Miksi nälkä 1500 kalorilla?
Laihdutan nyt niiden ohjeiden mukaan mitä sain ravitsemusterapeutilta. Miksi minulla on nälkä kun syön tämän 1500 kalorin mukaan ja terveellistä tavallista ruokaa säännöllisesti? Seuraan fatsecret sovelluksella päivän syömisiä. En liiku tarpeeksi ja tälläkin määrällä iltaisin vaikeaa nukahtaa kun on nälkä. Mikähän tässä menee pieleen..
Kommentit (62)
Älä mene yhtään alle 1500, ei tule pidemmän päälle onnistumaan noin. Ennemmin lähemmäs 2000 ja lisää liikuntaa.
20 v sitten painoin 89 kg (161cm). Kerran puuskuttaen rappuja kiivetessä päätin, että 4 v sisällä olen normipainoinen. En lukenut mistään mitään ohjeita, en kysynyt, en kuunnellut ketään, enkä sortunut laihduttamiseen. Rupesin syömään säännöllisesti ihan normi ruokia, mutta lisäsin liikuntaa niin paljon kun aikani ikinä antoi myöten. Hitaasti mutta varmasti alkoi paino paino pudota ja reilun kahden ja puolen vuoden kuluttua olin tavoitteessani 62 kg. Nyt kun aikaa on kulunut ja liikuntavaihde on päällä edelleen on painoa pudonnut reilusti lisää huomaamatta (paitsi vaatteista huomasin, oli vähät isot meinaan) ja nykypaino 50 kg on ollut jo toistakymmentä vuotta vakio ja olo on mahtava, jaksaminen parempaa kun 20 v sitten. Nyt pitää vaan huolehtia, ettei paino laske enää yhtään, kun tuota ikää kertyy koko ajan lisää, eikä alipaino ole tavoitteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kaloreita. Ite syön 1900kcal ja laihdun. Liikun neljä kertaa viikossa hikeen asti. BMI 26.
Hmm. Mulla on BMI 44, päivittäin koiranulkoilusutsta pari tuntia, kuntosali 2 kertaa viikossa. Laihdun 1500 kcal päivässä hyvin hitaasti. Olen kyllä vaihdevuosi-ikäinen pienikokoinen nainen, kaltaisillani tunnetusti on pieni kulutus.
BMI44 ei ole pienikokoinen!
Tarkoitin että olen lyhyt ja sirorakenteinen luustoltani, nuorena painoin vain 47-48 kg. Se että on isokokoinen läskin takia ei ole sama kuin jos olisi pitkä ja roteva, koska läski kuluttaa muihin kudoksiin verrattuna tosi vähän kaloreita. Siksi rakenteellisesti lyhyt, hento nainen voi kuluttaa jopa sairaalloisen lihavana yllättävän vähän.
Ennen vanhaan syötiin kunnolla aterialla ja ainakin meikäläisen lihasmuistiin se on jäänyt. Silloin santsattiin eli otettiin toinen lautanen, tosin ei yhtä paljon kuin ensimmäisellä kerralla. Mutta nyt kun kokeilin sitä lomalla niin ei ollut nälkä koko loppupäivänä. Tuntui hullulta mennä kauppaankin kun ei tehnyt mieli ostaa mitään. Ostin sitten kananmunarasian aamuksi.
Näläntunnetta voi opetella sietämään. Itse asiassa se on vain hyväksi, että välillä on nälkä. Ei siihen kuole, että maha käy välillä tyhjänä.
Yasiosta:
Aamiainen leipäsiivu, juustosiivu, oivariinia
Syö enemmän proteiinia.
Syön minkä tarvitsen.
Juustossa on proteiinia, porsaanlihassa on proteiinia, pähkinöissä ja maitotuotteissakin on. Vrt eiliset ruokani
Toki sitä voisi olla enemmänkin mutta pidän kasvisruuista eikä esim palkokasveista hillittömiä määriä saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään syönyt n 1200kcal ilman nälkää.
Aamulla 1 siivu itsetehtyä vuokaleipää, 1 ohut siivu rasvaista juustoa ja vähän oivariinia
Lounas maissisosekeittoa: maissia, peruna, sipulia, valkosipulia, varsiselleriä, chiliä, mausteita, tilkka ruokakermaa
Päivällinen possuwokkia jossa 50g nuudelia (kuivapaino), paljon tuoretta kukkakaalia, porkkanaa, paprikaa ja sipulia, vähän maapähkinöitä. Lihaa ehkä 150g
Ehkä syön lempi turkkilaista vielä 100g, mahtuu kaloreihin
Proteiinin ja rasvan lisääminen pitää nälän. Mun päivään kuuluu aina 1-2rkl oliiviöljyä
Niin ja unohdit kertoa kokosi ja aktiivisuutesi. Huom tähän vaikuttaa myös aiempien päivien toiminta.
161cm/73kg. Painoni nousi lääkityksrn takia eikä koskaan palannut ennalleen vaikkei ruokamäärä muuttunut
Aina ollut pieniruokainen, normaali päiväni on max 1400kcal silloinkin kun teen ruumiillista työtä tai treenaan. Ei vaikuta jaksamiseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Menee aikansa tottua. Itse syön n. 1650 kcal. Päivällinen on isompi, koska en osaa syödä oikein aamulla ja lounaalla ja iltaisin on isompi nälkä. Vettä pitää juoda riittävästi. Keitot on vähäkalorisia.
Huomasin myös miten helppoja ja halpoja keitot on! Sellaisesta Coopin pakastejuurespussista tekee ison kattilallisen keittoa kun mukaan laittaa vaikka nakkeja. On halvempi kuin (oliko se) Apetitin pussi (?). Seuraavaksi voisi kokeilla jotain thainuudelikeittoa itse soveltaen. Arkeen nuo ovat hyviä kun ei pakasteista saa niin hyviä niin ei tule ylensyötyä 😂
Mikä ihme tuo on jos syö 1,5 kcal päivässä ja on nälkä :D
Jos ei heikota niin energianpuutteesta ei ole kyse, saat kaloreita ruuasta ja laihduttamisen kannalta toivottavasti myös rasvavarastoistasi. Psyykkaa itsesi kestämään näläntunnetta. Pikkuhiljaa se hellittää ja vatsa soputuu uuteen normaaliin.
Lähipiirissä kun olen seurannut näitä laihduttajia, niin tuo näläntunne torppaa kaikki yritykset. Pitää puputtaa koko ajan jotain kun ei pysty ajattelemasn mitään muuta eikä nukkumasn.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene yhtään alle 1500, ei tule pidemmän päälle onnistumaan noin. Ennemmin lähemmäs 2000 ja lisää liikuntaa.
Näissä ei ole vain yhtä totuutta. Mulle sopii se, että aamulla menen heräämisestä muutaman tunnin kauramaitokahveilla, sitten syön banaania, bulgarianjogurttia ja granolaa ja iltapäivästä syön lämpimän ruoan. Illasta syön reilummin paria tuntia ennen nukkumaanmenoa, koska muuten herään yöllä enkä saa enää unta ellen syö.
Imetän tällä hetkellä muttei se tätä peruskuviota hirveästi hetkauta. Mulle on luontevampaa olla pienessä nälässä aamulla ja tankata yötä vasten sanoi joku ravintotieteilijä asiaan mitä tahansa. Jotenkin piristyn aina jos vatsa on tyhjä ja nukkuminen menee ihan pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee aikansa tottua. Itse syön n. 1650 kcal. Päivällinen on isompi, koska en osaa syödä oikein aamulla ja lounaalla ja iltaisin on isompi nälkä. Vettä pitää juoda riittävästi. Keitot on vähäkalorisia.
Huomasin myös miten helppoja ja halpoja keitot on! Sellaisesta Coopin pakastejuurespussista tekee ison kattilallisen keittoa kun mukaan laittaa vaikka nakkeja. On halvempi kuin (oliko se) Apetitin pussi (?). Seuraavaksi voisi kokeilla jotain thainuudelikeittoa itse soveltaen. Arkeen nuo ovat hyviä kun ei pakasteista saa niin hyviä niin ei tule ylensyötyä 😂
Nakkeja! Siinäpä oikea laihduttajan terveellinen eväs.
Vierailija kirjoitti:
Yritä säästää kaloreita iltaan ja syö jotain proteiini ja kuitupitoista. Jos silti maha kurnii juo puolilitraa vettä.
Itse illalla sängyssä ennen nukkumaanmenoa nautin pienestä näläntunteesta. Ähkynä en pysty nukkua.
päivällähän tarvitaan kalorit ja energiaa työhön olemiseenkin ,liikkumiseen. lopeta syöminen klo 17-18, ota 16h pätkäpaasto. tuo iso vesimäärä yöksi mahaan juoksittaa vessassa ja uni katkeaa,unirytmi jne. illalla soljuu hyvi pätkä kun on jo oleilun paikka ja kivoja ogjelmia ja uni, menee ihan huit hait paasto. seuraa leffaa, unohdat nälän.
mutta proteiini ja sopivasti hyvälaatuista hiilihydraattia kyllä pitää nälän poissa. ja vatsakin tottuu pienempiin annoksiin ja uuteen ruokarytmiin.
Onpas ollut kiva lukea näitä kommentteja. Ei minua haittaa vaikka ne olisikin vähän erilaisia neuvot keskenään. On niin kiinnostavaa tietää mitä ihmiset ajattelevat. Luulin että tulee vaan haukkuja siitä kun on ylipainoa mutta tämähän on kannustavaa. En tuossa alussa kertonut, että paino nousi stressaavan elämäntilanteen ja sairastelujen vuoksi. Olin ennen sitä normaalipainoinen, jopa hoikka vaikka söin mitä sattui. En ole aikaisemmin laihduttanut ja nyt kiloja kertyi niin reilusti noin viiden vuoden aikana, että kiinnostaa ihan kaikki ajatukset tähän liittyen. Jätin nyt tuon pätkäpaaston toistaiseksi pois ja keskityn tähän syömisen opetteluun. Puoli vuotta tässä on mennyt ihmetellessä mutta taitaa paino hissukseen tippua.
Nälkä lähtee syömällä kaloreita, kalorit on energiaa. Proteiini ei poista nälkää. Päivällä ei saa olla nälkä. Kello 20 jälkeen ei saa syödä mitään, jos menet nukkumaan klo 22.
Minulla meni kolmisen kuukautta tottua kun aloitin 88-kiloisena laihdutuksen. Menin itse ensin 700 kalorilla (enemmän liikunnan mukaan) ja alkukuurin jälkeen siirryin 1550 kaloria per päivä mikä olisi ollut normaalipainoni ylläpito 160-senttisenä niinä päivinä kun ei koiranpissatusta rankempaa liikuntaa.
Mutta nytten puolitoista vuotta myöhemmin olen 55kg ja siinä pysynyt. En enää edes voisi kuvitella syöväni vaikka kokonaista pitsaa ja sitten jälkiruokaa ja illalla vielä pasteijaa tai voileipiä 😳
Silloin aiemmin kun tunnesöin ja tylsyyssöin niin työ oli ihan normisettiä ja joinain päivinä vielä oikein ahmin.. Nykyään syön 2-3 ateriaa päivässä ja huolehdin kuidun ja proteiinin saannista. Useamman kerran kuussa herkuttelen jos tekee mieli, mutta pääasiallinen ravinto on kotiruokaa, pikaruokaa ei ole tullut enää haettua lähinnä koska makutottumukset ovat muuttuneet ja laadukkaampi mättö hinnannousujen myötä liian kallista.
Mutta alussa tosiaan tunsin ihan huutava nälkää kun vatsalaukku oli venynyt enkä tiedä oliko sokeritasapainokin pielessä ja vasta joidenkin kuukausien jälkeen aloin tunnistaa normaalin nälän eikä verensokerin lasku aiheuttanut ihme heikotuksia. Nykyään voin hyvin käydä koiran kanssa reippaan lenkin ennen kuin syön aamupalan. Aiemmin olisin varmaan tuupertunut.
Minulla toimii parhaiten syödä päivän kalorit ennen klo 15:tä. Rasvaa ja proteiinia vaan tarpeeksi niin ei tule nälkä ennen seuraavaa aamua.
Olen yrittänyt useamman kerran 1500 kcal:n dieettiä ja ihan samoin kuin ap:lla, nälkä oli jatkuvasti. Nykyään en enää laske kaloreita, mutta koska paino putoaa niitä tulee kulutukseen nähden tarpeeksi vähän.
Omalla kohdallani ei ole ikinä toiminut mahan täyttäminen niukkaenergisellä ruualla. Kasvikset eivät pidä nälkää, mutta mahalaukku pysyy isona, kun sen ahtaa aina täyteen. Syön vähemmän kunnon ruokaa, joka pitää nälkää ja pienemmät määrät takaavat, että vatsalaukkukin pienenee.
Nälkä on osittain myös henkinen asia. Jos on tottunut siihen, että maha on aina täynnä, näläntunnetta on vaikea sietää. Silti siitä oppii jopa nauttimaan, kun alkaa ajatella niin, että nälkä tarkoittaa, että on syönyt riittävän vähän ja laihtumista voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
20 v sitten painoin 89 kg (161cm). Kerran puuskuttaen rappuja kiivetessä päätin, että 4 v sisällä olen normipainoinen. En lukenut mistään mitään ohjeita, en kysynyt, en kuunnellut ketään, enkä sortunut laihduttamiseen. Rupesin syömään säännöllisesti ihan normi ruokia, mutta lisäsin liikuntaa niin paljon kun aikani ikinä antoi myöten. Hitaasti mutta varmasti alkoi paino paino pudota ja reilun kahden ja puolen vuoden kuluttua olin tavoitteessani 62 kg. Nyt kun aikaa on kulunut ja liikuntavaihde on päällä edelleen on painoa pudonnut reilusti lisää huomaamatta (paitsi vaatteista huomasin, oli vähät isot meinaan) ja nykypaino 50 kg on ollut jo toistakymmentä vuotta vakio ja olo on mahtava, jaksaminen parempaa kun 20 v sitten. Nyt pitää vaan huolehtia, ettei paino laske enää yhtään, kun tuota ikää kertyy koko ajan lisää, eikä alipaino ole tavoitteeni.
Mikäli oikein laskin, BMI on noin 19,3. Alipainon yläraja on 18,5...
Nälkä on vain tunne jonka saa aikaan hormoni jota erittyy yleisien ruoka aikojen mukaan noin klo 8, 11 ja 16. Jos et syö, nälkä menee pois mutta tunne voimistuu ja pitkittyy jos et syö.
Ihmiset ovat erilaisia. Joillakin tiheä syöminen herättää ruokahalun, ja sitten on vaikea hillitä ahmimista.