Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälleen yksi autonvalmistaja luopuu sähköistämistavoitteista

Vierailija
29.01.2025 |

Ihan kuten mm Volvo ja Audi aiemmin ilmoittaneet, nyt myös Alfa Romeo luopuu sähköistämissuunnitelmistaan ja keskittyy jatkossa suunniteltua enemmän polttomoottoriautoihin.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhy…

Alfan alkuperäinen tavoite oli tarjoilla vain sähköautoja 2027 alkaen, mutta se tavoite meni romukoppaan ja ilmoittavat nyt että polttomoottorit tulee tulevisuudessakin säilymään mallistossa. Uutta tavoitetta 100% sähköistämiselle ei enää asetettu, myöntävät että polttomoottorit tulee olemaan mukana jatkossakin.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni ajakoon sähköllä se joka haluaa, mutta ei niihin voi pakottaa eikä polttiksia kieltää. Autonvalmistajatkin jo tajuaa tämän.

ap

Vierailija
2/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim VW konkurssin partaalla EUn sähköpakotuksen takia. Saksan CDU joka voittamassa vaalit, ilmoitti jo että talous menee ilmaston edelle. Voidaan tulkita niin että EUn suurin nettomaksaja Saksa alkaa vastustamaan polttiskieltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät uskalla, koska kinukit toivat halvat mallin markkinoille. Ei kaikkia munia samaan koriin, ihan viisasta liiketoimintaa.

Ei kuitenkaan kokonaan lopeta sähköautojen tekoa.

Vierailija
4/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät uskalla, koska kinukit toivat halvat mallin markkinoille. Ei kaikkia munia samaan koriin, ihan viisasta liiketoimintaa.

Ei kuitenkaan kokonaan lopeta sähköautojen tekoa.

Onhan myyntikn sakannut, esim 2024 polttisautot kasvatti suosiotaan ja sähköautojen osuus pieneni esim 2023 lukemiin verrattuna.

Vierailija
5/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

peräkammarinpersut innoissaan - oma (isin vanha) 1999 Avensis on taas kuuminta hottia.

 

 

Vierailija
6/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppalaiset dinosaurukset elää menneisyydessä ja kohta ne on konkurssissa.

Amerikkalaiset ja kiinalaiset tekee meille autot sen jälkeen. Rahat menee sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

peräkammarinpersut innoissaan - oma (isin vanha) 1999 Avensis on taas kuuminta hottia.

 

 

Jotenkin huolestuneisuus paistaa läpi asiattomasta kommentistasi.

Onhan se selvää että monilla ei edes latausmahdollisuutta kotona joka käytännössä pakollista, sekä tarvii ajaa pitkää matkaan ilman tuntien taukoja. Ei sähköauto toimi ainoana vaihtoehtona.

Vierailija
8/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

peräkammarinpersut innoissaan - oma (isin vanha) 1999 Avensis on taas kuuminta hottia.

 

 

Jotenkin huolestuneisuus paistaa läpi asiattomasta kommentistasi.

Onhan se selvää että monilla ei edes latausmahdollisuutta kotona joka käytännössä pakollista, sekä tarvii ajaa pitkää matkaan ilman tuntien taukoja. Ei sähköauto toimi ainoana vaihtoehtona.

Ei nykysähkäreillä pidetä mitään tuntien taukoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stellantis konserni omistaa monta kymmentä automerkkiä. Varmaankin niiden strategia tulevaisuudessa on myydää Alfa Romeo nimellä polttomoottoriautoja ja sähköautoja sitten jollain toisella brändillä.

Vaikea tuosta on vielä vetää johtopäätöksiä. Varmasti yhtiö haluaa olla myös sähköautojen kehityksessä mukana. Koska olisi ihan typerää takertua pelkästään polttomoottoreihin. Onhan se ihan selvää, että sähköautoille on markkinat olemassa. Jokainen valmistaja haluaa olla mukana kun sitä kakkua jaetaan.

Vierailija
10/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä myydään mikä menee kaupaksi. 

Huomattavan montaa autonvalmistajaa kiinnosti tarjota sadan tonnin sähköautoja, mutta jokainen järkevä tajusi että mekaanisesti yksinkertaisempi sähköauto ei voi maksaa kaksi kertaa enemmän kuin polttisauto. Nyt vasta markkinat alkavat kypsyä. Eurooppalaisvalmistajien pitäisi pystyä valmistamaan bensa-auton hintainen sähköauto jollain tavoin ympäristöystävällisellä akkuratkaisulla.  Sitä odootellaan. 

ei epäilystäkään siitä ettei sähköauto olisi miellyttävämpi.Ajan nyt hybridillä mutta nautin sähköajosta todella paljon, ja kunhan tämä auto tulee tiensä päähän en enää halua kanniskella polttomoottoria mukana.  Kattelin just että naapuri lataa täyssähäkärinsa noin kerta viikkoon - aina yöllä, halvimman sähkön aikana. Sillä ajaa sitten viikon kaupunkiajot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei jatkossakin voi olla vaihtoehtoja sähkö, bensa, diesel, hybridi? Ne joiden ajoihin sopii sähkö ostakoot. Minulle bensa on edelleen paras.

Vierailija
12/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei jatkossakin voi olla vaihtoehtoja sähkö, bensa, diesel, hybridi? Ne joiden ajoihin sopii sähkö ostakoot. Minulle bensa on edelleen paras.

Ei se ainakaan maailman päästöihin vaikutta vaikka puolet suomalaiaiasta ajelisi polttiksella vielä 2070. Siihen tahtiin kuin mitä esim Intia rakentaa hiilivoimaloita ja akkujen valmistuskin kaukana päästöttömästä.

Huoli on varmaan enemmän ettei latausmahdollisuudet yleisty, siksi halutaan yrittää pakottaa kaikki niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfa-Romeon koko vuoden 24 myynti 45000 autoa. Ei nyt varsinaisesti iso tekijä maailmanlaajuisesti.

Ja vuonna 23 myytiin n. 14 miljoonaa sähköautoa. 2024 n. 17 miljoonaa. 2025 ennusteita on monta, mutta yli 20 miljoonaa voihyvinkin mennä rikki.

Vierailija
14/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei jatkossakin voi olla vaihtoehtoja sähkö, bensa, diesel, hybridi? Ne joiden ajoihin sopii sähkö ostakoot. Minulle bensa on edelleen paras.

Ei se ainakaan maailman päästöihin vaikutta vaikka puolet suomalaiaiasta ajelisi polttiksella vielä 2070. Siihen tahtiin kuin mitä esim Intia rakentaa hiilivoimaloita ja akkujen valmistuskin kaukana päästöttömästä.

Huoli on varmaan enemmän ettei latausmahdollisuudet yleisty, siksi halutaan yrittää pakottaa kaikki niihin.

Minä voin heitellä roskat ja paskat pitkin metsiä kun eihän se koko maapallon mittakaavassa mitään merkitse jos yksi ihmisen sikailee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alfa-Romeon koko vuoden 24 myynti 45000 autoa. Ei nyt varsinaisesti iso tekijä maailmanlaajuisesti.

Ja vuonna 23 myytiin n. 14 miljoonaa sähköautoa. 2024 n. 17 miljoonaa. 2025 ennusteita on monta, mutta yli 20 miljoonaa voihyvinkin mennä rikki.

Tuo myynnin kasvu tulee lähinnä kiinasta missä tehdään halpoja Temu sähköautoja. Euroopassa myynti laski 2024.

Vierailija
16/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni ajakoon sähköllä se joka haluaa, mutta ei niihin voi pakottaa eikä polttiksia kieltää. Autonvalmistajatkin jo tajuaa tämän.

ap

Kapitalismi talousjärjestelmänä on osoittautunut ylivoimaiseksi järjestelmäksi muutoksen hallintaan. Sen osoittivat teollistumisen ja jälkiteollistumisen aikakaudet. Sama pätee myös vihreään siirtymään, jos teknologia ei ole tarpeeksi kypsää ei tuotteita voi pakottaa ostamaan. Nyt pullonkaulana on akkuteknologia, joka joko kehittyy tai sitten tulee toinen konsepti.

Vierailija
17/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun autokanta on saatu sähköistettyä täällä Suomessa, niin sitten ollaan vielä enemmän sähköyhtiöiden ja niiden hatusta ravisteltujen hintojen varassa. Ei kiitos.

Vierailija
18/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun autokanta on saatu sähköistettyä täällä Suomessa, niin sitten ollaan vielä enemmän sähköyhtiöiden ja niiden hatusta ravisteltujen hintojen varassa. Ei kiitos.

Onneksi öljyn hinta onkin vakaa eikä heilahtele mihinkään..

Vierailija
19/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verotuksella ja tuilla ohjailtaisi sähköautoja ei myytäisi ainuttakaan?

Suomen pitäisi erota Pariisin soppareista ja päästökauupasta. Ja Geuroopasta.

Dei ja woketus syytä työntää sinne minne kuuluvat 

Vierailija
20/101 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni ajakoon sähköllä se joka haluaa, mutta ei niihin voi pakottaa eikä polttiksia kieltää. Autonvalmistajatkin jo tajuaa tämän.

ap

Kapitalismi talousjärjestelmänä on osoittautunut ylivoimaiseksi järjestelmäksi muutoksen hallintaan. Sen osoittivat teollistumisen ja jälkiteollistumisen aikakaudet. Sama pätee myös vihreään siirtymään, jos teknologia ei ole tarpeeksi kypsää ei tuotteita voi pakottaa ostamaan. Nyt pullonkaulana on akkuteknologia, joka joko kehittyy tai sitten tulee toinen konsepti.

Poliittinen ohjaus nopeuttaa muutosta. Hyvänä esimerkkinä hehkulamppujen kieltäminen. Heti kun niiden myyntiä alettiin rajoittamaan niin uutta teknologiaa alkoi syntymään. Tuli monenlaisia pienoisloisteputki lamppuja ja sen jälkeen pian LED valot. Nykyisin kaikkialle on LED valaistus. Jossei tätä poliittista ohjausta olisi tehty niin todennäköisesti firmat olisi tyytyväisenä myyneet hehkulamppuja maailman tappiin asti. Kun oli vakiintunut kilpailutilanne, eikä kapitalismi ohjaa myymään ympäristön kannalta parempia tuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan