Minkälaiset kohdunpoiston kriteerit ovat nykyään?
Kommentit (113)
Kivuliaat kuukautiset oli syy millä sain kohdunpoiston. Kunnalliseen menin ja pyysin kohdunpoistoon kärsittyäni 12 vuotta invalidisoivista kuukautiskivuista. Antoi palvelusetelin yksityiselle ja sieltä sain heti leikkauspäätöksen ja leikattiin yksityisellä kunnallisen hinnalla valinnanvapausasiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä hormonikierukkaa. Se on elimistön kannalta kuitenkin lempeämpi vaihtoehto, ja monilla jää sen kanssa kuukautiset lähes kokonaan tai jopa kokonaan pois. Kohtu kuitenkin toimii tukirakenteena muillekin vatsan elimille, ja jos se puuttuu, voi tulla myöhemmin muita ongelmia, virtsankarkailua tai erilaisia laskeumia, joita joudutaan korjaamaan uusilla leikkauksilla. Hankalia ongelmia nekin on, ja voit turhaan joutua ojasta allikkoon.
Aiemmissa vastauksissa mainitsin, etten halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Olen kuullut kauhutarinoita niiden sivuvaikutuksista, ja tiedän niitä varmasti tulisi minullekin. En halua muutenkaan tunkea mitään kierukoita sisääni. - ap
Ensin voi kokeilla pillereitä. Jos ne eivät sovi, ne on helppo jättää pois. Kierukkaa en minäkään lähtisi ensimmäisenä kokeilemaan. Minulla on supistusherkkä kohtu ja voi olla, että olisin ns. erikoistapaus, jossa kohtu synnyttää kierukan, eli supistelee niin kauan, kunnes kierukka tulee tai otetaan pois. Ei tee mieli lähteä testaamaan. Etenkin, kun olen niin herkkä myös hormoneille, että e-pilleritkin aiheuttivat jatkuvat kuukautiset jomotuksineen ja vuotoineen.
Yksityinen gyne osaa kertoa eri vaihtoehdoista. Yleensä ne tyrkyttävät kierukkaa, mutta eivät ne sitä pakolla asenna. Kysy e-pillereistä ja minipillereistä. Jokin niistä saattaakin sopia.
No ainakin kohtu pitää olla, eli transnainen ei pääse kohdunpoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivuliaat kuukautiset eivät riitä syyksi kohdunpoistoon, saati se, että ei halua lapsia.
Ja tässähän minusta ei ole mitään järkeä. Miksi minun pitäisi kärsiä jonkun elimen kanssa siihen asti että se ei enää toimi, jos siitä ei ole minulle mitään apua tulevaisuudessa, vain tuskaa? - ap
Voit sinä sen poistattaa kunhan maksat itse sen operaation. Muistaakseni oli alkaen 6500 €
Joo, paisui sen verran tämä aloitukseni. Taidanpa nyt sulkea sen. Kiitos kaikille vastanneille! - ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan googlaamalla selviää tieteellisesti tutkittu tosiasia, että kohdunpoisto alentaa elimistön estrogeenitasoja, vaikka munasarjat säilytettäisiin, koska munasarjat(kin) ovat kiinni kohdussa ja saavat sitä kautta verenkiertonsa.
Toki suurin osa kohdunpoistoista tehdään viisikymppisille ja sitä vanhemmille naisille, joilla muutenkin hormonitasot ovat hiipumassa, joten korvaushoitoa ei välttämättä tarvitse.
Jos elämänlaatu on huono kivuliaiden kuukautisten vuoksi ei estrogeenitason muutos ole oleellinen. Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat nelikymppisenä, enkä aloittanut estrogeenihoitoa. Pieniä oireita oli jonkin aikaa mutta kokonaisuutena terveyteni ja elämänlaatuni parani valtavasti. Nyt kuusikymppisenä en ole mummoisempi kuin muutkaan ikäiseni.
Mielestäni hormoneja ja hormonihoitoja on turha pelätä ja niitä kannattaisi kokeilla ennen kohdunpoistoa. Sekin on ihan ok, mutta kannattaa keskustella lääkärin kanssa myös kohdunpoiston mahdollisista haitoista ja miettiä jaksaako ottaa niitä sitten vastaan, jos omalle kohdalle osuu. Hormonihoidot saa helposti lopetettua ja siihen voisi lähteä ajatellen, että menee kevyimmästä hoitokokeilusta seuraavaan. Kohdunpoistoleikkauksilla on myös todettu olevan haittoja. Esimerkiksi joillekin se on vaikuttanut negatiivisesti seksielämään, siinä missä monet ovat kokeneet, että se on vaikuttanut vain positiiivisesti. Näitäkin kannattaa miettiä, siis siinäkin tapauksessa, että itsestä tuntuu, että kohdunpoiston haluaa. Ettei tule sitten ikäviä yllätyksiä sen jälkeen (parempi olla tietoinen näistä). Kuitenkaan ei missään nimessä kannata jäädä kärsimään jatkuvista kivuista ja pahoista vuodoista. Ei kukaan ole ansainnut sellaistakaan elämää.
Siis mulla kaksi Mehiläisen gyneä määräsi vain hormoneja vaikka mulla todettu adenomyoosi ja munasarjatukos ultrassa, jota ei ole tutkittu kunnolla et mikä se on. Lapset tehty jo ja ikää yli 40. Hirveät menkkakivut jotka lamauttavat jo viikko ennen menkkoja.
Pyysin lähetettä naistenklinikalle enkä saanut kummaltakaan. Menin kolmannelle lekurille joka ei ollut gyne, lähete tuli heti.
Vierailija kirjoitti:
Ap ennen kohdunpoistoon pääsemistä hanki resepti Miranaxiin. Itselläni adenomyoosi tekee hirvittävät menkkakivut jo viikko ennen alkua. Aloitan viikkoa ennen oletettua vuotoa Miranaxin, tabletti aamuin illoin jolloin vaikutus kestää vuorokauden.
Nyt 2kk jälkeen kivut ovat poissa, Miranax tyrehdyttää kohdun limakalvon liikakasvua ja vuotokaan ei ole niin runsas. Olen 42 ja tässä kuussa olivat elämäni ekat kivuttomat menkat! Aiemmin heräsin yöllä kipuihin viikon ajan ennen menkkoja kun buranan teho loppui aamuyöllä.
Mullakin on Miranax käytössä, muttei samaa diagnoosia. Mulla kohtu supistelee aika tukalasti kuukautisten aikaan, eli samantyyppistä kuin synnytyksessä, tosin ei niin napakkaa ja äkäistä. Tätä minun ongelmaani Miranax lievittää, muttei poista. Saattaa silti olla pahat kuukautiset, vaikka ottaisin lääkettä säännöllisesti ja aloittaisin monta päivää etukäteen.
Tämä ihan vain anekdoottina. En kyseenalaista toisten saamaa apua. Hyvä, että siitä on sinulle noinkin paljon apua!
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto naisia vaivaa. Miettikää kun miehetkin olisivat täällä koko ajan
"mitä maksaa jos minulta poistetaan pallit"
"haluaisin silpoa penistäni, mitä maksaa julkisella"
"voinko syödä jotain steroideja tai lääkkeitä jotta pallini toimisivat eri tavalla kuin niiden kuuluu"
Menkää hoitoon. Siis nuppihoitoon, ja lopettakaa itsenne silpominen
Kivuliaat kuukautiset eivät parane "nuppihoidolla".
Miehen ja naisen kasvonalueen iholaadussa on eroja.
Siinä mielessä, jos tässä on enimmäkseen naisia vastaajina.
Harmi, kun tuosta Essex plus -voiteesta ei ole kokeilutuubia. Voiteesta on hyviä kokemuksia kyllä.
Samaten Probicare, ja tästä on olemassa pieniä tuubejakin. Ohut ja hyvin imeytyvä voide.
Mutta tosiaan, jokin voide voi auttaa yhdellä, toisella sitten taas ei. Vain kokeillen selviää, mikä itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto naisia vaivaa. Miettikää kun miehetkin olisivat täällä koko ajan
"mitä maksaa jos minulta poistetaan pallit"
"haluaisin silpoa penistäni, mitä maksaa julkisella"
"voinko syödä jotain steroideja tai lääkkeitä jotta pallini toimisivat eri tavalla kuin niiden kuuluu"
Menkää hoitoon. Siis nuppihoitoon, ja lopettakaa itsenne silpominen
Kivuliaat kuukautiset eivät parane "nuppihoidolla".
eräänlainen nuppihoitojen antaja gynekologikin on: hoitelee alapäätä
Ehkä pikemminkin kannattaisi kuunnella toisia, joilla saattaa olla enemmän tietoa aiheesta, sen sijaan että jumittaa määtahdon-linjalle.