Ketä haittaa, jos sukupuolia on enemmän?
Kommentit (638)
Ei ainakaan minua, mä olen ylpeästi YHTGS!
Vierailija kirjoitti:
Näyttää moniakin haittaavan, vaikken tajua miksi. Samoja ihmisiä haittaa myös se, että seksuaalivähemmistöt saavat mennä naimisiin.
Itse kannatan homoavioliittoja mutta en sitä että keksitään lisää sukupuolia ja virallistetaan ne, enkä sitä että mies voi päättää olevansa nainen (tai toisinpäin) virallisesti. Itse voivat kutsua itseään miksi haluavat.
Sukupuolen päättäminen stereotypioiden mukaan on kaikista hölmöintä. Biologisella sukupuolella on väliä.
Ylempään tekstiseinään et butcheja on edelleen ja se on eri juttu kuin trans, edelleenkin sukupuoliroolit ja sukupuoli on eri juttu
Ei kait se ketään haittaisi, jos niitä olisi enemmän, mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni häiritsevät näin tiivistetysti nämä:
[... lainattavaksi liian pitkä teksti poistettu ...]
Asiaa, alusta loppuun! En olisi omia tuntojani paremmin itse sanoittaa kuin mitä sinä teit. Ja uskon aivan aidosti, että aika moni muukin on juuri samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki muut kuin mies tai nainen ovat disinformaatiota. Mielenterveysongelmat eivät ole "uusia sukupuolia". Varsinkin kouluissa pitää opettaa totuuksia, ei viher-vasemmiston mädätyspropagandaa.
Miten määrittelet disinformaation ja mädätyspropagandan, miks factchekkaus on joskus väärin ja näissä asioissa ei?En määrittele kun ei tarvitse. Kriittisen sukupuoliteorian teesit eivät läpäise tieteellistä vertaisarviointia. Huuhaata kaikki puhe sukupuolten moninaisuudesta.
Kyllä tarvitsee määritellä, millä tavoin valikoit tieteestä vain osan?Tuon koko oppialan voi kantaa roskik
Onneksi sentään jenkeissä lensi koko kriittinen teoria roskikseen Trumpin myötä. Mistä saataisiin äänekäs vastus Suomen uusmarxisteille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää moniakin haittaavan, vaikken tajua miksi. Samoja ihmisiä haittaa myös se, että seksuaalivähemmistöt saavat mennä naimisiin.
Itse kannatan homoavioliittoja mutta en sitä että keksitään lisää sukupuolia ja virallistetaan ne, enkä sitä että mies voi päättää olevansa nainen (tai toisinpäin) virallisesti. Itse voivat kutsua itseään miksi haluavat.
Sukupuolen päättäminen stereotypioiden mukaan on kaikista hölmöintä. Biologisella sukupuolella on väliä.
Miten suhtaudut siihen et ennen kohkattiin homoista samaan tapaan ku nykyään transeista? Miten vedät rajan just siihen
Sukupuolimoninaisuus on kova bisnes. Hormonihoidot, leikkaukset ja elinikäinen lääkitys. Rahaa sataa taskuihin.
Lopettaisivat sen tuputtamisen.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolimoninaisuus on kova bisnes. Hormonihoidot, leikkaukset ja elinikäinen lääkitys. Rahaa sataa taskuihin.
Eikä kukaan koskaan "parane". Poliittista teatteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki muut kuin mies tai nainen ovat disinformaatiota. Mielenterveysongelmat eivät ole "uusia sukupuolia". Varsinkin kouluissa pitää opettaa totuuksia, ei viher-vasemmiston mädätyspropagandaa.
Miten määrittelet disinformaation ja mädätyspropagandan, miks factchekkaus on joskus väärin ja näissä asioissa ei?Sinulla on edessäsi pitkä ja mutkikas taival.
T. Eri
Haluaisitko avustaa tän taipaleen kulkemisessa? Aiemmin olin peruswoke, noin 2021 tutustuin terffiketjuihin täällä ja muualla, olin hetken terf mut lopetin sit ku ei resonoinu. Häiritsee edelleen ku haluaisin olla oikeassa, haluaisin olla menestyjä mut samalla haluaisin ajatella vapaasti ja itseäni rajoittamatta. Tuntuu että aina on muut kontrolloimassa, myös muissakin asioissa ku tässä mm s-kumppanien lukumäärä
Vierailija kirjoitti:
Transketjuista muistuttavaan tekstiseinäviestiin vastaan et ilmeisesti transihmisiksi kokevia pitäisi hoitaa traumaterapiassa, toihan on eheytyshoitoa ja todistettu toimimattomaksi, mikä avuksi?
Kannatan aikuisten oikeutta kehonmuokkaukseen ja uskon ihmisten kokemusten perusteella, että monelle se on hyväksi. Samalla uskon ihmisten kokemusten perusteella, että osalla sukupuoliahdistus on traumaperäistä (esim. Sametti ja moni muu detrans-tyyppi on puhunut tästä omista kokemuksistaan), jolloin traumaterapian osaaminen ja saatavuuden parantaminen olis hyödyllistä.
Eli sen sijaan, että huudetaan vihaa ja ehdottomuutta, oltaisi avoimia eri vaihtoehdoille.
"-Naiset ja tytöt tulevat syrjityksi ympäri maailmaa biologiansa, eivät identiteettinsä vuoksi"
Niin, koska lähes joka paikassa ihmiset on pakotettu jakautumaan aina tiukasti kahteen sukupuoleen. Jos tämä ihan turha virallinen luokittelu lopetettaisiin niin olisi helpompi myös hyväksyä erilaisuutta.
"- Naiset ja tytöt menettävät sukupuolelleen varatut tilat (pukuhuoneet, vessat, vankilat jne.), kun omalla ilmoituksella voikin olla nainen"
Tuo ei ole mikään automaatti. Ei ole kiveen hakattu asia että nuo on pakko maailman loppuun asti jakaa virallisen sukupuolen mukaan. Ihan yhtä hyvin pukutilat voisi jakaa vaikka genitaalien mukaan.
"- Naisten urheilu on vaarassa, kun biologiset miehet voivat tulla naisten sarjoihin suvaitsevaisuuden nimissä."
Urheilu voi keksiä ihan omia sarjajakoja vaikka lihasmassan, testosteronitason tai muun perusteella. Urheilu on leikkiä ihmisen itse keksimillä säännöillä.
"- Homot menettävät oikeuden kiinnostua toisista biologian, ei identiteetin perusteella. Ja ennen kuin naurat, niin yritäpä vaikka järjestää lesbojen iltaa biologisille naisille ja huomaat, että yhtäkkiä oletkin joku transfoobikko. Vaikka siis oikeasti et ole vain kiinnostunut miehisestä biologiasta."
Ei tuossa kukaan ole kieltänyt ketään kiinnostumasta biologian mukaan. Kyse on siitä miten saa erilaisia tilaisuuksia rajata.
"Lisäksi suhtaudun epäilevästi siihen, miten hyvin transhoidot auttavat. Oma kokemukseni on se, että sukupuolidysforiasta kärsivät henkilöt voivat yleensä henkisesti hyvin huonosti ja tämä ei usein parane, vaikka henkilö saisikin ne transhoidot."
Tuo ei ole kuitenkaan mielipidekysymys vaan lääketieteellinen kysymys. Lääketiede yrittää aina löytää sen parhaiten tehoa antavan hoitomuodon. Myös silloin kun se ei ole täydellinen tai se ei auttaisi kaikkia.
"Traumaa tulisi hoitaa traumaterapialla, eikä kehonmuokkauksella. Varsinkin, jos lapsista kysymys."
Tämäkin on jälleen lääketieteen asia selvittää, ei mielipidekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on totta ja fiktio on epätotta, oon moneltaki tässä kysyny et miten ne valikoi tieteestä sen nk oikean tieteen ja faktat ja mikä on woketusta ja fiktiota
Faktat perustuvat johonkin konkreettisesti todennettavissa olevaan. Eivät mielikuviin tai humanististen alojen teorioihin. Fakta on asia, jonka voit omin käsin, silmin tai matemaattisesti todeta oikeaksi. Uskonnot ja uskontoja muistuttavat humanistiset tieteet eivät ole faktoja, vaan lähinnä ihmisen kirjoittamaa fiktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transketjuista muistuttavaan tekstiseinäviestiin vastaan et ilmeisesti transihmisiksi kokevia pitäisi hoitaa traumaterapiassa, toihan on eheytyshoitoa ja todistettu toimimattomaksi, mikä avuksi?
Kannatan aikuisten oikeutta kehonmuokkaukseen ja uskon ihmisten kokemusten perusteella, että monelle se on hyväksi. Samalla uskon ihmisten kokemusten perusteella, että osalla sukupuoliahdistus on traumaperäistä (esim. Sametti ja moni muu detrans-tyyppi on puhunut tästä omista kokemuksistaan), jolloin traumaterapian osaaminen ja saatavuuden parantaminen olis hyödyllistä.
Eli sen sijaan, että huudetaan vihaa ja ehdottomuutta, oltaisi avoimia eri vaihtoehdoille.
Nehän seuloo transpolilla tarkkaan mut hei väärin seulottu ja väärin terapoitu
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kiinnosta se, miksi ihminen itsensä kokee. Jos tämä kokemus ei täsmää biologisen sukupuolen kanssa, niin mikään leikkaus tai hoito ei sitä sukupuolta vaihda/korjaa. Ihan kahjoa kieltää tämä fakta. Miksi mun pitäisi osallustua jonkun muun ihmisen harhakuvitelman vahvistamiseen?
Luin joskus naisesta joka oli sitä mieltä että hänen kuuluu olla sokea, ja hänet pitäisi sokaista. Hänellä oli vaan sellainen päänpinttymä, että hän on sisältä "sokea ihminen". Kahjoahan tuollainen on ja vastuutonta olisi sen vahvistaminen.
On taivaallista katsottavaa kuinka ihmiset, ketä tämä aihe koskettaa eniten sekoavat aivan turhasta. Ottavat itseensä totaalisesti kun aletaan kyselemään ja perustelemaan. Joka tapauksessa, pointtiin siis..!
Termi sukupuoli on harhaan johtava, se käsittää biologisesti tasan kaksi asiaa ja niiden välimaaston. Geneettisesti on olemassa MIES ja NAINEN, kukaan ei ole 100% kumpaakaan ja kaikki ihmiset sekä tähän asti löydetyt olennot lankeavat näiden väliin, eivät milloinkaan ulkopuolelle.
Sukupuoli identiteetti on toinen tarkemmin kuvaava termi, ja se varmaan on asia mistä artikkelissa kysekin. Tämä lähentelee ihmisen omaa henk.koht. kokemusta siitä, mitä hän itse on. JA NYT ENNEN kun kukaan pahoittaa mieltään. Ketään ei haittaa kuinka paljon näitä on, todellisuudessa varmaan 80% ei edes kiinnosta. Mutta ongelma tulee siinä kun yrität asentaa yhteiskuntaan uusia normeja jotka velvoittavat toisia ihmisiä, ja jotka perustuvat vain jonkun toisen henkilön mentaaliseen kokemukseen. Emme voi asentaa sellaisia muutoksia, määritelmiä, normeja tai mitään muutakaan velvoittaviksi normeiksi tai todellisuudeksi, jos niitä ei kyetä perustelemaan luonnonmukaisiksi. Kieltääkö tämä identiteettejä? Ei. Mutta moni on käsittänyt asian niin. Ja sitten kun haukutaan niitä ketkä eivät koe tai ymmärrä asiaa, saati heille haluta tarkemmim selittää, tämä aiheuttaa sitä ärtymystä ja vastakainasettelua.
"Itse kannatan homoavioliittoja mutta en sitä että keksitään lisää sukupuolia ja virallistetaan ne, enkä sitä että mies voi päättää olevansa nainen (tai toisinpäin) virallisesti. Itse voivat kutsua itseään miksi haluavat. "
Siksi minusta olisi paljon simppelimpi ratkaisu että lopetettaisiin tykkänään virallisen sukupuolen merkitseminen ihmisten papereihin silloin kun sillä ei ole lääketieteellistä perustetta. Miksi valtion pitäisi tietää olenko mies vai nainen kun niitä pitäisi kuitenkin kaikkien lakien mukaan kohdella tasavertaisesti?
Jos lääkäri haluaa sen tietää niin sairaalan papareissa saa kaikin mokomin olla tieto biologisesta sukupuolesta.
Näin päästäisiin monesta ongelmasta kertaheitolla eroon.
Vierailija kirjoitti:
Ylempään tekstiseinään et butcheja on edelleen ja se on eri juttu kuin trans, edelleenkin sukupuoliroolit ja sukupuoli on eri juttu
Vähän niitä nykyään näkyy nuoremmissa varsinkaan. Nuoremmat on muusuja ja transmiehiä, vanhemmat butcheja. Epäilen, että identiteettiä ohjaa sukupolvi aika paljon tossa, että onko butch vai muusu/transmies. Eli mitä malleja on ja mihin sosiaaliseen ryhmään on luontevaa solahtaa.
Mutku miten valikoit tieteestä osan?