Turkuun rakennettiin moderni käytävätön koulu - nyt edessä on remontti, koska koulu tarvitseekin käytävät
Turkulaiskoulussa työskentelevän Jutta Kaasalaisen työ muistuttaa välillä enemmän aulaemännän kuin opettajan virkaa.
Oppitunti keskeytyy tiuhaan, koska luonnontieteiden luokan läpi kulkee ainoa reitti kolmeen muuhun luokkaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan monilla muillakin opettajilla on samanlaisia kokemuksia nykypäivän koulutiloista.
Vuonna 2019 käyttöön otetusta Turun Yli-Maarian koulusta suunniteltiin käytävätön koulu. Ratkaisu on osoittautunut kouluarjessa häiriötekijäksi, ja 23 miljoonaa maksanut monitoimitalo on menossa todennäköisesti remonttiin.
Kommentit (94)
Mikä järki oli alun alkaenkaan käytävättömyydessä?
Ja kenellekään ei jo suunnittelu/rakennusaikana tullut mieleen tämä ongelma? Kannattaisko ruveta palkkaamaan vähän parempia arkkitehtejä ja pistää virastonkin puolella projektiin joku jolla on edes jotain maalaisjärkeä päässään eikä pelkkää "keksitään kaikki itse alusta lähtien uusiksi, se on niin edistyksellistä!!!!"
Kukahan neropatti tuonkin on keksinyt, miten voi olla ettei tuo ongelma tullut kenellekään mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki oli alun alkaenkaan käytävättömyydessä?
Minuakin kiinnostaa että mikä vika niissä käytävissä oli?
Vierailija kirjoitti:
Kukapa maksaa?
Sinä ja minä tietysti.
Me kaikki.
Niinkuin kaikki muutkin hölmöilyt, joita yhteiskunnan rahoilla toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki oli alun alkaenkaan käytävättömyydessä?
Homma tuppaa menemään tietynlaisten ihmisten kanssa siten että:
1. keksitään joku pikku "ongelma" tai toisilla sanoilla "kehitystarve"
2. keksitään siihen täydellä mutulla joku ratkaisuntapainen ja sille vastaavasti täydellä mutulla perusteet
3. toteutetaan homma kritiikkiä kuuntelematta koska kyseessä on "kehitystarve" ja juuri tuolle toteutukselle on itse keksityt perusteet
Tälle ei ole immuuni oikeasti älykkäätkään ihmiset koska nuo saattaa sokaistua niistä itse keksimistään perusteista eikä ylimielisyyttään lähde kysymään kokeneemmilta neuvoja.
Ja lopuksi seuraa:
4. syytetään jotakuta muuta siitä ettei homma toiminutkaan kuten oli kuviteltu
Meilläpäin tehtiin luokkahuoneeton koulu johon piti remontoida luokkahuoneet jotta saataisiin oppimisrauhaa. En tiedä kuka tästä yllättyi paitsi tämänkin "nerokkuuden" keksijä.
Tälläistä se on kun rahaa on ja yritetään keksiä PYÖRÄKIN UUDELLEEN,kai vastuullinen maksaa kaikki muutostyöt ja aiheuttamastaan haitasta korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan neropatti tuonkin on keksinyt, miten voi olla ettei tuo ongelma tullut kenellekään mieleen?
Just oli jossain jonkun palstan (täällä? redditissä?) ketjussa kiroilua siitä miten nykyasunnossakin voi olla näitä käytävättömiä ratkaisuja eli esim. makuuhuoneen kautta mennään parvekkeelle (eikä olohuoneen), tai toiseen makuuhuoneeseen pääsee vain yhden isomman kautta, tai makuuhuone on niin pieni että pitää olla kaksi ovea että molemmin puolin parisänkyä voi kulkea nukkumaan. Etc. Tuntuu ettei kukaan opeta arkkitehdeille enää käytännön toimivia ratkaisuja kun asunnot rakennetaan ihan muut periaatteet etusijalla kuin se asuminen siinä valmiissa huoneistossa.
Näissä uusissa kouluissa on se vika että opettajien mielipidettä ei ole kysytty. Tuo olisi tyrmätty heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa maksaa?
Sinä ja minä tietysti.
Me kaikki.
