Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei saanut asumistukea vaikka nettotulo 840 ja vuokra 485

Vierailija
02.02.2025 |

Kyseessä 20-vuotias joten en voi Kelalta tarkistaa että onko tosiaan niin?

Aloittanut oppisopimuskoulutuksen lokakuussa, sitä ennen oli toki töissä. Oppisopimuksesta aletaan maksaa palkkaa helmikuussa, ok. Mutta voiko tosiaan olla noin että loka-tammikuu ei mitään tukea ??? Eihän tietenkään pärjää vaan olen maksanut vuokrasta osan joka kuukausi jotta saisi syötyä ja muutkin laskut maksettua. Mutta en voi kun kummastella että menikö tämä nyt oikein kuitenkaan..Onko tämä nyt esimerkki uuden asumistuen julmuudesta ? Onneksi pian helpottaa mutta paha mieli heidän osalta joille tämä ei ole näin tilapäistä.. ja onneksi itselläni talous kunnossa jotta voin lastani auttaa !

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mutsi jeesaa ja laittaa tilille rahaa  ei saa ttta. 

Vierailija
22/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja pärjään pienemmillä nettotuloilla. Kyllä pitäisi riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan 200, silti jää vielä 155 euroa. Kyllähän tuolla elää.

Vierailija
24/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi aikoinaan niin että opintoihin kuuluvsn työharjoittelun palkka meni 50 euroa yli jonkun rajan enkä ollut oikeutettu opintotukeen ja asumislisään. Koko palkka meni vuokraan ja muuhun ei rahaa jäänytkään. Piti mennä pyytämään palkan alennusta, että pystyin ostamaan ruokaakin.

Vierailija
25/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotias on aikuinen eikä nuori.

Vierailija
26/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela laskee useimmat tuet bruttotuloista, eikä nettotuloista.

Vierailija
27/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran jlk jää jäljelle 355€..eikö nuori pärjää tuolla summalla? Tekee noin 12€/pvä. Miksei ota opintolainaa..

Toki jos on tottunut tilaamaan ruokaa Voltin kautta, juhlimaan ja syömään herkkuja niin silloin ei riitä. Ei. Menot putää suhteuttaa tuloihin. Moni pienituloinen joutuu elämään tuollaisella summalla ja ei ole äitiä auttamassa.

Vierailija
28/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-vuotias on aikuinen eikä nuori.

20-vuotias on täysi-ikäinen lain edessä, mutta yleensä tuon ikäistä pidetään vielä teini-ikäisenä. Ja jos katsotaan aivojen kehitystä, ikä voi jopa tuosta nousta, milloin katsotaan kypsäksi aikuiseksi.

Vierailija
29/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokran jlk jää jäljelle 355€..eikö nuori pärjää tuolla summalla? Tekee noin 12€/pvä. Miksei ota opintolainaa..

Toki jos on tottunut tilaamaan ruokaa Voltin kautta, juhlimaan ja syömään herkkuja niin silloin ei riitä. Ei. Menot putää suhteuttaa tuloihin. Moni pienituloinen joutuu elämään tuollaisella summalla ja ei ole äitiä auttamassa.

Mene nyt ttuun Voltteinesi. Voltissa ei myydä edes ruokaa.

Vierailija
30/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppisopimuskoulutuksessa ei saa opintolainaa. 

Vierailija
31/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä päätökseltähän se selviää, mihin päätös perustuu. Eli pojalle päätös käteen ja siitä tavaamaan.

Tiktok-tanssia ei valitettavasti ole, eli pitää käyttää tarkkaavaisuutta yli 10 sekunnin ajan.

Siinä sitä sitten meneekin kaikki aika, kun Kelan selityksiä tavaa. Minulle ei ole edelleenkään selvinnyt, millä laskutoimituksella Kela maksaa nykyään työmarkkinatuen. Vaikka miten laskisin itse, aina tulee eri summa kuin päätöksessä on. Jos ei muuta niin pari euroa.

Vierailija
32/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika fakiiri pitää olla että kympillä pärjää päivän.

Ruoka, bensa, auton vakuutus, vesi, netti, puhelin, sähkö, kuntosali ja yllätysmenot maksettava nuorella 300 eurosta. Ei riitä

Ap

Vierailija
33/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran jälkeen jää yli 355 e. Eikös sillä juuri ja juuri pärjää ihan ok? Karkeasti 50 e kuussa ruokiin, jää 155 e. Vakuutus lienee aika pieni, kulkeminen, puhelin, hygienia pitäisi lahtua tuohon 155 euroon. Ymmärrä, jos on jotain satojen eurojen lääkekuluja, mutta muuten pitäisi olla ok tilanne, ei nälänhätää. Säästöön ei tietty jää, mutta ei väliaikaisesta tilanteesta kuulukaan.

Vierailija
34/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka, bensa, auton vakuutus, vesi, netti, puhelin, sähkö, kuntosali ja yllätysmenot maksettava nuorella 300 eurosta. Ei riitä

Ap

Elintapoja voisi tarkastella. Itse jättäisin ainakin kuntisalin pois. Netti: riitäisikö netti puhelimen kautta? Ruoka voisi olla ehkä halvempaa. En nyt tarkoita tätä pahalla, vaan ihan kehitysehdotuksina. 

Kun itse olin opiskelija pitkään, ei tullut mieleenkään ottaa mitään maksullisia kuntosalipalveluita saati edes ostella suklaata tms. herkkuja. Noiden tukien tarkoitus on tarjota ihmiselle välttämätön toimeentulo. Välttämätön, ei välttämätön toimeentulo plus mukavuudet päälle. Nykyäänkään keskituloisena en laita kuntosaleihin rahaa, vaan kuntoilen kotona. Jollain kahvakuulallakin pääsee pitkälle.

Vierailija
35/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheistä oppii. Ei kannata kertoa kelalle etukäteen että on saanut oppisopimuspaikan, sama juttu työpaikan kanssa. Kertoo vasta sitten kun asia on totta.

Vierailija
36/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarkalleen tuossa ap  on sinusta  siis  pielessä ?  Ite on nyt ihan pointtiasi ymmärtänyt , 

Vierailija
37/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Auton, bensat ja kuntosalin voi tuosta heivata heti. Muu nyt voidaan katsoa nykypäivänä jokseenkin välttämättömäksi.

Vierailija
38/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa oikeisto Suomeen, kannattiko äänestää kokoomusta?

Vierailija
39/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, pitäisi tajuta että asiat maksaa. Ei ole yhteiskunnan asia elättää

Vierailija
40/119 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarkalleen tuossa ap  on sinusta  siis  pielessä ?  Ite on nyt ihan pointtiasi ymmärtänyt , 

Sama ajatus tuli.  Ap on sitä mieltä että yhteiskunnan pitää maksaa kuntosalit sun muut..?  .mutta ei hätää jos yhteiskunta ei maksakaan,  ap:lla on rahaa,  niin hän sitten maksaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan