Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suostutteko käyttämään kierrätysmateriaalia sisältävää vaatetta? Vai inhottaako.

Vierailija
01.02.2025 |

Kuinka on kohdallanne. 

Mua vähän häiritsee lumpun käyttö. Sota-ajan sukupolven lapsi kun olen ja sota-aikana lumpusta ei tykätty. 

Huomasin ostamiani sukkien sisältävän lumppua. Pesin, mutta hieman vierastan. En tiedä, tuleeko käyttöön. 

Lumppua sisältävät housut otin käyttöön. 

vahingossa siis ostettuja. 

Pitäisikö muuttaa mieltä? Onko riittävän hygieenistä. Ei se materiaali autoklaavissa ole käynyt. Ja ei ole päässyt tietenkään katsomaan, millaista juuri sen vaatteen lumppu oli hylättynä vaatteena. 

Lumppuun menee juuri ne vaatteet, jotka ei kelvanneet sellaisenaan myyntiin. 

(Sen sijaan hieman ristiriitaisesti olen kyllä ostanut kirppikseltä. Siellä näkee siisteyden, myös muiden pöydän vaatteiden.)

Vierastatteko lumppua sisältävää uutta vaatetta?

Vaihtoehdot

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Tampereella Kangasalantien vieressä sijaitsi lumpputehdas sodan aikaan. Ne toi saksasta lumppua ja siitä tehtiin mm täkkeihin sivustoja.

Vanhempi väki on kertonut ja katsastanut toimintaa, kun uusi on aina uusi. 

Se tehdas on ollut lopetettuna jo kauan. Nyt siinä on mm mp-kerhon tiloja. 

Vierailija
2/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa toki, onko lumppua sisältävä vaate ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että kaikki käyttökelpoinen materiaali/ruoka tulee hyödyntää.

Hevosharrastajana syön jopa hevosenlihaa, ei niitä lihan takia teurasteta.

Vierailija
4/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään noista vaihtoehdoista ei sovi. Se, onko vaate kierrätysmateriaalia on mulle täysin yhdentekevää.

Vierailija
5/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalta lomille lähdettäessä saatiin lahjaksi paketti jossa oli kaikenlaista ja lisäksi kaksi kierrätysmateriaaleista valmistettua T- paitaa. Parhaat paidat ikinä. Hengittävät, eivät hiosta, ovat tosi mukavan tuntuisia päällä. Koitan etsiä mistä niitä löytäisi.

Vierailija
6/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin ekologisesti siten, että käytän vaatteet loppuun saakka. En harrasta lainkaan pikamuotia. Nyppyyntynyt käy hyvin kotikäytössä. Seikiäkin saa olla kotikäytössä. 

Ap

Vierailija
7/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kaikki käyttökelpoinen materiaali/ruoka tulee hyödyntää.

Hevosharrastajana syön jopa hevosenlihaa, ei niitä lihan takia teurasteta.

Hevosta parhaimmillaan, sanoo velipoikakin, hevosharrastaja. Tosi hyvää esim. savustettuna. Kierrätys edes vähän lieventää järjetöntä tuhlaamista.

Vierailija
8/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höperöityykö kaikki iän myötä tällä tavalla?

Olen syntynyt 1960-luvulla ja ajatellut, eträ lumppua ei enää valmisteta, kun näemmä taas valmistetaan. 

Ap

Vierailija
9/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toimin ekologisesti siten, että käytän vaatteet loppuun saakka. En harrasta lainkaan pikamuotia. Nyppyyntynyt käy hyvin kotikäytössä. Seikiäkin saa olla kotikäytössä. 

Ap

Kyllä. Meillä menee vaatteet lopulta räteiksi autotalliin ja sitten polttoon mökillä.

Vierailija
10/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höperöityykö kaikki iän myötä tällä tavalla?

Olen syntynyt 1960-luvulla ja ajatellut, eträ lumppua ei enää valmisteta, kun näemmä taas valmistetaan. 

Ap

Sinulle tuli yhtäkkiä uutena juttuna että nykyään (jo muutaman vuosikymmenen ajan) asioita kierrätetään eikä heitetä kaikkea suoraan roskiin? No, hyvä se on oppia uutta vielä vanhoilla päivilläänkin.

Vierailija
11/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa toki, onko lumppua sisältävä vaate ok?

No tietysti on ok.

Vierailija
12/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää. Olen muutamia ostanut mutta en tykkää ajatuksesta, että mulla on kierrätettyjä muovipulloja päällä.

Pyrin siis välttämään kierrätettyjä materiaaleja koska ne voi olla ihan mitä tahansa roskaa ja jopa paljon haitallisemempia kemikaaleja sisältäviä kuin alkuperäiset vaatteet. 

T.60-luvun lapsi myös

Vierailija
13/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalta lomille lähdettäessä saatiin lahjaksi paketti jossa oli kaikenlaista ja lisäksi kaksi kierrätysmateriaaleista valmistettua T- paitaa. Parhaat paidat ikinä. Hengittävät, eivät hiosta, ovat tosi mukavan tuntuisia päällä. Koitan etsiä mistä niitä löytäisi.

No se että materiaali on kierrätettyä ei vielä kerro oikein mitään, paljon tärkeämpää on ihan vain se, mistä materiaalista ne on tehty. Esim. pellava on hengittävää olipa se kierrätettyä tai ei, 100% polyesteri ei ole vaikka olisi kierrätettyä.

Todella näin. Ostin kesällä muutaman vaatekappaleen jotka oli kierrätettyä tekokuitua. Olivat tukahduttavia ja hengittämättömiä. Laitoin ensimmäisen käytön jälkeen kierrätyslaatikkoon. Rahat vaan meni. 

Vierailija
14/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta jos muuta saa. Jo ajatuksena jotenkin ärsyttävä. Mulla on vielä rahaa ostaa vaatteeni uusina ja niin haluan tehdä jatkossakin.

Ja vaate on niin henkilökohtainen, että en senkään takia käy edes kirppareilla.

Vierailija
15/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu! Inhottaa kaikki kierrätyspaperista valmistetut wc-paperitkin. Tuskin on kunnolla putsattu edellisen käyttäjän jätöksistä.

T. Mumma

Vierailija
16/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla kierrätettyä materiaalia vaatteissa. Ostan enimmäkseen kirpparilta.

Vierailija
17/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro tänne kun löydät niitä vaatteita. 

Vierailija
18/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkää. Olen muutamia ostanut mutta en tykkää ajatuksesta, että mulla on kierrätettyjä muovipulloja päällä.

Pyrin siis välttämään kierrätettyjä materiaaleja koska ne voi olla ihan mitä tahansa roskaa ja jopa paljon haitallisemempia kemikaaleja sisältäviä kuin alkuperäiset vaatteet. 

T.60-luvun lapsi myös

Kierrätyskuitujen käsittely vaatii myös enemmän kemikaaleja kuin perus vaatteiden valmistaminen. Tässäpä oma syy miks välttelen

Vierailija
19/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo käytti vanhaa materiaalia huoletta. Villapaidat purettiin, lanka vyyhdettiin uudestaan, pestiin ja eikun uuteen puseroo. En koskaan ajatellut, että tämä on nyt kamalaa kierrätyslumppua.

Vierailija
20/58 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.60-luvun lapsi myös

Kierrätyskuitujen käsittely vaatii myös enemmän kemikaaleja kuin perus vaatteiden valmistaminen. Tässäpä oma syy miks välttelen

Tämä juuri. Niissä kierrätetyissä on sitten tuplasti haitallisia kemikaaleja.