Saako puolison puhelinta tutkia salaa?
Miten on? Saako puhelinta tutkia salaa ja urkkia vaikkapa salasanan?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kaikki pettämiseen erikoistuvat psykologit antavat ohjeeksi uskottomuudesta toipumiseen, että petetyllä tulee olla mahdollisuus tutkia toisen puhelin kun traumareaktiot iskee päälle. Siis silloin jos pari päättää yrittää uudelleen.
Ei kannattaisi psykologin ryhtyä antamaan lainopillisia neuvoja.
Mitähän rikokseen yllyttämisestä saa? Ilmeisesti katsotaan kuitenkin rikoskumppaniksi. Tssä yllytyksen kohteena olevasta rikoksesta (viestintäsalaisuuden rikkominen) maksimi taitaa olla pari vuotta.
Luultavasti selviää sakoilla, mutta ammatinharjoittaminen voi vaikeutua, jos päätyy omalla nimellä median riepoteltavaksi.
- - - - -
Sinäkö kuvittelet että jos pariskunta sopii että kännykät on "vapaata riistaa", ja toisen kännykkää saa selailla aivan vapaasti, niin se olisi sitten kuitenkin laitonta? Ei se ole.
Kyllä meilläkin auttoi luottamuspulassa erittäin paljon se, että meillä on täysi lupa toistemme kännyköille.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa! Suomessa on kirjesalaisuus laissa ja se koskee myös kännyköitä. Jos ei kumppaniinsa sen vertaa luota, että jättää luurin rauhaan, niin voisi olla aika harkita eroa.
Monesti sillä on perusteet miksi luottamusta on murennettu. Väkivaltaisia vastuunsa pakoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa! Suomessa on kirjesalaisuus laissa ja se koskee myös kännyköitä. Jos ei kumppaniinsa sen vertaa luota, että jättää luurin rauhaan, niin voisi olla aika harkita eroa.
Monesti sillä on perusteet miksi luottamusta on murennettu. Väkivaltaisia vastuunsa pakoilijoita.
Jos pitää seurustelukumppania tai puolisoaan väkivaltaisena vastuunpakoilijana, johon ei voi luottaa, niin korjaantuuko se parisuhde normaaliksi puhelinta vakoilemalla? Ennemmin kannattaisi hakeutua terapiaan keskustelemaan miksi haluaa roikkua moisessa suhteessa ja/tai miksi omat suhteet tapaavat ajautumaan luottamuspulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää seurustelukumppania tai puolisoaan väkivaltaisena vastuunpakoilijana, johon ei voi luottaa, niin korjaantuuko se parisuhde normaaliksi puhelinta vakoilemalla? Ennemmin kannattaisi hakeutua terapiaan keskustelemaan miksi haluaa roikkua moisessa suhteessa ja/tai miksi omat suhteet tapaavat ajautumaan luottamuspulaan.
Ennemminkin totuuden selviämisen jälkeen pitää erota. Ihmisen paljastuttua toksiseksi ei ole mitään syytä tehdä muuta ratkaisua.
Ei saa ap, ei saa.
Mutta kummatkin puolisot tekevät sitä, skäli mikäli tietävät puhelimen avauskoodin.
Sehän on aivan sama, kuin jos avaat puolisollesi tulleen, henkilökohtaisen kirjeen, tai sähköpostin.
Kokonaan eri asia on, jos suhteessa on sovittu, että noin voidaan tehdään, molemminpuolisesti.
Omaan puhelimeeni mies ei edes pääse sisälle. Avauskoodi on vain minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kaikki pettämiseen erikoistuvat psykologit antavat ohjeeksi uskottomuudesta toipumiseen, että petetyllä tulee olla mahdollisuus tutkia toisen puhelin kun traumareaktiot iskee päälle. Siis silloin jos pari päättää yrittää uudelleen.
Mitähän rikokseen yllyttämisestä saa? Ilmeisesti katsotaan kuitenkin rikoskumppaniksi. Tssä yllytyksen kohteena olevasta rikoksesta (viestintäsalaisuuden rikkominen) maksimi taitaa olla pari vuotta.
Luultavasti selviää sakoilla, mutta ammatinharjoittaminen voi vaikeutua, jos päätyy omalla nimellä median riepoteltavaksi.
- - - - -
Sinäkö kuvittelet että jos pariskunta sopii että kännykät on "vapaata riistaa", ja toisen kännykkää saa selailla aivan vapaasti, niin se olisi sitten kuitenkin laitonta? Ei se ole.
Kyllä meilläkin auttoi luottamuspulassa erittäin paljon se, että meillä on täysi lupa toistemme kännyköille.
Tässä keskustelussa moni lukee tuon tulee olla mahdollisuus, että on vähintäänkin moraalinen oikeus, ja siitä on lyhyt matka oman käden oikeuteen.
Toki mitä tahansa saa sopia, eikä se töässä tapauksessa ole edes laitonta. Kuten lainaamatta jättämässäsi osassa totesin: Vastaanottaja voi pääsääntöisesti näyttää viestin tai kertoa sen sisällön kolmannelle kysymättä lupaa lähettäjältä.
Olen kuitenkin sen verran yksinkertainen, että en -- miehenä -- käsitä miten kukaan järjissään oleva mies suostuisi kuvailemissasi olosuhteissa moiseen "vapauden riistoon".
Mutta kukin tyylillään. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- - - - -
Sinäkö kuvittelet että jos pariskunta sopii että kännykät on "vapaata
Joillain on todella iso ongelma tuo puhelin. Jostain käsittelemättömästä asiastahan se kertoo. Ja heistä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimesta on moni salasuhde paljastunut, siis kannattaa
Juu mutta jokainen puhelimen omistava ei varmasti kuitenkaan ole pettäjä. Puolison puhelinta urkkiva saattaa itse olla erittäin mustasukkainen ja kontrolloiva, eli vikaa voi olla siinäkin päässä.
Vaihtakaa se piirrettävä lukko viikottain.
Mun exä jäi kiinni just viestien takia. Jätti puhelimensa auki keittiön pöydälle, aloin siivoamaan pöytää sydänviestit pisti silmään.
En huutanut, totesin kylmän rauhallisesti että saa vielä yhden mahdollisuuden kunhan lopettaa yhteydenpidon.
Meni pari kuukautta ja oli taas jättänyt luurinsa auki. Sama jatkui ja oli mennyt vielä sydämmellisemmäksi.
Exäni pettämisen mahdollisti työkomennukset ulkomailla. Pettäminen tapahtu ulkomailla.
Oli jo puolivuotta kohdellut minua todella huonosti.
En tiedä exäni salasanaa. Kummalakin kertaa oli tilanne että luuri auki kuvapuoli ylöspäin. Ja mun on tarttenut siirtää puhelinta siivotakseni pöytää tai pedatakseni sänkyä.
Mutta olen todella kiittollinen että pääsin lukemaan viestit.
Tietysti parasta olisi ollut jos olisi itse sanonut haluavansa erota.
Siskoni kanssa kun juttelin niin osasi epäillä että olikohan jättänyt tahallaan auki että olisin nähnyt viestit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- - - - -
Sinäkö kuvittelet että jos pariskunta sopii että kännykät on "vapaata riistaa", ja toisen kännykkää saa selailla aivan
Uhkailu ja kiristys. Jos joku itse haluaa puolison kanssa selvittää uskottomuutta ja palauttaa luottamuksen, kyse on normaalista toiminnasta.
Kyllä, jotkut haluavat selvittää asioita ja rakentaa uutta. Haluavat olla luottamuksen arvoisia rehellisin keinoin, mitä täysi avoimuus on. Ketään ei voi painostaa tai pakottaa ilman näitä ja on helppo erota. Ymmärrän hyvin salailun kun pettämistä on halu jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimesta on moni salasuhde paljastunut, siis kannattaa
Juu mutta jokainen puhelimen omistava ei varmasti kuitenkaan ole pettäjä. Puolison puhelinta urkkiva saattaa itse olla erittäin mustasukkainen ja kontrolloiva, eli vikaa voi olla siinäkin päässä.
Sepä. Mutta silti vänistään ja vaatimalla vaaditaan saada tutkia puhelin ja kun annetaan ja huomataan että epäilykset aiheettomia ja turhia ja vain itse epäilijän korvien välissä ja se epäilyn kohde ei enää haluakaan jatkaa sellaisen ihmisen kanssa, alkaa selittely ja änkytys, ja vinkuminen.
Ei. Ei toisten puhelimiin saa koskea.
Näissä avoimissa tilanteissa toinen on jo jäänyt kiinni tai itse tunnustanut. Osahan ei koskaan tunnusta ja on muuten voinut helpottaa päätöksiä, jos saanut itse selville. Kuitenkin todella moni on uskoton ja osa salaa tekonsa.
No en todellakaan tutki vaimon kännykkää tai pöytälaatikkoa enkä edes allakkaa.
Tiesin salasanan vanhaan kännykkään ja tietokoneeseen mutta en ole varma näistä uusista. Ei vaimokaan taida tietää minun. Voisi olla hyvä että tiedettäisiin noin hätätilaa varten mutta hyvä kun omansa muistaa.
Jos vaimo haluaisi harrastaa syrjähyppyjä niin suostuisin kyllä avoimeen liittoon. Itse en ole sitä pyydellyt.
Trolli, sinähän urkit ventovieraitakin.
Mutta lähtökohtaisesti ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ei toisten puhelimiin saa koskea.
Muistan, kun olin yötä muuten viihteellä ja aamulla mun puhelin alkoi soimaan.
Se riitti. Mun piti kauheesti ottaa kantaa siihen, miksi puhelin soi heti aamulla ja kuka soittaa. Olisi pitänyt olla äänettömällä puhelin.
Moni tuntuu pitävän tärkeänä mahdollisuutta tutkia toisen puhelin. Sillä ei kuitenkaan mielestäni voi rakentaa luottamusta suhteeseen, jossa sitä ei ole. Jos ei ole luottamusta, ei ole kunnon suhdettakaan.
Mies käänsi aina puhelimensa näytön kun kuljin ohi ja muutenkin peitteli puhelintaan. Epäilyttävä käytös herätti epäilyt. Ja kuinka ollakaan mies valehteli ja salaili asioita. Eiköhän epäilyille ja puhelimen tutkimisille ole yleensä syynsä. Laillista tai ei. Harva kuitenkaan pahottaa mielensä roskaamisesta tai ylinopeudesta, jotka ovat yhtä lailla laittomia tekoja. Parisuhteessa/avioliitossa ei tulisi olla mitään toiselta salattavaa