Aamu alkoi katkeruudella :( Miten selvitä siitä?
Olen seuraillut entisen asuntoni myyntiä. Nyt se on mennyt kaupaksi pitkän ajan kuluttua. Löysin toteutuneista asuntokaupoista sitä vastaavan asunnon, ja se on kadonnut etuovesta, joten olen satavarma siitä, että kyseessä on sama asunto.
Itsehän halusin muuttaa tiivistetysti siksi, että talon äänieristys oli luokattoman surkea, enkä saanut siellä rauhaa. En selosta tänne yksityiskohtia kuitenkaan.
Laitoin sen hinnan, jonka itse halusin, vaikka välittäjä sanoi sen olevan liikaa. Nyt, vuosia myöhemmin asunto on myyty juuri sillä hinnalla. Yksi välittäjä sanoi, että alueen hintataso on noussut vuosien varrella, ja osa minusta ymmärtää, että tein todennäköisesti ihan hyvän kaupan silloin. Siitä on vuosia aikaa. Ei muutamaa kuukautta tai kahta vuotta. Lisäksi uskon, että ostajilla (kun minä olin myyjä) oli lainaa, kuten valtaosalla. Minulla ei ollut, se oli perintöasunto. Joten loppujn lopuksi se ostajien tekemä kauppa ei välttämättä (todennäköisesti) tuottanut heille mitään voittoa verrattuna minuun. Jotenkin vain iski sellainen katkeruus, kun kauppa konkretisoitui nyt. Tunnen itseni huijatuksi, huonoon päätökseen johdatelluksi yms. vaikka tilanteeni oli vuosia sitten, ja halusin pois sieltä, vaikka asunto oli nätti ja omalla tavallaan rakas minulle. Se rauhan puute rasitti eniten ja oli siinä jotain muutakin.
Joskus mietin, että millaistakohan elämäni olisi vaikka nyt, jos olisin jäänyt sinne asumaan. Olisiko se parempaa? Olisinko katkera siitä etten myynyt vaikka halusin jotain uutta ja erilaista? Mitä jos olisin vain luopunut siitä yhdestä unelmastani ja vaihtanut välittäjää. Silloisen välittäjän valitsemalla sain varattua itselleni uuden asunnon, mutta nykypäivänä toivon, etten ikinä olisi saanut kyseistä asuntoa. Niin paljon harmia siitä on syntynyt. Mistäs minä sen olisin voinut tietää.
Kommentit (135)
Get over it- tulevaisuutta voi muuttaa, menneisyyttä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, voisin lyödä pääni pantiksi että se toteutuneiden asuntokauppojen tieto liittyy nimenomaan minun entiseen asuntooni. Olen seuraillut muitakin saman osoitteen myyntejä tässä vuosien varrella.
Kultaseni, tuo asuntohaku hakee ja näyttää asunnot pienimmillään koko postinumeroalueelta. Oletko seurannut koko kaupunginosasi myyntejä? Et ole. Teet vaan itse elämästäsi vaikeaa haluamalla uskoa omaa keksittyä tarinaasi.
No itse asiassa kyllä olen seuraillut. En tiedä miksi oletat etten ole.
No, erehdyin olettamaan ettet ihan niin hullu olisi. Ilmeisesti olet.
Toisaalta jos apn tilanteesta haluaa jotain positiivista löytää, niin hän stalkkaa kylmää kasaa käytettyjä rakennusaineita. Tuo samanlainen päähulluus voisi kohdistua myös johonkin 2000-luvun alussa itse jättämäänsä eksään, kun alkaa keski-iän kynnyksellä viiraamaan ja miettimään että oisiko se yksi kumminkin ollut elämäni rakkaus vaikka jätin sen, ja hitto sillähän on perhe ja onnea ja netissä kuvia.
Nyt nyt löyty tarina. Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju täynnä pelkkiä oletuksia oletusten perään. Rasittavaa. Ihan turha yrittää syyllistää minua siitä, etten avaa tänne kaikkea. Avaa itse oma elämäntarinasi nettifoorumille. Minä en sitä tee.
Teithän sen jo. Ja nyt kiukuttelet, kun et saakaan myötätuntoa osaksesi.
Omassa asunnossa hintataso nousi sillä, kun taloyhtiö osti vuokratontin omaksi. Hinnat eivät ole vertailukelpoisia.
Ap kuulostaa kivikissatyypiltä.
Jos myynnistä on vuosia niin inflaatiokin on vaikuttanut. Laita tuonne vuosi jolloin möit ja hinta jonka sait, niin näet mitä se on 2024 rahassa. Sitten laita vielä vähän päälle niin saat 2025 rahassa.
https://stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html
Mutta vaikka silti olisit saanut vähemmän, niin ihan hullua katkeroitua tai pohtia asiaa sen enempää. Hetken harmitus on normaalia, mutta jos se kalvaa enemmän, niin sinun pitäisi mennä itseesi ja miettiä oletko perusluonteeltaasi kaikissa asioissa huonot puolet näkevä ja ympärillesi negatiivisuutta levittävä kateuteen ja katkeruuteen taipuva ihminen. On olemassa ajatusharjoitteita, joilla sellaisesta voi pyrkiä eroon. Eniten siitä hyötyisi sinä itse, koska kukaan muu siitä ei kärsi sinua enempää.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoin uudestaan, niin tuossa toteutuneessa kaupassa neliömäärä heittää hieman. Luulin, että se pyöristetään tuolla sivustolla. Huomasin, että on siellä myös asuntoja kooltaan tyyliin 50,5 jne. Eli mikäli tuohon on luottaminen, kyseessä ei ole sama asunto, vaikkakin kaikki muut tiedot täsmäävät...
Tässä kohtaa kaikki muut keskustelijat vetävät kasvoilleen sen tonnin seteli-ilmeen. Vittumikä sherlock tuo ap taas on.
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossa hintataso nousi sillä, kun taloyhtiö osti vuokratontin omaksi. Hinnat eivät ole vertailukelpoisia.
Ap kuulostaa kivikissatyypiltä.
No tontti oli ihan oma. En ole mikään hiton kivikissatyyppi. Katsoin tuota tietoa uudestaan ja neliömäärä heittää aavistuksen, vaikka kaikki muut tiedot täsmäävät. Luulin ensin, että neliömäärät pyöristetään, kunnes huomasin, että toteutuneista oli myös ei-pyöristettyjä mukana. Eli voi olla tapahtunut ihme, eli että kyseessä ei olekaan minun entinen kotini.
Jään seurailemaan ja katsomaan ilmestyykö asunto uudestaan myyntiin. Mikäli se nyt ei olekaan mennyt vielä... Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuosia on kulunut, uudet asukkaat ovat hyvinkin saattaneet täysin remontoida perintöasuntosi ja vaihtaa keittiöt ja laittaa sadesuihkut kylppäriin. Hinta on siksi noussut.
Lisäksi toteutuneet kaupat-sivustolla näkyy kauppoja vain, jos samanlaisia kauppoja on useampia. Alueella on täytynyt vuoden aikana olla useampi tismalleen samanlainen asunto myynnissä, jotta näkyy. Eli et voi enää tietää mikä niistä oli sinun ja mikä naapuritalon samanlainen asunto.
Mikä sivusto tämä on eli mikä osoite?
https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/
Ap
Ja toisin kuin ap väittää, tuolta ei voi erottaa kahden viereisen talon 3h+k saman kokoisia asuntoja toisistaan. Myöskään jos o
Mene helevettiin valittamaan tyhjästä!!!
Vaihtoehto: syö pääs!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he varmasti ovat voittoa tehneet, mutta mitä väliä? He ovat he ja sinä olet sinä.
Mistä hitosta sinä tiedät muiden voitoista?? "Varmasti ovat" tehneet, öh...
Vierailija kirjoitti:
Jään seurailemaan ja katsomaan ilmestyykö asunto uudestaan myyntiin. Mikäli se nyt ei olekaan mennyt vielä... Mene ja tiedä.
No osta nyt ihmeessä se takaisin itsellesi, niin ei tarvitse enää päätäsi vaivata. Pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Oppiko ap tästä aamun hyperventiloinnistaan mitään? Ei oppinut. Tonnin seteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene psykiatrille ja/tai terapiaan. Ei ole tervettä tuo. Ja olen itsekin mt-potilas, joten ei ole mikään herja. Lääkitys ja keskusteluapu ovat ainoat, mikä tuohon voi auttaa, jos et saa sitä itse loppumaan. Toki voit elää noinkin, jos haluat.
Sinulle ei käynyt yhtään mitään. Halusit myydä asunnon ja sait haluamasi hinnan. Omasta perintöasunnostani katosi 50 000 e, kun jouduin myymään väärällä hetkellä, enkä vatvo sitä.
Älä hyvä ihminen seuraa sellaisia asioita, jotka tekevät sinulle pahaa.
Kun en saanut haluamaani hintaa!!! Hinta oli ihan ok kun silloin mietin, mutta se EI ollut haluamasi hinta.
Kuulostat ihan mun 4 v tyttäreltä kaupan lattialla kun ei saanut tikkaria. Aina ei saa mitä haluaa. Sellaista on elämä.
Perintöasunto, ei velkaa ja lisää rahaa vaan olis pitänyt saada. Käytkö töissä?
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoin uudestaan, niin tuossa toteutuneessa kaupassa neliömäärä heittää hieman. Luulin, että se pyöristetään tuolla sivustolla. Huomasin, että on siellä myös asuntoja kooltaan tyyliin 50,5 jne. Eli mikäli tuohon on luottaminen, kyseessä ei ole sama asunto, vaikkakin kaikki muut tiedot täsmäävät...
Mene Oikotien Talosivuille, niin näet talokohtaisesti toteutuneita myyntihintoja. Tuolta aiemmasta linkistä ei näy kuin kaupunginosittain. Narsk narks.
Vierailija kirjoitti:
Nyt nyt löyty tarina. Ei hyvää päivää.
Ei ole hyvä päivä vaan katkera päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa asunnoissa tehdään joskus tarkistusmittauksia jos ostaja pyytää. Nykyiset mittaustavat on erilaiset. Eli saattaa se silti olla sinun asunto, mutta on vain mitattu uudelleen rakennusajan jälkeen.
minäpä olen myynyt oman asuntoni yli kymppitonnin tappiolla, vuoden ehdin siinä eron jälkeen asua. Lisäksi myin jälkikasvulle ostamani kaksion hänelle 25 000 euroa halvemmalla mitä itse siitä olin muutamaa vuotta aiemmin maksanut. En ole rikas eikä minulla ole varallisuutta (mutta vakituinen työ ja ok palkka, joten olen asuntolainaa saanut sekä omaan että jälkikasvun = "sijoitus"asuntoon).
En ole katkera, itse ne päätökset tein ja tilanteissa, jotka oli sellaiset, että pidin päätöksiä oikeana. Se oma muutto aikoinaan vähän harmittaa, mutta ei rahan vuoksi vaan siksi, että muutto toiselle paikkakunnalle osoittautui myöhemmin huonoksi ideaksi. Mutta tehty mikä tehty, ja mistä sitä tietää, vaikka jääminen vanhalle paikkakunnalle olisi ollut vielä huonompi asia.
Olen kyllä tehnyt töitä sen eteen, etten katkeroituisi elämässä, kaikille kun tulee vastaan asioita, jotka ei tunnu hyvältä, kivalta, oikeudenmukaiselta tms. Mutta äitini katkeroitui erään asian vuoksi loppuiäkseen, ja oli kamalaa katsella, miten se tuntui pilaavan hänen elämänilonsa. Mitä vanhemmaksi tuli, sitä enemmän valitti ikivanhsta asiasta. En halua samanlaiseksi.
Googlaamalla "miten eroon katkeruudesta" löytyy monia vinkkejä, ehkä joku niistä auttaisi sinuakin? Ja jos on sellainen olo, ettei edes tahdo eroon siitä, niin voi aloittaa niinkin pohjalta kuin toistamalla itsellesi päivittäin "tahtoisin tahtoa eroon katkeruudesta". Tällä tavalla minä aloitin, tosin kyse ei ollut katkeruudesta vaan anteeksiantamisesta, mutta se tepsi.
Tsemppiä jatkoon!
Kyllä he varmasti ovat voittoa tehneet, mutta mitä väliä? He ovat he ja sinä olet sinä.