin kahvin kanssa. Sitten on vuorossa ilta-ateria noin klo 17.30 ja vielä iltapala

Tässä on hyvä esimerkki siitä miksi ylipainoa on. Verensokeritaso on kuin vuoristorata koko päivän niin ei ole ihme että on nälkä. 

Tuo keksi kahvin kanssa on nolla ravintoarvoiltaan mutta insuliinin nousu sen syömisen jälkeen vaan lisää nälkää. Ja ruisleipä noin myöhään illalla varmistaa sen että verensokeri pysyy ylhäällä koko yön, glukoosiaineenvaihdunta kun menee lepotilaan auringonlaskun jälkeen.

Kirjoittaja kokee syövänsä rajoitetusti mutta ongelma on yksinkertaisesti se että syödään liian usein ja väärin. Hiilarit minimiin ja pätkäpaastolle eli päivän 2, max. kolme annosta 8 tunnin syömisikkunan sisällä ja sen ulkopuolella vain vettä tai kahvia/teetä ilman maitoa ja sokeria.

Vierailija
462/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koko ajan olo, että voisin syödä jotain. Voin syödä itseni ihan täyteen, niin että on vatsa pinkeä ja kipeä, mutta vähän aikaa kun menee, niin taas tekee mieli syödä jotain. Mulla on koko ajan mielessä se että milloin seuraavan kerran voisi syödä ja mitä tahtoisin syödä. Toiset saattaa ajatella seksiä koko ajan, mutta minä ajattelen ruokaa. 

Mulla on ylipainoa alle 20 kiloa, eli mä harrastan kyllä koko ajan itsekuria ja rajoittamista. Mutta mulla menee kieltämättä aika paljon tähän tahdonvoimaa ja kapasiteettia. Heti kun olen väsynyt, stressaantunut tai kuormittunut, niin syöminen lisääntyy. Sillä nuo kilot on tulleetkin. 

Mä söin noin tunti sitten lounaan, jossa oli runsaasti proteiinia, sopivasti hiilareita ja paljon kasviksia. Mun tekisi silti mieli syödä jotain. Seuraavan kerran syön klo 14.30 hedelmän tai digestive-keksin kahvin kanssa. Sitten on vu

Näinhän se menee, mutta useimmat eivät usko eivätkä ymmärrä tätä.

Kiinnitetään huomio vain kaloreihin, vaikka eihän elimistö toimi koneen lailla. Kelloista katotaan kulutus ja ruuasta lasketaan kalorit.

No, jokainen tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ei ole omaa syytä. 

Vierailija
464/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut ovat koko elämänsä kusipäitä eikä luonne muutu paremmaksi millään? Tämä on ihan aito kysymys.

Mikä tässä painoasiassa on niin kummallista, että siitä ei saa keskustella? Olenko haukkunut ketään? Sinusta on ok kutsua ihmisiä k-pääksi?

En vaan tajua sitä, että jos ja kun huomaa, että paino alkaa nousta, miksi sille asialle ei vaan tee jotain? Ilman laihdutustakin se on vaan niin helppoa syödä vähän terveellisemmin ja liikkua vähän enemmän. Ne tulokset näkyy sitten pitkässä juoksussa.

Ap

Yksi syy on kaikenkarvaiset terveysintoilijat. Jankataan ja jankataan eikä neuvoista tule loppua. Hirveitä ankeuttajia. Kyttäävät toisten tekemisiä ja jääkaappeja. Itsellä monella syömishäiriö.Tekevät valtavasti hallaa asialleen. Sama kun menisivät juopolle hokemaan, että

Mullekin kerran vihjailtiin ja tentattiin, että syötkö yöllä tai miksi käyt lounaalla (ihan tavallisessa lounaspaikassa), teetkö ikinä itse ruokaa, etkö koskaan syö puuroa aamulla, joit viikonloppuna varmaan 30 siideriä jne. En heti tajunnut mistä edes kyse vaan vastailin, että kyllä syön mm. puuroa aamupalalla, lounasasiaa en ihan tajunnut mikä siinä vikana, tottakai teen joka päivä ruokaa ellei ole edellisen tähteitä. Ja että mitä ihmeen siidereitä??

Ylipainoisena saa aina ja kaikille olla selittämässä, että vaikka ne kilot olisi alun perin syystä tulleet joskus, ei ne niin vaan pois lähde. Itselläni ainakin joka ikisen hitaankin 10-15 kg painonpudotuksen jälkeen elimistö huutaa nälkäänsä ja painonhallinta aivan valtavan vaikeaa, vaikka ylipainoa olisi reippaastikin jäljellä. Kukaan ei tuollaista laihtumista minusta silti huomaa vaan tuputtavat niitä ohjeitaan aina vaan.

