Viinit kaupoissa. Miten kävi? Mielipiteitä, kokemuksia.
Aloitan. Minusta on periaatteessa kiva, kun viiniä saa nyt kaupasta. Se halvinkin lasipullossa (hanapakkauksia en oo koskaan harrastanu ja pahvitölkeissä olevat sangriat ja apinaviinit maistuu taasen kyllä ihan kiljulta) myytävä on nimittäin oikeasti hyvän makuista, toisin kuin halvimmat oluet, lonkerot ja siiderit.
Sepä onkin tässä juuri se huono puoli, hyvä maku! Viini solahtaa kurkustani alas tuosta vain. Maksuhäiriömerkintäolutta, oikeastaan mitä tahansa muutakin mietoa olutta, siideriä tai lonkeroa ei pysty juomaan samaa tahtia, koska ne eivät oikeasti maistu hyvältä. Niitä juon rauhoittuakseni tai humaltuakseni. Viini maistuu hyvältä, mutta on melkein kaksi kertaa vahvempaa, kuin mieto olut tai sidukka!
Yritin katsella yksi kerta, että eikö olisi 4-5 volttista viiiniä? Ei ole. On vain joko täysin alkoholitonta tai kasivolttista viiniä. Eikö sitä pysty tekemään miedompana, vai eikö ne mene kaupaksi muille kuin minulle? Olen yrittänyt säätää semmoista että lantraan viinin vaikka mehukivennäisveteen tai vichyyn, mutta ei se sitten taas maistu niin hyvälle.
Tuntuis, että aika moni nyt alkoholisoituu nopeampaa, kun vahvemmat alkoholit on helpommin saatavissa. Täällä maalla. Kaupungeissahan nyt on alkot joka kulmalla muutenkin. Minun kohdalla ei sitä vaaraa, koska olen ollut jo kovasti alkoholiriippuvainen ennen tätä uudistusta. Se vaan välillä kauhistuttaa, mitä tahtia pulloja kertyy.
Juopoimmat kaverini ja tuttuni näyttävät yhä pysyneen niissä vanhoissa miedoissa ja halvoissa juomissa, vanhoissa vakioissaan. Näyttää kuin eivät olisi mitenkään noteeranneet, että kaupasta saa viiniä. Ehkä eivät pidä viinistä, tai ovat minua fiksumpia..?
Kommentit (85)
Tuon suoraan viinitiloilta kuten tähänkin saakka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Ostin yhden pullon testiksi ja se oli virhe. Vedellä jatkettua pahanmakuista litkua jota ei kannata kenenkään ostaa.
Sitä ei ole laimennettu vaan sieltä on poistettu alkoholia.
Menee semantiikan puolelle, yhtäkaikki lopputulema on se, että viinien suht monimutkaisesta makumaailmasta jää puuttumaan oleellinen tekijä. Osa noista kaupan litku-valkoviineistä saattaa olla jo jotenkuten kelvollisia, joita voi siis juottaa ainakin keskiverto suomalaisille tahvoille, joiden makunystyrät ovat totuuneet siihen rapakalja ja lenkkimakkara -makumaailmaan. Mutta tuo litku-punaviinit ovat aivan käsittämätöntä schaibaa, jopa niin että niiden myynti pitäisi kieltää rikoksena ihmisyyttä vastaan.
Juot siis viiniä koska haluat korostaa kuuluvasi, mitä, keskiluokkaan?
Aika monella näyttää viinin juominen liittyvän elämäntapaan, yhteiskuntaluokkaan, julkisivuun ja esittämiseen.
Pikkuporvarillista ja säälittävää minun mielestäni mutta on itsellänikin varmaan jotain lapsuuden traumoja ja huono itsetunto muissa asioiaa....
Vierailija kirjoitti: Huooooooh. Noi viinit ei ole laimennettu vaan niistä on poistettu sitä alkoholia.
Ovat suomalaisen byrokratian mukaiseksi räätälöityjä, kokonaan eri tuotteita. Noita viinejä eivät niiden kotimaista tulevat turistit todennäköisesti edes tunnista, ainakin kokevat tulleensa huijatuiksi, jos erehtyvät noita öklötyksiä maistamaan. Tosi noloa Suomen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella näyttää viinin juominen liittyvän elämäntapaan, yhteiskuntaluokkaan, julkisivuun ja esittämiseen.
Pikkuporvarillista ja säälittävää minun mielestäni mutta on itsellänikin varmaan jotain lapsuuden traumoja ja huono itsetunto muissa asioiaa....
Sama ajatus. Aika usein ei ymmärretä että se viinin alkoholi on aivan samaa etanolia kun löytyy muistakin alkoholijuomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleenkään maistaa vedellä pilattuja viinejä.
Jo muinaiset roomalaiset laimensivat viinin vedellä. Laimentamatonta viiniä juovia pidettiin alkoholisteina.
Muinaiset roomalaiset joivat myös viininsä lyijyastioista, aiheuttaen itselleen hermostovaurion ja dementian...
Mitä itse asiaan tulee, tuo Suomen keinotekoinen 8% raja näyttää tosi typerältä täältä etelämmästä katsoen. Jokaisessa kulmakaupassa on kunnon viinejä, jopa ne €2 pullot on ihan juotavaa kamaa.
Menisi varmaan jokunen tovi että tottuisi taas siihen Alkon aukiolojen orjuutukseen. Hinnoista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa lähes kaikki aikuiset juovat viiniä päivittäin.
En ole uskaltanut ostaa, kyllä tuo alkoholipitoisuus kertoo minulle mausta jo ihan tarpeeksi. Ei voi olla hyviä nuo litkut.
Itse petyin erityisesti siihen ettei 8% tunnu missään, ellei sitten juo samalla vauhdilla kuin olutta. Melkein saa juoda 2 pulloa 8% jotta tulee sama vaikutus kuin 1 pullolla 14%
Mä pidän ihan aidon oikeasti viinistä mutta en kaupan viineistä samalla tavalla.
Ketjua lukiessani todellakin kiitän onneani siitä että pystyn olemaan selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan liity sellaiseen vaan ihan omaan makuun. Ostin jo parikymppisenä valkkareita, tosin opiskelin silloin yliopistossa mutta olen pitänyt nimenomaan valkoviineistä koko elämäni niin työssäkäyvänä kuin työttömänäkin.
Silloin parikymppisenä ostin aina sellaista viiniä kuin California White. Se oli edullista mutta hienossa karahvimaisessa pullossa ja tyhjästä pullosta sai kukille maljakon vaikka.
Vierailija kirjoitti: Ketjua lukiessani todellakin kiitän onneani siitä että pystyn olemaan selvinpäin.
Hienoa. Niin pystyn minäkin mutta nautin viinistä silloin tällöin.
Raahaan tai tilaan oikeat viinit 90% ulkomailta (Ruotsi/Saksa/Baltian maat) enkä koskekaan kaupan 8% valeviineihin.
Ne viinit mitä hankin ostan edelleen Alkosta samalla kun käyn muissa kaupoissa. Eli ihan sama mulle saako joatin litkua normikaupasta, vaikka maalla asunkin.
Vierailija kirjoitti:
Raahaan tai tilaan oikeat viinit 90% ulkomailta (Ruotsi/Saksa/Baltian maat) enkä koskekaan kaupan 8% valeviineihin.
Huomioitko eettisyyden kun valitset ostamasi viinit? Alko nimittäin myy vain eettisesti tuotettuja viinejä.
Vierailija kirjoitti: Ketjua lukiessani todellakin kiitän onneani siitä että pystyn olemaan selvinpäin.
Pystyt olemaan viittaa siihen että se on haastavaa. Minä olen aina ihan itse valinnut otanko vai en. Kokemusta on kahdesta yleisimmästä päihteestä.
En ymmärrä, miksi täällä vastustetaan viinien ja väkevien tuomista kauppoihin. Toimii muuallakin, miksei täällä?
Vierailija kirjoitti:
Kun yksi vaihtoehto itselleni viinin ystävänä on (kaikesta huolimatta) paluumuutto, niin voitko kertoa miten helppoa se on?
Voisinko todellakin tilata ulkomailta muutaman laatikollisen mieliviinejäni toisesta EU-maasta eikä kukaan tule ovelle penäämään tulleja?
Rahtikulut tuollaisen 20 pullon satsille eivät hirveästi rassaisi.
Menee semantiikan puolelle, yhtäkaikki lopputulema on se, että viinien suht monimutkaisesta makumaailmasta jää puuttumaan oleellinen tekijä. Osa noista kaupan litku-valkoviineistä saattaa olla jo jotenkuten kelvollisia, joita voi siis juottaa ainakin keskiverto suomalaisille tahvoille, joiden makunystyrät ovat totuuneet siihen rapakalja ja lenkkimakkara -makumaailmaan. Mutta tuo litku-punaviinit ovat aivan käsittämätöntä schaibaa, jopa niin että niiden myynti pitäisi kieltää rikoksena ihmisyyttä vastaan.