Saako puolison puhelinta tutkia salaa?
Miten on? Saako puhelinta tutkia salaa ja urkkia vaikkapa salasanan?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin asian laillisuus/laittomuus ei välttämättä kerro asian moraalisuudesta. On laitonta ajaa viittäkymppiä neljänkympin alueella, mutta ei ole laitonta pettämisen seurauksena tartuttaa toiseen seksitauti joka voi johtaa lapsettomuuteen. Näen jälkimmäisen ja puhelimen katsomisen huomattavasti pienempänä pahana.
Voi vähän tutkia itseään miksi suhtautuu asiaan noin tunteella. Kannattaa elää elämäänsä niin ettei koe että olisi salattavaa kumppanilta
Niinpä. Jollain on kova triggeri tämä asia. Lieko vieläkin käsittelemättä omat salasuhteilut?
Minulla ainoa syy siihen, ettei mieheni saa lukea omin luvin viestejä, on ystävien viestit. Kaikkia ei ole tarkoitettu muiden silmille. Viesteissä voi olla todella kipeitä ja arkoja salaisuuksia. No, eipä mieheni niistä sinänsä ole kiinnostunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali järjellä oleva jättää kumppanin, jos se on narsistinen ja pettäjä. Ei jättäjän tarvitse alentua rikolliseksi sen takia, että saisi todisteet. Kuulostaa niin sairaalta, että edes harkitsisi suhdetta muutenkaan. Mitä se pettäminen enää edes muutta jos suhteessa on huono olo muutenkin. Kertoo vain siitä, että kaksi rajatonta on löytäneet toisensa.
Jokainen ymmärtänee, että kun nämä päätökset koskevat lapsiakin, niin niitä ei ihan helposti tehdä. Minä sain varmuuden miehen pettämisestâ hänen puhelimestaan. Valehteli asioistaan kaksi vuotta. Kysyin kyllä. Kuten kirjoitin aiemmin, mitään en kadu. Hän kävi suihkussakin puhelin mukana. Minun puhelimeni oli aina pöydällä, kaikkien nähtävillä.
Se tavallinen tarina. Ja tässä
"Jokainen tajuaa... Ei oikeasti tajua. Jos puoliso köy suihkussakin puhelimensa kanssa, niin miten tarvitse enempää todisteita pettämisestä? Se on nyt se, mitä en ymmärrä. Kaiken lisäksi opetatte lapsille, että lain rikkominen on sallittua. Sekään ei mene minun kaaliin. Jankatkaa te vaikka mitä, ja tehkää minusta mies, joka on jäänyt kiinni pettämisestä näin. En kuitenkaan ole. Olen nainen ja mieheni tutki minun puhelimen, koska petti itse. Se on sairasta ja kertoo monesti pelkästään projisoinnista. Ei tietenkään aina. "
Tämän allekirjoitan täysin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin asian laillisuus/laittomuus ei välttämättä kerro asian moraalisuudesta. On laitonta ajaa viittäkymppiä neljänkympin alueella, mutta ei ole laitonta pettämisen seurauksena tartuttaa toiseen seksitauti joka voi johtaa lapsettomuuteen. Näen jälkimmäisen ja puhelimen katsomisen huomattavasti pienempänä pahana.
Voi vähän tutkia itseään miksi suhtautuu asiaan noin tunteella. Kannattaa elää elämäänsä niin ettei koe että olisi salattavaa kumppanilta
Niinpä. Jollain on kova triggeri tämä asia. Lieko vieläkin käsittelemättä omat salasuhteilut?
Minulla ainoa syy siihen, ettei mieheni saa lukea omin luvin viestejä, on ystävien viestit. Kaikkia ei ole tarkoitettu muiden silmille. Viesteissä voi olla todella kipeitä ja arkoja salaisuuksia. No, eipä mieheni niistä sinänsä ole kiinnostu
Ihan ymmärrettävää. Ihmettelen vaan joidenkin tai jonkun todella raivokasta suhtautumista asiaan. Ei ole tervettä sellainen että puhelin on kuin salattu aarre. Normaali, mieleltään vakaa keskitien kulkija ei noin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen rauhallinen mies eikä minulla ole mitään kummoista salattavaa. Jos kuitenkin saisin ihan kenet tahansa yrittämässä luvatta päästä kännykääni, tietokoneeseeni tms. urkkimaan tietoja, niin ihan ensimmäisenä reaktiona vetäisin päin naamaa ilman varoitusta.
News flash: et oo rauhallinen, vaan väkivaltainen mies
Jokaisella on rajansa. Voi olla, että jonkun muun mielestä suhtautumiseni tietoturvaan ja yksityisyyteen on lähes vainoharhaista, mutta ehkä se on osin koulutuksen ja ammatin tuomaa kuormaa. Teen kyllä yleensä hyvin selväksi, ettei laitteilleni ole asiaa, joten vahigossa ja tietämättä konfilktia ei pääse syntymään.
Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka jakavat salasanansa puolisoilleen tai koko perheelle ja jotka käyttävät yhteisiä käyttäjätunnuksia. Olen kyllä auttanut useampia läheisiä laitteiden päivityksissä ja ongelmien selvittelyssä - luvasta huolimatta olo tuntuu jotenkin likaiselta (en esim. halua tietää mitään muiden selaushistoriasta) ja parhaassa tapauksessa aateekoo-apu hoituu erillisellä henkilökohtaisella ylläpitotunnuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseen: ei saa tutkia salaa.
Mutta esimerkiksi meillä saa aivan luvan kanssa sallitusti selata toisenkin puhelinta. "Tutkimista" se ei ole, itse asiassa ihmetyttää koko sana tässä yhteydessä, koska eihän kukaan omaakaan kännykkäänsä "tutki" vai mitä? Kännykän käyttö, selaaminen ym on eri asia. Ja meillä siis täysin luvallista.
Niinpä. Mutta on niitä jotka sanovat ahdistuvansa jos edes ottavat käteensä jonkun muun heille ojenteman puhelimen. Se kertoo jostain käsittelemättömästä asiasta heidän omassa psyykessään.
Miten niin? Mielestäni puhelin on hyvin henkilökohtainen laite. Ihan sama kuin joku tarjoaisi hammasharjaansa lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta esimerkiksi meillä saa aivan luvan kanssa sallitusti selata toisenkin puhelinta. "Tutkimista" se ei ole, itse asiassa ihmetyttää koko sana tässä yhteydessä, koska eihän kukaan omaakaan kännykkäänsä "tutki" vai mitä? Kännykän käyttö, selaaminen ym on eri asia. Ja meillä siis täysin luvallista.
Niinpä. Mutta on niitä jotka sanovat ahdistuvansa jos edes ottavat käteensä jonkun muun heille ojenteman puhelimen. Se kertoo jostain käsittelemättömästä asiasta heidän omassa psyykessään.
Miten niin? Mielestäni puhelin on hyvin henkilökohtainen laite. Ihan sama kuin joku tarjoaisi hammasharjaansa lainaksi.
No niin. Eipäs nyt siirrellä maalitolppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen rauhallinen mies eikä minulla ole mitään kummoista salattavaa. Jos kuitenkin saisin ihan kenet tahansa yrittämässä luvatta päästä kännykääni, tietokoneeseeni tms. urkkimaan tietoja, niin ihan ensimmäisenä reaktiona vetäisin päin naamaa ilman varoitusta.
News flash: et oo rauhallinen, vaan väkivaltainen mies
Jokaisella on rajansa. Voi olla, että jonkun muun mielestä suhtautumiseni tietoturvaan ja yksityisyyteen on lähes vainoharhaista, mutta ehkä se on osin koulutuksen ja ammatin tuomaa kuormaa. Teen kyllä yleensä hyvin selväksi, ettei laitteilleni ole asiaa, joten vahigossa ja tietämättä konfilktia ei pääse syntymään.
Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka jakavat salasanansa puolisoilleen tai koko perheelle ja jotka käyttävät yhteisiä käyttäjätunnuksia. Olen kyllä auttanut useampia
...ja sinänsä tuskinpa edes löisin (ei ole ainakaan vielä tullut ketään löytyä) vaikka se olisi todennäköisesti ensimmäinen 200-300 ms mielessä vilahtava vaihtoehto. Todennäköisesti reaktio rajoittuisi myrkylliseen suusanalliseen palautteeseen, jonka jälkeen varmaankin häipyisin jonnekin rauhoittumaan - ja miettimään oliko tämä nyt sitten tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisilta kysytään niin kyllä naiset saa miesten puhelimia tutkia mutta miehet ei saa tutkia naisen puhelinta. Jos lakikirjaa luetaan niin molempien puhelimien tutkiminen on laitonta mutta ei naiset siittä välitä vaan tutkii joka tapauksessa miehen puhelimen
Valitettavasti tämä on totta, että todella monet ajattelevat näin, sekä miehet että naiset. Jossain ruotsalaisessa tukimuksessa lähes 40% naisista oli sitä mieltä, että on ok tutkia kumppanin puhelinta, jos epäilee jotain. Rajattomuutta, digitaalista vainoamista, pettämistä tämäkin ja vieläpä laitontakin. Itse pistäisin välittömästi suhteen poikki, jos paljastuisi. Tosin saattaisin alkaa lietsoa vainoharhaisuutta oudolla käytöksellä, uudella tuoksulla, "menoilla" jne ja nauttisin joka hetkestä. :D
Kerrotko mikä tuossa on pettämistä? Normaalit ihmiset eivät yritä uudelleenmuovailla tuon termin merkitystä. Sarjapettäjillä on tosin somessa tarve sepitellä sille muita merkityksiä mikä sillä yleisesti on.
No, jos ei salattavaa, on aivan sama katseleeko. Salasanakin on hyvä puolison tietää, jos sattuu jotain. Eihän lankapuhelimessakaan mitään salauksia ollut, perheen yhteinen puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä taas en ymmärrä mitä niin henkilökohtaista puhelimessa olisi, jos siis puhutaan puolisosta. Omasta elämänkumppanista.
Apua. Nyt mammat vaahtoaa ihan huolella minun olevan mies. Eivätkö oikeasti kestä sitä ajatusta, että pidän teitä rajattomana, oli teidän syy tutkia toisen puhelinta ihan mikä vain. Ja oikeasti, ymmärrättekö te ollenkaan, että saatatte tutkia toisen puhelinta ihan siksi, että teillä on sairaanloisen mustasukkaisuuden piirteitä? Aivan varmasti osalla teistä jotka teette noin, niin on. Siihen olisi apuakin saatavilla, jos ei koko ajan uskottelisi itselleen, että kaikki on ok omassa toiminnassa.
Eihän sen puhelimen puhtaus edes varmista sitä, että toinen ei petä. Eli se ei voi tuoda rauhaa, jos ei puhelimesta mitään löydä. Minun puhelimen saisi periaatteessa kyllä tutkia pyynnöstä. Jättäisin kyllä nykyisin heti ihmisen joka pyytäisi näin, samoin kun silloin jos tutkisi salaa. Uskon edelleen projisoijien olevan eniten niitä, jotka näitä puhelimia haluaa tutkia. Itse en petä.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Nyt mammat vaahtoaa ihan huolella minun olevan mies. Eivätkö oikeasti kestä sitä ajatusta, että pidän teitä rajattomana, oli teidän syy tutkia toisen puhelinta ihan mikä vain. Ja oikeasti, ymmärrättekö te ollenkaan, että saatatte tutkia toisen puhelinta ihan siksi, että teillä on sairaanloisen mustasukkaisuuden piirteitä? Aivan varmasti osalla teistä jotka teette noin, niin on. Siihen olisi apuakin saatavilla, jos ei koko ajan uskottelisi itselleen, että kaikki on ok omassa toiminnassa.
Eihän sen puhelimen puhtaus edes varmista sitä, että toinen ei petä. Eli se ei voi tuoda rauhaa, jos ei puhelimesta mitään löydä. Minun puhelimen saisi periaatteessa kyllä tutkia pyynnöstä. Jättäisin kyllä nykyisin heti ihmisen joka pyytäisi näin, samoin kun silloin jos tutkisi salaa. Uskon edelleen projisoijien olevan eniten niitä, jotka näitä puhelimia haluaa tutkia. Itse en petä.
Kaasuvalottamisesi on todella läpinäkyvää. Ei sinua kukaan uskottavana pidä.
"Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka jakavat salasanansa puolisoilleen tai koko perheelle ja jotka käyttävät yhteisiä käyttäjätunnuksia."
No mulla esim ei ole mitään syytä miksi en olisi kertonut salasanojani ym puolisolle. Ja kännyköiden koodit on molemmilla samat, läppärit on yhteisiä, lompakoista saa ottaa rahaa, hakea kuitteja jne. Kaikki on täysin avointa puolin ja toisin eikä siinä ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä taas en ymmärrä mitä niin henkilökohtaista puhelimessa olisi,
Kunnioitan ihmiten yksityisyyttä - vaikka kyseessä olisi kuinka läheinen ihminen. Kännykkä kuuluu mielestäni yksityisyyden piiriin ihan samalla tavalla kuin vaikka kirjeet ja päiväkirja - vai onko ok myös lukea puolisolle tulleet kirjeet ja tarkistaa mitähän siihen päiväkirjaan on taas raapustettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä taas en ymmär
Kova tarve sulla on keksiä tarinaa jolla pyrit vain viemään asiaa sivuraiteille. Miksi teet niin?
"Sairaanloinen"?? 😂 Sairaan loinen? Keskustellaanko nyt epiparasiiteista, ektoparasiiteista vai kenties endoparasiiteista? Kyllä kannattaa loisongelmaan hakea apua.
Ongelma tulee jos väkivaltainen, riitaisa tai kostava tutkii toisen puhelinta. Saa olla aika normaali ja neutraali jos sitä kaivaa. Eli mikään väkivalta ei ole ok tai jatkuva riita. Osa tietysti eroaa jos löytyy pahempaa tai joku pariterapia tyyliin yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
"Sairaanloinen"?? 😂 Sairaan loinen? Keskustellaanko nyt epiparasiiteista, ektoparasiiteista vai kenties endoparasiiteista? Kyllä kannattaa loisongelmaan hakea apua.
Jep. Laatikkoviiniä tai ananaslonkeroa taas liikaa nauttinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä taas en ymmär
Kunnioitan ihmiten yksityisyyttä - vaikka kyseessä olisi kuinka läheinen ihminen. Kännykkä kuuluu mielestäni yksityisyyden piiriin ihan samalla tavalla kuin vaikka kirjeet ja päiväkirja - vai onko ok myös lukea puolisolle tulleet kirjeet ja tarkistaa mitähän siihen päiväkirjaan on taas raapustettu?
No meillä kyllä saa toiselle tulleet kirjeet avata ilman muuta. Jokainen pariskunta tekee tavallaan, ja minulle kännykkä on yhtä vähän yksityinen asia kuin lankapuhelin.
Sillä on varmaan jo lapsuudestaan kumpuava naisviha jota sitten elämässään ilmentää.