Miten joku on voinut antaa tyttärensä etunimeksi: Hjördis??
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Hjördis är "jöijja" så här bekanta emellan.
Int så farligt alltså 😚😅
Söpö lempinimi tuo Jöijja. Ja Öjvind on kai usein Öijje, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hjördis on muinaisskandinaavinen nimi joka tunnettiin jo Edda-runojen aikaan.
Suomessa etenkin vanhat ruotsinkieliset suvut arvostivat viikinkitaustaansa - ennen vanhaan nimittäin rantaruotsalaiset ajattelivat olevansa uljaiden viikinkien jälkeläisiä siinä missä suomenkieliset olivat mitä lie mongoleita. Niinpä tietyn ikäiset ruotsinkieliset saattavat olla Gunhildejä Hjördiksiä ja Örnulfeja ja Vikingejä.
Nykyajan geeniteknologia osoittaa että pohjalaiset ovat ihan perus länsisuomalaista kantaa eikä mitään viikinkejä.
Tämä on hupaisa kommentti jos huomioi sen että ruotsinvallan aikana monessa suvussa otettiin puhekieleksi ruotsi jotta "päästiin piireihin". Yleistä etenkin kauppiaitten, virkamisten yms. keskuudessa. Ihan tavalliset tämän päivän Möttöset ja Virtaset kyseessä. Toki toisilla ruotsia äidinkielenään puhuvilla oikeasti on ru
Päinvastoin. Ruotsalaisia sukunimiä muutettiin suomalaisiksi. Säätyläisillä sukunimien suomalaistaminen muodostuikin 1900-luvun alkupuolella ajoittain suoranaiseksi joukkoliikkeeksi, ja varsinkin suuressa nimenmuutoksessa vuosina 1906 ja 1935 kymmenet tuhannet ihmiset omaksuivat suomenkielisen sukunimen.
Yngve, Tage ja Fritiof ovat minun suosikkejani.
Mun mielestä se on kaunis nimi ja olisin voinut antaa sen lapselleni, jos hän olisi ollut tyttö. Mä en pidä kovin paljon nimistä, jotka ovat liian pehmeitä (Olivia) tai liian kovia (Kristiina). Hjördis on sellainen melko pehmeä nimi, jossa on kuitenkin vähän asennetta.