Keskiluokkainen sisustus?
Millaiseksi miellätte keskiluokkaisen sisustuksen? Onko jotain yhtenäistä linjaa, entä eroja alemman ja ylemmän keskiluokan välillä?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisissa kodeissa on yleensä kirjahylly ja taidetta seinillä.
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti. '
Voi hyvinkin olla kirjahyllyjä, mutta ne on siirretty takkahuoneeseen tai ovat erillisessä työ/kirjastohuoneessa, ei olohuoneessa.
Tämä. Kirjahylly on työhuoneessa, olohuoneesta löytyy puinen antiikkinen astiavitriini.
Puisen antiikkisen astiavitriinin paikka on tietysti ruokailuhuoneessa. Vain junteilla on yhdistetty olohuone-ruokailutila-keittiöseinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti. '
Voi hyvinkin olla kirjahyllyjä, mutta ne on siirretty takkahuoneeseen tai ovat erillisessä työ/kirjastohuoneessa, ei olohuoneessa.
Tämä. Kirjahylly on työhuoneessa, olohuoneesta löytyy puinen antiikkinen astiavitriini.
Puisen antiikkisen astiavitriinin paikka on tietysti ruokailuhuoneessa. Vain junteilla on yhdistetty olohuone-ruokailutila-keittiöseinä.
Mutta hienon ihmisen tunnistaa siitä, että hän kutsuu toisia junteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan asunut yksiössä, koska meillä on tämä vanha perintötalo. Eikös niin, että köyhät lähinnä asuvat yksiöissä?
No ei ehkä välttämättä köyhät, mutta erilaiset arvot omaavat ihmiset. Eli ei yksiö eikä kaksiokaan ole keskiluokkainen koti. Kaksio voi olla joissakin tapauksissa kakkosasuntona. Mutta keskiluokkaisessa kodissa on kyllä vähintään kolme huonetta, tai enemmän. Eli ainakin olohuone, makuuhuone ja työhuone erikseen.
Meillä on 7 h, keittiö ja 2 kylpytilat, pyykinpesuhuone ja olemme "luokattomia".
Jokainen kuuluu johonkin yhteiskuntaluokkaan, siitä siitä tai ei.
Palstalta opittua, mikäli soveltuva kulttuurinen pääoma (esimerkiksi Marimekon navettakaapu) puuttuu, on automaattisesti alaluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Marimekko, Iittala. Muualta kopioidut valinnat, ei omaa makua.
Mulla ei ole kumpaakaan, mutta miksi juuri nämä merkit kodin tavaroiden joukossa osoittavat, että ei ole omaa makua? Miksei esim Pip tai Röhrstrand herätä samaa tuomiointoa?
Mulla on Vantaalla iso yksiö ja asun tässä mieluummin kuin isossa talossa. Mahdun loistavasti ja vastike on pieni. Jää rahaa muihin asioihin.
Alue on tosi kivaa ja on lyhyt matka lentokentälle, reissaan työssä ja vapaa-ajalla jonkun verran. Ei oo tullut mieleen, että olisin jotenkin köyhä, koska asunnossani on vain yksi huone (saunan, parvekkeen, kylppärin ja vaatehuoneen lisäksi).
Näkökulma se on tuokin.
Me olemme ylempää keskiluokkaa. Sisustus on Ikeaa ja muiden vanhaa. Johtunee paljolti siitä, että kumpaakaan meistä ei kiinnosta sisustus. Vain tyttären huone on sisustettu ajatuksella, kun tytär teki sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vtun köyhät täällä piipertää maaseutu ruppanoineen takkahuoneista.. homehtuvat läävät käsissään.
Ja taas se iski, suomalaisten perisynti: kateus 😀
Miksi joku kaupunkilainen olisi kateellinen maaseutuasukille? Jostain takkahuoneestako? Sillä kaupungissa suvalla taitaa kuitenkin olla varaa ostaa halutessaan maaseudulla vaikka kuinka monen takkahuoneen omakotitalo, jos hän sinne maaseudulle haluaisi muuttaa
Aika monella kaupunkilaisella on se takkahuone. Meiltä menee junalla 20min Helsingin keskustaan ja asunnosta löytyy mm. takkahuone ja erillinen työhuone, jossa teen etätöitä ja jossa mahdolliset vieraat nukkuvat ollessaan kylässä.
Terkkuja sinne työväenluokkaan tai luokkakiipijöille, kun on noin kova tarve todistaa, että ahdas kaksio kaupungissa on parempaa kuin mikään muu.
Lexington tyynyt, peitot ym missä jokaisessa tavara huutaa LEXINGTON!!!
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin, että joku asuu yksiössä, vaikka olisi rahaa asua myös kaksiossa tai isommassa asunnossa? Ymmärrän, että opiskeluaikana tilapäisesti, mutta silloin syynä on yleensä juuri että rahaa on vähän.
Helsingissä yksiö voi maksaa 400000 e joillakin alueilla/taloissa. Monille se on kallis ja joillekkin halpa.
Tuokin on valinta.
Itse asumme meren läheisyydessä 35km Kampista omakotitalossa samalla rahalla.
Mikään ei saisi vaihtamaan tätä yksiöön stadissa!
ex paljasjalkainen
Minkäslainen lautavajakalastajamökki on kyseessä, johan ihan tavallinen uusi 130m2 okt kehyskunnassa maksaa sen 400 tonnia.
Kaikki mikä on muodissa milläkin hetkellä instagrammin ns parempiosaisten somevaikuttajien keskuudessa. Niitä sitten kopioidaan urakalla ja ollaan olevinaan uniikkeja. Toki on niitäkin keskiluokkaisia, jotka eivät tällaisista asioista tai materiasta välitä vaan sisustavat miten huvittaa tai jättävät sisustamatta.
Duunari ei juuri kirjaa ole aukaissut. Lukeminen ei kuulu paheisiin. Mitäpä sillä kirjahyllylläkään tekee? Sotkan sohva ja Ikean valaisimet sekä Salatut elämät. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekko, Iittala. Muualta kopioidut valinnat, ei omaa makua.
Mulla ei ole kumpaakaan, mutta miksi juuri nämä merkit kodin tavaroiden joukossa osoittavat, että ei ole omaa makua? Miksei esim Pip tai Röhrstrand herätä samaa tuomiointoa?
Noita muita nimiä eivät tunnista. T. Sivusta.
Nykyään Artekia on joka duunarin ja työttömän kodissa.
Onko työttömillä varaa ostaa Artek tuotteita? Itslläni vakituinen työpaikka ja ostin alesta Vepsäläiseltä Artekin työtuoleja, hinta yhdellä tuolilla noin 500 euroa.
Suomessa ei ole luokkayhteiskuntaa, onneksi
Vierailija kirjoitti:
Duunari ei juuri kirjaa ole aukaissut. Lukeminen ei kuulu paheisiin. Mitäpä sillä kirjahyllylläkään tekee? Sotkan sohva ja Ikean valaisimet sekä Salatut elämät. Siinäpä se.
Itse ainakin olen useamman vaikka ihan duunari eli pakkansaaja olen. T. Sis. Tautien erik. Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen useamman vaikka ihan duunari eli pakkansaaja olen. T. Sis. Tautien erik. Lääkäri
Sisätautien erikoislääkäri ei ole duunari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisätautien erikoislääkäri ei ole duunari.
Kaikki palkansaajat ovat duunareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole enää kirjahyllyjä, kirjat luetaan tabletilta tai lukulaitteelta. Meillä kirjat ovat kaapeissa suojassa pölyltä, eivät esillä. Kirjastoa käytetään myös ahkerasti.
Keskiluokkaisilla on yleensä varaa tai ainakin halua tukea kirjailijoita ostamalla myös fyysisiä kirjoja.
Lukeminen on lempiharrastukseni ja ostan kirjoja yhtenään ja useampia kerralla. Kaikki kirjat ovat lasiovillisissa kirjahyllyissä.
Itsekin luen paljon ja koko ajan mutta silti en omista kirjahyllyä tai kirjoja vaan luen e-kirjoina. Eli ei kerro yhtään mitään lukemisesta.
Onko siis niin, että joku asuu yksiössä, vaikka olisi rahaa asua myös kaksiossa tai isommassa asunnossa? Ymmärrän, että opiskeluaikana tilapäisesti, mutta silloin syynä on yleensä juuri että rahaa on vähän.
Helsingissä yksiö voi maksaa 400000 e joillakin alueilla/taloissa. Monille se on kallis ja joillekkin halpa.
Tuokin on valinta.
Itse asumme meren läheisyydessä 35km Kampista omakotitalossa samalla rahalla.
Mikään ei saisi vaihtamaan tätä yksiöön stadissa!
ex paljasjalkainen