Suomen F35 hävittäjähankinnat ovat suuri virhe?
Äskettäin USA:ssa putosi yksi F35, tuhoutuen liekkimeressä, ja Youtubevideossa mainittiin sen koneen (tuhoutumisen) hinnan olleen n. 81 miljoona taalaa.
Vaikuttaa siltä että Suomen tilaamien koneiden hinta taitaa nousta vielä suuremmaksi jos koneita tilataan 64 ja lasku on 7-10 miljardia, kuten pikaisen googletuksen perusteella näyttäisi olevan, (korjatkaa jos tieto on väärä), jolloin yhden koneen hinta olisi väistämättä yhdeksännumeroinen.
Nykysodankäynnissä kuitenkin droonit, ja etenkin tulevaisuudessa nimenomaan kaikki muutkin miehittämättömät lentotaisteluvälineet tulevat todennäköisesti olemaan ratkaisevassa roolissa, ei miehitetyt perinteiset hävittäjätlentokoneet joiden lentäjien kouluttaminenkin on pitkä ja vaativa prosessi.
Noiden järjettömän hintaisten, käytännössä varsin helposti tuhottavien ja tuhoutuvien muutaman kymmenen hävittäjän hinnalla (yli 7000 000 000 eurollla) olisi saatu hankittua satoja tuhansia tai jopa miljoona droonia tai esim. aivan järjetön määrä tykistön ammuksia tai ohjuksia tai ohjusjärjestelmiä. Miettikääpä sitä.
Esim. Ukrainan sodassa hävittäjäkoneiden merkitys näyttää olevan varsin vähäinen mm. droonien, tykistön, ohjusten jne. merkitykseen verrattuna.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
F-35 saattaa olla virhe, mutta poliittisista syistä. Emme voi luottaa siihen, että amerikkalaista korkean teknologian aseistusta voidaan käyttää Venäjää vastaan. Ilman Yhdysvaltojen lupaa, hävittäjäkalusto pysyy maassa, puhumattakaan varaosista ja ampumatarvikkeista.
Edullisempi, yksinkertaisempi ja korpikentille sopivampi Gripen olisi ehkä ollut sopiva. Ei voi mitään, päätökset tehtiin eri maailmanajassa. Nyt vihollisellamme saattaa olla ystävänään entinen liittolaisemme.
Tää on ihan huikeaa tämä suomilampaan alistuminen kohtaloonsa jälleen kerran. Ei voi mitään, vaikka yhtäkään konetta ei ole vielä edes Suomeen asti saapunut? Eikö ihan oikeasti voi yhtään mitään? Ne 64 konetta ihan vaan väkisin lentää Suomeen ja rullailee hangaareihin?
Vai olisiko niin että Suomi voisi vallan hyvin peruuttaa koko homman ja ostaa koneet luotettavilta EU-toimittajilta.
Ei ehkä virhe mutta ruotsalaisten lentävät silitysraudat olisi olleet kustannustehokkaampia. Eivät häviä suorituskyvyssä yhtään
Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan.
Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan.
-Mitäs minä sanoin, vettähän se vaan on
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan.
Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan.
Gripenien mukana olisi tullut tämän hetken paras ilmataisteluohjus Meteor ja kaksi erinomaista tutkakonetta, joista olisi ollut todella iso apu valvonnassa.
Jos niitä olisi ollut vain muutama. Harva kai tajusi miten monta niitä otetaan..
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan.
Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan.
Ei niillä ole mitään suurta suunnitelmaa. Tuo HX oli kuin lapset karkkikaupassa isin luottokortti taskussa. Haluttiin "kaikista paras", vaikka olisi pitänyt haluta paras Suomelle. Nämä eivät ole sama asia.
Suomen olisi aika hankkia ydinase jotta voisimme tarvittaessa nukettaa itänaapurin kivikauteen. Venäläiset ovat saatanasta ja niistä on päästävä eroon voimakeinoin. Jokainen kuollut rýssä on hyvä rýssä. Ihmisiä ne eivät ole joten ei tule tunnon tuskia niitten lopettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan.
Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan.
"Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. "
No ei todellakaan ole. Asehankinnat, etenkin nämä isoimmat, on aina poliittisia hankintoja koska niihin sisältyy vahva poliittinen statementti ja riski. Se riskihän toteutui nyt aika karmealla tavalla.
Siksi näitä ei saa jättää vain kenraalien käsiin, vaan kassanvartijoiden ja poliitikkojen tulee pitää homma näpeissään.
Vierailija kirjoitti:
Suomen olisi aika hankkia ydinase jotta voisimme tarvittaessa nukettaa itänaapurin kivikauteen. Venäläiset ovat saatanasta ja niistä on päästävä eroon voimakeinoin. Jokainen kuollut rýssä on hyvä rýssä. Ihmisiä ne eivät ole joten ei tule tunnon tuskia niitten lopettamisesta.
Ruotsi laittoi 70 luvulla ydinohjelmansa koipussiin. Arvaten se voidaan ottaa esiin. Suomen olisi syytä lyöttäytyä kimppaan jotta saadaan oma ydinpelote paskavenäjää vastaan. Pelko on ainoa mitä ne tottelevat.
Et sit löytäny iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigori kaivamallakaan mitään jutuntynkää X:stä? Varmaan siellä nyt jotakin on, sentään F-35? Jotain salaliitontynkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan.
Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan.
"Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. "
No ei todellakaan ole. Asehankinnat, etenkin nämä isoimmat, on aina poliittisia hankintoja koska niihin sisältyy vahva poliittinen statementti ja riski. Se riskihän toteutui nyt aika karmealla tavalla.
Siksi näitä ei saa jättää vain kenraalien käsiin, vaan kassanvartijoiden ja poliitikkojen tulee pitää homma näpeissään.
Ensin sanot että aseisiin liittyy suuri poliittinen riski ja heti perään annat ne poliitikoille päätettäväksi?
Venäjä hyökkäsi ja Suomi joutui talvisotaan koska ministeri Erkko ei suostunut keskustelemaan stalinin ehdotuksista vaikka Mannerheim ja kenraalit olivat neuvottelujen kannalla koska ymmärsivät Suomen tilanteen. Ja samaan perään mentiin jatkosotaan. Yleensä sodat aloittavat poliitikot
On tietenkin paradoksi, että parhaat aseet ovat niitä, joita ei koskaan tarvitse käyttää. Jos F-35 on niin hyvä, kuin väitetään, sen olemassaolo luo jo pelotevaikutusta, ja korottaa kynnystä hankkiutua sotilaalliseen konfliktiin Suomea ja Natoa vastaan. Toivon todellakin, että sotilaat ovat tässä oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan.
Näin amatöörin silmään JASsi vaikutti aika sopivalta mutta puolustusvoimilla on joku suuri suunnitelma mihin tarkoitukseen koneiden pitää sopia. Näin oletan.
"Eiköhän se ole parasta että ne jotka lentää ja sotii noilla koneilla päättää mitä koneita otetaan. "
No ei todellakaan ole. Asehankinnat, etenkin nämä isoimmat, on aina poliittisia hankintoja koska niihin sisältyy vahva poliittinen statementti ja riski. Se riskihän toteutui nyt aika karmealla tavalla.
Siksi näitä ei saa jättää vain kenraalien käsiin, vaan kassanvartijoiden ja poliitikkojen tulee pitää homma näpeissään.
Ensin sanot että aseisiin liittyy suuri poliittinen riski ja heti perään annat ne poliitikoille päätettäväksi?
Venäjä hyökkäsi ja Suomi joutui talvisotaan koska ministeri Erkko ei suostunut keskustelemaan stalinin ehdotuksista vaikka Mannerheim ja kenraalit olivat neuvottelujen kannalla koska ymmärsivät Suomen tilanteen. Ja samaan perään mentiin jatkosotaan. Yleensä sodat aloittavat poliitikot
No tietysti, kenelle muullekaan? Kenraalit ei päätä maansa politiikasta kuin banaanivaltioissa. Suomessa poliittiset päätökset tekee aina eduskunta ja hallitus, ei armeija.