Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen F35 hävittäjähankinnat ovat suuri virhe?

Vierailija
01.02.2025 |

Äskettäin USA:ssa putosi yksi F35, tuhoutuen liekkimeressä, ja Youtubevideossa mainittiin sen koneen (tuhoutumisen) hinnan olleen n. 81 miljoona taalaa.

Vaikuttaa siltä että Suomen tilaamien koneiden hinta taitaa nousta vielä suuremmaksi jos koneita tilataan 64 ja lasku on 7-10 miljardia, kuten pikaisen googletuksen perusteella näyttäisi olevan, (korjatkaa jos tieto on väärä), jolloin yhden koneen hinta olisi väistämättä yhdeksännumeroinen.

Nykysodankäynnissä kuitenkin droonit, ja etenkin tulevaisuudessa nimenomaan kaikki muutkin miehittämättömät lentotaisteluvälineet tulevat todennäköisesti olemaan ratkaisevassa roolissa, ei miehitetyt perinteiset hävittäjätlentokoneet joiden lentäjien kouluttaminenkin on pitkä ja vaativa prosessi.

Noiden järjettömän hintaisten, käytännössä varsin helposti tuhottavien ja tuhoutuvien muutaman kymmenen hävittäjän hinnalla (yli 7000 000 000 eurollla) olisi saatu hankittua satoja tuhansia tai jopa miljoona droonia tai esim. aivan järjetön määrä tykistön ammuksia tai ohjuksia tai ohjusjärjestelmiä. Miettikääpä sitä.

Esim. Ukrainan sodassa hävittäjäkoneiden merkitys näyttää olevan varsin vähäinen mm. droonien, tykistön, ohjusten jne. merkitykseen verrattuna.

 

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

n .1.20.30 eli jos ois tiedetty aiemmin droonien kyvyt valinta olisi toinen määrältään tai tyypiltään

Vierailija
122/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

F-35 saattaa olla virhe, mutta poliittisista syistä. Emme voi luottaa siihen, että amerikkalaista korkean teknologian aseistusta voidaan käyttää Venäjää vastaan. Ilman Yhdysvaltojen lupaa, hävittäjäkalusto pysyy maassa, puhumattakaan varaosista ja ampumatarvikkeista.

Edullisempi, yksinkertaisempi ja korpikentille sopivampi Gripen olisi ehkä ollut sopiva. Ei voi mitään, päätökset tehtiin eri maailmanajassa. Nyt vihollisellamme saattaa olla ystävänään entinen liittolaisemme.

Tää on ihan huikeaa tämä suomilampaan alistuminen kohtaloonsa jälleen kerran.  Ei voi mitään, vaikka yhtäkään konetta ei ole vielä edes Suomeen asti saapunut?  Eikö ihan oikeasti voi yhtään mitään?    Ne 64 konetta ihan vaan väkisin lentää Suomeen ja rullailee hangaareihin?  

Vai olisiko niin että Suomi voisi vallan hyvin peruuttaa koko homman ja ostaa koneet luotettavilta EU-toimittajilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä virhe mutta ruotsalaisten lentävät silitysraudat olisi olleet kustannustehokkaampia. Eivät häviä suorituskyvyssä yhtään

Vierailija
124/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. 

Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan. 

Vierailija
125/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Mitäs minä sanoin, vettähän se vaan on

Vierailija
126/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. 

Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan. 

Gripenien mukana olisi tullut tämän hetken paras ilmataisteluohjus Meteor ja kaksi erinomaista tutkakonetta, joista olisi ollut todella iso apu valvonnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä olisi ollut vain muutama. Harva kai tajusi miten monta niitä otetaan..

Vierailija
128/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. 

Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan. 

Ei niillä ole mitään suurta suunnitelmaa. Tuo HX oli kuin lapset karkkikaupassa isin luottokortti taskussa. Haluttiin "kaikista paras", vaikka olisi pitänyt haluta paras Suomelle. Nämä eivät ole sama asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen olisi aika hankkia ydinase jotta voisimme tarvittaessa nukettaa itänaapurin kivikauteen. Venäläiset ovat saatanasta ja niistä on päästävä eroon voimakeinoin. Jokainen kuollut rýssä on hyvä rýssä. Ihmisiä ne eivät ole joten ei tule tunnon tuskia niitten lopettamisesta.

Vierailija
130/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. 

Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan. 

"Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. "

No ei todellakaan ole. Asehankinnat, etenkin nämä isoimmat, on aina poliittisia hankintoja koska niihin sisältyy vahva poliittinen statementti ja riski.  Se riskihän toteutui nyt aika karmealla tavalla.

 

Siksi näitä ei saa jättää vain kenraalien käsiin, vaan kassanvartijoiden ja poliitikkojen tulee pitää homma näpeissään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen olisi aika hankkia ydinase jotta voisimme tarvittaessa nukettaa itänaapurin kivikauteen. Venäläiset ovat saatanasta ja niistä on päästävä eroon voimakeinoin. Jokainen kuollut rýssä on hyvä rýssä. Ihmisiä ne eivät ole joten ei tule tunnon tuskia niitten lopettamisesta.

Ruotsi laittoi 70 luvulla ydinohjelmansa koipussiin. Arvaten se voidaan ottaa esiin. Suomen olisi syytä lyöttäytyä kimppaan jotta saadaan oma ydinpelote paskavenäjää vastaan. Pelko on ainoa mitä ne tottelevat.

Vierailija
132/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sit löytäny iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigori kaivamallakaan mitään jutuntynkää X:stä? Varmaan siellä nyt jotakin on, sentään F-35? Jotain salaliitontynkää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. 

Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan. 

"Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. "

No ei todellakaan ole. Asehankinnat, etenkin nämä isoimmat, on aina poliittisia hankintoja koska niihin sisältyy vahva poliittinen statementti ja riski.  Se riskihän toteutui nyt aika karmealla tavalla.

 

Siksi näitä ei saa jättää vain kenraalien käsiin, vaan kassanvartijoiden ja poliitikkojen tulee pitää homma näpeissään.

Ensin sanot että aseisiin liittyy suuri poliittinen riski ja heti perään annat ne poliitikoille päätettäväksi?

Venäjä hyökkäsi ja Suomi joutui talvisotaan koska ministeri Erkko ei suostunut keskustelemaan stalinin ehdotuksista vaikka Mannerheim ja kenraalit olivat neuvottelujen kannalla koska ymmärsivät Suomen tilanteen. Ja samaan perään mentiin jatkosotaan. Yleensä sodat aloittavat poliitikot

Vierailija
134/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin paradoksi, että parhaat aseet ovat niitä, joita ei koskaan tarvitse käyttää. Jos F-35 on niin hyvä, kuin väitetään, sen olemassaolo luo jo pelotevaikutusta, ja korottaa kynnystä hankkiutua sotilaalliseen konfliktiin Suomea ja Natoa vastaan. Toivon todellakin, että sotilaat ovat tässä oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/135 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. 

Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan. 

"Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. "

No ei todellakaan ole. Asehankinnat, etenkin nämä isoimmat, on aina poliittisia hankintoja koska niihin sisältyy vahva poliittinen statementti ja riski.  Se riskihän toteutui nyt aika karmealla tavalla.

 

Siksi näitä ei saa jättää vain kenraalien käsiin, vaan kassanvartijoiden ja poliitikkojen tulee pitää homma näpeissään.

Ensin sanot että aseisiin liittyy suuri poliittinen riski ja heti perään annat ne poliitikoille päätettäväksi?

Venäjä hyökkäsi ja Suomi joutui talvisotaan koska ministeri Erkko ei suostunut keskustelemaan stalinin ehdotuksista vaikka Mannerheim ja kenraalit olivat neuvottelujen kannalla koska ymmärsivät Suomen tilanteen. Ja samaan perään mentiin jatkosotaan. Yleensä sodat aloittavat poliitikot

No tietysti, kenelle muullekaan?  Kenraalit ei päätä maansa politiikasta kuin banaanivaltioissa. Suomessa poliittiset päätökset tekee aina eduskunta ja hallitus, ei armeija. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän