Suostutteko käyttämään kierrätysmateriaalia sisältävää vaatetta? Vai inhottaako.
Kuinka on kohdallanne.
Mua vähän häiritsee lumpun käyttö. Sota-ajan sukupolven lapsi kun olen ja sota-aikana lumpusta ei tykätty.
Huomasin ostamiani sukkien sisältävän lumppua. Pesin, mutta hieman vierastan. En tiedä, tuleeko käyttöön.
Lumppua sisältävät housut otin käyttöön.
vahingossa siis ostettuja.
Pitäisikö muuttaa mieltä? Onko riittävän hygieenistä. Ei se materiaali autoklaavissa ole käynyt. Ja ei ole päässyt tietenkään katsomaan, millaista juuri sen vaatteen lumppu oli hylättynä vaatteena.
Lumppuun menee juuri ne vaatteet, jotka ei kelvanneet sellaisenaan myyntiin.
(Sen sijaan hieman ristiriitaisesti olen kyllä ostanut kirppikseltä. Siellä näkee siisteyden, myös muiden pöydän vaatteiden.)
Kommentit (58)
Ei mua haittaa kierrätyskuidut. Kyllä ne käy tehtaassa niin voimakkaat kemikaalit läpi, että pelko pois. Ainoastaan niiden kestävyys epäilyttää.
Minua ei haittaa. Kierrätys ja materiaalien säästäminen on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalta lomille lähdettäessä saatiin lahjaksi paketti jossa oli kaikenlaista ja lisäksi kaksi kierrätysmateriaaleista valmistettua T- paitaa. Parhaat paidat ikinä. Hengittävät, eivät hiosta, ovat tosi mukavan tuntuisia päällä. Koitan etsiä mistä niitä löytäisi.
On muuten totta, että lapsena isommilta serkuilta "perityt" t-paidat oli ihan parhaita. Mukavaksi ja pehmeiksi kuluneita. Mä pistin jopa mun pikkuveljen käyttämään mun farkkuja, että sain niistä kuluneemmat ja siten muodikkaammat. 70-luvulla kun ei myyty valmiiksi kulutettuja farkkuja. Haluaisin myös, että joku esikäyttäisi aina mun uudet kengät mukaviksi - niin kuin kuningattarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää. Olen muutamia ostanut mutta en tykkää ajatuksesta, että mulla on kierrätettyjä muovipulloja päällä.
Pyrin siis välttämään kierrätettyjä materiaaleja koska ne voi olla ihan mitä tahansa roskaa ja jopa paljon haitallisemempia kemikaaleja sisältäviä kuin alkuperäiset vaatteet.
T.60-luvun lapsi myös
Kierrätyskuitujen käsittely vaatii myös enemmän kemikaaleja kuin perus vaatteiden valmistaminen. Tässäpä oma syy miks välttelen
Mistä tällainen väite on peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalta lomille lähdettäessä saatiin lahjaksi paketti jossa oli kaikenlaista ja lisäksi kaksi kierrätysmateriaaleista valmistettua T- paitaa. Parhaat paidat ikinä. Hengittävät, eivät hiosta, ovat tosi mukavan tuntuisia päällä. Koitan etsiä mistä niitä löytäisi.
No se että materiaali on kierrätettyä ei vielä kerro oikein mitään, paljon tärkeämpää on ihan vain se, mistä materiaalista ne on tehty. Esim. pellava on hengittävää olipa se kierrätettyä tai ei, 100% polyesteri ei ole vaikka olisi kierrätettyä.
En tiedä, miten Nike neuloo tekniset materiaalinsa, mutta niiden polyesteri/elastaani hengittää ihan eri lailla kuin muilla valmistajilla. Se salaisuus täytyy olla jotenkin neuloksen tai langan rakenteessa. Tietääkö joku tekninen osaaja? Oon ihmetellyt tätä jo pitkälti yli 10 vuotta. Käytän paljon urheiluvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo käytti vanhaa materiaalia huoletta. Villapaidat purettiin, lanka vyyhdettiin uudestaan, pestiin ja eikun uuteen puseroo. En koskaan ajatellut, että tämä on nyt kamalaa kierrätyslumppua.
Mä tein mun lapselle vaatteita mun vanhoista vaatteista vuosituhannen vaihteessa. Olin köyhä yh, ja arvostin kuitenkin hyviä materiaaleja. En siis mistään kuluneista tai kauhtuneista tehnyt. Oli helppo tehdä, kun aikuisen vaate on aina niin paljon isompi, että riittää saumanvaroihin ym. Paidasta riitti mekkoon jne.
Mulla ei ole harmainta hajua, mistä vaatteeni ovat tehdyt. Tosin ostan 99% kamppeista kirpparilta, myös aklusvaatteita, jos sattuu löytymään,, joten käytettyjä ovat., ja pidän ne itse lumpuiksi jotka jatkavat matkaa siivousräteiksi ja sitten roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo käytti vanhaa materiaalia huoletta. Villapaidat purettiin, lanka vyyhdettiin uudestaan, pestiin ja eikun uuteen puseroo. En koskaan ajatellut, että tämä on nyt kamalaa kierrätyslumppua.
Mä tein mun lapselle vaatteita mun vanhoista vaatteista vuosituhannen vaihteessa. Olin köyhä yh, ja arvostin kuitenkin hyviä materiaaleja. En siis mistään kuluneista tai kauhtuneista tehnyt. Oli helppo tehdä, kun aikuisen vaate on aina niin paljon isompi, että riittää saumanvaroihin ym. Paidasta riitti mekkoon jne.
Ja ennen kuin joku tulee naukumaan jotain, niin mun lapsi tykkäsi niistä. Se kysyi isompana, miksen ompele enää hänelle vaatteita. En enää ehtinyt siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole harmainta hajua, mistä vaatteeni ovat tehdyt. Tosin ostan 99% kamppeista kirpparilta, myös aklusvaatteita, jos sattuu löytymään,, joten käytettyjä ovat., ja pidän ne itse lumpuiksi jotka jatkavat matkaa siivousräteiksi ja sitten roskikseen.
En kyllä ostaisi alusvaatteita käytettyinä - hygieniasyistä. Voit saada niistä vaikka mitä tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta jos muuta saa. Jo ajatuksena jotenkin ärsyttävä. Mulla on vielä rahaa ostaa vaatteeni uusina ja niin haluan tehdä jatkossakin.
Ja vaate on niin henkilökohtainen, että en senkään takia käy edes kirppareilla.
Pystytkö nukkumaan hotellin lakanoissa vai vietkö omat?
Juuri ja juuri. Pitkähihaisessa+lahkeisessa pyjamassa. Päiväpeite lentää ekana johonkin nurkkaan. Yöks.
T. Eri.
Moni vaate on jostain Intiasta, Bangladeshista tai Turkista
Mietityttää, millaisista oloista on kerätty paikallinen lumppu siellä. Voiko luottaa hygieniaan.
Voiko olla vaikka kulkutautisairaalan liian saastuneita vaatteita, jotka on heitetty vaateroskikseen, koska sinne saa ehkä laittaa ilmaiseksi.
Meinaan vaan, että ei edes keittopyykki puhdista kaikilta taudinaiheuttajilta.
Suomalaiseen lumppuun luottaisin paremmin.
Olen ostanut H&M:ltä paljon kierrätyskuiduista valmistettuja vaatteita. Sopii hyvin pikamuotiin mun mielestä. Tekee siitä hitusen synnittömämpää. Heillä ainakin etiketit kertoo asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää, millaisista oloista on kerätty paikallinen lumppu siellä. Voiko luottaa hygieniaan.
Voiko olla vaikka kulkutautisairaalan liian saastuneita vaatteita, jotka on heitetty vaateroskikseen, koska sinne saa ehkä laittaa ilmaiseksi.
Luotan Suomen pakkasiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse toimin ekologisesti siten, että käytän vaatteet loppuun saakka. En harrasta lainkaan pikamuotia. Nyppyyntynyt käy hyvin kotikäytössä. Seikiäkin saa olla kotikäytössä.
Ap
Kuka sen kissan hännän nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä se edes tiedät, ettei noiden maiden tekstiili/vaatetehtaissa oo kulkutauteja? Et mistään. Niin kurjissa oloissa tekevät vaatetta/tekstiiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta jos muuta saa. Jo ajatuksena jotenkin ärsyttävä. Mulla on vielä rahaa ostaa vaatteeni uusina ja niin haluan tehdä jatkossakin.
Juuri ja juuri. Pitkähihaisessa+lahkeisessa pyjamassa. Päiväpeite lentää ekana johonkin nurkkaan. Yöks.
T. Eri.
Ohis: Itse otan usein hygieniasyistä oman tyynyn mukaan.
Alkoi silloin kun kuulin ihmisten käyttävän tyynyjä sek si asennoissa. Sellaisia tukemaan.
Vanhat vaate- ja tekstiilitehtaatkin on välillä Suomessa niin paskasia paikkoja ettette arvaakaan. Vuosikymmenten pölyt ja liat siivoomatta. Siivooja palkattiin vain konttoriin. Tehtaan puolella veti vaan käytävät. Been there. Uudet hienot tehtaat jossain Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri.
Alkoi silloin kun kuulin ihmisten käyttävän tyynyjä sek si asennoissa. Sellaisia tukemaan.
Yöks yöks. En nyt hetkeen mene hotelliin sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri.
Ja ketkä harrastaa hotellissa seksiä? Jotkut tautiset pervot ja pettäjät ja ammattilaiset. Normituristi ei edes jaksa, kun kiertänyt jalan 10+ tuntia nähtävyyksissä.