Aamu alkoi katkeruudella :( Miten selvitä siitä?
Olen seuraillut entisen asuntoni myyntiä. Nyt se on mennyt kaupaksi pitkän ajan kuluttua. Löysin toteutuneista asuntokaupoista sitä vastaavan asunnon, ja se on kadonnut etuovesta, joten olen satavarma siitä, että kyseessä on sama asunto.
Itsehän halusin muuttaa tiivistetysti siksi, että talon äänieristys oli luokattoman surkea, enkä saanut siellä rauhaa. En selosta tänne yksityiskohtia kuitenkaan.
Laitoin sen hinnan, jonka itse halusin, vaikka välittäjä sanoi sen olevan liikaa. Nyt, vuosia myöhemmin asunto on myyty juuri sillä hinnalla. Yksi välittäjä sanoi, että alueen hintataso on noussut vuosien varrella, ja osa minusta ymmärtää, että tein todennäköisesti ihan hyvän kaupan silloin. Siitä on vuosia aikaa. Ei muutamaa kuukautta tai kahta vuotta. Lisäksi uskon, että ostajilla (kun minä olin myyjä) oli lainaa, kuten valtaosalla. Minulla ei ollut, se oli perintöasunto. Joten loppujn lopuksi se ostajien tekemä kauppa ei välttämättä (todennäköisesti) tuottanut heille mitään voittoa verrattuna minuun. Jotenkin vain iski sellainen katkeruus, kun kauppa konkretisoitui nyt. Tunnen itseni huijatuksi, huonoon päätökseen johdatelluksi yms. vaikka tilanteeni oli vuosia sitten, ja halusin pois sieltä, vaikka asunto oli nätti ja omalla tavallaan rakas minulle. Se rauhan puute rasitti eniten ja oli siinä jotain muutakin.
Joskus mietin, että millaistakohan elämäni olisi vaikka nyt, jos olisin jäänyt sinne asumaan. Olisiko se parempaa? Olisinko katkera siitä etten myynyt vaikka halusin jotain uutta ja erilaista? Mitä jos olisin vain luopunut siitä yhdestä unelmastani ja vaihtanut välittäjää. Silloisen välittäjän valitsemalla sain varattua itselleni uuden asunnon, mutta nykypäivänä toivon, etten ikinä olisi saanut kyseistä asuntoa. Niin paljon harmia siitä on syntynyt. Mistäs minä sen olisin voinut tietää.
Kommentit (135)
Ehkä tuossa tilanteessa menisin peilin eteen ja onnittelisin itseäni äärettömän pienistä murheista, jos tuon kokoluokan asia on elämää hankaloittava vastoinkäyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoin uudestaan, niin tuossa toteutuneessa kaupassa neliömäärä heittää hieman. Luulin, että se pyöristetään tuolla sivustolla. Huomasin, että on siellä myös asuntoja kooltaan tyyliin 50,5 jne. Eli mikäli tuohon on luottaminen, kyseessä ei ole sama asunto, vaikkakin kaikki muut tiedot täsmäävät...
Vanhoissa asunnoissa tehdään joskus tarkistusmittauksia jos ostaja pyytää. Nykyiset mittaustavat on erilaiset. Eli saattaa se silti olla sinun asunto, mutta on vain mitattu uudelleen rakennusajan jälkeen.
Ei tehdä. Se asunnon koon tarkistaminen vaatisi uuden rakennusluvan hakemisen asunnolle että viralliset neliöt päivittyy, ihan 100% varmasti kukaan myyjä ei ala puolen vuoden rakennuslupaprosessia ja pitkittämään kauppoja ja maksamaan tuhansia rakenn
Mitä helvettiä nyt taas 😆 Kyllä vaan tehdään tarkistusmittauksia, eikä siihen mitään rakennuslupaa vaadita. Tiedän useita asuntoja mihin on tehty tarkistusmittaus. Meidän entiseen asuntoon tehtiin, uuteen tehtiin, mummon asuntoon myös ja kahden kaverin asuntokaupoissa on tehty.
Joo saathan sinä tarkistaa neliösi vaikka joka päivä. Mutta se että asuntoneliöiden tieto päivittyisi maanmittauslaitoksen huoneistotietokantaan, siihen tarvitaan rakennuslupaprosessi. Tiedon päivittää rakennusvalvonta. Kun kuka tahansa ei voi Suomessa ilmoittaa viralliseen rekisteriin että mun 30m2 yksiö onkin muuten 30,5m2 (tai onkin 70m2 3h+k).
Noissa tekemissäni lupapäivityksissä oli kymmenien neliöiden heitoista kyse, kukaan ei ala tuohon prosessiin sen 0,5 neliön takia.
t: arkkitehti
"Joo saathan sinä tarkistaa neliösi vaikka joka päivä. Mutta se että asuntoneliöiden tieto päivittyisi maanmittauslaitoksen huoneistotietokantaan, siihen tarvitaan rakennuslupaprosessi. Tiedon päivittää rakennusvalvonta. Kun kuka tahansa ei voi Suomessa ilmoittaa viralliseen rekisteriin että mun 30m2 yksiö onkin muuten 30,5m2 (tai onkin 70m2 3h+k).
Noissa tekemissäni lupapäivityksissä oli kymmenien neliöiden heitoista kyse, kukaan ei ala tuohon prosessiin sen 0,5 neliön takia.
t: arkkitehti"
Kerrostaloyhtiössä ja pientaloyhtiössä ei ihan yhtään minkäänlaisia lupajuttuja minnekään tehty tässä pari vuotta sitten, asunnot mittattiin ja tiedot korjattiin taloyhtiön tietoihin. Kyllä niissä isojakin heittoja oli.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju täynnä pelkkiä oletuksia oletusten perään. Rasittavaa. Ihan turha yrittää syyllistää minua siitä, etten avaa tänne kaikkea. Avaa itse oma elämäntarinasi nettifoorumille. Minä en sitä tee.
Eihän sinun tarvitsekaan avata elämäntilannettasi yhtään enempää, kuin olet tehnyt. Tarinastasi saa silti hyvän käsityksen, mikä tässä hiertää. Niin kuin olet varmasti alapeukuista jo käsittänyt, et saa ymmärrystä, etkä sympatiaa osaksesi, kun et vuosia sitten myymästäsi asunnosta saanutkaan tarpeeksi rahaa. Silloin sait mielestäsi ok hinnan, mutta nykyään mietit katkerana, että enemmän olisi pitänyt saada. Ymmärtäisin jonkinlaisen katkeruuden, jos olisit ostanut velkarahalla sen asunnon ja arse ruvella tehnyt töitä maksaaksesi lainan, ja myytyäsi asunnon uusi ostaja olisi heti myynyt sen eteenpäin huomattavasti paremmalla hinnalla. Sellaista se vain on asuntokauppojen kanssa. Mutta että vuosien päästä nousee katkeruus, en kyllä käsitä.
En käsitä sellaistakaan, että mennyttä elämää miettiessä jäädään vatvomaan, olisiko elämässä käynyt toisin, jos olisin silloin vuonna x tehnyt toisenlaisen ratkaisun. Siinä yleensä oletetaan, että elämä olisi parempaa, vaikka se voisi olla ihan yhtä hyvin paljon huonompaakin. Ei pidä unohtaa nykyisessä elämäntilanteessa olevia hyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
"Joo saathan sinä tarkistaa neliösi vaikka joka päivä. Mutta se että asuntoneliöiden tieto päivittyisi maanmittauslaitoksen huoneistotietokantaan, siihen tarvitaan rakennuslupaprosessi. Tiedon päivittää rakennusvalvonta. Kun kuka tahansa ei voi Suomessa ilmoittaa viralliseen rekisteriin että mun 30m2 yksiö onkin muuten 30,5m2 (tai onkin 70m2 3h+k).
Kerrostaloyhtiössä ja pientaloyhtiössä ei ihan yhtään minkäänlaisia lupajuttuja minnekään tehty tässä pari vuotta sitten, asunnot mittattiin ja tiedot korjattiin taloyhtiön tietoihin. Kyllä niissä isojakin heittoja oli.
Taloyhtiön yhtiöjärjestyksen tieto ei ole sama asia kuin maanmittauslaitoksen huoneistotietokanta. Huoneistotietokannassa oleva tieto voi olla ihan eri mitä yhtiöjärjestyksen huoneistotieto, koska yhtiöjärjestyksessä on voitu laskea asia eri tavalla, ja yhtiöjärjestyksen huoneistoalaan kirjataan vain neliöt joista yhtiö on vastuussa. Esimerkki: osakas kattaa rivitalossa terassin puolilämpimäksi tilaksi lämmöneristyin lasiseinin ja uudella alapohjalla. Rakennusluvan myötä lämmin tila päivitetään osaksi maanmittauslaitoksen huoneistoalaa, mutta koska muutos on osakkaan itse tekemä, sitä ei päivitetä mukaan yhtiöjärjestyksen huoneistoneliöihin, koska yhtiö ei ole vastuussa osakkaan itse rakentamista tiloista.
Huoneiston ja virallisen huoneistoalan ja yhtiön vastuulla olevan huoneistoalan määritelmä on "vähän" monimutkaisempi kuin miltä se sinusta maallikkona näyttää.
No onneksi ap sentään on perinyt asunnon. Kuulostaa siltä, ettei aloittaja ole vahaliiduista kirkkain ja ilman perintöään olisi veronmaksajien taskuilla. Toki voi nytkin saada jotain tukea mutta tokko asumistukea sentään.
Pitäsköhän ruveta seurailemaan edesmenneen anopin talon myyntiä ,ja onko jo tullut uudet asukkaat. Onko myyty samalla hinnalla, kasvaako pihalla omenapuita. Pitäsköhän mennä tiirailemaan kiikareilla nykyisten asukkaitten elämää? Siis ei kiinnosta tippaakaan. Talo oli hyvä, mutta huonolla paikalla. Nykyinen on pienempi, mutta kustannukset pienemmät. Hyvällä paikalla ja olemme olleet tässä 30 v.
Voi näitä ensimmäisen maailman ongelmia 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuossa tilanteessa menisin peilin eteen ja onnittelisin itseäni äärettömän pienistä murheista, jos tuon kokoluokan asia on elämää hankaloittava vastoinkäyminen.
Vakava mielenterveysongelma ei ole mikään pikkujuttu. Olisitko itse halukas sairastumaan?
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä ensimmäisen maailman ongelmia 🙄
Mielenterveyssairauksia on koko maailmassa.
Myönnetäänkä jo nyt palstan Vuoden 2025 pateettisin aloitus-palkinto?
Luoja, miten raskassoutuinen ihminen aloittaja.
Älä koskaan seuraa menneitä. Sinä itse olet mahdollistanut tuon tapahtumasarjan tapahtumista sitä kytätessäsi. Keskity siihen mitä haluat ja missä haluat. Se mitä vanhalle asunnollesi tapahtuu ei pitäisi kuulua sinulle millään tasolla. Se mikä on sinun nyt, kuuluu sinulle
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vai oire. Ihmisillä on aina joku syy käytökseensä.
Otappas nyt kiltisti ne aamulääkkeet.
Tunnen tällaisen ihmisen, kaikki kuulostaa ihan häneltä. Koko elämä on mennyt sen vahtimiseen kuka on saanut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön yhtiöjärjestyksen tieto ei ole sama asia kuin maanmittauslaitoksen huoneistotietokanta.
Miksi sinä puhut tässä ketjussa jostain omakotitalojen neliöistä ja tarkistusmittauksista? Olen käsittänyt, että ap:n tapauksessa kyse on nimenomaan osakehuoneistosta ja isommasta sellaisesta, koska pienien toteutuneita kauppoja ei laiteta nettiin, eikä niiden myyntiä voi tarkkailla mistään.
Minun tietämissä tarkistusmitatuissa asunnoissa ei ollut kyse osakkaan itse rakentamista tiloista tai omista remonteista, vaan siitä, että aikojen saatossa neliöihin on laskettu tai jätetty laskematta erinäisiä asioita, jotka nykyään mitataan toisin, esim huonekorkeus, putket, kaapit, väliseinät yms. Ihan ilman muutoksia tai yksiäkään remontteja nuo mittaustavat ovat erilaiset.
Tarkistusmittauksia tehdään ja todella paljon jos on pienikin vaara siinä, että neliöt heittää. Ostaja voi myöhemmin vaatia oikeudessa korvauksia jos asunto onkin pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen apn vuosien päässä vanhana ja kurttuisena ränkkäämässä F5 asuntojen hintatiedoille ja hokemassa "my precious" 😂
Kuten sanoin jo aiemmin, koko ketju on pullollaan aivan ihmeellisiä oletuksia. Sinä siis oletat tietäväsi ikäni. Aiemmin terveydentilanikin tiedettiin. Parempi varmaan etten tuhlaa aikaani tämän tason ketjuun. Siis kun nuo teidän käsittämättömät oletuksenne pilaavat koko ketjun. ap
Mitäs menit noin tyhmän aloituksen tekemään. Kukaan täysjärkinen ei vatvo moisia asioita katkeruuteen asti. Voit ihan itse pyytää aloituksesi poistamista, kun et kritiikkiä kestä. Älä,siis tuhlaa aikaasi itse aloittamaasi ketjuun. Heippa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen muutaman hieman samanlaisen ihmisen. Oma äitini, pari lapsuuden ystävää ja yksi opiskelukaverikin on tuollainen.
Se on sellainen homma, että ihmisen ajattelutapa muokkaantuu ja jos ruokkii katkeria ajatuksia, niin ne ajatusradat kehittyy aivoissa sellaiseksi, että niitä katkeruuden aiheita bongaa sitten enemmän. Vuosien saatossa alkaa näyttää siltä, että mitään hyvää ei ole tapahtunut vaikka onkin. Ja taas jos koittaa elää kiitollisuuden ja hyvän mielen kautta, niin sekin lopulta vakiintuu aivoissa.
Katkeruus saattaa olla joillakin suojakeino jotain toista asiaa kohtaan. Esim voi olla muita vaikeita juttuja. Terveys pettää tai rakkaus loppui yms. Sitten sitä kiinnittyy niihin mitä on helpompi käsitellä ja mitkä tuntuu konkreettisilta laskettavissa olevilta asioilta.
En ala neuvomaan ap:ta kun tiedän, ettei tuollainen katkeruus muutu. Se on itse hoksattava. Jotkut hoksaa, toiset ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen muutaman hieman samanlaisen ihmisen. Oma äitini, pari lapsuuden ystävää ja yksi opiskelukaverikin on tuollainen.
Se on sellainen homma, että ihmisen ajattelutapa muokkaantuu ja jos ruokkii katkeria ajatuksia, niin ne ajatusradat kehittyy aivoissa sellaiseksi, että niitä katkeruuden aiheita bongaa sitten enemmän. Vuosien saatossa alkaa näyttää siltä, että mitään hyvää ei ole tapahtunut vaikka onkin. Ja taas jos koittaa elää kiitollisuuden ja hyvän mielen kautta, niin sekin lopulta vakiintuu aivoissa.
Katkeruus saattaa olla joillakin suojakeino jotain toista asiaa kohtaan. Esim voi olla muita vaikeita juttuja. Terveys pettää tai rakkaus loppui yms. Sitten sitä kiinnittyy niihin mitä on helpompi käsitellä
Tunnetko sitten ketään tämäntyylistä, joka olisi muuttunut? Oma kokemus on että vanhemmiten katkeruus ja kateus vain pahenevat. Jokaiselle tulee terveysongelmia yms. elämän mittaan, mutta nämä ihmiset eivät niistäkään saa sympatiaa, koska katkeruus ja kateellisuus ajaa ihmiset pois. Ainakin yhdellä tuntemallani tällaisella on persoonallisuushäiriö, lääkärin diagnosoima eli hehän eivät muutu.
Miksi sinun mielestä tämä ketju pitäisi poistaa? Tässä ei tapahdu laittomuuksia, eikä muitakaan kiellettyjä asioita. Se, että sinä et halua jotain lukea tai jostain keskustella ei ole peruste poistolle.