Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnöstä luopuminen - kokemuksia?

Vierailija
03.02.2025 |

Onko kenelläkään kokemusta perinnöstä luopumisesta?

Jonkun verran perehdyin jo asiaan, mutta olisi hienoa kuulla ihmisten konkreettisia kokemuksia - tällaisissä asioissa kun välillä tulee vastaan yllätyksiä.

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: 

- kutsu perunkirjoitukseen (/oletan omassa tapauksessani, että joku sisaruksistani kuulisi jotain kautta vanhemman kuolemasta, sillä emme ole hänen tai hänen puolisonsa kanssa tekemisissä)

-perinnöstä luopumisesta ilmoittaminen DVV:lle  (hinta 2024 35€, hinta 2025 85€) 

-pitää varmistaa, että luopuminen on lakitermein tehokas luopuminen eli ei tee mitään perintöön liittyvää

Olisi ilmeisesti helpompaa tehdä luopuminen vielä vanhemman eläessä? Toinen asia mikä mietityttää on se, että mitä tapahtuu tilanteessa jos minulla on tulevaisuudessa omia lapsia (jotka eivät tule olemaan tekemisissä vanhempani kanssa)? Perintö siirtyy heille, tätä ei ilmeisesti voi estää? En haluaisi itseni tai lapsieni perivän rahaa ja omaisuutta, joka on mahdollisesti hankittu epärehellisin keinoin väkivaltaisen ihmisen toimesta.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikollisella tavalla vainajan saama omaisuus pitää selvittää heti poliisin kanssa, jotta perunkirjoitus saadaan tehtyä verottajalle oikein. Eli onko Suomen valtio ottamassa päältä pois jotain. Perunkirjoitus on paperi, jota tarvitsee verotoimisto, pankki ja kuolinpesän jäsenet. Perunkirjoituksen perusteella tehdään perinnönjakosopimus ja perinnönjako. Tuo, että miten perinnöstä kieltäytymispaperi hoidetaan ja meneekö perintö kieltäytyjän lapsille, lakimies tietää. Pankistakin saa lakimiespalvelua.

Vierailija
102/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mahdolliset ongelmat perinnön kanssa siirtyy omille lapsille.. Surkea systeemi, tämäkin

No näinpä. Olisi mahtavaa, jos lapsella olisi samanlainen mahdollisuus tehdä vanhempansa perinnönantokelvottomiksi kuin hekin voivat tehdä lapsensa perintökelvottomiksi. Miksi toimii vain yhteen suuntaan? Miksi ei voisi katkaista siteet kokonaan jos haluaa? En halua hoitaa vanhempieni asioista yhtään mitään kun he kuolevat. Mutta minun on silti pakko hoitaa joku perunkirjapaska tai joudun itse velkoihin.

No joku ne paperit joutuu tekemään. Niitä vaatii useampi taho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ainut "perijä" ja perittävänä ei ole kuin vuokra-asunnossa vanhoja huonekaluja yms. roskaa eli huoneiston tyhjennys ja todennäköisesti jää sitten vuokravelkaa 1-2 kk.

Voinko kieltäytyä myös hautauksen järjestämistä ja kuka tällöin hoitaa hautauksen.

Kuka tekee perunkirjoituksen tässä tapauksessa vai ei kukaan.

Sinä vastaat perukirjoituksen tekemisestä. Se kuka sen tosiasiallisesti tekee riippuu siitä kenet sinä valitset sen tekemään ellet värkkää sitä itse. MIkäli pesä on varaton voit saada hautauksen järjestämiseen hautausavustuksen, jolla kustannetaan pakolliset hautuksesta muodostuvat kulut.

MIkäli jätät peruskirjoituksen toimittamatta niin voit joutua velkavastuuseen esim. noista maksamattomist vuokrista, kun ilmeisesti olet kuitenkin asiasta tietoinen.

Ap haluaa kieltäytyä kaikesta, mutta hänellä on sisaruksia. Nämä sisarukset keskenään sopivat, kuka toimii pesän ilmoittajana. Pesän ilmoittaja kutsuu koolle perunkirjoituksen. Siihen tarvitaan yksi pätevä uskottu mies ulkopuolisena. Perunkirjoitustilaisuudessa valitaan pesän hoitaja joko sisaruksista tai ulkopuolisista. Ap voi kieltäytyä kaikesta niin halutessaan. Pesän hoitaja laatii perinnönjakosopimuksen ja tekee pankin kanssa perinnönjaon.

Vierailija
104/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikollisella tavalla vainajan saama omaisuus pitää selvittää heti poliisin kanssa, jotta perunkirjoitus saadaan tehtyä verottajalle oikein. Eli onko Suomen valtio ottamassa päältä pois jotain. Perunkirjoitus on paperi, jota tarvitsee verotoimisto, pankki ja kuolinpesän jäsenet. Perunkirjoituksen perusteella tehdään perinnönjakosopimus ja perinnönjako. Tuo, että miten perinnöstä kieltäytymispaperi hoidetaan ja meneekö perintö kieltäytyjän lapsille, lakimies tietää. Pankistakin saa lakimiespalvelua.

Tuskin on mahdollista selvittää kaikkea. Jos vainaja on vaikka vuosikymmenet tehnyt osittain pimeästi töitä kymmenille eri ihmisille ja saanut palkan käteisenä niin miten se selvitetään? Ja jos muutenkin on vaikka kyse ihmisestä, joka tavallisessa palkkatyössäkin käyttäytyy muita ihmisiä kohtaan surkeasti, niin tulee sellaisen rahan vastaanottamisesta joillekin likainen olo. Itse en haluaisi koskea sellaiseen rahaan pitkällä tikullakaan. Rahaahan se vain on, mutta kokisin olevani osallinen kaikkeen siihen rumaan käytökseen ja ihmisten kiusaamiseen. Ei kiitos. Ja jos ei ole tekemisissä niin vielä vähemmän tietää mitä se ihminen on voinut puuhailla. Tosin se on varmaa, että tällaiset ihmiset ovat suurta pahoinvointia joka tapauksessa aihettaneet muille ihmisille, koska eivät yksinkertaisesti osaa muuten toimia. Ideaalitilanteessa kaikki rötökset toki selviäisi, mutta en usko sen olevan todellisuudessa mitenkään mahdollista.

Vierailija
105/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää millainen perintö on tulossa ja kannattaako se vastaanottaa jos ei ole ollut tekemisissä kyseisen ihmisen kanssa?

Vierailija
106/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ainut "perijä" ja perittävänä ei ole kuin vuokra-asunnossa vanhoja huonekaluja yms. roskaa eli huoneiston tyhjennys ja todennäköisesti jää sitten vuokravelkaa 1-2 kk.

Voinko kieltäytyä myös hautauksen järjestämistä ja kuka tällöin hoitaa hautauksen.

Kuka tekee perunkirjoituksen tässä tapauksessa vai ei kukaan.

Kyllä sinun on huolehdittava perunkirjoituksesta.

Ilman tätä voi jopa ne velat periytyä.

Vierailija
107/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen itse ollut mukana tapauksessa, jossa perinnöstä luovuttiin vain osittain ja kyllä se konsultoitujen juristien ja asiantuntijoiden mielestä silloin tapahtui oikein."

Tuossa on pakko olla takana jotain muuta kuin normaalin perintökaaren mukainen perintö koska muuten se ei ole mahdollista.

En osaa sanoa. Olin niin pitkällä ketjussa saamassa, ettei alkupäästä tietoa.

Vierailija
108/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää millainen perintö on tulossa ja kannattaako se vastaanottaa jos ei ole ollut tekemisissä kyseisen ihmisen kanssa?

Perunkirjoituksessa sen saa selville.

Vierailija
109/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luopua jo etukäteen ja kannattaakin jos on esim. vanha/sairas ja ei välttämättä ole enää oikeustoimikelpoinen sitten kun perittävä kuolee. Turha maksella veroja moneen kertaan vaan antaa mennä jo suoraan seuraavalle sukupolvelle.

Ei ainakaan perittävän eläessä voi luopua, kun ei silloin ole vielä olemassa perintöä. Kuoleman jälkeen voi ilmoittaa perunkirjoituksen tekijälle luopuvansa.

Vierailija
110/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki kieltäytyvät, minne perintö menee?

Jos löytyy edes yksi lapsi kaukaakin niin hänelle, koska häntä ei mikään suojaa.

Mutta jos ei löydy?

Valtiolle.

Vierailija
111/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luopua jo etukäteen ja kannattaakin jos on esim. vanha/sairas ja ei välttämättä ole enää oikeustoimikelpoinen sitten kun perittävä kuolee. Turha maksella veroja moneen kertaan vaan antaa mennä jo suoraan seuraavalle sukupolvelle.

Ei ainakaan perittävän eläessä voi luopua, kun ei silloin ole vielä olemassa perintöä. Kuoleman jälkeen voi ilmoittaa perunkirjoituksen tekijälle luopuvansa.

Ei kannata kommentoida jos ei tiedä asiasta mitään.

DVV:n nettisivuilta:

Voit luopua perinnöstä ennen perinnönjättäjän kuolemaa esimerkiksi 

-hyväksymällä testamentin  

-ilmoittamalla kirjallisesti perinnönjättäjälle, että luovut perinnöstä.  

Vierailija
112/114 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen itse ollut mukana tapauksessa, jossa perinnöstä luovuttiin vain osittain ja kyllä se konsultoitujen juristien ja asiantuntijoiden mielestä silloin tapahtui oikein."

Tuossa on pakko olla takana jotain muuta kuin normaalin perintökaaren mukainen perintö koska muuten se ei ole mahdollista.

Kyllä normaalin perintökaarenkin mukaan voi luopua, mutta joutuu maksamaan verot koko perinnöstä. Jos luovuttavan osuuden arvo on 0 tai jopa miinusmerkkinen niin siitähän ei kuitenkaan veroa mene. Jotkut sitten häikäilemättömästi siirtävät tällaisesta vastuun eteenpäin muille.

Vierailija
113/114 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalin perintökaarenkin mukaan voi luopua, mutta joutuu maksamaan verot koko perinnöstä. Jos luovuttavan osuuden arvo on 0 tai jopa miinusmerkkinen niin siitähän ei kuitenkaan veroa mene. Jotkut sitten häikäilemättömästi siirtävät tällaisesta vastuun eteenpäin muille.

Voi jukolauta kun ihmiset on tyhtmiä.

Et sinä silloin luovu perinnöstä. Tuossa tilanteessa sinä otat perinnön kokonaisuudessaan vastaan ja sen jälkeen lahjoitat sen joko kokonaan tai osittain eteenpäin.

Vierailija
114/114 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jukolauta kun ihmiset on tyhtmiä.

Et sinä sillo

Jaa-a. Olen ollut juristien hoitamassa tapauksessa mukana ja kyllä siinä luopuminen oli se juridinen muoto. Et taida itse tietää koko asiasta mitään. Verotuksellisesti asia toki menee noin kuin kuvasit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan