Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset kohdunpoiston kriteerit ovat nykyään?

Vierailija
29.01.2025 |

Onko ns. ikärajaa? Ynnä muuta? 

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä hormonikierukkaa. Se on elimistön kannalta kuitenkin lempeämpi vaihtoehto, ja monilla jää sen kanssa kuukautiset lähes kokonaan tai jopa kokonaan pois. Kohtu kuitenkin toimii tukirakenteena muillekin vatsan elimille, ja jos se puuttuu, voi tulla myöhemmin muita ongelmia, virtsankarkailua tai erilaisia laskeumia, joita joudutaan korjaamaan uusilla leikkauksilla. Hankalia ongelmia nekin on, ja voit turhaan joutua ojasta allikkoon. 

Aiemmissa vastauksissa mainitsin, etten halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Olen kuullut kauhutarinoita niiden sivuvaikutuksista, ja tiedän niitä varmasti tulisi minullekin. En halua muutenkaan tunkea mitään kierukoita sisääni. - ap

Vierailija
22/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä hormonikierukkaa. Se on elimistön kannalta kuitenkin lempeämpi vaihtoehto, ja monilla jää sen kanssa kuukautiset lähes kokonaan tai jopa kokonaan pois. Kohtu kuitenkin toimii tukirakenteena muillekin vatsan elimille, ja jos se puuttuu, voi tulla myöhemmin muita ongelmia, virtsankarkailua tai erilaisia laskeumia, joita joudutaan korjaamaan uusilla leikkauksilla. Hankalia ongelmia nekin on, ja voit turhaan joutua ojasta allikkoon. 

Aiemmissa vastauksissa mainitsin, etten halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Olen kuullut kauhutarinoita niiden sivuvaikutuksista, ja tiedän niitä varmasti tulisi minullekin. En halua muutenkaan tunkea mitään kierukoita sisääni. - ap

Kauhutarinat kohdunpoistosta eivät kuitenkaan vaikuta sinuun mitenkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainakin se, ettei mikään muu hoito ole auttanut. Nykyään aika harvoin otetaan ison leikkauksen riskejä.

Mitä nämä muut hoidot olisivat? En haluaisi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, koska tiedän että niistä tulisi minun tuurilla haittavaikutuksia ja en tarvitse ehkäisyä, haluan vain kohdun pois jotta ei tarvitsisi kärsiä kuukautisista. Mikähän siinä voi olla niin vaikeaa, jos tietää jo ettei oikeasti halua (biologisia) lapsia ja jos kuukautisten aikana esimerkiksi kivut ovat sen verran kovat että oksentaa pelkkiä mahahappoja kolme neljä kertaa tunnin sisään? 

- ap

Kohdunpoisto ei ole ehkäisykeino. Ai miksikö? Tiedän erään perusterveen naisen, joka kuoli leikkauspöydälle kohtua poistettaessa.

Kohdunpoiston pääasiana ei minulla ole ehkäisy, olen lesbo. Kuten olen jo monessa vastauksessa sanonut, pääsyy on hirvittävät kuukautiset ja niistä johtuva elämänlaadun huonontuminen. - ap

Vierailija
24/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kierukkaa itse tarvitse sisään tunkea, sen enempää kuin tarvitsisi itse paloitella kohtuaan alakautta.

Vierailija
25/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivuliaat kuukautiset eivät riitä syyksi kohdunpoistoon, saati se, että ei halua lapsia.

Ja tässähän minusta ei ole mitään järkeä. Miksi minun pitäisi kärsiä jonkun elimen kanssa siihen asti että se ei enää toimi, jos siitä ei ole minulle mitään apua tulevaisuudessa, vain tuskaa? - ap

Jos asia olisi noin, niin siinä ei olisikaan mitään järkeä. Mutta ei se ole. Kohdulla on muitakin tehtäviä kuin tuottaa lapsia. Siitä on sinulle tärkeää apua alavatsan tukirakenteena. 

Vierailija
26/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhutarinat kohdunpoistosta eivät kuitenkaan vaikuta sinuun mitenkään?

Niitä on kyllä kuulunut paljon vähemmän kuin hormonaalisesta ehkäisystä. - ap

Vierailija
27/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ison leikkauksen komplikaatiot huonontavat aika merkittävästi elämänlaatua. Vakavimpana niistä kuolema, joka toki onneksi on harvinainen. Mutta pienemmistä vaivoista kärsii hyvin moni kohduton.

Vierailija
28/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei sovi. Itselläni oli läpivuotoa puoli vuotta joka ikinen päivä ja kasvoihin ja selkään räjähti akne, joka vaati lääkehoitoa, eikä sekään lopulta auttanut. Ei ole mikään ihmelääke kaikille. Jos olisin noista etukäteen tiennyt en olisi antanut kierukkaa laittaa ja se otettiinkin lopulta pois, kun tilanne meni sen kanssa vain ojasta allikkoon.

Vierailija
29/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ensimmäinen kriteeri on olla alkajaisiksi edes "kohdullinen nainen" 

Vierailija
30/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä on trolli? Ihminen vaatii itselleen isoa leikkausta, koska on kuullut niin paljon hormonaalisen ehkäisyn haitoista.

Vierailija
31/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kierukkaa itse tarvitse sisään tunkea, sen enempää kuin tarvitsisi itse paloitella kohtuaan alakautta.

Missä väitin, että minun pitäisi itse tunkea se sinne? Tiedän että se asennetaan sinne. Silti, ei kiitos. - ap

Vierailija
32/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei sovi. Itselläni oli läpivuotoa puoli vuotta joka ikinen päivä ja kasvoihin ja selkään räjähti akne, joka vaati lääkehoitoa, eikä sekään lopulta auttanut. Ei ole mikään ihmelääke kaikille. Jos olisin noista etukäteen tiennyt en olisi antanut kierukkaa laittaa ja se otettiinkin lopulta pois, kun tilanne meni sen kanssa vain ojasta allikkoon.

Mutta jos komplikaatioita tulee, kierukka kuitenkin on helpompi ottaa pois kuin kohtu kursia takaisin.

Vierailija
33/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä on trolli? Ihminen vaatii itselleen isoa leikkausta, koska on kuullut niin paljon hormonaalisen ehkäisyn haitoista.

Oletko edes lukenut, mitä olen kertonut kuukautisteni aiheuttamista vaivoista? - ap

Vierailija
34/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ensimmäinen kriteeri on olla alkajaisiksi edes "kohdullinen nainen" 

Kriteeri missä? - ap

Vierailija
35/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska elämme DEI aikakautta, myös kohdulliseksi itsensä tuntevat, jotka haluavat kohduttomaksi, otetaan leikkausjonoon.

En ihan nyt tajua näitä paria kommenttia. Olen biologisesti nainen, en ole trans. Haluan vain päästä kohdustani eroon, koska a) kuukautiseni ovat erittäin kivuliaat b) en tule ikinä hankkimaan (biologisia) lapsia usean syyn takia - ap

Olen 26-vuotias nainen enkä tule minäkään ikinä hankkimaan biologisia lapsia pääosin traumojeni takia. Kohdun poiston alaikäraja on käsittääkseni 30 vuotta. 

Vierailija
36/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes lukenut, mitä olen kertonut kuukautisteni aiheuttamista vaivoista? - ap

Niin, oletko trolli?

Vierailija
37/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska elämme DEI aikakautta, myös kohdulliseksi itsensä tuntevat, jotka haluavat kohduttomaksi, otetaan leikkausjonoon.

En ihan nyt tajua näitä paria kommenttia. Olen biologisesti nainen, en ole trans. Haluan vain päästä kohdustani eroon, koska a) kuukautiseni ovat erittäin kivuliaat b) en tule ikinä hankkimaan (biologisia) lapsia usean syyn takia - ap

Olen 26-vuotias nainen enkä tule minäkään ikinä hankkimaan biologisia lapsia pääosin traumojeni takia. Kohdun poiston alaikäraja on käsittääkseni 30 vuotta. 

Eli pitäisi vielä kärsiä 11 vuotta? Todellinen hyvinvointivaltio. - ap

Vierailija
38/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi tarina kohdunpoistosta. Se tehtiin juurikin erittäin kivuliaiden kuukautisten ja muiden alavatsakipujen vuoksi, kohdussa myomia ja adenoma. Leikkaus tehtiin tähystämällä, joten arpia ei jäänyt. Hyvin meni ja ainoa, mitä kadun, on se, ettei sitä tehty aikaisemmin.  Kaksi viikkoa sairaslomaa ja siinä se. Ei ollut mitenkään vaikea toipuminen. Ei mitään virtaamisvaikeuksia tms. 

Munasarjat siis jätettiin, joten hormoneihin ei ole mitään vaikutusta. Yksikään lääkäri ei minulle puhunut mistään kohdun tehtävästä "tukirakenteena", ei edes kirurgi, joka oli alansa huippua. Mitään tällaista "puutosta" en ole myöskään kokenut.

Lastentekoiän olin toki jo  ylittänyt. Tsemppiä ap! 

Vierailija
39/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, oletko trolli?

En? Sanoin vaan, että lue vastaukseni niin tajuat miksi laitoin aloituksen. - ap

Vierailija
40/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei se sovi kaikille, mutta useimmille se sopii. Onneksi se on helppo poistaa, jos ei sovi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi