Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesärekryprosessit ovat täysin joustamattomia niille, jotka opiskelevat kaukana kotikaupungista

Vierailija
31.01.2025 |

Ei onnistu Teams-haastattelu, ei onnistu haastattelupäivän siirto. Ei ole kovinkaan joustavaa niille, jotka haluaisivat kesätöihin kotipaikkakunnalle.

Junamatkaa 7 h suuntaansa + kuluja tulee n. 100 €/haastattelu. Mutta keskellä viikkoa on mahdotonta järjestää tuleminen, kun se vaarantaa kurssien läpimenon (läsnäolopakko).

Ovatko muut törmänneet samaan? 

Toivottavasti työnantajat pyrkisivät näissä jonkinlaiseen tasapuolisuuteen. Kyseessä isot ketjut Suomessa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Kyllä ison organisaation pitää joustaa Yanican edessä.

Vierailija
2/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään Teamsin käyttö on niin helppoa, että tällainen toiminta on uskomatonta ja epäreilua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan pussissa pelkkä junamatka on puolet kuukauden budjetista.

Vierailija
4/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulijoita kyllä on, kilpailu kovaa. Miten pääsisit töihin tulemaan jos edes haastatteluun et pääse? Koulusta voi varmasti ajoissa sopia korvaavat tehtävät poissaolon vuoksi kun kyseessä työhaastattelu. 

Vierailija
5/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto, tuo on se Kaarinan uusi kesäpaikka. Oli tarkoitus mennä sinne käymään kesällä, jää nyt kyllä mememättä. 

Vierailija
6/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä ratkaisu on hakea töitä opiskelupaikkakunnalta ja mahdollisesti käydä kotipaikkakunnassa viikonloppuvapailla. Ei minulle tullut mieleenkään -90 luvulla hakea kesätöitä kotipaikkakunnaltani, vaan opiskelupaikkakunnasta.

Onneksi löytyi.

Vierailija
7/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Teamsin käyttö on niin helppoa, että tällainen toiminta on uskomatonta ja epäreilua. 

Kun kyseessä on nuoret jotka aloittelevat työelämää, on ihan todella hyvä hoitaa haastattelut livenä että oikeasti näkee millainen henkilö kyseessä. 

Vierailija
8/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulijoita kyllä on, kilpailu kovaa. Miten pääsisit töihin tulemaan jos edes haastatteluun et pääse? Koulusta voi varmasti ajoissa sopia korvaavat tehtävät poissaolon vuoksi kun kyseessä työhaastattelu. 

No hyvinhän se nuori pääsisi töihin, koska ne työt ajoittuisivat opiskelujen loma-ajalle. Hakuaika vaan sattuu opiskeluaikaan.

Vierailija
9/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, väärä ketju

Vierailija
10/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa on tuo, että on vain määrättynä aikana haastattelut ja läsnä.

En tiedä miten muut esimiehet ajattelevat, mutta itse ymmärrän hyvin, jos ei onnistu. Mulle sopisi hyvin Teams tai ajankohdan siirto. 

Se mitä kuitenkin arvostan suuresti hakijassa on, on ongelmanratkaisukyky. Eli jos ei ajankohta tai paikka sovi, kannattaa heti itse ehdottaa ratkaisua: Minulla on valitettavasti tuolloin tentti (tai mikä nyt syy onkaan) ja tuolla viikolla täältä Kotkasta on hankala ehtiä Ouluun, mutta onnistuisiko Teams päivänä xx? Toki jos teille on tärkeää tavata kasvotusten, voin lentää sinne viikolla yy. 

Osa on toki joustamattomia työnantajia varmasti löytyy, mutta kyllä moni varmasti miettii kehtaako juoksuttaa haastateltavaa toiselta puolelta Suomea. Tai pyytää tätä jättämään tentin väliin tms. (Jos ei tuon verran järkeä ja kykyä eläytyä toisen asemaan löydy työnantajalta, tekisi mieli sanoa, että ehkä et menettänyt paljoa. Toisaalta tiedän toki nykyisen työmarkkinan haasteellisuuden.)

Onnea kaikille kesätyönhakijoille. Nyt on tilanne tosiaan harvinaisen vaikea, mutta kyllä me täällä palkkaavallakin puolella (ainakin monet) sen ymmärrämme. Ja näemme kuinka monella hyvällä tyypillä on nyt varmasti vaikeaa löytää kesätöitä.

Vierailija
11/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten muut esimiehet ajattelevat, mutta itse ymmärrän hyvin, jos ei onnistu. Mulle sopisi hyvin Teams tai ajankohdan siirto. 

Se mitä kuitenkin arvostan suuresti hakijassa on, on ongelmanratkaisukyky. Eli jos ei ajankohta tai paikka sovi, kannattaa heti itse ehdottaa ratkaisua: Minulla on valitettavasti tuolloin tentti (tai mikä nyt syy onkaan) ja tuolla viikolla täältä Kotkasta on hankala ehtiä Ouluun, mutta onnistuisiko Teams päivänä xx? Toki jos teille on tärkeää tavata kasvotusten, voin lentää sinne viikolla yy. 

Osa on toki joustamattomia työnantajia varmasti löytyy, mutta kyllä moni varmasti miettii kehtaako juoksuttaa haastateltavaa toiselta puolelta Suomea. Tai pyytää tätä jättämään tentin väliin tms. (Jos ei tuon verran järkeä ja kykyä eläytyä toisen asemaan löydy työnantajalta, tekisi mieli sanoa, että e

AP taisi jo kirjoittaa, että on ehdotettu Teamsia ja haastattelupäivän siirtoa, eivätkä nämä ole käyneet.

Vierailija
12/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyseessä on nuoret jotka aloittelevat työelämää, on ihan todella hyvä hoitaa haastattelut livenä että oikeasti näkee millainen henkilö kyseessä. 

Olen haastatellut monta Teamsissa, eikä ole ollut ollenkaan vaikeampaa kuin läsnä. Kyllä ihmisestä saa vaikutelman aivan hyvin ruudun takaakin. Ei ole kukaan ollut erilainen livenä kuin myöhemmin läsnä tavatessa.

En tiedä onko sattumaa, mutta Teamsissa haastatellut ovat olleet jopa onnistuneempia rekrytointeja kuin paikan päällä haastatellut.

Vierailija
13/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel... mitä nyt pellejonne tekee kesällä? Myy persettä?

Vierailija
14/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa on toki joustamattomia työnantajia varmasti löytyy, mutta kyllä moni varmasti miettii kehtaako juoksuttaa haastateltavaa toiselta puolelta Suomea. Tai pyytää tätä jättämään tentin väliin tms. (Jos ei tuon verran järkeä ja kykyä eläytyä toisen asemaan löydy työnantajalta, tekisi mieli sanoa, että e

Kyllä näin on opiskelija toiminut, mutta joustovaraa ei ole. Ja tietyt opettajat eivät jousta eli kaksi poissaolotuntia johtaa koko kurssin reputukseen.

Jos kesäloma on 3-4 kk, niin onhan se ymmärrettävää, että sitä ei vietetä opiskelupaikkakunnalla.

Vierailija
15/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneella työhaastatteluun? Sano, että kirjoitit sen vitsillä.

Vierailija
16/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Jo kolme työnantajaa on toiminut näin, mikä on todella ikävää, kun opiskelija pääsi cv:n, hakemuksen ja ennakkotestien perusteella haastatteluvaiheeseen. 

Vierailija
17/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Jo kolme työnantajaa on toiminut näin, mikä on todella ikävää, kun opiskelija pääsi cv:n, hakemuksen ja ennakkotestien perusteella haastatteluvaiheeseen. 

Nyt on valitettavasti joka paikkaan hakijoita pilvin pimein, että työnantajilla on "varaa" tiputtaa jatkosta pois he, joille se annettu työhaastatteluaika ei sovi. Ei ole reilua, mutta valitettava todellisuus.

Vierailija
18/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on valitettavasti joka paikkaan hakijoita pilvin pimein, että työnantajilla on "varaa" tiputtaa jatkosta pois he, joille se annettu työhaastatteluaika ei sovi. Ei ole reilua, mutta valitettava todellisuus.

Niinpä, mutta ei anna työnantajasta reilua kuvaa. Kyseessä kuitenkin nuori työnhakija.

Vierailija
19/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rekryprosessissa etenee omin ansioin, niin olisi sen haastatteluajan ansainnut. Joustaminen ei ole niin vaikeaa.

Vierailija
20/44 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työtä pitää hakea kotiseudultaan eikä opiskelupaikkakunnalta?