Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset kohdunpoiston kriteerit ovat nykyään?

Vierailija
29.01.2025 |

Onko ns. ikärajaa? Ynnä muuta? 

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt yleensä mitään leikellä siksi että joku haluaa. Minulta ei kohtua poistettu vaikka on endometrioosi. Kuukautiskivut kyllä loppuu kun vaihdevuodet alkaa 

Vierailija
42/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska elämme DEI aikakautta, myös kohdulliseksi itsensä tuntevat, jotka haluavat kohduttomaksi, otetaan leikkausjonoon.

En ihan nyt tajua näitä paria kommenttia. Olen biologisesti nainen, en ole trans. Haluan vain päästä kohdustani eroon, koska a) kuukautiseni ovat erittäin kivuliaat b) en tule ikinä hankkimaan (biologisia) lapsia usean syyn takia - ap

Olen 26-vuotias nainen enkä tule minäkään ikinä hankkimaan biologisia lapsia pääosin traumojeni takia. Kohdun poiston alaikäraja on käsittääkseni 30 vuotta. 

Ihan oikeasti haluat ottaa lantionpohjastasi palikan pois noinkin nuorella iällä? Sillä riskillä, että loput palikat eivät pysy paikoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi tarina kohdunpoistosta. Se tehtiin juurikin erittäin kivuliaiden kuukautisten ja muiden alavatsakipujen vuoksi, kohdussa myomia ja adenoma. Leikkaus tehtiin tähystämällä, joten arpia ei jäänyt. Hyvin meni ja ainoa, mitä kadun, on se, ettei sitä tehty aikaisemmin.  Kaksi viikkoa sairaslomaa ja siinä se. Ei ollut mitenkään vaikea toipuminen. Ei mitään virtaamisvaikeuksia tms. 

Munasarjat siis jätettiin, joten hormoneihin ei ole mitään vaikutusta. Yksikään lääkäri ei minulle puhunut mistään kohdun tehtävästä "tukirakenteena", ei edes kirurgi, joka oli alansa huippua. Mitään tällaista "puutosta" en ole myöskään kokenut.

Lastentekoiän olin toki jo  ylittänyt. Tsemppiä ap! 

Kiitos paljon kunnon vastauksesta. Jos saan kysyä, mitä sanoit lääkärille? Menitkö juttelemaan normilääkärille vai gynelle? - ap

Vierailija
44/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainakin se, ettei mikään muu hoito ole auttanut. Nykyään aika harvoin otetaan ison leikkauksen riskejä.

Mitä nämä muut hoidot olisivat? En haluaisi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, koska tiedän että niistä tulisi minun tuurilla haittavaikutuksia ja en tarvitse ehkäisyä, haluan vain kohdun pois jotta ei tarvitsisi kärsiä kuukautisista. Mikähän siinä voi olla niin vaikeaa, jos tietää jo ettei oikeasti halua (biologisia) lapsia ja jos kuukautisten aikana esimerkiksi kivut ovat sen verran kovat että oksentaa pelkkiä mahahappoja kolme neljä kertaa tunnin sisään? 

- ap

Kohdunpoisto ei ole ehkäisykeino. Ai miksikö? Tiedän erään perusterveen naisen, joka kuoli leikkauspöydälle kohtua poistettaessa.

<

Kohdunpoiston pääasiana ei minulla ole ehkäisy, olen lesbo. Kuten olen jo monessa vastauksessa sanonut, pääsyy on hirvittävät kuukautiset ja niistä johtuva elämänlaadun huonontuminen. - ap

Syö minipillereitä ne vie menkat pois.

Vierailija
45/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainakin se, ettei mikään muu hoito ole auttanut. Nykyään aika harvoin otetaan ison leikkauksen riskejä.

Mitä nämä muut hoidot olisivat? En haluaisi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, koska tiedän että niistä tulisi minun tuurilla haittavaikutuksia ja en tarvitse ehkäisyä, haluan vain kohdun pois jotta ei tarvitsisi kärsiä kuukautisista. Mikähän siinä voi olla niin vaikeaa, jos tietää jo ettei oikeasti halua (biologisia) lapsia ja jos kuukautisten aikana esimerkiksi kivut ovat sen verran kovat että oksentaa pelkkiä mahahappoja kolme neljä kertaa tunnin sisään? 

- ap

Kohdunpoisto ei ole ehkäisykeino. Ai miksikö? Tiedän erään perusterveen naisen, joka k

Minulla on ongelmia pillereiden syömisen kanssa, jos se on yhtään isompi kuin joku pureskeltavaa D-vitamiini, en pysty nielemään niitä ensimmäisellä kerralla. Vitamiinienkin kanssa jo välillä ongelmia muistaa ottaa ajallaan. Haluaisin pysyvän ratkaisun. - ap

Vierailija
46/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka munasarjat säästettäisiin, kohdunpoisto heikentää munasarjojen verenkiertoa ja siten alentaa estrogeenitasoja. Eli ap haluaa mummoutua 19-vuotiaana, koska on kuullut niin paljon kauhutarinoita hormonaalisesta ehkäisystä.

Vierailija
47/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä on trolli? Ihminen vaatii itselleen isoa leikkausta, koska on kuullut niin paljon hormonaalisen ehkäisyn haitoista.

Oletko edes lukenut, mitä olen kertonut kuukautisteni aiheuttamista vaivoista? - ap

Mutta hormonaalista hoitoa et suostu edes kokeilemaan, koska kuulopuheiden mukaan se on jollekin aiheuttanut ongelmia. Mieti nyt vähän järjellä. Oletko myös kokonaan syömättä viljatuotteita, koska olet kuullut että ne aiheuttavat jollekin ongelmia, tai maitotuotteita, tai sitrushedelmiä ja tomaatteja? Kaikkihan voi aiheuttaa jollekin ongelmia, mutta useimmille ei aiheuta. Myös kohdunpoisto voi aiheuttaa ongelmia ja se on lisäksi iso ja vaarallinenkin operaatio. Miksi juuri sen haluat, noista kaikista muista vaihtoehdoista, jotka voivat aiheuttaa kuitenkin paljon pienempiä ja helpommin korjattavissa olevia ongelmia? 

Vierailija
48/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska elämme DEI aikakautta, myös kohdulliseksi itsensä tuntevat, jotka haluavat kohduttomaksi, otetaan leikkausjonoon.

En ihan nyt tajua näitä paria kommenttia. Olen biologisesti nainen, en ole trans. Haluan vain päästä kohdustani eroon, koska a) kuukautiseni ovat erittäin kivuliaat b) en tule ikinä hankkimaan (biologisia) lapsia usean syyn takia - ap

Olen 26-vuotias nainen enkä tule minäkään ikinä hankkimaan biologisia lapsia pääosin traumojeni takia. Kohdun poiston alaikäraja on käsittääkseni 30 vuotta. 

Eli pitäisi vielä kärsiä 11 vuotta? Todellinen hyvinvointivaltio. - ap

Eli AP onkin vielä yksinkertainen teini, joka haluaa mutiloida kehonsa vaan koska ei halua kokeilla muita keinoja

Vierailija
49/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli AP onkin vielä yksinkertainen teini, joka haluaa mutiloida kehonsa vaa

Jep ja juuri tämän takia kroppia ei saa leikellä nuorena kun asiat voi muuttua. Plus isot riskit. 

Vierailija
50/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi tarina kohdunpoistosta. Se tehtiin juurikin erittäin kivuliaiden kuukautisten ja muiden alavatsakipujen vuoksi, kohdussa myomia ja adenoma. Leikkaus tehtiin tähystämällä, joten arpia ei jäänyt. Hyvin meni ja ainoa, mitä kadun, on se, ettei sitä tehty aikaisemmin.  Kaksi viikkoa sairaslomaa ja siinä se. Ei ollut mitenkään vaikea toipuminen. Ei mitään virtaamisvaikeuksia tms. 

Munasarjat siis jätettiin, joten hormoneihin ei ole mitään vaikutusta. Yksikään lääkäri ei minulle puhunut mistään kohdun tehtävästä "tukirakenteena", ei edes kirurgi, joka oli alansa huippua. Mitään tällaista "puutosta" en ole myöskään kokenut.

Kiitos paljon kunnon vastauksesta. Jos saan kysyä, mitä sanoit lääkärille? Menitkö juttelemaan normilääkärille vai gynelle? - ap

Saat toki kysyä. Gynekologille menin, ei tullut edes mieleeni yrittää selittää asiaa normilääkärille. Jos sinulle vain on mahdollista, niin suosittelen kääntymään heti sellaisen gynekologin puoleen, joka on ns leikkaava gynekologi itse ja osaa heti arvioida tilanteen.  Jos siis voit lääkärin itse valita. Ymmärrän, että se ei ole taloudellisesti kaikille mahdollista. 

Vierailija
51/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis että joku plastiikkakirurgi yhden elimen poistaa jos tarpeeks rahaa löytyy?

