Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrityksen aloitus ei onnistu jos on työtön

Vierailija
01.02.2025 |

Huvittavaa, että meillä lähes aina hallituksessa kokoomus ja nyt kun työpaikkojen määrä vähentynyt ja työttömyys lisääntynyt, ei silti oikeisto tee mitään yrittämisen aloituksen helpotukseksi.

Tällä hetkellä elän siis tuilla ja toimeentulotuella. Erittäin hyvä yritysidea olisi, toki tiedän että menestyminen riippuu enimmäkseen tuurista. Toimeentulotuella ei saa kuitenkaan säästää jos siihen edes pystyy, ja jos otat rahaa vastaan vaikka lainaksi, se vähennetään tuista. Tehtaalta en kuitenkaan saa tavaraa ulos myyntiin ennen rahaa, myös toiminimi tai y-tunnus maksavat. Lainaa ei saa pankista kun ei ole pistää vakuutta, ei ole tuloja eikä omaisuutta.

Lisäksi tuet katkeavat heti kun yrityksen perustat. Näin ei muka pitäisi olla, mutta lukuisten kokemusten mukaan kuitenkin on. Starttiraha riittäisi minulla vain vuokraan ja sähkö- ja vakutuuslaskuihin, ei kuitenkaan ruokaan tai erittäin välttämättömiin lääkkeisiin. Asun kaupungissa ilman ajokorttia, en ole oikeutettu maaseudun investointitukiin ja olen riippuvainen kaupungin erikoissairaanhoidosta.

Minulla ei ole siis säästöjä, vähän vain käteistä. Minulla ei ole turvaverkkoa, en pärjää ilman kallista lääkitystä ja olen pulassa jos vuokraan ei ole varaa. Sairaudet rajoittavat työllistymismahdollisuuksia. Yritys tuskin vielä ensimmäisenä kuukautena luo merkittävästi voittoa, ja sitä pidempää riskiä en voi ottaa.

Yrittäminen selkeästi halutaan pitää vain varakkaiden oikeutena tai sitten sellaisten henkilöiden jotka tuntevat varakkaita henkilöitä, jotka voivat sijoittaa yritykseen. Ei ole rahaa mihinkään investointitapahtumien pääsylippuihin.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu paljon alasta. Esim jos tekee tietokoneella tehtäviä juttuja yrityksessä vaan, ei oikeastaan tarvitse ostaa mtn yrityksen perustukseen. Tarvitsee vaan tietokoneen ja taidot. 

Mutta myös voi hakea rahoituksia esim business finlandilta, että jos kävisi hyvä tuuri ja saisi rahoituksen esim starttirahan lisäksi. 

Tai sitten pikkuhiljaa valmistelee yrityksen tuotteita työttömänä etukäteen sen mukaan kun on varaa, ja kun kokee niitä olevan riittävästi/valmiita, niin sitten vasta perustaa yrityksen. 

Vierailija
42/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule starttirahalla olen nollasta yritystoiminnan aloittanut. Työllistin parhaimpina aikoina 10 henkilöä.  Jatka makoilua sohvalla. 

Okei, olen kuulolla! Haluatko kertoa miten se starttiraha riittää kaupungin vuokrayksikön vuokraan, sähkölaskuun, vakutuukseen, ruokaan, bussilippuun, puhelin- ja nettilaskuun, sekä monen sadan euron lääkekuluihin ja poliklinikkamaksuihin? Omalla matikalla kun en vain saa sitä starttirahan summaa näihin mitenkään riittämään.

Vai anna kun arvaan, sulla oli joku kumppani joka elätti (itsellä ei) tai sitten säästöjä työssä käynnistä (itsellä ei, piti käyttää pois ennen kuin sai toimeentulotukea)? ap

Olen eri, muttei se riitä mitenkään, jollei ole tehnyt yritystoimintaa pimeänä niin, että asiakaskunta on valmiina, eli toiminta tuottaa voittia heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Tai sitten tosiaan eletään puolison tuloilla/säästöillä.

Itse yritin pelkällä starttirahalla aloittaa nollasta yritystoiminnan. Eihän siitä vttu tule yhtään mitään, tietenkään. Starttiraha on samansuuruinen kuin työmarkkinatuki, riittää nippanappa elämiseen, kun asuminen on käytännössä ilmaista (minulla oli silloin), muttei sillä hankita mitään materiaaleja tms. yritystoimintaa varten. Lainaa en saanut, enkä olisi uskaltanut ottaakaan, säästöjä ei ollut, eikä rikkaita sukulaisia rahoittamaan.

Tässä maassa on oikeasti aivan toivotonta työllistää itsensä, jollei ole rahaa alla tai aloita toimintaa täysin pimeänä. Silloinkin ongelmat alkavat, jos niitä käteisenä kerrytettyjä varoja yrittää tallettaa tilille ja sijoittaa yritykseen myöhemmin. Kaikilla aloilla ei edes pysty ottamaan maksua käteisenä, eli ei onnistu edes tuo, että rakentaisi asiakaspohjan ennen kuin virallisesti perustaa firman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut enkelisojoittajista

Vierailija
44/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

up

Ja on syytä muistaa että tuet loppuvat koko perheeltäsi. Heidät luetaan osa-aikaisiksi yrittäjiksi. Meilläkin luki päätösnivaskan lopussa että; Tästä päätöksestä ei voi valittaa.

Joo, perustin yritykseni kun vaimo oli vanhempainvapaalla ja kotihoidontuilla vai mitä ne oli. Yhden päivän olin työttömänä ja olin jollain kurssilla kolme viikkoa ja sain starttirahan. Lainaahan sitä piti ottaa 12% korolla mutta firmanhan oli tarkoitus alkaa tuottaa jo alusta alkaen. Ja alkoi tuottaa, töitä oli jopa liikaakin. Kyllä ne vanhemman päivärahat ja kotihoidontuki jatkuivat ihan samaan malliin kuin ennenkin. Vaimo lisäksi teki peruskirjanpidon, tilitoimisto teki tilinpäätöksen. Tämä siis vuosituhannen vaihteessa. Niin ja se firman laina otettiin niin että nostettiin lisää asuntolainaa ja siitä saatiin korkovähennys, toiminimihän on sama kuin yrittäjä, henkilö. 

Vierailija
45/45 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule starttirahalla olen nollasta yritystoiminnan aloittanut. Työllistin parhaimpina aikoina 10 henkilöä.  Jatka makoilua sohvalla. 

Okei, olen kuulolla! Haluatko kertoa miten se starttiraha riittää kaupungin vuokrayksikön vuokraan, sähkölaskuun, vakutuukseen, ruokaan, bussilippuun, puhelin- ja nettilaskuun, sekä monen sadan euron lääkekuluihin ja poliklinikkamaksuihin? Omalla matikalla kun en vain saa sitä starttirahan summaa näihin mitenkään riittämään.

Vai anna kun arvaan, sulla oli joku kumppani joka elätti (itsellä ei) tai sitten säästöjä työssä käynnistä (itsellä ei, piti käyttää pois ennen kuin sai toimeentulotukea)? ap

Olen eri, muttei se riitä mitenkään, jollei ole tehnyt yritystoimintaa pimeänä niin, että asiakaskunta on valmiina, eli toiminta tuottaa voittia heti

Niin tai jatkaa jo jonkun aloittamaa työtä ja toimintaa. Olen aloittanut autonhuoltoyrityksen erään ketjun tiloissa joissa toiminta oli loppunut vain puolisen vuotta aiemmin. Kun menin työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi ja jollekin kurssille jotta saisin starttirahan, muistan aina kun työkkärin nainen sanoi että " hullu kun lähdit vakituisesta työstä". No, töitä oli tarpeeksi ja yritys loppui avioeroon. Lainaahan oli otettava tietysti, nythän korot on olleet olemattomia siihen verrattuina. Lähdin lisäksi mukaan entisen vaimon tyttären miehen pizzeriatouhuihin pikku rahoituksilla ja työllä. Hän osti kehnosti menestyneen paikan ja yhdessä remontoitiin paikat uuteen uskoon parissa viikossa ja asiakkaita riitti kun paikat oli silloin auki aamuviiteen. Oli alan tukkukin muutaman vuoden. Hain kebabvartaita, pepperoneja ja mitä ikinä sprintterilastillisen silloin tällöin Liettuasta tai Puolasta. Kyllä sitä silloin jaksoi ja yrittäminen oli kiinnostavaa ja seikkailu ja just se tärkein, asiakkaita oli. Nykyään ei varmaan niin hyvin. Yrityksen pitää tuottaa tulosta alusta asti, ei se mitään harrastelemista voi olla paitsi jos on rajattomasti ylimääräistä rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi