Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viinit kaupoissa. Miten kävi? Mielipiteitä, kokemuksia.

Vierailija
29.01.2025 |

Aloitan. Minusta on periaatteessa kiva, kun viiniä saa nyt kaupasta. Se halvinkin lasipullossa (hanapakkauksia en oo koskaan harrastanu ja pahvitölkeissä olevat sangriat ja apinaviinit maistuu taasen kyllä ihan kiljulta) myytävä on nimittäin oikeasti hyvän makuista, toisin kuin halvimmat oluet, lonkerot ja siiderit.

Sepä onkin tässä juuri se huono puoli, hyvä maku! Viini solahtaa kurkustani alas tuosta vain. Maksuhäiriömerkintäolutta, oikeastaan mitä tahansa muutakin mietoa olutta, siideriä tai lonkeroa ei pysty juomaan samaa tahtia, koska ne eivät oikeasti maistu hyvältä. Niitä juon rauhoittuakseni tai humaltuakseni. Viini maistuu hyvältä, mutta on melkein kaksi kertaa vahvempaa, kuin mieto olut tai sidukka!

Yritin katsella yksi kerta, että eikö olisi 4-5 volttista viiiniä? Ei ole. On vain joko täysin alkoholitonta tai kasivolttista viiniä. Eikö sitä pysty tekemään miedompana, vai eikö ne mene kaupaksi muille kuin minulle? Olen yrittänyt säätää semmoista että lantraan viinin vaikka mehukivennäisveteen tai vichyyn, mutta ei se sitten taas maistu niin hyvälle.

Tuntuis, että aika moni nyt alkoholisoituu nopeampaa, kun vahvemmat alkoholit on helpommin saatavissa. Täällä maalla. Kaupungeissahan nyt on alkot joka kulmalla muutenkin. Minun kohdalla ei sitä vaaraa, koska olen ollut jo kovasti alkoholiriippuvainen ennen tätä uudistusta. Se vaan välillä kauhistuttaa, mitä tahtia pulloja kertyy.

Juopoimmat kaverini ja tuttuni näyttävät yhä pysyneen niissä vanhoissa miedoissa ja halvoissa juomissa, vanhoissa vakioissaan. Näyttää kuin eivät olisi mitenkään noteeranneet, että kaupasta saa viiniä. Ehkä eivät pidä viinistä, tai ovat minua fiksumpia..?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, 8% lonkero maistuu viinalta, mutta sitten taas 8% viini aivan vedeltä.

Vierailija
22/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valistatko ap, mikä on maksuhäiriömerkintäolut? En ole tällaista termiä kuullut ennen.

En ole ap mutta se on se S-ryhmän kuparin värinen tölkki. Eli puliukon kupari tai siis maksuhäiriöolut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista lambruscoa olen ostanut muutamia kertoja. Se on luontaisestikin noin 8-prosenttista. Mukava ns. "seurustelujuoma" eli pikkutissutteluun sopivaa ja pizzan kanssa.

Vierailija
24/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken käynyttä kiljua.

Vierailija
25/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pysyivät minun osalta Alkossa ja pysyvät myös kaupoissa, en juo viiniä ei se tee muuta kuin närästää eikä hyvää viiniä ole olemassa 

Vierailija
26/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa kun olin niin perheen äiti laimensi monesti omaa viiniään vedellä. Kai sitä vois ostaa alkosta viinin ja sitten laimentaa sitä itse vedellä. Sitten saisi ainakin laimentaa oman maun mukaan.

Vierailija
27/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valistatko ap, mikä on maksuhäiriömerkintäolut? En ole tällaista termiä kuullut ennen.

En ole ap mutta se on se S-ryhmän kuparin värinen tölkki. Eli puliukon kupari tai siis maksuhäiriöolut.

Kaikkein halvin kura olut. Ässän kupari tai lidlin punainen.

Vierailija
28/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinimehut, viinimehujuomat, viininkaltaiset mehu juomat, tai jotain edellä mainittua.

Olen kiitollinen kasivolttisesta oluesta. En siis kaljasta, vaan juurikin oluesta.

Testasin noita viininkaltaisiamehujuomia, eikä niistä saanut mitääön irti.

Vierailija
29/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksuhäiriömerkintäolut, toiselta nimeltään oranssi paska on s-ryhmän kaupoissa myytävä halvin olut, joka on niin halpaa, että sitä voi ostaa luottotiedotonkin. Ennen maksuhäiriömerkintäolut oli merkiltään rainbow lager, nyt se on coop lager. Purkin sisältö ja väri ovat sama.

K-ryhmän kaupoissa puolestaan halvinta olutta on parfyymiolut, joka on sinisessä purkissa ja merkiltään pirkka. Parfyymiolut on saanut nimensä erikoisesta aromistaan, joka jokaiselle joskus Torniossa asuneelle tuo mieleen Lapinkullan tehtaan liepeillä alati leijailevan tuoksun. Ilmeisesti parfyymiolutpurkkeihin purkitetaa se, mitä lapparisammioiden pohjalle vielä jää.

Vierailija
30/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein halvin kura olut. Ässän kupari tai lidlin punainen.

Se Litukan punainen olut-olut on ns. Peltimansikka.

Eli:

Mennään ladalla lidliin hakemaan olutta

= Latukalla Litukkaan hakeen peltimansikkaa.

Vierailija
31/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksuhäiriömerkintäolut, toiselta nimeltään oranssi paska on s-ryhmän kaupoissa myytävä halvin olut, joka on niin halpaa, että sitä voi ostaa luottotiedotonkin. Ennen maksuhäiriömerkintäolut oli merkiltään rainbow lager, nyt se on coop lager. Purkin sisältö ja väri ovat sama.

K-ryhmän kaupoissa puolestaan halvinta olutta on parfyymiolut, joka on sinisessä purkissa ja merkiltään pirkka. Parfyymiolut on saanut nimensä erikoisesta aromistaan, joka jokaiselle joskus Torniossa asuneelle tuo mieleen Lapinkullan tehtaan liepeillä alati leijailevan tuoksun. Ilmeisesti parfyymiolutpurkkeihin purkitetaa se, mitä lapparisammioiden pohjalle vielä jää.

A-olutta sen pitää olla, exporttia mielellään eli vientilaatua. Kultamitalein palkittu.

Viininä juon mieluiten claretia.

Vierailija
32/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian makeita omaan makuun.

Ei ole. Kitkerää omenaviinietikkaa.

Hjuih

Vierailija
33/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tai kaksi 8% "viiniä" ostin.

Sanotaan että toiseksi viimeisen ja myös viimeisen....

Vierailija
34/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniglögit on ainoa järkevä tuote mitä on hyllyihin tullu

Vierailija
35/85 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään osta viinit yms. suomesta. Tulevat ulkomailta

Vierailija
36/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään osta viinit yms. suomesta. Tulevat ulkomailta

Rypäleviinit tosiaan tehdään useimmiten ulkomailla. Kotimaisia marjaviinehäkin löytyy. Itse olen harrastuksessa ja elämäntavassa vasta siinä vaiheessa että ostan ne kauppareissun yhteydessä alkosta.

Vierailija
37/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu pahalle. Ei tule ostettua. 

ulkomaalaiset vieraat nauravat Suomelle. Ja niin nauran minäkin.

hävettää miten Suomessa ei osata arvostaa hyviä viinejä. 

Vierailija
38/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 8% prosenttia on täysin poliittinen kompromissi, hihasta ravisteltu lukema, joka ei perustu mihinkään, ei ainakaan käymisprosessiin. Tieten tahtoen 8 prosenttiin tehtailtuihin "koska sääntö"-viineihin en aio rahojani tuhlata.

Vierailija
39/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait niiden markettiviinien olekaan tarkoitus olla ns. hyvän makuisia. Niiden avulla kerätään rahat pois alkkiksilta, jotka on ostoksilla semmosiin aikoihin kun alko on kiinni. Mä luulin, että mulle käy samoin kuin aloittajalle eli alan tissutella päivät läpeensä halpaa markettiviiniä, mutta eipä se niin mennytkään. Mun mielestä ne ei edes ole oikeastaan halpoja ja ainakin ne mitä minä maistoin niin oli kuin makeaa, vetistä mehua. Alkosta on viinit haettava. Aiemmin join vahvempia siidereitä ja lonkeroita, mutta jotenkin kyllästyin niihin. Maistuu pahalle ja kusettaa. Sinänsä olen kyllä ihan iloinen siitä, että en olekaan tämän pahemmin alkoholisoitunut. Jossain vaiheessa siiderin lipitys täytti useamman illan viikosta. 

Vierailija
40/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin ostamaan ja toista kertaa en erehdy. Kamalan makuista imelää litkua, jota ei edes vichyllä lantraaminen parantanut. Kuiva Crowmoor siiderikin on parempaa, vaikka en mikään siiderinlitkijä olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme