Kysymys uskovaisille
Vanhassa testamentissa on useita raamatunkohtia, jotka kuvaavat Jumalan käskyjä, jotka näyttävät olevan kovia ja brutaaleja, erityisesti liittyen lasten kuolemaan:
Hoosea 14:1 "Samaria joutuu tilille synneistään, se on kapinoinut Jumalaansa vastaan. Sen miehet kaatuvat miekkaan, sen pienet lapset murskataan, ja raskaana olevat naiset viilletään halki."
> Jumala vihaa samarialaisia ja uhkaa heidän lapsiaan.
Psalmit 137:8-9 "Ja sinä Babylon, tuhoon tuomittu nainen! Hyvin tekee se, joka sinulle kostaa sen minkä meille teit. Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!"
>Psalmeissa Jumala näyttää hyväksyvän kostotoimenpiteet, joissa Babylonin lapset tapetaan.
2. Mooses 12:29 "Puolenyön aikaan Herra surmasi Egyptissä jokaisen esikoisen, valtaistuimella istuvan faraon esikoisesta vankiluolassa istuvan vangin esikoiseen, sekä kaikki karjan esikoiset."
>Jumala tappaa Egyptin lapset ja karjan osana rangaistusta.
1. Samuel 15:2-3 "Näin on Herra Sebaot puhunut: 'Olen päättänyt rangaista amalekilaisia, koska he asettuivat israelilaisten tielle, kun nämä tulivat Egyptistä. Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, härät ja lampaat, kamelit ja aasit.'"
>tässä Jumala käskee israelilaisia surmaamaan kaikki amalekilaiset, mukaan lukien lapset.
Hesekiel 9:5-6 "Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä. Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten."
>rässä Jumala käskee seuraajiaan surmaamaan kaikki Jerusalemin asukkaat, mukaan lukien lapset.
Jumala näyttäytyy julmana ja armottomana. Mikäli uskomme näihin raamatunkohtiin kirjaimellisesti, voisiko Jumalaa pitää jopa sadistina tai joukkomurhaajana? Miten tämä näkyy käsityksessänne Jumalan luonteesta?
Kommentit (286)
laadi daadi daa aavikkojen fantsukirja ei ole tottaaaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on hyvä ja rakastava isä.
Siltähän tuo kuulostaa
Puutarhurikin on hyvä kun kitkee rikkaruohoja pois puutarhasta. Ainoa joka siitä ei pidä, on rikkaruoho.
Eli viattomat lapset ovat mielestäsi rikkaruohoja, jotka pitää kitkeä?
Kuulostat sadistilta ja psykopaatilta sinäkin. Onneksi joudut Helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos ihminen itse leikkii jumalaa ja voi mielivaltaisesti määrittää itselleen moraalit, Jumala saattaa vaikuttaa ns. julmalta. Se johtuu ihan siitä, että ihminen heijastaa omia moraaleitaan Jumalaan. Me pidämme yleisesti ottaen pahana esimerkiksi tap paa toinen. Mutta jos kerran Jumala on itse luonut kaiken, onhan tällä oikeus viedä myös toisen henki pois, jos niin haluaa. Tämä on vain hämmentävää tyhmälle ihmiselle, esimerkiksi ap:le, joka heijastaa omia käytösmallejaan taholle, joka on noiden yläpuolella, itse luonnon yläpuolella ja sen luoja.
Kuinkas kristillisenä käytöksenä pidät sitä, että haukut toista ihmistä tyhmäksi? Eri kuin se "tyhmä", joka on mielestäni kaikkea muuta.
Ei Raamattu missään sano, että toista ei saisi kutsua tyhmäksi, etenkin jos tuo toinen osoittaa sellaisia tyhmiä taipumuksia, että tällainen luonnehdinta on oikeutettu. Kerro toki minulle, miksi tyhmän tyhmäksi kutsuminen ei olisi kristillistä? Aina huvittaa, kun te ei-kristityt, jotka ette edes ymmärrä kristinuskoa, yritätte syyllistää kristittyjä asioista, jotka olette keksineet omasta päästänne. Toisen virkkeesi sisältöä en edes ymmärrä. Kirjoita seuraavalla kerralla selkeämmin. Lopuksi, en pode mitään huonoa omatuntoa siitä, että kutsun tyhmäksi tyhmää JA ilkeämielistä ihmistä, joka puhuu rumasti Luojastani ja tulkitsee väärin pyhiä tekstejä.
Nuo liittuvät uskonnollisen vedätyksen pelkokoukkuun. Syy miksi järkeväkin ihminen voi taantua hihhuliksi on juuri nämä pelko- ja toivokoukut. Pelätään "rakastavan" jumalan julmaa kidutuskostoa, ja toivotaan ikuista elämää jossain utopistisessa paratiisissa. Noilla eväillä moni jättää aivonsa kirkon narikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavia pakkotilanteita, ei Herraa voi syyttää.
Mutta syntymättömiä lapsia voi?
Kaikkitietävä Jumala näki mitä näistä olisi tullut, isiään pahempia, paatuneita ja syntisiä, osa olisi ehkä ollut kunnollisia, mutta nämä olisivat kärsineet noiden sydämettömien petojen kynsissä, joten Armelias Jumala esti näitä tekemästä pahaa.
Miksi kaikkivoipa ja hyvä Jumala ylipäätään sallii pahan? Miksi Jumala sallii viattomien lastenraiskauk set, sodat ja joukkoampumiset?
Hän sallii vapauden. Mutta vapauden myötä ihmiselle on annettu myös
Sairaudet ja muut tuli Eevan lankeemuksen myötä. Ei voi Herraa niistä syyttää.
Tämäkin kuvastaa Raamatun naisvihaa, totta kai Eeva (nainen) oli se syntiin lankeaja.
Mutta miksi minä olisin vastuussa Eevan tekosista?
Vierailija kirjoitti:
Nuo liittuvät uskonnollisen vedätyksen pelkokoukkuun. Syy miksi järkeväkin ihminen voi taantua hihhuliksi on juuri nämä pelko- ja toivokoukut. Pelätään "rakastavan" jumalan julmaa kidutuskostoa, ja toivotaan ikuista elämää jossain utopistisessa paratiisissa. Noilla eväillä moni jättää aivonsa kirkon narikkaan.
On näköjään jo jättänytkin. Ja samalla ihan normaalit käytöstavat. No, eipä yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkitietävä Jumala näki mitä näistä olisi tullut, isiään pahempia, paatuneita ja syntisiä, osa olisi ehkä ollut kunnollisia, mutta nämä olisivat kärsineet noiden sydämettömien petojen kynsissä, joten Armelias Jumala esti näitä tekemästä pahaa.
Miksi kaikkivoipa ja hyvä Jumala ylipäätään sallii pahan? Miksi Jumala sallii viattomien lastenraiskauk set, sodat ja joukkoampumiset?
Hän sallii vapauden. Mutta vapauden myötä ihmiselle on annettu myös vastuu. Olisi julmaa Luojalta riisua ihmiseltä vap
Miksi puuttuisi? Koska sinä haluat? No sinä et ole kukaan määrittelemään ja käskemään, miten Jumalan kuuluu toimia. Oletko myös omassa elämässäsi sellainen va jakki, että kaikkien pitää pitää sinua kädestä kiinni ja huolehtia sinusta vai yritätkö tulla toimeen itsenäisesti aikuisena ihmisenä? Sillä tällainen henki viestistäsi huokuu, että jonkun pitää pitää huolta sinusta, koska et itse siihen pysty. Jumala on luvannut ikuisen elämän tuonpuoleisessa häneen uskoville. Luulisi sen riittävän, mutta ei, Jumalan pitää myös solmia kengännauhasi tässä maailmassa. Luulet ilmeisesti itse olevasi jonkinlainen jumala, kun luulet, että sinulla on oikeus käskyttää Jumalan toimintaa. Mutta sori, Jumalaa ei kiinnosta ulinasi, ja Jumala ei edelleenkään tule solmimaan kengännauhojasi.
Nuohan ovat kohtia, joissa ennustetaan mitä tuleva on, eikä niinkään ole mikään käsky.
Niin kuin ennustus siitä että Gaza (Gassa) on oleva autio. Joitain siis tapahtuu että Gaza tulee olemaan autio. Kovasti sieltä ovat ihmiset kävelemässä pois sodan takia. Ihmiset nyt ovat sotivia ja verenhimoisia ja vallanhimoisia ja sillä on seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ole koskaan pelottanut kuolema, enkä usko Jumalaan sen takia. Uskon Jumalaan, koska se on kaikista loogisinta, eikä minulla ole syytä uskoa ihmiskuntaankaan jumalana, kuten sinä teet. Minulla kristinusko liittyy suoraan siihen, että menetin uskoni ihmiskuntaan. Ei kuolemanpelolla ole mitään tekemistä sen kanssa. Eikä kristinuskossa ole mitään kidutuskostoa. Raamattu sanoo, että sielu joko jatkaa elämää taivaassa tai lakkaa olemasta täysin. Konsepti helvetistä on ihmisluomus, ja uskoisin, että juuri sinun hengenheimolaiset sen alunperin loivat.
Kyllä molemmat lankesivat syntiin, saivat karkotuksen ja kirouksen päällensä. Eeva sai kyllä myös lupauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämän yhden henkilön "kristinuskoon" kuuluu myös se, että toisia ihmisiä voi kutsua "vajakeiksi". Sellaisen henkilön kanssa keskustelu on täysin hedelmätöntä ja loppuu osaltani tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos ihminen itse leikkii jumalaa ja voi mielivaltaisesti määrittää itselleen moraalit, Jumala saattaa vaikuttaa ns. julmalta. Se johtuu ihan siitä, että ihminen heijastaa omia moraaleitaan Jumalaan. Me pidämme yleisesti ottaen pahana esimerkiksi tap paa toinen. Mutta jos kerran Jumala on itse luonut kaiken, onhan tällä oikeus viedä myös toisen henki pois, jos niin haluaa. Tämä on vain hämmentävää tyhmälle ihmiselle, esimerkiksi ap:le, joka heijastaa omia käytösmallejaan taholle, joka on noiden yläpuolella, itse luonnon yläpuolella ja sen luoja.
Kuinkas kristillisenä käytöksenä pidät sitä, että haukut toista ihmistä tyhmäksi? Eri kuin se "tyhmä", joka on mielestäni kaikkea muuta.
Ei Raamattu missään sano, että toista ei saisi kutsua tyhmäksi, etenkin jos tuo toinen osoittaa sellaisia tyhmiä taipumuksia, että tällainen luonnehdinta on oikeutettu. Kerro toki minulle, miksi tyhmän tyhmäksi kutsuminen ei olisi kristillistä? Aina huvittaa, kun te ei-kristityt, jotka ette edes ymmärrä kristinuskoa, yritätte syyllistää kristittyjä asioista, jotka olette keksineet omasta päästänne. Toisen virkkeesi sisältöä en edes ymmärrä. Kirjoita seuraavalla kerralla selkeämmin. Lopuksi, en pode mitään huonoa omatuntoa siitä, että kutsun tyhmäksi tyhmää JA ilkeämielistä ihmistä, joka puhuu rumasti Luojastani ja tulkitsee väärin pyhiä tekstejä.
Sinähän olet harvinaisen vastenmielinen ja yksinkertainen tapaus, etkä ole edes lukenut Raamattuasi.
Matteus 5:22 "Mutta minä sanon teille: joka vihaa veljeään, se on syyllinen tuomioon. Ja joka sanoo veljelleen: Tyhmä, se on syyllinen korkeimpaan tuomioon."
Kolossalaiskirje 4:6 "Olkoon teidän puheenne aina ystävällistä ja suolalla maustettua, niin että tiedätte, miten pitää vastata jokaiselle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puuttuisi? Koska sinä haluat? No sinä et ole kukaan määrittelemään ja käskemään, miten Jumalan kuuluu toimia. Oletko myös omassa elämässäsi sellainen va jakki, että kaikkien pitää pitää sinua kädestä kiinni ja huolehtia sinusta vai yritätkö tulla toimeen itsenäisesti aikuisena ihmisenä? Sillä tällainen henki viestistäsi huokuu, että jonkun pitää pitää huolta sinusta, koska et itse siihen pysty. Jumala on luvannut ikuisen elämän tuonpuoleisessa häneen uskoville. Luulisi sen riittävän, mutta ei, Jumalan pitää myös solmia kengännauhasi tässä maailmassa. Luulet ilmeisesti itse olevasi jonkinlainen jumala, kun luulet, että sinulla on oikeus käskyttää Jumalan toimintaa. Mutta sori, Jumalaa ei kiinnosta ulinasi, ja Jumala ei edelleenkään tule solmimaan kengännauhojasi.
Tässä taas näkyy tämä kristityn psykopatia ja "hyvyys".
No siksi pitäisi, että Jumala on hyvä, tai ainakin pitäisi olla hyvä. Ainoa järkevä ja looginen johtopäätös tuosta on, että jumala EI ole hyvä (tai sitten se ei ole kaikkivoipa). Niin kuin et sinäkään.
Kirjoitit: Tämäkin kuvastaa Raamatun naisvihaa, totta kai Eeva (nainen) oli se syntiin lankeaja.
Et sinä Eevan tekosista vastuussa olekaan, vaan omista tekosistasi olet vastuussa
Menipäs jollain vauhkoontuneella "kristityllä" ihan kunnolla tunteisiin kriittiset kysymykset. Ja varmaan kuvittelee vielä olevansa älykäs ja hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Menipäs jollain vauhkoontuneella "kristityllä" ihan kunnolla tunteisiin kriittiset kysymykset. Ja varmaan kuvittelee vielä olevansa älykäs ja hyvä ihminen.
Joo, en tiedä, mitä hän luulee tuolla tyylillä saavuttavansa. Ainakin karkottaa kaikki pois ja pahoittaa ihmisten mielet. En ole ihan varma, että se on paras tapa tehdä "lähetystyötä"... t. Uskovainen minäkin
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit: Tämäkin kuvastaa Raamatun naisvihaa, totta kai Eeva (nainen) oli se syntiin lankeaja.
Et sinä Eevan tekosista vastuussa olekaan, vaan omista tekosistasi olet vastuussa
Mutta miksi syöpään sairastuvia lapsia rangaistaan Eevan synneistä ja lankeemuksista? Eivät ne lapset ole tehneet mitään väärää
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ihmiset turhautuvat aina keskellä typerysten merta, etenkin kun nämä eivät ole vain typeriä, vaan myös moraalittomia.
Katsoohan Herra syntiä sormien läpi, jos syntinen sattuu olemaan poikansa kavereita. Kunnon nepotismia.