Vierailija
52/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka munasarjat säästettäisiin, kohdunpoisto heikentää munasarjojen verenkiertoa ja siten alentaa estrogeenitasoja. Eli ap haluaa mummoutua 19-vuotiaana, koska on kuullut niin paljon kauhutarinoita hormonaalisesta ehkäisystä.

Saako kysyä, että mikä on koulutuksesi?

Vierailija
53/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehiläisessä maksaa noin 5000 euroa, toinen juttu on että suostuvatko sielläkään noilla spekseillä. Julkisella eivät varmastikaan tee tarpeetonta leikkausta.

Vierailija
54/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi tarina kohdunpoistosta. Se tehtiin juurikin erittäin kivuliaiden kuukautisten ja muiden alavatsakipujen vuoksi, kohdussa myomia ja adenoma. Leikkaus tehtiin tähystämällä, joten arpia ei jäänyt. Hyvin meni ja ainoa, mitä kadun, on se, ettei sitä tehty aikaisemmin.  Kaksi viikkoa sairaslomaa ja siinä se. Ei ollut mitenkään vaikea toipuminen. Ei mitään virtaamisvaikeuksia tms. Munasarjat siis jätettiin, joten hormoneihin ei ole mitään vaikutusta. Yksikään lääkäri ei minulle puhunut mistään kohdun tehtävästä "tukirakenteena", ei edes kirurgi, joka oli alansa huippua. Mitään tällaista "puutosta" en ole myöskään kokenut.

Ei tarvitse sanoa mitään, jos on adenoma. Niihin liittyy syöpäriski ja ne poistetaan, varsinkin menopaussin jälkeisessä iässä. 

Vierailija
55/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli AP onkin vielä yksinkertainen teini, joka haluaa mutiloida kehonsa vaa

En ole teini, ja rehellisesti sanottuna se kohdun poisto olisi minulle helpoin keino päästä eroon tästä jatkuvasta oksentelusta ja helvetillisistä kivuista kuukautisten aikana. Pillerien kanssa on minulle vaikeaa jo allergiakauden ja vitamiinien kanssa värkkääminen, hormonaalisen ehkäisyn lisääminen siihen soppaan pahentaisi tilannetta. - ap

Vierailija
56/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon kunnon vastauksesta. Jos saan kysyä, mitä sanoit lääkärille? Menitkö juttelemaan n

Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta! - ap

Vierailija
57/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole teini, ja rehellisesti sanottuna se kohdun poisto olisi minulle helpoin keino päästä eroon tästä jatkuvasta oksentelusta ja helvetillisistä kivuista kuukautisten aikana. Pillerien kanssa on minulle vaikeaa jo allergiakauden ja vitamiinien kanssa värkkääminen, hormonaalisen ehkäisyn lisääminen siihen soppaan pahentaisi tilannetta. - ap

Olet sanojesi mukaan 19v, eli vielä teini

Vierailija
58/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaa ihan niin kauan kuin haluat, mutta terveitä kohtuja ei poisteta pyynnöstä. Kokeile sitä hormonaalista ehkäisyä ihan suosiolla. Tai matkusta jonnekin Kambodzaan leikkaukseen, siellä saat varmasti rahalla mitä haluat.

Vierailija
59/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ennen kohdunpoistoon pääsemistä hanki resepti Miranaxiin. Itselläni adenomyoosi tekee hirvittävät menkkakivut jo viikko ennen alkua. Aloitan viikkoa ennen oletettua vuotoa Miranaxin, tabletti aamuin illoin jolloin vaikutus kestää vuorokauden.

Nyt 2kk jälkeen kivut ovat poissa, Miranax tyrehdyttää kohdun limakalvon liikakasvua ja vuotokaan ei ole niin runsas. Olen 42 ja tässä kuussa olivat elämäni ekat kivuttomat menkat! Aiemmin heräsin yöllä kipuihin viikon ajan ennen menkkoja kun buranan teho loppui aamuyöllä. 

Vierailija
60/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap kuuntele noita kauhutarinoita ja maallikoiden arvioita leikkauksen riskeistä ja vaikutuksista. Itsekin sorruin  lueskelemaan netistä vaikka mitä ja sen vuoksi aivan turhaan viivästytin leikkausta vuosilla. 

Totta kai kaikissa leikkauksissa on riskinsä, ei sitä voi kiistää. Jo pelkkä nukutus on aina jonkinlainen riski leikkauksesta riippumatta. Riskeistä ja leikkauksen  mahdollisista eri vaihtoehdoista kannattaa kuitenkin puhua rauhassa asiantuntevan lääkärin kanssa, ei netin "asiantuntijoiden" kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi