Nuori ei saanut asumistukea vaikka nettotulo 840 ja vuokra 485
Kyseessä 20-vuotias joten en voi Kelalta tarkistaa että onko tosiaan niin?
Aloittanut oppisopimuskoulutuksen lokakuussa, sitä ennen oli toki töissä. Oppisopimuksesta aletaan maksaa palkkaa helmikuussa, ok. Mutta voiko tosiaan olla noin että loka-tammikuu ei mitään tukea ??? Eihän tietenkään pärjää vaan olen maksanut vuokrasta osan joka kuukausi jotta saisi syötyä ja muutkin laskut maksettua. Mutta en voi kun kummastella että menikö tämä nyt oikein kuitenkaan..Onko tämä nyt esimerkki uuden asumistuen julmuudesta ? Onneksi pian helpottaa mutta paha mieli heidän osalta joille tämä ei ole näin tilapäistä.. ja onneksi itselläni talous kunnossa jotta voin lastani auttaa !
Kommentit (119)
Asumistuki lasketaan bruttotulosta.
Kehitysmaissa ihmisiä kuolee ruoanpuutteeseen ja veden puutteeseen. Suomessa itketään kun yhteiskunnan antamat rahat eivä riitä kuntosaliin ja juhlimiseen.
Vähän ohis , mutta me olemme 21v opiskelijatyttäremme kaa sopineet näin : Hänen isänsä eli mieheni osti auton hänelle heti kun täytti 18 v , me maksamme auton vakuutuksen, katsastukset, huollot jne. Mutta bensat tyttö maksaa ite, sanottiin suoraan että bensarahaa meiltä et tule saamaan, bensat pitää aina maksaa ite, omilla rahoilla. Tyttärelle on auto aikas välttämätön, 3 vuotta oma auto on nyt ollut. Ja viimeksi tänään kiitti meitä tuosta meidän tavasta, kasvatustahan tämäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti 50 e kuussa ruokiin
Haluaisitko laittaa esimerkin, miten noin 10€:lla saa viikon ruuat? Minua ja varmasti montaa muutakin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja pärjään pienemmillä nettotuloilla. Kyllä pitäisi riittää.
No aika fakiiri pitää olla että kympillä pärjää päivän.
Ruoka, bensa, auton vakuutus, vesi, netti, puhelin, sähkö, kuntosali ja yllätysmenot maksettava nuorella 300 eurosta. Ei riitä
Ap
Tietenkin pärjää jos haluaa. 300e on monen pienituloisen, eläkeläisen ja työttömän kuukausibudjetti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän tuolla summalla vuokran maksaan. Aina ennenkin on opiskelija joutunut kesätöistä keräämään säästöjä että pärjää loput vuodesta. Miksi tämä nykynuorille ihan ylitsepääsemätöntä että itsekin pitää vähän töitä tehdä eikä yhteiskunta voi kaikkea maksaa?
Kaikki eivät saa kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja pärjään pienemmillä nettotuloilla. Kyllä pitäisi riittää.
No aika fakiiri pitää olla että kympillä pärjää päivän.
Ruoka, bensa, auton vakuutus, vesi, netti, puhelin, sähkö, kuntosali ja yllätysmenot maksettava nuorella 300 eurosta. Ei riitä
Ap
Melko luksuselämää. Auto, bensa, vakuutus, kuntosali ja yllätysmenot. Itse kun opiskelin, oli ruokaan noin 50 markkaa kk. Makaroni, hemapa, tonnikala, ananas ja rahka olivat melko tuttuja ruoka-aineita. En kuollut nälkään. Asumistukia ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Siitä päätökseltähän se selviää, mihin päätös perustuu. Eli pojalle päätös käteen ja siitä tavaamaan.
Tiktok-tanssia ei valitettavasti ole, eli pitää käyttää tarkkaavaisuutta yli 10 sekunnin ajan.
Suurella osalla nykynuorista ja varmaan nuorista aikuisistakin on niin huono lukutaito ja/tai luetun ymmärtämisen taito, ettei heillä ole toivoakaan ymmärtää tuollaista viranomaisen päätöstä ja siinä olevia perusteita. Saati että osaisivat etsiä Finlexistä kyseiset lainkohdat ja katsoa, mitä niissä sanotaan. Tai jos löytävätkin nuo, niin eivät ymmärrä tekstiä.
Heikko lukutaito vaikeuttaa niin monella tapaa elämää, ettei sitä pysty edes ymmärtämään. Nämä eivät selviä edes käyttöohjeiden lukemisesta.
Ap, voit pyytää lapseltasi valtuuksia Kela-asiointiin. Pyydä valtuuksia Suomi.fi-palvelussa ja sitten neuvot lapsesi sinne myöntämään sinulle ne valtuudet. Sitten pääset itse lukemaan sen päätöksen ja perustelut.
Ja kun olet valtuuksia pyytämässä, niin ota ne samalla vaivalla Vero.fi -palveluun. Niin voit kytätä, milloin lasta pitää patistaa esitäytetyn veroilmoituksen tarkistamiseen ja tarvittaessa auttaa häntä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, voit pyytää lapseltasi valtuuksia Kela-asiointiin. Pyydä valtuuksia Suomi.fi-palvelussa ja sitten neuvot lapsesi sinne myöntämään sinulle ne valtuudet. Sitten pääset itse lukemaan sen päätöksen ja perustelut.
Ja kun olet valtuuksia pyytämässä, niin ota ne samalla vaivalla Vero.fi -palveluun. Niin voit kytätä, milloin lasta pitää patistaa esitäytetyn veroilmoituksen tarkistamiseen ja tarvittaessa auttaa häntä siinä.
Tai sitten voi ihan vaan opettaa sille 20-vuotiaalle hiukan itsenäisyyttä, vastuunottoa ja sitä että ottaa itse asioistaan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä päätökseltähän se selviää, mihin päätös perustuu. Eli pojalle päätös käteen ja siitä tavaamaan.
Tiktok-tanssia ei valitettavasti ole, eli pitää käyttää tarkkaavaisuutta yli 10 sekunnin ajan.
Suurella osalla nykynuorista ja varmaan nuorista aikuisistakin on niin huono lukutaito ja/tai luetun ymmärtämisen taito, ettei heillä ole toivoakaan ymmärtää tuollaista viranomaisen päätöstä ja siinä olevia perusteita. Saati että osaisivat etsiä Finlexistä kyseiset lainkohdat ja katsoa, mitä niissä sanotaan. Tai jos löytävätkin nuo, niin eivät ymmärrä tekstiä.
Heikko lukutaito vaikeuttaa niin monella tapaa elämää, ettei sitä pysty edes ymmärtämään. Nämä eivät selviä edes käyttöohjeiden lukemisesta.
Tuollaisten ihmisten on sitten ihan turha etsiä mitään lainkohtia. Lukee ne päätöksen perustelut. Ja laskelman. Ihan oikeasti: ei nuokaan ole millään hieroglyfeillä kirjoitettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti 50 e kuussa ruokiin
Haluaisitko laittaa esimerkin, miten noin 10€:lla saa viikon ruuat? Minua ja varmasti montaa muutakin kiinnostaa.
Neljä pakettia kaurahiutelita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi ihan vaan opettaa sille 20-vuotiaalle hiukan itsenäisyyttä, vastuunottoa ja sitä että ottaa itse asioistaan selvää.
Nämä asiat olisi tietenkin pitänyt opettaa hänelle jo aiemmin. Jos ei 20 vuotias pärjää noissa, niin kyllä siinä on vanhemmissakin vikaa. Nyt on hyvä aika paikata kasvatuksen laiminlyönnit. Ja vaikka tavoitteena on saada lapsi selviämään näistä itse, niin on helpompi neuvoa oikeaan suuntaan, kun pääsee itse näkemään mitä päätöksissä ja lomakkeissa sun muissa lukee.
Toki monet aikuisetkin ovat verotuksesta aivan pihalla eivätkä ymmärrä edes miten verovähennykset toimivat. Moni ei ymmärrä palkkakuittiaan sen vertaa, että pystyisi tarkistamaan, että palkka on laskettu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalle myönnetään nykyään vain asumislisää, ei asumistukea. Ja koska oppisopimustyöpaikasta maksetaan palkkaa, palkkatulot tietenkin vaikuttaa siihen, paljonko sitä lisää saa, vai saako lainkaan.
Jos ei saa asumislisää, sitten hakemaan toimeentulotukea, jos ei pärjää.
Asian tänne tuominen ei mitään muuta. Hallitus nämä asiat on päättänyt.
Eiks muutoksen pitänyt tulla voimaan vasta 1. elokuuta?
Mitä jos avustaisit sitä lastasi vaikka 150 eurolla kuussa. Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää sun lasta.
T. Äiti itsekin
Jos tulot ovat pienet niin täytyy kokeilla anoa sitä toimeentulotukea.
Liitteeksi käy lisäksi ainakin sähkölasku, hammaslääkärilasku, jotkin vakuutuslaskut ym.
Kannattaa kysyä Kelasta lisää! Älä suotta maksa koko ajan hänen laskuja tai ruokia, ainakaan niin paljon jos olisi mahdollista saada toimeentulotukea pienten tulojensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelee ja asuu Suomessa, voi yleensä saada yleistä asumistukea Kelan sivujen mukaan.
Voi, mutta oppisopimuksella opiskeleva saa palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos avustaisit sitä lastasi vaikka 150 eurolla kuussa. Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää sun lasta.
T. Äiti itsekin
Kannattaa hakea asumistukea sekä lisäksi toimeentulotukea ja jos niitä ei saa niin on hienoa että omaa lasta autetaan taloudellisesti. Samat oikeudet kaikille. T. Äiti täälläkin
Sama tilanne itsellä. Auto pakollinen oppisopimuspaikka 30km yhteen suuntaan. Ei julkisia tai kimppakyyti mahdollisuutta.
Olen miettinyt lopettamista jos auto hajoaa. En saa korjattua.
Ei luottotietoja, kiitos exän.
Uudelleen kouluttaminen kyseessä, vanhaa ei kroppa enää kestä.
Oispa noin ihana äiti. Omalla olis varaa auttaa mutta en edes kysy. Saa etsiä päivän naurunsa muualta. Ei ole auttanut millään tavalla sen jälkeen kun kotoolta 16 v lähdin.
Olin asunnotonkin kun erosin exästä. En vaan jaksanut enää ottaa turpaan. Työpaikka meni siinä rytäkässä kun ex hajotti auton etten pääsisi lähtemään. En päässyt sitä sillosta 80km millään.
No, ei siinä itku auttanut. Mutta melko turhalta on elämä tuntunut. Ei tälläsessä rämpimisessä ole järkeä kun aina uusi ojan pohja kuitenkin edessä.
Onko tullut lomarahaa jne. Edellisen työn takia.
Maksettu vaikka lokakuussa.