Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nälkä 1500 kalorilla?

Vierailija
27.01.2025 |

Laihdutan nyt niiden ohjeiden mukaan mitä sain ravitsemusterapeutilta. Miksi minulla on nälkä kun syön tämän 1500 kalorin mukaan ja terveellistä tavallista ruokaa säännöllisesti? Seuraan fatsecret sovelluksella päivän syömisiä. En liiku tarpeeksi ja tälläkin määrällä iltaisin vaikeaa nukahtaa kun on nälkä. Mikähän tässä menee pieleen..

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään syönyt n 1200kcal ilman nälkää.

Aamulla 1 siivu itsetehtyä vuokaleipää, 1 ohut siivu rasvaista juustoa ja vähän oivariinia

Lounas maissisosekeittoa: maissia, peruna, sipulia, valkosipulia, varsiselleriä, chiliä, mausteita, tilkka ruokakermaa

Päivällinen possuwokkia jossa 50g nuudelia (kuivapaino), paljon tuoretta kukkakaalia, porkkanaa, paprikaa ja sipulia, vähän maapähkinöitä. Lihaa ehkä 150g

Ehkä syön lempi turkkilaista vielä 100g, mahtuu kaloreihin

Proteiinin ja rasvan lisääminen pitää nälän. Mun päivään kuuluu aina 1-2rkl oliiviöljyä

Epäilen, että ei 1200 kcal riitä. Pelkästään oliiviöljyssä on tuossa määrässä karkeasti 120-240 kaloria. 

Yasiosta:

Aamiainen leipäsiivu, juustosiivu, oivariinia pari grammaa  140kcal

Maissia 100g, perunaa 70g, 0,5 rkl oliiviöljyä, sipuli yms mausteet, ruokakerma 25g  yht 300kcal

wokki: 560kcal (liha 160kcal, kasvikset 100kcal, pähkinät 180kcal, öljy+soijakastike 120kcal)

Turkkilainen jugurtti 100g 123kcal.

Yhteensä 1123kcal

Vierailija
22/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Yritän näillä muokata syömistä. Ei tämä kyllä ole yhtään niin helppoa kun luulisi.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! Yritän näillä muokata syömistä. Ei tämä kyllä ole yhtään niin helppoa kun luulisi.. 

Kun itse tekee ruuat on kaloreita helppo hallita

21

Vierailija
24/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näläntunne riippuu myös ruuan koostumuksesta, ei laadusta.

Ei ruuan määrä ole ainoa näläntunteeseen vaikuttava tekijä. Siihen vaikuttaa myös se mitä syöt.

Vierailija
25/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on jokseenkin ohjelmoitavissa oleva ilmiö. Mitä useammin pupeltaa, sitä useammin on myös nälkä, koska keho osaa odottaa ruokaa ja alkaa erittää nälkähormoni greliiniä (kuulostaa pupulta, mutta aito tieteellinen ilmiö). Jos syö harvemmin, sitten on myös nälkäkin harvemmin ja lievempänä.

Syön noin klo 10, 15 ja 20. Luin pätkäpaastosta ja olen yrittänyt sitä yhdistää tähän 1500. Kestän tätä nälkää mutta on kumma jos muut pärjää tällä määrällä ruokaa ja minä en. Koitan lisätä proteiinia ja kuitua kuten tuossa edellä neuvottiin jos se auttaisi.

Unohda se pätkäpaasto, se aiheuttaa sen näläntunteen ja ahmimista. Laihdut kyllä muutenkin.Ja syö enemmän protskua ja kuitua, ne pitävät nälkää. Itse söin painoa tiputtaessa kaurapuuron illalla- se täytti mahan, ja auttoi nukkumaan. Lisänä oli banaani ja rahkaa ja lesettä. 

Vierailija
26/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla 1 siivu itsetehtyä vuokaleipää, 1 ohut siivu rasvaista juustoa ja vähän oivariinia

Lounas maissisosekeittoa: maissia, peruna, sipulia, valkosipulia, varsiselleriä, chiliä, mausteita, tilkka ruokakermaa

Päivällinen possuwokkia jossa 50g nuudelia (kuivapaino), paljon tuoretta kukkakaalia, porkkanaa, paprikaa ja sipulia, vähän maapähkinöitä. Lihaa ehkä 150g

Proteiinin ja rasvan lisääminen pitää nälän. Mun päivään kuuluu aina 1-2rkl oliiviöljyä

Epäilen, että ei 1200 kcal riitä. Pelkästään oliiviöljyssä on tuossa määrässä karkeasti 120-240 kaloria. 

Yasiosta:

Aamiainen leipäsiivu, juustosiivu, oivariinia

Syö enemmän proteiinia. 

Vierailija
27/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laihduttaessa, eli miinuskaloreilla, monelle tulee vaan aina nälkä, vaikka olisi proteiinit, kuidut yms. kunnossa. 

Itse laihduttanut yhteensä 58 kg 4 vuoden aikana, ja kyllä mulla ainakin oli AINA nälkä kun laihduin. Mutta siihen tottui, ja sitä oppi jopa pitämään iloisena merkkinä kun nälkä kaihersi mahassa, että nyt laihtuu jee. 

Jonkin verran voi auttaa esim. ruokarytmien rukkaileminen oman kehon rytmien mukaan. Esim. aina sanotaan, että syö aamupainotteisesti, puolet kaloreista ennen puoltapäivää. Mulle paska ratkaisu joka johtaa kovaan iltanälkään. Mä vaihdoin toisin päin, eli aamupala pois, sitten kevyt lounas, "aamupala" klo 17 ja tukeva päivällinen klo 20 ja vielä iltapala klo 23-24 - ei iltanälkää enää.

Vierailija
28/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän kaloreita. Ite syön 1900kcal ja laihdun. Liikun neljä kertaa viikossa hikeen asti. BMI 26.

Vierailija
29/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on jokseenkin ohjelmoitavissa oleva ilmiö. Mitä useammin pupeltaa, sitä useammin on myös nälkä, koska keho osaa odottaa ruokaa ja alkaa erittää nälkähormoni greliiniä (kuulostaa pupulta, mutta aito tieteellinen ilmiö). Jos syö harvemmin, sitten on myös nälkäkin harvemmin ja lievempänä.

Syön noin klo 10, 15 ja 20. Luin pätkäpaastosta ja olen yrittänyt sitä yhdistää tähän 1500. Kestän tätä nälkää mutta on kumma jos muut pärjää tällä määrällä ruokaa ja minä en. Koitan lisätä proteiinia ja kuitua kuten tuossa edellä neuvottiin jos se auttaisi.

Pätkäpaasto on useimmille pirun huono idea jos yrittää laihduttaa vähillä kaloreilla. Itse en tykkää välipalojen puputtamisesta yleensä, mtuta kun laihdutin, huomasin että silloin ne 3-4 tunnin välille jaetut 5 ateriaa olivat todella tarpeen. Sitten kun olin tavoitepainossani eikä ollut enää miinuskaloreilla, aloin taas syödä vain kolmesti päivässä.

Vierailija
30/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kaloreita. Ite syön 1900kcal ja laihdun. Liikun neljä kertaa viikossa hikeen asti. BMI 26.

Hmm. Mulla on BMI 44, päivittäin koiranulkoilusutsta pari tuntia, kuntosali 2 kertaa viikossa. Laihdun 1500 kcal päivässä hyvin hitaasti. Olen kyllä vaihdevuosi-ikäinen pienikokoinen nainen, kaltaisillani tunnetusti on pieni kulutus.

Vierailija
31/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö reilun kokoisia annoksia? Kun syö paljon kasviksia, aterian koko voi olla yllättävänkin iso. Siis vaikka energiaa olisi kohtuullinen määrä. Laimennat siis kasviksilla aterian energiapitoisuutta. Ei kannata syödä mitään linnun annoksia.

Mä syön paljon kasviksia aterioilla ja sen vuoksi isohkoja annoksia. Vaikka syönnin jälkeen on lähes tukala olo, nälkä alkaa kurnia jo viimeistään parin tunnin päästä.

Vierailija
32/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos kerran olet saanut ohjeet ravitsemusterapeutilta, niin minusta sinun kannattaisi ottaa häneen tämän ongelmasi kanssa yhteyttä, eikä omatoimisesti säätää satunnaisten ja keskenään ristiriitaisten nettineuvojen avulla. Ravitsemusterapeuteilla on ihan akateeminen koulutus näihin asioihin, paljon tutkimus- eikä mutupohjaista tietoa. Joten jos sulla on mahdollisuus toiseen käyntiin, niin todennäköisesti hän keksii ruokavalioosi säätöjä, joilla ongelma poistuu tai vähenee.

Vierailija
33/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus on elimistölle viesti nälänhädästä ja se käynnistää elimistön hamuamaaan kaloreita.

Aika moni luovuttaa parissa vuodessa.

Nälkä loppuu vasta painon palattua hieman alkuperäistä korkeammaksi.

Vierailija
34/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsasi ei ole vielä tottunut pienempiin määriin. Itse en edes laihtuisi 1500kcal/päivä. 

Sul on varmaan pienempi kulutus. Jos oot pieni ja passiivinen niin et tietenkään laihdu. Ole yli 100 kg ja aktiivinen laihdun 2000 kcl. Kestän kyllä nälän tunnetta Jos olen 1500 kcl dieetillä mutta tulee niin paha väsymys ja kärtyisyys sekä sydänoireet ettei siihen kannata totutella vaikka nälän tunne lähtee jossain vaiheesaa kyllä.

Vierailija
35/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin venytetään mahalaukku ja sitten kuvitellaan että hetkessä tottuu. 

Ap juo vettä jos on nälkä.

Vierailija
36/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet ollut tuolla ruokavaliolla? Kuukauden verran voi meinaan mennä tottumiseen, mahalaukku on vielä liian iso, keho tottunut vanhaan. Joten jos et ole vähintään kuukautta vielä ollut, kärsiväliisyyttä vaan. Jos taas ei senkään jälkeen ala tasaantua ja aina vaan on nälkä, uudestaan sille ravitsemusterapeutille ja kysy mitä tehdä, että pitääkö vähän nostaa kaloreita, lisätä proteiineja vai mikä auttaisi.

Vierailija
37/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja unohdit kertoa kokosi ja aktiivisuutesi. Huom tähän vaikuttaa myös aiempien päivien toiminta.

Vierailija
38/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus on elimistölle viesti nälänhädästä ja se käynnistää elimistön hamuamaaan kaloreita.

Aika moni luovuttaa parissa vuodessa.

Nälkä loppuu vasta painon palattua hieman alkuperäistä korkeammaksi.

Valitettavasti usein totta. Mä laihdutin kauan sitten Painonvartijoilla yli 30 kg. Olen myös pitänyt painoni siinä, itse asiassa muutaman kilon laihtunut sen jälkeenkin. Mutta: kyllä mulla on jonkunasteinen nälkä lähes aina. Siihen on vaan tarvinnut tottua. Ajattelen, että läskiys on mulle kuin krooninen sairaus, joka nyt aiheuttaa sellaisen oireen, mutta se on pienempi paha kuin lihoa takaisin.

Vierailija
39/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda se pätkäpaasto, se aiheuttaa sen näläntunteen ja ahmimista. Laihdut kyllä muutenkin.Ja syö enemmän protskua ja kuitua, ne pitävät nälkää. Itse söin painoa tiputtaessa kaurapuuron illalla- se täytti mahan, ja auttoi nukkuma

Ihmiset ovat hyvin erilaisia. Minulle pätkäpaasto ei aiheuta ahmimista, kun toteutan sen oikein. Olen käytännössä klo 20-12 syömättä, ei ole ollenkaan nälkä. Voisin olla 15 saakkakin. Kun syön proteiinipitoista ruokaa klo 12-13, se pitää hyvin nälkää. Hiilarit (hitaat tietysti) säästän iltaan, ja niitäkin kohtuudella. Illalla esim.raejuustoa,munia, heraproteiinia tai rahkaa, hieman pähkinöitä, pieni pala leipää, 1/3 banaani. Juuri sen verran, että saa nukuttua.

En saa nälkäisenä nukuttua, en totu siihen tilanteeseen, kokeiltu on, monta kuukautta. Näissä asioissa täytyy opetella kuuntelemaan kehoaan, ja löytää se minimimäärä millä nukkuu.

Yritän päästä alle 1000 kcal/ vrk ketoosissa. Painoindeksi on yli 35. On vaikea syödä alle 1200kcal/vrk. Jos syön yli 1500, en laihdu ollenkaan. Testattu on, vuosien ajan eri menetelmillä ja kalorimäärällä.

Tsemppiä ap:lle, kuuntele kehoasi ja etsi omat rajasi siten, että on hyvä olla.

Vierailija
40/62 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Mulla on BMI 44, päivittäin koiranulkoilusutsta pari tuntia, kuntosali 2 kertaa viikossa. Laihdun 1500 kcal päivässä hyvin hitaasti. Olen kyllä vaihdevuosi-ikäinen pienikokoinen nainen, kaltaisillani tunnetusti on pieni kulutus.

BMI44 ei ole pienikokoinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä