Nuori ei saanut asumistukea vaikka nettotulo 840 ja vuokra 485
Kyseessä 20-vuotias joten en voi Kelalta tarkistaa että onko tosiaan niin?
Aloittanut oppisopimuskoulutuksen lokakuussa, sitä ennen oli toki töissä. Oppisopimuksesta aletaan maksaa palkkaa helmikuussa, ok. Mutta voiko tosiaan olla noin että loka-tammikuu ei mitään tukea ??? Eihän tietenkään pärjää vaan olen maksanut vuokrasta osan joka kuukausi jotta saisi syötyä ja muutkin laskut maksettua. Mutta en voi kun kummastella että menikö tämä nyt oikein kuitenkaan..Onko tämä nyt esimerkki uuden asumistuen julmuudesta ? Onneksi pian helpottaa mutta paha mieli heidän osalta joille tämä ei ole näin tilapäistä.. ja onneksi itselläni talous kunnossa jotta voin lastani auttaa !
Kommentit (119)
höh käytä yleistä laskuria, kunta, ym tiedot sinne niin saat arvion
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö hän saa opintotukea?
Kyllä jotain työvoimapoliittista koulutusrahaa noin 1000 brutto ja 840 netto. Tosiaan 4 kk nyt tuolla 840 sitten helpottaa. Liekö kokonaisuuteen sitten huomioitu että pian helpottaa ?
Ap
Jos sinulla on varaa, niin tietenkin autat maailmaan saattamaasi perillistä!
Mihin Apn pikku kullannuppu tarvitsee autoa? Eikö opiskelija osaa käyttää julkisia? Ei minulla nuorena opiskelijana ollut autoa käytössä. Hyvin pääsin kulkemaan julkisilla.
Veroprosentti niin lähelle nollaa kuin mahdollista, ois mun eka neuvo.
Ketjussa aika monta ajatuskyvyiltään rajoittunutta. Auto on monessa paikkaa välttämättömyys. Vuokrasta päätellen nyt ei olla Helsingissä. Eikä ne julkiset sielläkään ilmaisia ole. Ja muualla niitä ei välttämättä ole ollenkaan. Oppisopimuksella tehdään ihan töitä, joten työttömän ruokailuun verrattuna todennäköisesti energiaa tarvitsee enemmän. Tässä on ilmeisesti kyse hetkellisesti tällaisesta tilanteesta, joten myöskään täydellinen muutos koko elämiseen ei liene järkevää (kuntosali pois,auto pois, ja mitä kaikkea nyt on kritisoitu).
Vinkkinä vielä, että uusi asuntotukihakemus, jos tilanne on edellisen jälkeen muuttunut. Soviteltua päivärahaa saako vielä? Hakemus sisään, jos tätä ei nyt kokonaan viety nykyhallituksen voimin. Ja toimeentulotukihakemus myös sisään.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne itsellä. Auto pakollinen oppisopimuspaikka 30km yhteen suuntaan. Ei julkisia tai kimppakyyti mahdollisuutta.
Olen miettinyt lopettamista jos auto hajoaa. En saa korjattua.
Ei luottotietoja, kiitos exän.
Uudelleen kouluttaminen kyseessä, vanhaa ei kroppa enää kestä.
Oispa noin ihana äiti. Omalla olis varaa auttaa mutta en edes kysy. Saa etsiä päivän naurunsa muualta. Ei ole auttanut millään tavalla sen jälkeen kun kotoolta 16 v lähdin.
Olin asunnotonkin kun erosin exästä. En vaan jaksanut enää ottaa turpaan. Työpaikka meni siinä rytäkässä kun ex hajotti auton etten pääsisi lähtemään. En päässyt sitä sillosta 80km millään.
No, ei siinä itku auttanut. Mutta melko turhalta on elämä tuntunut. Ei tälläsessä rämpimisessä ole järkeä kun aina uusi ojan pohja kuitenkin edessä.
Otan oasaa. Sinä kuulostat siltä, että todella tarvitsisit jotain yhteiskunnan tukia. Eivät nämä varakkaitten äitien jälkeläiset, joita oma perhekin voi auttaa.
Edellinen lisää, että turhaan änisette miten opiskellessa piti käydä töissä. Ap:n lapsi käy töissä, sitä oppisopimus on. Ja jos luulette, että lisätöitä löytyy tuosta vaan, niin väärin luulette. Ei niitä nykyään ole. Ei vaan ole. Ja tiedoksi vaan, että ne vähenee vaan, joten kohta saattaa vittuilijat itse ihmetellä tilannetta, kun omat työt on loppu ja ne tuet ei olekaan mitenkään ihmeelliset.
Vierailija kirjoitti:
Siitä päätökseltähän se selviää, mihin päätös perustuu. Eli pojalle päätös käteen ja siitä tavaamaan.
Tiktok-tanssia ei valitettavasti ole, eli pitää käyttää tarkkaavaisuutta yli 10 sekunnin ajan.
Toi on kyllä totta.
Kai se lapsi voi vanhemmalleen sen päätöksen näyttää,ettei tarvitse täältä kysyä.
Laskin ihan huvikseen noilla aloituksen tiedoilla ja kotikunnaksi laitoin Tampereen. Asumistukea saisi 229e. Voit aloittaja itse tarkistaa tilanteen laskurilla teidän kunnan osalta, mutta nyt vaikuttaa siltä ettei poika puhu sinulle ihan totta. Pyydä nähtäväksesi asumistukipäätös ennen kuin annat rahaa niihin kuntosaleihin ja yllätysmenoihin...
Vierailija kirjoitti:
Laskin ihan huvikseen noilla aloituksen tiedoilla ja kotikunnaksi laitoin Tampereen. Asumistukea saisi 229e. Voit aloittaja itse tarkistaa tilanteen laskurilla teidän kunnan osalta, mutta nyt vaikuttaa siltä ettei poika puhu sinulle ihan totta. Pyydä nähtäväksesi asumistukipäätös ennen kuin annat rahaa niihin kuntosaleihin ja yllätysmenoihin...
Tämä. Nyt apinaa koijataan.
Näissä Kelan laskelmissa tapahtuu myös virheitä. Juosten kusten tehtyjä. Kokeilevat myös kepillä jäätä. Jos joku ei osaa laskea omia etuuksia mitä lain mukaan hänen kuuluu saada. Ehkä bonareita tupsahtaa työntekijän tilille, kun tekee paljon ylijäämä isiä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki lasketaan bruttotuloista.
Ja tammikuussa tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Asumistuki lasketaan bruttotuloista eli verot mukana.
Tossa on nettotulo 840 ja asumistuki lasketaan bruttotuloista missä on verot mukana.
Asumistukea ei saa, jos äiti maksaa vuokran. Näin se ennenkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö hän saa opintotukea?
Arvon kaffe & bulla! Oppisopimus koulutuksessa maksetaan palkkaa joka nousee koulutuksen edetessä. Mitä luultavammin siinä syy, ja osoitus siitä kun asumistukia leikataan, niin ei osata ottaa kaikkia seikkoja huomioon...toki sekin on sanottava että kyllä tuolla erotus rahalla pitäis toimeenkin tulla, eikä mutsin tarttis jeesailla. Ehkä pitäis miettiä mihin ne loput fyffet häviää...
Point..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja pärjään pienemmillä nettotuloilla. Kyllä pitäisi riittää.
No aika fakiiri pitää olla että kympillä pärjää päivän.
Ruoka, bensa, auton vakuutus, vesi, netti, puhelin, sähkö, kuntosali ja yllätysmenot maksettava nuorella 300 eurosta. Ei riitä
Ap
Kuntosali poikki. Auto myyntiin. Yllätysmenoja ei 20 vuotiaalla ole. Baarit, reissut, festarit ei kuulu niihin.
Halvempi asuminen hakuun. Esim. Kimppakämppä tai muuttaa takaisin kotiin kunnes valmistuu.
Äiti, pyydä lapselta se päätös ja tarkistakaa se yhdessä. Tarkistakaa Kelan sivulta yleisen asumistuen laskurilla miten paljon asumistukea saisi. Laskin itse suunnilleen (koska ei ole teidän tietoja), mutta näytti että ehkä jopa 255 euroa kuuluisi lapsellesi asumistukea.
Ongelma voi olla, että oppisopimuskoulutuksesta ei ole lähtenyt päätösta Kelaan.
Tai lapsi täyttänyt tiedot väärin hakemukseen. Laittoiko vuokrakuitit Kelaan? Ja muut mahdolliset liitteet? Tai sitten hänellä on omaisuutta liikaa (rahaa tilillä tai rahastoissa yms.), koska nekin otetaan nyt huomioon.
Joku mainitsi veroprosentin. Kannattaa todellakin laskea itse koko vuoden oletetut tulot ja hankkia verokortti sen mukaan ja pyytää että lähettävät Kelaan. (ja pitää muistaa korjata tietoja heti kun ne muuttuvat, ettei tule korkeampi veroprossa loppuvuodeksi.)
Opeta nämä asiat lapsellesi, muuten ei tule toimeen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki lasketaan bruttotuloista.
Ja tammikuussa tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Tiedän.
Laitoin laskuriin tuloiksi 1000e/kk.
Kelan sivuilta löytyy asumistukilaskuri.
Jos asuntoon menee puolet tuloista, niin halvempiakin ehkä löytyy, esimerkiksi soluasunto saattaa löytyä huokeammin.
Onko auto välttämättömyys? Kuntosali tuskin on ihmisoikeus, senkun vaan lähtee lenkille ja ostaa käsipainot kotiin. Opiskelijoille on usein myös tarjolla edullisia liikuntavaihtoehtoja, joiden kk-hinnat ovat edullisempia. Ei ole pakko päästä trendikkäimpään paikkaan selfieitä napsimaan.
Ruokaa saa edullisesti, kun itse tekee. Hävikkikoreja koluamalla saattaa saada vähän extraa. Opiskeluaikana itse söin kaurapuuroa omenahillolla, hemapaa tai sekavihanneksia, tomaattimurskaa, papuja, linssejä ja edullisia juureksia kuten perunaa, porkkanaa ja sipulia. Leipää saa suhte edullisesti. Ei ole pakko ostaa kalleimpia eineksiä. On itseasiassa hyvä opetella taloudenpitoa ja nähdä mitä mikäkin asia maksaa. Etnisistä kaupoista saa myös monia "luksustuotteita" huokeaan hintaan, riisit, kasvikset, sienet ja lihat ovat erittäin kilpailukykyisissä hinnoissa esim. aasialaismarketeissa.
Eihän se opiskeluaika mitään juhlaa ole, mutta kyllä sen 2-3 vuotta kestää ihan hyvin, viikonloppu- ja iltatöitä kannattaa tehdä, samoin kesätyö tuo talveksi säästöjä.