Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset kohdunpoiston kriteerit ovat nykyään?

Vierailija
29.01.2025 |

Onko ns. ikärajaa? Ynnä muuta? 

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi tarina kohdunpoistosta. Se tehtiin juurikin erittäin kivuliaiden kuukautisten ja muiden alavatsakipujen vuoksi, kohdussa myomia ja adenoma. Leikkaus tehtiin tähystämällä, joten arpia ei jäänyt. Hyvin meni ja ainoa, mitä kadun, on se, ettei sitä tehty aikaisemmin.  Kaksi viikkoa sairaslomaa ja siinä se. Ei ollut mitenkään vaikea toipuminen. Ei mitään virtaamisvaikeuksia tms. 

Munasarjat siis jätettiin, joten hormoneihin ei ole mitään vaikutusta. Yksikään lääkäri ei minulle puhunut mistään kohdun tehtävästä "tukirakenteena", ei edes kirurgi, joka oli alansa huippua. Mitään tällaista "puutosta" en ole myöskään kokenut.

Lastentekoiän olin toki jo  ylittänyt. Tsemppiä ap! 

Kiitos paljon kunnon vastauksesta. Jos saan kysyä, mitä sanoit lääkärille? Menitkö juttelemaan n

ja siis yksityisgynekään ei tee lähetettä kohdunpoistoon, vaan kohdunpoistot kun suomessa tehdään julkisella puolella, niin sen julkisen puolen gynen pitää kohdunpoistoa myös suositella, voi toki yksityinen gyne puoltaa kohdunpoistoa, mutta se ei tosiaan merkitse sitä, että sen varmasti sitten saa. Siksikin on oikeastaan turha käydä yksityisellä gynellä, koska julkisen puolen gynen pitää kuitenkin sitten vielä todeta tarve kohdunpoistoon. TOki varmaan sen ykistyisne gynen kirjoittama puolto kohdunpoistoon voi merkitä jotain, mutta siihen ei kannata sokeasti luottaa.

Vierailija
82/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan nyt tajua näitä paria kommenttia. Olen biologisesti nainen, en ole trans. Haluan vain päästä kohdustani eroon, koska a) kuukautiseni ovat erittäin kivuliaat b) en tule ikinä hankkimaan (biologisia) lapsia usean syyn takia - ap

Olen 26-vuotias nainen enkä tule minäkään ikinä hankkimaan biologisia lapsia pääosin traumojeni takia. Kohdun poiston alaikäraja on käsittääkseni 30 vuotta. 

Eikös nuo traumat kannattaisi myös hoitaa? Sen jälkeen moni asia voi näyttäytyä erilaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä yksityiselle gynelle, joka tekee leikkauksia julkisella puolella.

Vierailija
84/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainakin se, ettei mikään muu hoito ole auttanut. Nykyään aika harvoin otetaan ison leikkauksen riskejä.

Mitä nämä muut hoidot olisivat? En haluaisi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, koska tiedän että niistä tulisi minun tuurilla haittavaikutuksia ja en tarvitse ehkäisyä, haluan vain kohdun pois jotta ei tarvitsisi kärsiä kuukautisista. Mikähän siinä voi olla niin vaikeaa, jos tietää jo ettei oikeasti halua (biologisia) lapsia ja jos kuukautisten aikana esimerkiksi kivut ovat sen verran kovat että oksentaa pelkkiä mahahappoja kolme neljä kertaa tunnin sisään? 

- ap

*runsaat, tiheät ja pitkäkestoiset kuukautisvuodot

*kovat kuukautiskivut

*myoomat eli lihaskasvaimet kohdussa

*gynekologiset laskeumat

Tuossa noita syitä kohdunpoistoon. Ja nimenomaan tehdään, jos muut keinot eivät ole vaivoja helpottaneet. Hormonaalinen ehkäisy on joissakin tapauksissa konsti, jota kokeillaan. 

Mutta jos vain haluaa normaalit kuukautiset pois, niin enpä tiedä... Ainakin kehotetaan harkitsemaan todella tarkkaan... Rahallahan yksityispuolelta saa melkein mitä tahansa.

Vierailija
85/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainakin se, ettei mikään muu hoito ole auttanut. Nykyään aika harvoin otetaan ison leikkauksen riskejä.

Mitä nämä muut hoidot olisivat? En haluaisi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, koska tiedän että niistä tulisi minun tuurilla haittavaikutuksia ja en tarvitse ehkäisyä, haluan vain kohdun pois jotta ei tarvitsisi kärsiä kuukautisista. Mikähän siinä voi olla niin vaikeaa, jos tietää jo ettei oikeasti halua (biologisia) lapsia ja jos kuukautisten aikana esimerkiksi kivut ovat sen verran kovat että oksentaa pelkkiä mahahappoja kolme neljä kertaa tunnin sisään? 

- ap

Kai tiedät, että jos sinulta poistetaan kohtu joudut syömään hormoneja loppuelämäsi?

Eivätkö munasolut säätele hormoneja? Jos niitä ei poista, ei tietääkseni tarvitse hormonihoitoja. - ap

Munasarjat, kyllä, eikä kohtu niin kuin tuo aiempi kommentoija väitti. Eli kohdunpoiston jälkeen ei tarvitse sen enempää hormoneja kuin ennenkään.

Vierailija
86/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko,ap, kertoa, mikä on koulutuksesi ja mistä olet omaksunut käsityksesi kohdunpoistosta ja sen vaikutuksista?

Vierailija
87/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös transhoitojen yhteydessä poisteta kohtu jos itsensä mieheksi kokeva biologinen nainen niin haluaa. Muussa tapauksessa ei jos ei ole syöpää tai muuta vastaavaa terveydellistä syytä kohdun poistoon. Eli jos ap väität olevasi mies niin pääset siitä eroon? Kohdun poiston jälkeen voit palata naiseksi. 

Vierailija
88/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavatpa ihmiset väännellä sanomisia ihan erilaisiksi. - ap

Vierailija
89/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi tarina kohdunpoistosta. Se tehtiin juurikin erittäin kivuliaiden kuukautisten ja muiden alavatsakipujen vuoksi, kohdussa myomia ja adenoma. Leikkaus tehtiin tähystämällä, joten arpia ei jäänyt. Hyvin meni ja ainoa, mitä kadun, on se, ettei sitä tehty aikaisemmin.  Kaksi viikkoa sairaslomaa ja siinä se. Ei ollut mitenkään vaikea toipuminen. Ei mitään virtaamisvaikeuksia tms. 

Munasarjat siis jätettiin, joten hormoneihin ei ole mitään vaikutusta. Yksikään lääkäri ei minulle puhunut mistään kohdun tehtävästä "tukirakenteena", ei edes kirurgi, joka oli alansa huippua. Mitään tällaista "puutosta" en ole myöskään kokenut.

Lastentekoiän olin toki jo  ylittänyt. Tsemppiä ap! 

Kiitos paljon kunnon vastauksesta. Jos saan kysyä

Ei pidä paikkaansa tuossa vastauksessa se, ettei kohdunpoistoja tehdä kuin vain julkisella puolella. Esim. Mehiläinen tekee kohdunpoistoja.

Vierailija
90/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan runsaiden kuukautisten hoitoon vaihtoehtoja. Esim lämpöhoito tuhoaa/vähentää kohdunlimakalvoa jolloin kuukautiset niukentuvat / loppuvat. Toki sitäkään ei ei tehdä nuorille mahdollisten tulevien raskaustoiveiden takia kuten ei sterilisaatiotakaan. En tiedä sitten miten onnistuisi yksityisellä. 

Suosittelisin kyllä kokeikemaan hormonikierukkaa. Mulle ei sopinut mikään muu hormonivalmiste mutta 6kk jälkeen hormonikierukka on ollut täysin huomaamaton ja kuukautiset loppuneet lähes täysin eikä kipujakaan ole. Juu olet sanonut ettet halua mutta kyllä sitä kannattaiai kokeilla.

Vierailija
91/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös transhoitojen yhteydessä poisteta kohtu jos itsensä mieheksi kokeva biologinen nainen niin haluaa. Muussa tapauksessa ei jos ei ole syöpää tai muuta vastaavaa terveydellistä syytä kohdun poistoon. Eli jos ap väität olevasi mies niin pääset siitä eroon? Kohdun poiston jälkeen voit palata naiseksi. 

En kyllä nyt valitettavasti halua alkaa vetämään testosteronia. - ap

Vierailija
92/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivuliaat kuukautiset eivät riitä syyksi kohdunpoistoon, saati se, että ei halua lapsia.

Ja tässähän minusta ei ole mitään järkeä. Miksi minun pitäisi kärsiä jonkun elimen kanssa siihen asti että se ei enää toimi, jos siitä ei ole minulle mitään apua tulevaisuudessa, vain tuskaa? - ap

Minustakin se on epäoikeudenmukaista. Kohdunpoisto on kuitenkin sen verran iso ja riskialtis toimenpide, ja aiheuttaa ongelmia myöhemmin, ettei sitä tehdä kuin suunnilleen äärimmäisessä hädässä. Kuukautisia ei juuri kukaan ota vakavasti, vaikka ne olisivat kuinka pahat. Itsekin törmäsin samaan ongelmaan, kun yritin saada toimivaa hoitoa. Lääkärit eivät ymmärrä, eivätkä oikein muutkaan.

Vierailija
93/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan googlaamalla selviää tieteellisesti tutkittu tosiasia, että kohdunpoisto alentaa elimistön estrogeenitasoja, vaikka munasarjat säilytettäisiin, koska munasarjat(kin) ovat kiinni kohdussa ja saavat sitä kautta verenkiertonsa.

Toki suurin osa kohdunpoistoista tehdään viisikymppisille ja sitä vanhemmille naisille, joilla muutenkin hormonitasot ovat hiipumassa, joten korvaushoitoa ei välttämättä tarvitse.

Vierailija
94/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja siis yksityisgynekään ei tee lähetettä kohdunpoistoon, vaan kohdunpoistot kun suomessa tehdään julkisella puolella, niin sen julkisen puolen gynen pitää kohdunpoistoa myös suositella, voi toki yksityinen gyne puoltaa kohdunpoistoa, mutta se ei tosiaan merkitse sitä, että sen varmasti sitten saa. Siksikin on oikeastaan turha käydä yksityisellä gynellä, koska julkisen puolen gynen pitää kuitenkin sitten vielä todeta tarve kohdunpoistoon. TOki varmaan sen ykistyisne gynen kirjoittama puolto kohdunpoistoon voi merkitä jotain, mutta siihen ei kannata sokeasti luottaa.

Ei ole olemassa erikseen "yksityisgynejä" ja "julkisen puolen gynejä". Suurella osalla gynekologeista on virka julkisella puolella ja lisäksi sama henkilö pitää virka-ajan ulkopuolella myös yksityisvastaanottoa. Toki, jos jollakulla ei virkaa olekaan, niin samoja erikoislääkäreitä he kuitenkin ovat, eri työpaikoissa vain. 

Vierailija
95/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myoomat eivät ainakaan ole, jos eivät ole jättisuuria ja aiheuta kipuja ja jatkuvia vuotoja.

Mulla oli myoomista jatkuva vuoto ja sain lähetteen sairaalaan kohdunpoistoon. Siellä haluttiin kuitenkin koittaa, josko hormonikierukan pystyis laittamaan. Pystyi ja vuodot loppui. Minulle se oli helpotus, etten tarvinnut isoa leikkausta. Ikää oli 52v

Vierailija
96/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisin ohje: Etsi gynekologi, joka laittaa sinulle lähetteen kohdunpoistoon. Älä lue näiden  trollien mummoutumis- yms pelotteluita. Ne eivät ole totta.

Mulle gyne sanoi suoraan, että kudosrakenteeni on sellainen, että mitä luultavimmin tulee laskeumia tulevaisuudessa ja pitää sitten varautua niiden hoitoon. Äidilläni esim. on ollut paha laskeuma ja senkin vuoksi gyne suositteli lämpimästi, että kokeillaan kaikki muut hoidot ensin. Olisin kyllä saanut kohdunpoiston, jos olisin ehdottomasti halunnut, mutta päätin uskoa gynea ja ihan hyvä, koska itselle löytyi sitten toimiva hoito ja jos tämän vaikutus joskus loppuu, niin sitten tehdään kohdunpoisto minulle.

mielestäni ei pidä toista ihmstä pelotella noinkaan, että ei pidä uskoa varoituksiin. Tosiasia on, että kohdunpoisto ei ole riskitön leikkaus. Siksi minä neuvon ap:ta hakemaan lähetteen naistentautien polille runsaiden kuukautistensa vuoksi ja siellä sitten gynen näkemyksen jälkeen on visaampi. Ne kuitenkin tekee siellä jatkuvati kohdunpoistoja ja tietävät tarkkaan mitä riskejä voi tulla ja millaisten potilaiden kohdalla ne riskit usein konkretisoituu ja millaisten potilaiden kohdalla ei.

Vierailija
97/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko,ap, kertoa, mikä on koulutuksesi ja mistä olet omaksunut käsityksesi kohdunpoistosta ja sen vaikutuksista?

Pitäisikö minun olla kouluttautunut gynekologiksi, jos haluan edes ajatella kohdunpoistoa? - ap

Vierailija
98/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan kohdunpoiston saada jos endometrioosi oireilee hormonihoidosta huolimatta?

Vierailija
99/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät, että jos sinulta poistetaan kohtu joudut syömään hormoneja loppuelämäsi?

Miksi noin luulet? Mä en syö hormoneja.

Vierailija
100/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtu voidaan poistaa syövän ja muiden erittäin painavien syiden takia. Kyseessä on iso leikkaus, jollaisia ei tehdä huvin vuoksi.

Kohtu ei ole pelkkä lisääntymiselin vaan myös muiden elinten tärkeä tukirakenne, jonka puuttuminen voi aiheuttaa ikäviä seurauksia.

Isohko leikkaus, mutta mites se sitten on mahdollista tehdä myös tähystystoimenpiteenä?

se on silti iso leikkaus, tehtiinpä se avaamalla vatsa tai tähystämällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan