Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
361/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei vttu toi hesari on sekaisin. Nyt jo toinen artikkeli aiheesta

Toinen jo? Ai kamala. Seuraavaksi voisi kirjoittaa asenteista vauva-palstalla. Täältä saisi kyllä vahvistusta tuolle.

Vierailija
362/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska media kirjoittaa näitä, minä väistän yhä vähemmän. Toimittajat ja aktivistit voi miettiä millä tavoin päästään haluttuun lopputulokseen.

Ja sellainen uhmaikäinen siellä. Todistat siis mielipidekirjoituksen oikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska media kirjoittaa näitä, minä väistän yhä vähemmän. Toimittajat ja aktivistit voi miettiä millä tavoin päästään haluttuun lopputulokseen.

Minäkin todistan sen sinulle mielelläni!  Halusitte vastakkainasettelua, SAATTE SITÄ.

Vierailija
364/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juuri päinvastaisia kokemuksia. Tuolla on kauppakeskuksessa parikin, ilmeisesti voimafeministiä, kävellyt suoraan päin. Molemmilla kerroilla nainen on kyllä itse kaatunut ja aloittanut hirveän huudon ja kiroilun.

Tätä et usko itsekään. Mutta epäilemättä voimaannuit  kun sait päästettyä sammakon suustasi.

Vierailija
365/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain on taas liikaa aikaa tehdä kaikesta sukupuoliasia. Miehenä voin sanoa että isompaa kannattaa väistää. Hyvä jos tämän asian oppii saamatta selkäänsä, myös feministit. Pienemmän on myös helpompi väistää.

Millä lailla pienemmän on helpompi väistää? Isommalla on pidemmät jalat ja pienen ihmisen kiertämiseen tarvitaan muutenkin pienempi väistöliike kuin ison. Ison olisi siis helpompi väistää. 

Pienempi massa liikkuu kevyemmin ja pienemmällä energialla. Ihan normaalia fysikkaa.

Eikös sen isomman voimat ole kehittynyt suhteessa siihen valtavaan kokoon? Jos isomman on raskasta liikkua sen vertaa, eträ antaa toisille tilaa, on syytä tehdä jotain tilanteensa eteen. Tai pysyä poissa ihmisten ilmoilta. 

T: iso ihminen

Vierailija
366/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipidekirjoituksen kirjoittajan havainnot ovat outoja kun meillä (pk-seutu) ei samanlaisesta ole vuosienkaan varrella havaintoa. Luulisi että jos tuo olisi yleistä niin olisi osunut meilläkin vaimon kohdalle.

Koiraa (rottweiler) kevyen liikenteen väylällä ojan reunassa taluttaessa pari "tapausta" on halunnut välttämättä kulkea koiran ja ojan välistä. Muut 99.99% ovat ymmärtäneet ohittaa ihmisen puolelta.

Vierailija
367/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat kuningasrotu! Miesvoimaa 💪🏻👈🏻

Rotu? Oot kyl sekaisin.

Vierailija
368/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ton takia en mieluusti haluaisi asua Hesassa. Hirmuinen kiire jatkuvasti, helposti jää jalkoihin jos ei paina duunia sata lasissa. Paljon ihmisiä keskittynyt yhteen paikkaan, kauhee hulina jatkuvasti ja äänisaaste. Luonnonläheisyydessä ja rauhassa on positiiviset vaikutukset ihmisen sieluun että kuulee omat ajatuksetkin.

Vierailija
369/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikompi väistää se on luonnonlaki.

Juu näille, jotka ovat sillä alkukantaisella tasolla eläviä. Sitten on myös ihmisiä, joihin sivistys on jättänyt kälkensä ja jotka osaavat elää muiden seurassa, aiheuttamatta jatkuvasti yhteentörmäyksiä.

Vierailija
370/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keski-ikäisistä miehistä täysin päinvastaisia kokemuksia. He väistävät auliisti ja nopeuttavat askeleitaan avatakseen mulle kirjaston tai vaikkapa työpaikan oven. Vastikään eräs kyseistä ikäluokkaa ollut mies tarjosi mulle käsivarttaan tueksi, kun liukastelin jäisellä kadulla:)

Vierailija
371/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeudesta käyttää kaupunkitilaa neuvotellaan sekä makrotasolla kaupunkisuunnittelussa että mikrotasolla arjen kohtaamisissa, Eranti sanoo.

Pienin esimerkki arjen neuvotteluista on se, kuka väistää kadulla, Eranti sanoo. Tässä hän tarkoittaa neuvotteluilla esimerkiksi katseita ja eleitä.

Kun mies ja nainen kävelevät toisiaan vastaan kadulla, mies ei välttämättä osallistu näihin neuvotteluihin eli huomioi toista laisinkaan."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010992918.html

Kuten todettu, monille miehille ei tule mieleenkään huomioida vastaantulevat naiset ja väistää heitä. Miehet pitävät niin itsestään selvyytenä, että heillä on etuoikeus liikkua miten lystäävät ja -skat naisista. Samaa asennetta uhotaan myös täällä. 

Kaikkien meidän käyttäytymistä ohjaavat alitajuiset opitut mallit. Tämä ei ole sukupuoliasia. Niitä voidaan muuttaa ainoastaan tulemalla niistä tietoiseksi. Helpoiten se tulee näkyväksi silloin, kun joku ihminen käyttäytyy stereotyyppisestä roolistaan poiketen, joko tarkoituksella tai tahattomasti.

Vierailija
372/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin todistan sen sinulle mielelläni!  Halusitte vastakkainasettelua, SAATTE SITÄ.

Niin, todistat siis miesten ikävän käytöksen todeksi. Onpa fiksua.

Tuo väistämättömyys voi pitää paikkansa tai sitten ei. Jos se on ollut yleinen tapa, sitä ei huomaa. Jos on tottunut aina kävelee väistämättä ketään. Se ei tarkoita paremmuutta tai huonommuutta. Se on tapa ja tottumus. Tavat voivat muuttua ja se tapahtuu ykeensä tiedostamisen kautta. Mutta toisilla tällaisesta mainitseminen herättää kapinamielen. Minähän en väistä! En o sitä tehny ennenkään, enkä tee nytkään!!

Vierailija
373/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipidekirjoituksen kirjoittajan havainnot ovat outoja kun meillä (pk-seutu) ei samanlaisesta ole vuosienkaan varrella havaintoa. Luulisi että jos tuo olisi yleistä niin olisi osunut meilläkin vaimon kohdalle.

Koiraa (rottweiler) kevyen liikenteen väylällä ojan reunassa taluttaessa pari "tapausta" on halunnut välttämättä kulkea koiran ja ojan välistä. Muut 99.99% ovat ymmärtäneet ohittaa ihmisen puolelta.

Se on hyvä, jos tällaista kokemusta ei ole. Mutta onko niin, että vaimosi on tottunut aina väistämään? Vai onko hän kiinnittänyt asiaan erityisesti huomiota ja huomannut että myös häntä väistetään? 

Vierailija
374/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juuri päinvastaisia kokemuksia. Tuolla on kauppakeskuksessa parikin, ilmeisesti voimafeministiä, kävellyt suoraan päin. Molemmilla kerroilla nainen on kyllä itse kaatunut ja aloittanut hirveän huudon ja kiroilun.

Tätä et usko itsekään. Mutta epäilemättä voimaannuit  kun sait päästettyä sammakon suustasi.

Jos mulla sattuu yhteentörmäys jonkun ihmisen kanssa, mulla pääsee suusta automaattisesti "oi, anteeksi" -sammakko. 

N32

Vierailija
375/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, todistat siis miesten ikävän käytöksen todeksi. Onpa fiksua.

Tuo väistämättömyys voi pitää paikkansa tai sitten ei. Jos se on ollut yleinen tapa, sitä ei huomaa. Jos on tottunut aina kävelee väistämättä ketään. Se ei tarkoita paremmuutta tai huonommuutta. Se on tapa ja tottumus. Tavat voivat muuttua ja se tapahtuu ykeensä tiedostamisen kautta. Mutta toisilla tällaisesta mainitseminen herättää

K U O L E M A   F E M I N I S T E I L L E !

Vierailija
376/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sen verran isokokoinen nainen, että aika iso mies saa olla jos pystyy mut tönäisemään katuun. Kävelen siis pokkana ja jos joku ei älyä väistää, sitten törmää muhun. Osataan minä ja kaverinikin väistää, vaikka porukassa oltaisiinkin, jos joku tulee meitä vastaan kadulla. Etenkin näistä sovinistimaista tuleville miehille pitää näyttää paikkansa. 

Kerran nauratti kun oltiin kaverin kanssa neljä metriä leveällä kadulla juttelemassa niin, että kaveri oli puolen metrin päässä minusta. Oltiin kadun reunassa. Joku lähi-itäläismiesporukka joutui vähän kiertämään ja huusivat että meidän olisi pitänyt väistää. Hihkaisin takaisin että kiertäkää itse, tilaa on, ette omista tätä katua. Ne ilmeet 🤣🤣

Varsinainen katujen rasistinen leveäkuljetus.

Vierailija
377/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taas huomannut että jotkut naiset tuntuvat ihan tahallaan tunkevan päin vaikka perus liikennesääntöjen mukaan pitäisi heidän väistää. Sitten ollaan naama kurtulla kun ei mies hyppääkkään ojaan jotta rouvat saa mennä paukuttaa.

Käytöstapojen puutteesta tehty jotain sairasta voimafantasiaa.

Kohteliaisuudella puolin ja toisin pärjäisi kivasti.

Vierailija
378/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on taas suunnilleen samaa settiä kuin hesarin mp-kirjoituksen vaatimus ilmaisista koiranpskapusseista kaupungilta. Kohta joku vaatii kunnalliset  veskipaprutkin.

Vierailija
379/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keski-ikäisistä miehistä täysin päinvastaisia kokemuksia. He väistävät auliisti ja nopeuttavat askeleitaan avatakseen mulle kirjaston tai vaikkapa työpaikan oven. Vastikään eräs kyseistä ikäluokkaa ollut mies tarjosi mulle käsivarttaan tueksi, kun liukastelin jäisellä kadulla:)

Jännä. Minulla taas kokemus nuorista miehistä. Erittäin kohteliaita ja huomaavaisia olleet. Selkeä kulttuurinmuutos omasta nuoruudesta.

Vierailija
380/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain on taas liikaa aikaa tehdä kaikesta sukupuoliasia. Miehenä voin sanoa että isompaa kannattaa väistää. Hyvä jos tämän asian oppii saamatta selkäänsä, myös feministit. Pienemmän on myös helpompi väistää.

Millä lailla pienemmän on helpompi väistää? Isommalla on pidemmät jalat ja pienen ihmisen kiertämiseen tarvitaan muutenkin pienempi väistöliike kuin ison. Ison olisi siis helpompi väistää. 

Pienempi massa liikkuu kevyemmin ja pienemmällä energialla. Ihan normaalia fysikkaa.

Eikös sen isomman voimat ole kehittynyt suhteessa siihen valtavaan kokoon? Jos isomman on raskasta liikkua sen vertaa, eträ antaa toisille tilaa, on syytä tehdä jotain tilanteensa eteen. Tai pysyä poissa ihmisten ilmoilta. 

T: iso ihminen

Näin kohtalaisen pitkänä olen huomannut että jääräpäisempikin feministi yleensä mieluummin väistää kuin yrittää kävellä päin. Kaipa nuo jossain feministihuuruissaankin tajuaa etten se minä ole joka tuossa törmäyksessä tulee lentämään takamukselleen. Kerran piti pysähtyä kun yksi täti olisi kait halunnut että hyppään ajoradalle pois hänen tieltään eikä itse halunnut väistää kävelylinjaltaan vaikka tilaa oli. Väisti se sitten kun oli mulkoillut vihaisesti hetken. Kävelin siis jalkakäytävän aivan oikeassa laidassa ja tää tuli puheli kourassa vastaan eikä kait katsonut eteensä ennen kuin kohdalla.