Kihomatokierre -vaiettu aihe
Töissä varhaiskasvatuksessa pk-seudulla maah**muutt***-valtaisella alueella ja jatkuva kierre kihomadoista. Siis itsellä ja omalla perheellä. Asiakkaat ei hoida lääkkeillä vaikka lapsillaan oireita. Oon niin väsynyt, siivoan ja puunaan kotona. Pesen rutiinilla käsiä ja pidän kynnet lyhyenä. Vaihdan vaatteet suoraan pyykkiin heti kotiintullessa. Aina niitä munia jostain saan, huoneilmasta/lasten vaatteista pölisee. Otin joulukuussa loparit opehommista ja vaihdoin alaa. Taas löyty perseestä mato. Ja kaiken kukkuraksi terveyskeskuslääkäri ei suostu kirjoittaan reseptiä tehokkaampaan ja edullisempaan vermoxiin. Yhteen kuuriin menee meidän perheeltä taas satanen jos ostaa reseptivapaata pyrviniä. En takuulla ole yksin tän ongelman kanssa. Antakaas nyt vähän vertaistukea jos kokemusta :(
Kommentit (90)
Totta. Kyllä niitä matoja liikkuu, mutta harva uskaltaa kertoa kun onhan se nyt ällöä. Muistaakseni 15-20% päiväkotilapsista kantaa kihomahoja oireettomana pk-seudulla. Ja se on vanhempi tutkimus, nyt varmaan vielä yleisempää.
sama miksi en istu bussin penkille vantaalla tai espoossa metrossa.
kihomadot elää jopa 3 viikkoa bussin penkillä, ratikassa tai metrossa. ihan oikeasti kannattaa miettiä, mihin istuu pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, perheesi on oksettava ja saastainen, pisteenä iin päälle syytät vielä m**hanmuuttajia eli r***tikin vielä.
Kiitos kun otat tosissasi. Yksikin asiakasäiti vakuutti että kyllä he on syöneet valkosipulia päivittäin siitä asti kun olin ottanut puheeksi että hänen lapsensa kaivaa jatkuvasti pyllyä ja esitteli minulle kiemurtelevia matoja. Se sama lapsi ehkä just leikkii sun onniolivian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No, harvempi meistä muistakaan bussin penkille metrossa istuu. Onko Helsingissä bussinpenkit metrossa puhtaampia kuin Espoossa ja Vantaalla? Ja missä päin Vantaata ajelet metrolla?
maahanmuuttaja äideillä on erilainen tapa hoitaa lastensa hampaita ja matoja. se on hyvin huonoa hygieniaa mikä heillä on. niillä kenellä hampaat mätänee, niin ehkä perheelle voisi antaa valtion puolesta ilmaisen kihomatolääkityksen. se lääke on kallis ja mh-perheet elää monesti tuilla ja raha ei varmasti riitä "ylimääräisiin" lääkkeisiin.
Oon saanut ton valkosipulivastauksen kanssa, kun oon tiedustellut onko tartunta hoidossa. Valkosipuliöljyä peh vaan. Justjust. Ja kutina jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, harvempi meistä muistakaan bussin penkille metrossa istuu. Onko Helsingissä bussinpenkit metrossa puhtaampia kuin Espoossa ja Vantaalla? Ja missä päin Vantaata ajelet metrolla?
ajelen, mitä ajelen, mutta en madot takapuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Oon saanut ton valkosipulivastauksen kanssa, kun oon tiedustellut onko tartunta hoidossa. Valkosipuliöljyä peh vaan. Justjust. Ja kutina jatkuu...
valkosipuliöljy on afrikkalainen tapa hoitaa loisia, vanha sellainen. en tiedä onko se lapselle tarpeettoman kivulias tapa. voisitteko kertoa heille apteekin lääkkeistä?
Vierailija kirjoitti:
kihomadot elää jopa 3 viikkoa bussin penkillä, ratikassa tai metrossa. ihan oikeasti kannattaa miettiä, mihin istuu pk-seudulla.
Joo, just. Se tarttuu niin, että saat sen munia käteen esim. vessan oven kahvasta ja viet sormet suuhun, joten suun kautta. Jos nuolet niitä penkkejä, niin siloin sulla voi olla mahdollisuus saada niitä munia suuhusi ja sitä kautta tartunnan.
Meillä Espoossa hyvällä asuinalueella harrastusryhmän yhdellä tytöllä oli kihomatoja ja täitä ja ei hoidettu. Ja koska kontakteja oli, meinasi kyllä hermot mennä. Iso omakotitalo ja Audit pihassa mutta nähtävästi lasta ei juuri huomioitu.
Ne oireet on tosi huomaamattomia pitkään. Mä huomasin tartunnan vasta kun mato eksyi virtsaputken ja aiheutti tulehduksen :( Sitten kun pehva kutisee öisin niin on jo paljon matoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, perheesi on oksettava ja saastainen, pisteenä iin päälle syytät vielä m**hanmuuttajia eli r***tikin vielä.
Kiitos kun otat tosissasi. Yksikin asiakasäiti vakuutti että kyllä he on syöneet valkosipulia päivittäin siitä asti kun olin ottanut puheeksi että hänen lapsensa kaivaa jatkuvasti pyllyä ja esitteli minulle kiemurtelevia matoja. Se sama lapsi ehkä just leikkii sun onniolivian kanssa.
En ole niin wt että lisääntyisin, puhumattakaan siitä etten osaisi lainata.
Tiedän täysin, mistä puhut. Pirullinen mato! Silloin, kun lapset olivat pieniä, oli meilläkin näitä aika usein. Välillä toki puhtaitakin kausia, kunnes ne taas jostakin ilmestyivät. Et tiedäkään, kuinka monta kertaa olemme kuurin syöneet, niin Pyrviniä kuin Vermoxiakin, siivonneet ja desinfioineet koko kodin lattiasta kattoon, vaihtaneet sänkyvaatteet ja saunottaneet täkit, tyynyt, patjat ja pehmolelut. Aivan kamala ja kallis homma! Ja täysin vaiettu. Kerran tuttavaperheen luona kyläillessä, huomasin Pyrvin-paketin WC:n avoimessa laatikossa - eli ilmeisesti ne ovat melko yleisiä, vaikka niistä ei puhutakaan yleisesti. Tuoreella, tutulla lapsiperheellä on jo ensimmäiset siivoukset tehty ja kuurit syöty - n. 3-vuotias toi madot päiväkodista kotiin - eli kyllä niitä edelleenkin on. Mitenköhän niistä pääsisi eroon?
Madot tarttuu myös huoneilmasta hengitysteitse, ei vain käsien kautta. ovat mikroskooppisen. Esim päiväkodissa just vaatteista pölisee ilmaan ja vuodevaatteista kun pedataan.
Vierailija kirjoitti:
Hinkkaatko persaustasi kun oot istunut penkissä ja paat sen jälkeen suuhun? Munatartunta vaatii suoran kontaktin käsistä suuhun. Ei ne sieltä penkistä kömmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, just. Se tarttuu niin, että saat sen munia käteen esim. vessan oven kahvasta ja viet sormet suuhun, joten suun kautta. Jos nuolet niitä penkkejä, niin siloin sulla voi olla mahdollisuus saada niitä munia suuhusi ja sitä kautta tartunnan.
tai silleen, että saat munia farkkuihin, millä istut omalle sohvalle. sitten sinun kotisohvasi on madoissa ja munissa, sekä sohvatyynyissä. sitten otat nokoset sohvalla, niin sinulla on ne pskadot suussa, korvissa ja hiuksissa. siitä sitten ne on joka paikassa. kyllä niitä vaan tarttuu bussissa, metrossa ja ratikassa. missä noita lapsia ilmaiseksi matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valkosipuliöljy on afrikkalainen tapa hoitaa loisia, vanha sellainen. en tiedä onko se lapselle tarpeettoman kivulias tapa. voisitteko kertoa heille apteekin lääkkeistä?
Olen kertonut. Ja tulkin kanssa tarvittaessa. On katsottu mikä valmiste apteekista ja että lääkäriltä voi saada reseptin isolle perheelle. Ja miten siivotaan.
Mutta jos ei koeta tärkeäksi, ei asiaa hoideta.
Muistan kun oli aina mukava viedä lapsi päiväkotiin aikoinaan. Päiväkodin ovi oli teipattu täyteen valkoisia a4-tiedotteita, mitkä tällä hetkellä vaivaa lapsia päiväkodissa: kihomatoepidemia, vesirokko, influenssa, noro, täit..