Miksi suosittelijoille laitetaan niin suuri painoarvo työnhaussa?
Kommentit (109)
En nyt tiedä, miten suuri painoarvo niille annetaan. Jos aikuisella ihmisellä ei ole jäänyt uran varrella yhtä tyyppiä, joka voisi sanoa, että henkiö on suht täysipäinen, niin kyllä se aika paljon kertoo tästä henkilöstä.
Av avuttomat ja miksi heiltä koskaan vaaditaan yhtään mitään. On se kumma.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, miten suuri painoarvo niille annetaan. Jos aikuisella ihmisellä ei ole jäänyt uran varrella yhtä tyyppiä, joka voisi sanoa, että henkiö on suht täysipäinen, niin kyllä se aika paljon kertoo tästä henkilöstä.
Kyllä Itselläni sellaisia tyyppeja on. Se vain sotii omaa ajatusta vastaan. Suomessa on korruptiota juuri ns hyväveli toiminnassa. Siksi nämä samat poliitikot valitaan kaiken moisiin virkoihin, kun joku suosittelee. Mokaa jossain niin kaveri suosittaa loppuelämän suojatyöhön.
Mutta jos mulla on töissä joku aivan kammottava työntekijä ja sitten se onkin lätkäissyt mut suosittelijaksi, niin enkö mä valehtele sen olevanki loistotyyppi, jotta se pääsisi sinne toiseen työpaikkaan, eikä ois enää mun ongelma?!
Meillä esimies antoi hyvät suositukset työntekijälle, josta haluttiin eroon. Oli niin epävakaa tapaus että surettaa uuden työpaikan puolesta. Että en sitten tiedä kuinka järkeviä mitkään suositukset on kun saattaa silti saada ihan pommin työntekijän.
Väärentää , palkkaamalla henkilö esittämään hän ja antamalla väärät yhteystiedot, mutta oikea nimi ?
Olen useasti antanut suostumukseni suosittelijaksi. Kerran on minuun otettu yhteyttä , kehuin henkilön ihan kunnolla . Hän oli hyvä työssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Itselläni sellaisia tyyppeja on. Se vain sotii omaa ajatusta vastaan. Suomessa on korruptiota juuri ns hyväveli toiminnassa. Siksi nämä samat poliitikot valitaan kaiken moisiin virkoihin, kun joku suosittelee. Mokaa jossain niin kaveri suosittaa loppuelämän suojatyöhön.
On aika kaukaa haettu esimerkki. Vai että ihan korruptioa. Sinulla ei taida todellakaan olla mitään käsitystä,mitä suosittelijat edes on ja miksi niitä kysytään.
Kyllä sen suosittelijan aina löytää kun joku sitä kysyy - mutta en pidä kummoisena meriittinä. Voisin laittaa soittamaan vaikka isälleni (eri sukunimi) ja sanoa, että on vanha esihenkilöni (olen ollut samassa firmassa töissä). En varmasti jäisi kiinni. Vastaavalla tavalla aion tulevaisuudessa suositella omaa tytärtäni aina kun suosittelija tarvitaan.
Suosittelijathan ovat olleet perusvaatimus jo vuosikymmeniä, etenkin jos hakee muuta kuin aloitustason paikkaa. Kyllähän se ihmisestä kertoo jos ei kymmenien vuosien kokemuksella ole yhtään suosittelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika kaukaa haettu esimerkki. Vai että ihan korruptioa. Sinulla ei taida todellakaan olla mitään käsitystä,mitä suosittelijat edes on ja miksi niitä kysytään.
Pikkupomot suosittelee toisiaan. Jotkut jopa ihan sama tasoisia työkavereita. Röyhkeimmät väärentää cvt myös.
Nuoret on epäluotettavia ja harhaisia sen suhteen, mitä ne omat vahvuudet on. Se johtuu kokemattomuudesta. Jonkun aikuisen on hyvä vahvistaa se, mitä nuori ihminen kertoo osaavansa.
Kannattaa hankkia suositukset. Joillekin aloille on mahdoton työllistyä, ellei joku takaa sinua. Tämän takia voi kannattaa tehdä myös palkatonta. Että saa ne suositukset ja työtodistukset. Ne voi olla hyvin arvokkaat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Käytännössä itse rekrytoivana esimiehenä soitan suosittelijat vasta ihan prosessin lopussa. Yleensä valintakin on käytännössä jo tehty. Oleellista on lähinnä tunne siitä, että suosittelija puhuu samasta henkilöstä, joka kanditaatti itse väittää olevansa. Periaatteessa tässä vaiheessa voi nousta esiin mm. päihde- tms. ongelmia, mutta näihin en ole itse törmännyt.
Näille av avuttomille on toki "väärentäminen" helppoa. Nehän siis vain opettelee kaverinsa henkilöhistorian ulkoa, jotta osaa vastata työtehtäviä koskeviin tarkentaviin kysymyksiin.
Erinomainen pointti myös tuo hankalasta työntekijästä eroon pääseminen ilman irtisanomisen sotkuja. Meillä otetaan junnut sisään vuoden määräaikaisella sopparilla, mutta ns. aikuisista idiooteista ei ole helppo päästä eroon siististi muutoin kuin rohkaisemalla työnhakuun "parempaan paikkaan".
Pistäkää vaan aina jonku ministerin nimi suosittelijaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkupomot suosittelee toisiaan. Jotkut jopa ihan sama
Kyllä, suosittelija voi olla työkaveri, asiakas (yleensä paras), esihenkilö.
Sulla edelleen on outo käsitys suosittelijoiden painoarvosta.
Paljonkin soitetaan esim entisille pomoille uutta työntekijää palkatessa. Juuri eilen viimeksi tuntui mieheni puhelimessa antavan arviotaan En jäänyt kuuntelemaan sen kummemmin puhelua, mutta vastuullista toimintaa se on ,,että on rehellinen arvioidessaan mennyttä yhteistyötä.
Kerran haimme lastenhoitoapua kotiin. Pyysimme, että voisimme kysellä edellisistä paikoista suosituksia. Ihminen suuttui siitä kovin, joten tiesimme olla palkkaamatta häntä.
Mä ajattelin joskus eräästä ex-työnantajastani - nyt on jo eläkkeellä - että jos hänet näkisin suosittelijana, hakemus menisi heti pinon alimmaiseksi. Hän kun arvosti ahterin nuolijoita, kuunteli jaskapauhaajia eikä ollenkaan ollut selvillä, kuka oikeasti ne työt tekee ja kuka osaa. Siellä "tornissa" ei ollut mitään käsitystä kentän osaamistasosta. Lähdin itse koeajalta, muutenkin jaska paikka. Aloitin vähän sen jälkeen itsenäisenä yrittäjänä kun sopiva aika oli mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen suosittelijan aina löytää kun joku sitä kysyy - mutta en pidä kummoisena meriittinä. Voisin laittaa soittamaan vaikka isälleni (eri sukunimi) ja sanoa, että on vanha esihenkilöni (olen ollut samassa firmassa töissä). En varmasti jäisi kiinni. Vastaavalla tavalla aion tulevaisuudessa suositella omaa tytärtäni aina kun suosittelija tarvitaan.
Juu, onnea vaan. Toivottavasti tyttärelläsi on muitakin meriittejä kuin valehteleva vanhempi.
Ihmettelen moista myös. Se on suomalaista korruptiota.
Kerran on suosittelijaa kysytty ja maku hommasta meni heti. Meinasin jo nousta ylös tuolista ja sanoa, että tämä oli nyt tässä. Mitään pyyntöä ei etukäteen suosittelijoista ollut.