Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvatusalan valintakoe 2025

Vierailija
26.01.2025 |

Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.

https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e

Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (887)

Vierailija
561/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tapahtunut virhe, voivatko he nostaa aloituspaikkoja ottaakseen lisää porukkaa vai meneekö kaikki uusiksi?

Vierailija
562/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei annettuja paikkoja voida enää perua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaita valittiin kahdesta jonosta kouluun. Ensikertalaiset ja ei  ensikertalaiset. Ei ensikertalaisia tuli valituksi niin paljon kun pitikin, eli aikaisempi korkeakoulutukinto ei ollut suoraan este valinnalle. 

Vierailija
564/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaita valittiin kahdesta jonosta kouluun. Ensikertalaiset ja ei  ensikertalaiset. Ei ensikertalaisia tuli valituksi niin paljon kun pitikin, eli aikaisempi korkeakoulutukinto ei ollut suoraan este valinnalle. 

Miksi sitten ei-ensikertalaisuus ja suhteellisen hyvä menestys kokeessa ovat asioita, jotka yhdistävät A-pysäkiltä 0 pistettä saaneita?

Vierailija
565/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon yllä olevan kysymyksen takia olisi mukava kuulla mitä nämä A- pysäkin 0 pistettä saaneet ovat vastanneet, sillä onhan tämä varsin mielenkiintoista, mutta aikaisempi tutkinto ei suoraa tarkoita 0 pistettä, koska silloinhan ei olisi kukaan päässyt pysäkistä läpi ei ensikertalaisena. Tuo yksi vastaus on erilainen, kun mitä itse sanoin. 

Laittakaa lisää vastauksia, mitä sanoitte. Minäkin koitan kohta listata millä pääsin pysäkin läpi ei-ensikertalaisena. 

Vierailija
566/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nyt kyllä todella oudolta. Varmasti ei ensikertalaisia kohtaan ollaan tiukempia pisteiden suhteen, mutta että noin tiukkoja😅 mun mielestä muutenkin ton sovareiden pisteytyksen pitäis olla läpinäkyvää eikä vaan perustuu map malliin tmv yhtä ympäripyöreää. Ja tosiaan kun pisteytykseen vaikuttaa myös mm. haastattelijan olotila, fiilis haastateltavasta jne. varsinkin jos on vaan yksi haastattelija niin on monia muuttujia.

Vierailija
567/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kertoi aikovansa tehdä oikaisupyynnön ja kertoi vastauksesta. Nyt aloin pohtimaan, että oliko se sittenkin vain niin huono? Mitä mieltä olette oman vastauksen perusteella?

Vierailija
568/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko pisteet skaalattu jotenkin?Mä sain 74,5/120 p ja oon tyytyväinen.:)ja sit monimuodossa skaalattuba 49/88.

Vierailija
569/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko A- osion tarkkoja kysymyksiä?

Vierailija
570/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko A- osion tarkkoja kysymyksiä?

Kysymyksiin on linkki tän keskustelun alotuksessa, löytyy myös edellisten vuosien kysymykset

Vierailija
571/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka kertoi aikovansa tehdä oikaisupyynnön ja kertoi vastauksesta. Nyt aloin pohtimaan, että oliko se sittenkin vain niin huono? Mitä mieltä olette oman vastauksen perusteella?

Kannattaa kyllä kysyä ainakin perusteluita pisteille. Ehkä tätä asiaa huomioitais ens vuonna sit paremmin.

Vierailija
572/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt aiemmin noita soveltuviuskokeita ja nolla annettiin, jos täysin soveltumaton ko. koulutusohjelmaan. Esimerkkinä sanoo haastattalussa, että ottaisi kyllä opiskelupaikan vastaan, mutta hakee niin kauan johonkin toiseen ohjelmaan, että pääsee ja sitten vaihtaa ja ei aio koskaa tuota työtä tehdä ammatikseen.

Lisäksi nolla annettiin täysille sekopäille ja aineissa oleville (näitä onneksi vähän, mutta joka vuosi tuli vastaan).

Uskotko, että kyseessä on virhe niiden osalta, jotka saivat nollan?

Vierailija
573/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä otsikolla Jodelissa on keskusteltu näistä nollapisteistä? 🤭

Vierailija
574/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
575/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://shared.jodel.com/YB543xX1yUb  

Kiitos

Vierailija
576/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi joku yksittäinen tekijä on pudottanut koko homman nollaan. Eli teillä tuskin on ollut muilta osin nollan pisteen arvoinen vastaus esim. opiskelukykyjen tai motivaation osalta, mutta on tullut joku "tää on vaihtamassa 'paremmalta' alalta pois, ei tuu viihtymään tällä alalla, siksi 0"-tyyppinen ratkaisu.

Tosi outo ja harmillinen tilanne! Pahoitteluni kaikille teille motivoituneille hakijoille, joihin tämä on osunut.

Vierailija
577/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaisuus on jo yli 10 vuotta mennyt paikan vastaanottamisesta. Ei valmistumisesta. Iso osa ei-ensikertalaisia on niitä, joilla ei ole tutkintoa (väärin valittu ala ekalla kerralla) ja vaikea päästä toiseen tutkintoon, kun kiintiöt ovat niin pienet. Tuplarangaistus.

Vierailija
578/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi joku yksittäinen tekijä on pudottanut koko homman nollaan. Eli teillä tuskin on ollut muilta osin nollan pisteen arvoinen vastaus esim. opiskelukykyjen tai motivaation osalta, mutta on tullut joku "tää on vaihtamassa 'paremmalta' alalta pois, ei tuu viihtymään tällä alalla, siksi 0"-tyyppinen ratkaisu.

Tosi outo ja harmillinen tilanne! Pahoitteluni kaikille teille motivoituneille hakijoille, joihin tämä on osunut.

Mutta voidaanko tämä vielä korjata? 

Vierailija
579/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pahoittelet? Teitkö nämä päätökset?

Vierailija
580/887 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut reflektiosta 14 pistettä.. Mutta sitoutumisesta ja opiskelukyvystä 0! Ja mulla on siis jo yksi maisterintutkinto (aineenope) ja erilliset luokanopeopinnot tehtynä, että mitäköhän vittua.

Olen myös ei-ensikertalainen ja sain reflektiosta lähes täydet ja sitoutumisesta ja opiskelukyvystäkin hyvät pisteet. Ja sain myös opiskelupaikan. Nyt vaan sitä itsereflektiota ja kohti ensi vuoden kokeita.