Niinkuin kaikki muutkin hölmöilyt, joita yhteiskunnan rahoilla toteutetaan.
Kunnan rahoilla. Turkulaiset veronmaksajat tuon maksaa.
Yhtä typerä keksintö kuin avokonttorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki oli alun alkaenkaan käytävättömyydessä?
Minuakin kiinnostaa että mikä vika niissä käytävissä oli?
Tila on paljon muunneltavampaa kun siinä ei ole seiniä. Pöytiä ja tauluja ja telkkareita voi sijoitellla miten huvittaa. Ihmisiä voi sijoitella miten huvittaa, ja ryhmäkokoja voi isontaa ja pienentää ihan miten vaan, vaikka kolme kertaa päivässä. Kuouja tulisi paljon vähemmän ja oppilaita voisi ryhmitellä vapaammin lapsien, eikä vaan seinien ehdoilla.
toki se, että homma toimisi, vaatisi sitten myös sitä, että olisi tarjolla jotain tilaa ja ääntä rajaavia seinäkkeitä - joita myös voisi siirrellä. Äänen rajaaminen on yllättävän vaikeaa, mutta ilmeisesti tuolla ei oikeastaan ole edes yritetty, koska esim tuollaisen tilan läpi kulkevan kulkuväylän voisi ihan helposti ohjata johonkin reunaan niin ettei se häiritsisi.
Tulee väkisin mieleen, että tämänkin taustalla on suomalainen versio korruptiosta, eli lobbaus. Ilmeisesti siis suunniteltu ja rakennettu allianssiurakkana ja varmaan löytyisi kytköksiä kun noiden yhteyksiä alkaisi penkomaan.
Eihän tuolle muuten mitään selitystä ole, kun samaan aikaan suurena hätänä on nykyisen oppilasaineksen olematon keskittymiskyky ja sitten lähdetään tällaiseen toteutukseen.
Kansainväliset trendit. Joku arkkitehti on lukenut arkkitehtilehdestä että jossain Taka-Boliviassa on tuollaisia nyt! meillekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki oli alun alkaenkaan käytävättömyydessä?
Minuakin kiinnostaa että mikä vika niissä käytävissä oli?
Niitä pidettiin hukkatilana. Käytävällä ei voi opiskella.
Sitten tehtiin koulu, jossa laskennallisesti olisi 300 oppilasta ja todellisuudessa on 500, joten jokainen ryhmätila jne. on opetuskäytössä ja se oppimisympäristöksi suunniteltu ruokala on ensisijaisesti ruokala eikä käytännössä koskaan luokkatila.
Arkkitehti ei ymmärrä, mitä oppiminen vaatii eikä voi kysyä opettajalta, koska opettajahan on koulussa vain töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki oli alun alkaenkaan käytävättömyydessä?
Minuakin kiinnostaa että mikä vika niissä käytävissä oli?
Tila on paljon muunneltavampaa kun siinä ei ole seiniä. Pöytiä ja tauluja ja telkkareita voi sijoitellla miten huvittaa. Ihmisiä voi sijoitella miten huvittaa, ja ryhmäkokoja voi isontaa ja pienentää ihan miten vaan, vaikka kolme kertaa päivässä. Kuouja tulisi paljon vähemmän ja oppilaita voisi ryhmitellä vapaammin lapsien, eikä vaan seinien ehdoilla.
Äänen rajaaminen on yllättävän vaikeaa, mutta ilmeisesti tuolla ei oikeastaan ole edes yritetty, koska esim tuollaisen tilan läpi kulkevan kulkuväylän voisi ihan helposti ohjata johonkin reunaan niin ettei se häiritsisi.
Eli tehdä käytävän? 😄
Hieno tuollainen alhaalla "keskusaukiolla" oleva ruokala mahdolliselle kouluampujalle. Siitä vaan yläkerroksesta tähtäilemään.
Hulluutta nämä avoimet koulut. Ainakin kaksi syytä tulee heti mieleen.
Hyviä kohteita kouluampujille
Taudit leviävät holtittomasti. Seuraavan pandemian aikana kouluja tuskin suljetaan. Olisi tärkeää, että edes koululuokkien verran pystyttäisiin vähän hidastamaan tautien leviämistä.
Nämä siis tuon häiriön takia