Vierailija
465/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia syitä. Geenit, se että keho pyrkii aina korkeimpaan saavuttamaansa painoon takaisin, hormonit, erityisesti nälkä- ja kylläisyyshormonit jotka lihavilla usein toimii epänormaalisti, suolistobakteerit, mitokondrioiden heikentynyt toiminta lihavuuden takia jne. Se ei oikeasti ole helppoa enää sen jälkeen, jos on päästänyt itsensä merkittävästi kerran lihomaan.

Näin on, mutta kun ihmisen elämä on aika pitkä, niin ihan pienilläkin valinnoilla saa vaikka kahdessa kymmenessä tai ihan vaan kymmenessäkin vuodessa suuria muutoksia aikaan. 

Ap

Jos sinä näet lihavan, niin ethän sinä tiedä, onko hänen painonsa nousemassa vai putoamassa sillä hetkellä. Joten miksi tuomitset yhden yhtäkään lihavaa henkilöä, jos kerran tiedostat, että voi viedä 10 vuotta ennen kuin su

Tämä! Miksi tuomitsette, vaikka koko ajan paino olisi laskusuunnassa ja ruokavalio kunnossa?

Vierailija
466/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vedetään omituisia olkiukkoja. Painonhallinta ei tarkoita, että pitäisi olla nälässä koko ajan (vaikka toki pitää nälkää oppia tuntemaan ja tunnistamaan). Se ei vaadi mitään härpäkkeitä, korkeintaan vaa'an ja mittanauhan seurantaan. Se vaatii itse asiassa vähemmän kuin monen tavallinen ruokavalio.

Ja on se jännä, että juuri painonhallinta on se, mihin ei riitä voimia, jos elämässä on yhtään mitään muuta käynnissä. Jaksatteko kuitenkin syödä, harjata hampaat, ottaa mahdolliset lääkkeet, käydä suihkussa? Silloin painonhallinta ei ole kummempi juttu, varsinkaan kun siitä tulee rutiini.

laihdutus on eri asia, mutta sekin on mahdollista jos ei ole raskaana tai vakavasti sairas, varsinkaan jos ei noudata mitään tiukkaa ohjelmaa.

Vierailija
467/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että joittenkin elämä pyörii ruumiinpainon ympärillä.

Mistähän tämä tolkuton kurinalaisuuden vaatimus kumpuaa? 

Nykyään pitää omaa kehoa tarkkailla herkeämättä. Onko paino ok? Onko rasvaprosentti ok? Erilaiset härpäkkeet mittaa pulssia ja askelmääriä. Siis terveen ihmisen!

Mitä jos jättäisimme hetkeksi ruumiin rauhaan ja siirtyisimme henkiselle puolelle? Millainen ihminen olemme? Millainen työkaveri, naapuri, puoliso, esimies, alainen, vanhempi? Miten kohtelemme itseämme ja muita? 

Tälle monta peukkua!

Painonhallinta ja henkiset asiat eivät sulje toisiaan pois. Itse asiassa päinvastoin, koska terve sielu terveessä ruumiissa. On paljon helpompi keskittyä henkisiin asioihin, kun painonhallinta on rutiini eikä tarvitse raahata ylimääräisiä kiloja mukanaan tai kärvistellä koko ajan sokerihimia, kaljahimoa, pitsahimoa...

Ylipainoisilla ajatukset kulkevat aina seuraavan huikopalan ja jääkaapin ympärillä, eikä siinä mahdu yhtään mitään henkistä, kun on jo niin täynnä ylimääräistä rasvaa.

Vierailija
468/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perseestä se kuvitelma, että ylipainoinen vain makaa liikkumatta sohvalla eikä ymmärrä ravitsemuksesta mitään. Ei puutu enää kuin se, että pidetään jotenkin vähä-älyisempänä kuin normaalipainoisia.

Vierailija
470/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestä se kuvitelma, että ylipainoinen vain makaa liikkumatta sohvalla eikä ymmärrä ravitsemuksesta mitään. Ei puutu enää kuin se, että pidetään jotenkin vähä-älyisempänä kuin normaalipainoisia.

Ja se tyyli millä puhutaan. Ylipainoinen ei koskaan syö vaan aina mässää, mässyttää tai jotain vastaavaa. Lisäksi jotkut katsovat aiheellisiksi nimittää jokaista ylipainoista tai jopa normaalipainoisia valaiksi. Tämä tyyli kertoo enemmän sanojasta kuin ylipainoisista. Heillä itsellään aivot huutavat lisää energiaa, mutta voi voi, ei voi syödä, kun voisi tulla muutama gramma lisää painoa. Energiapuutos tekee ihmisestä kireän ja ikävän tyypin.

Vierailija
471/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se tyyli millä puhutaan. Ylipainoinen ei koskaan syö vaan aina mässää, mässyttää tai jotain vastaavaa. Lisäksi jotkut katsovat aiheellisiksi nimittää jokaista ylipainoista tai jopa normaalipainoisia valaiksi. Tämä tyyli kertoo enemmän sanojasta kuin ylipainoisista. Heillä itsellään aivot huutavat lisää energiaa, mutta voi voi, ei voi syödä, kun voisi tulla muutama gramma lisää painoa. Energiapuutos tekee ihmisestä kireän ja ikävän tyypin.

Kyllä ikävimmätt kommentit tässä ketjussa on tulleet ylipainoisilta.

Vierailija
472/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Vierailija
473/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ei ole omaa syytä. 

No kenen syytä se sitten on?

Ei sekään ole vienti-inssin omaa syytä jos vähä kokeilee maksullista seuraa aasiassa ,kun sitä on tarjolla jokapuolella.

Vierailija
474/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveesti kaikenlaisia syitä, kun joku lihoo. Omasta kokemuspiiristä voin todeta, että monet untemani lihavat lienevät hankkineet painonsa syömällä. Sukulaisten ystävien ja etenkin työkaverien joiden kanssa lounaalla syön, annoskoot ovat isoja ja usein myös hyvin kaloripitoisia. 

Vierailija
475/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ne, joissa ap:ta on kutsuttu kusipääksi tai kokovartalokyrväksi.

Vierailija
476/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 'luonnostaan hoikka' eli syön mitä haluan, niinkö?

Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä! 

Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!

Vierailija
477/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin ylipaino oli omaa syytä. Toki lapsuudessa myös vanhempien syytä, kun eivät patistelleet liikkumaan lisää. Mutta sinänsä kotona syötiin terveellisesti. Söin liikaa kaikkea ja karkkia varsinkin. Se ei olisi auttanut, että painoon olisi puututtu. Minun piti itse havahtua.

Vanhempana havahduin. Lopetin jatkuvan Karkin syönnin ja vähän annoskokoja muokkasin ja söin vähäkalorisempia mutta silti täyttäviä ruokia. Aloin myös liikkua lisää ja se oli siinä.

Vierailija
478/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 'luonnostaan hoikka' eli syön mitä haluan, niinkö?

Jep, syön mitä haluan, mutta maltillisia annoskokoja! En täytä lautasta kukkuralleen pitsalla! En syö 300 g sipsejä kerralla! En juo sokerilimua 1,5 l päivässä! 

Eli maltillisia annoskokoja, niin pysyy 'luonnostaan hoikkana' Kuka idiootti on tuollaisenkin sanonnan keksinyt? Kyse on vain kalorimäärästä!

Tiedätkö mitä? En syö ollenkaan sipsejä tai juo limua. Pitsan pari kertaa vuodessa. Suklaalevystä syön kaksi palaa kerrallaan, levy voi kestää viikkoja. Pähkinöihin minulla kyllä on himo, mutta en niitäkään syö pussia päivässä. Mutta ehkä juuri niistä tulee se pari sataa kaloria liikaa.

Vierailija
479/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin ylipaino oli omaa syytä. Toki lapsuudessa myös vanhempien syytä, kun eivät patistelleet liikkumaan lisää. Mutta sinänsä kotona syötiin terveellisesti. Söin liikaa kaikkea ja karkkia varsinkin. Se ei olisi auttanut, että painoon olisi puututtu. Minun piti itse havahtua.

Vanhempana havahduin. Lopetin jatkuvan Karkin syönnin ja vähän annoskokoja muokkasin ja söin vähäkalorisempia mutta silti täyttäviä ruokia. Aloin myös liikkua lisää ja se oli siinä.

Näin. Alleviivaisin vielä tuon sanan "jatkuvan" karkinsyönnistä puhuessasi. Kestävä painonhallinta on sitä, että karkkiakin voi syödä joskus, mutta ei jatkuvasti. Kun mikään ei ole kokonaan kiellettyä, itsekuria ei tarvita niin paljon ja syyllisyyttä ei tarvitse tuntea.

Vierailija
480/1029 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähes ainut ilo elämässä on makean syöminen. Siksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan