Suostutteko käyttämään kierrätysmateriaalia sisältävää vaatetta? Vai inhottaako.
Kuinka on kohdallanne.
Mua vähän häiritsee lumpun käyttö. Sota-ajan sukupolven lapsi kun olen ja sota-aikana lumpusta ei tykätty.
Huomasin ostamiani sukkien sisältävän lumppua. Pesin, mutta hieman vierastan. En tiedä, tuleeko käyttöön.
Lumppua sisältävät housut otin käyttöön.
vahingossa siis ostettuja.
Pitäisikö muuttaa mieltä? Onko riittävän hygieenistä. Ei se materiaali autoklaavissa ole käynyt. Ja ei ole päässyt tietenkään katsomaan, millaista juuri sen vaatteen lumppu oli hylättynä vaatteena.
Lumppuun menee juuri ne vaatteet, jotka ei kelvanneet sellaisenaan myyntiin.
(Sen sijaan hieman ristiriitaisesti olen kyllä ostanut kirppikseltä. Siellä näkee siisteyden, myös muiden pöydän vaatteiden.)
Kommentit (58)
En ikinä haluaisi olla hotelli- tai laivasiivooja. Ihan kaikella kunnioituksella.
Kyllä ne lumput pestään perusteellisesti ja varmaan muutenkin prosessoidaan ennen uusiokäyttöä.
Itse ostan harvoin vaatteita, koska ovat mun kaltaiselle kelarotalle liian kalliita. No onneksi ikkuna shoppailu on ilmaista ja joka kerta kun "eksyn" kaupassa vaatteiden luokse, katselen niistä vaatteista pesulaput läpi. Kun tarkistaa pesulaput, on siinä samalla kätevää teeskellä olevansa ostoksilla, vaikka joka kerta lähden tyhjin käsin. Edellinen oikea vaateostos oli farkut citymarketista viimesyksynä. Olivat Citymarketin omaa merkkiä niin olivat halvat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lumput pestään perusteellisesti ja varmaan muutenkin prosessoidaan ennen uusiokäyttöä.
Sitäpä juuri. Prosessoidaan ja kemikaaleja käytetään. Ei ole yhtään varmaa, että se mitään ekologista on.
Kuluttajia höynäytetään tällä.
Voin käyttää jos ovat luonnonkuitua kun en muutenkaan käytä tekokuituisia vaatteita koska puuvilla, pellava ja villa tuntunut mukavemmilta ainakin ihoa vasten
Niistä ei yhtään tiedä mitä ne kierrätetyt materiaalit on. Voivat olla ties mitä jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vaate on jostain Intiasta, Bangladeshista tai Turkista
Mietityttää, millaisista oloista on kerätty paikallinen lumppu siellä. Voiko luottaa hygieniaan.
Voiko olla vaikka kulkutautisairaalan liian saastuneita vaatteita, jotka on heitetty vaateroskikseen, koska sinne saa ehkä laittaa ilmaiseksi.
Meinaan vaan, että ei edes keittopyykki puhdista kaikilta taudinaiheuttajilta.
Suomalaiseen lumppuun luottaisin paremmin.
Luotan Suomen pakkasiin.
Pakkanen ei ta pa yhtään taudinaiheuttajaa.
Pakkanen tap paa vain useimmat loiseläimet.
Kierrätetyistä ja kierrätysmateriaalista valmistetuista tuotteista ei pitäisi maksaa lainkaan alvi:a, se on maksettu jo moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää. Olen muutamia ostanut mutta en tykkää ajatuksesta, että mulla on kierrätettyjä muovipulloja päällä.
Pyrin siis välttämään kierrätettyjä materiaaleja koska ne voi olla ihan mitä tahansa roskaa ja jopa paljon haitallisemempia kemikaaleja sisältäviä kuin alkuperäiset vaatteet.
T.60-luvun lapsi myös
Kierrätyskuitujen käsittely vaatii myös enemmän kemikaaleja kuin perus vaatteiden valmistaminen. Tässäpä oma syy miks välttelen
Mistä tällainen väite on peräisin?
Ihan siitä valmistusprosessista; kun vaate valmistetaan sitä täytyy käsitellä, mutta kun kierrätetään sitä täytyy käsitellä vielä enemmän. Ja kun käsittelyyn käytetään kemikaaleja, ei oo vaikea päätellä käytetäänkö niitä toisessa enemmän
Siis käytän myös ensiöpaperia. Joku alaa tunteva tiedemies sanoi, että kyllä kierrätyskuitua sisältävää paperia voi käyttää pöydän pyyhkimiseen, mutta itse ei esim eväiden kääreisiin käyttäisi.
Tuttu on paperitehtaan duunari ja hän taas kokee, että siellä on niin vahvat liemet, että uskaltaa käyttää.
Jotenkin menee jo niin älyttömäksi. En usko, että toi kaikki kierrätys on ollenkaan järkevää ja turvallista. Ekologisesta puhumattakaan.
Ihan varmasti menevät ahneus edellä eikä kierrätetyt tuotteet ole sitten enää niin turvallisia. Kun muutenkin vaatteista ja muusta löytyy vähän väliä liikaa jotain kemikaalijäämiä.
Että sanoisin näin, että en uskalla enkä halua käyttää. Jatkuvassa käytössä varsinkaan.
Se on ihan eri asia, jos jonkun mummu purki vanhan villapaidan ja teki siitä uuden. Siinä tiedettiin materiaalin alkuperä ja se oli omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin menee jo niin älyttömäksi. En usko, että toi kaikki kierrätys on ollenkaan järkevää ja turvallista. Ekologisesta puhumattakaan.
Ihan varmasti menevät ahneus edellä eikä kierrätetyt tuotteet ole sitten enää niin turvallisia. Kun muutenkin vaatteista ja muusta löytyy vähän väliä liikaa jotain kemikaalijäämiä.
Että sanoisin näin, että en uskalla enkä halua käyttää. Jatkuvassa käytössä varsinkaan.
Se on ihan eri asia, jos jonkun mummu purki vanhan villapaidan ja teki siitä uuden. Siinä tiedettiin materiaalin alkuperä ja se oli omaan käyttöön.
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
Suurin osa vaatteistani on kirpparilta, niin en oikein tiedä miten kierrätysmateriaali muka siitä eroaa.... Sehän puhdistetaan siinä sillpuamisvaiheessa ennen langaksikehräämistä
Mutta materiaalilla on väliä, muovi on muovia aina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää. Olen muutamia ostanut mutta en tykkää ajatuksesta, että mulla on kierrätettyjä muovipulloja päällä.
Pyrin siis välttämään kierrätettyjä materiaaleja koska ne voi olla ihan mitä tahansa roskaa ja jopa paljon haitallisemempia kemikaaleja sisältäviä kuin alkuperäiset vaatteet.
T.60-luvun lapsi myös
Kierrätyskuitujen käsittely vaatii myös enemmän kemikaaleja kuin perus vaatteiden valmistaminen. Tässäpä oma syy miks välttelen
Mistä tällainen väite on peräisin?
Ihan siitä valmistusprosessista; kun vaate valmistetaan sitä täytyy käsitellä, mutta kun kierrätetään sitä täytyy käsitellä vielä enemmän. Ja kun käsittelyyn käytetään kemikaaleja, ei oo vaikea päätellä käytet
Missä olet nähnyt tämän valmistusprosessin?
Vierailija kirjoitti:
En suostu! Inhottaa kaikki kierrätyspaperista valmistetut wc-paperitkin. Tuskin on kunnolla putsattu edellisen käyttäjän jätöksistä.
T. Mumma
Meinaat, että vessapaperia tehdään käytetystä vessapaperista? 🤣🤣🤣🤣🤣 Kerro missä on vessapaperin keräyspiste?
Vie muuten ihan hirveesti tilaa matkalaukusta. Voisiko ostaa perillä jostain halpiskaupasta ja jättää hotelliin?